-
آرشیو :
نسخه بهار 1401 - جلد اول
-
کد پذیرش :
11874
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| هدی درزی، گيتا موللی.
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
در این تحقیق سعی بر آن شده است تا با توجه به ضرورت سلامت روان مادر وروابطش با کودک کم شنوای خود با استفاده از تکنیک های ذهن آگاهی که اثربخشی از خود نشان داده اند کمک شود تا بتوانند شرایط روانشناختی مطلوب تری برای خود و خانواده ایجاد کنند.
روش بررسی: برنامه ساختار یافته ای از تکالیف خانگی که شامل 45 دقیقه تمرین روزانه، تمرینهای رسمی و در برخی روزها تمرینهای غیر رسمی ذهن آگاهی است و گاهی فرد به ثبت مشاهدات خود از تجارب روزانه اش میپردازد. بسیاری از برنامه ها شامل یک روز تمرین هدایت شده ذهن آگاهی در هفته هستند که در طی آن روز حس ماندگاری از تمرین ذهن آگاهی را تجربه میکنند. تأکید کلی در نیمه اول برنامه، بر فراگیری عدم توجه به تجارب درونی است.
ابزارها:پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک شامل سن و جنس و محل سکونت، تعداد فرزندان ، مدت ازدواج، مدت زمان کم شنوایی کودک و نحوه تشخیص، وجود بیماری زمینه ای یا ارثی در خانواده است.
پرسشنامه استاندارد سلامت روانی کیز (2002)، از فرم بلند پیوستار سلامت روان مشتق شد و شامل 14 سوالات و 3 مولفه می باشد. طراحی شده است و بر اساس طیف شش گزینه ای لیکرت با سوالاتی مانند (این احساس که کار یا چیز مهمی برای عرضه کردن به جامعه دارید.) به سنجش سلامت روانی می پردازد.
پرسشنامه روابط والد و کودک پیانتا 2011: این پرسشنامه دارای 33 سوال در 4 مولفه است. و نمره گذاری آن براساس مقیاس ۵ درجه ای لیکرت (نمره ۵ برای قطعا صدق می کند و نمره یا برای قطعا صدق نمی کند) صورت می پذیردین مقیاس توسط پیانتا برای اولین بار در سال ۱۳۹۴ ساخته شد و شامل ۳۳ ماده است که ادراک والدین را در مورد رابطه خود با کودکشان را مورد سنجش قرار می دهد.
نتایج: برنامه ی از راه دور ذهن آگاهی سبب بهبود سلامت روان و روابط والد فرزندی مادران کودکان ناشنوا 3 تا 6 ساله ناشنوا میشود
-
لیست منابع :
[1] Baker, D. C., & Bufka, L. F. (2011). Preparing for the telehealth world: Navigating legal, regulatory, reimbursement, and ethical issues in an electronic age. Professional Psychology: Research and Practice, 42(6), 405–411.
[2] Burgoyne, N., & Cohn, A. S. (2020). Lessons from the transition to relational teletherapy during COVID‐19. Family Process, 59(3), 974-988.
[3] Crane, R. (2009). Mindfulness Based Cognitive Therapy.New York. Routlege press Actaneuro psychiatric. 76-91
[4] Dehnabi, A., Radsepehr, H., & Foushtanghi, K. (2017). The effect of mindfulness-based stress reduction on social anxiety of the deaf. Annals of Tropical Medicine and Public Health, 10(5), 1248.
[5] Harnett, P. H., & Dawe, S. (2012). The contribution of mindfulness‐based therapies for children and families and proposed conceptual integration. Child and adolescent mental health, 17(4), 195-208.
[6] Houston, K. T., Behl, D., & Walters, K. Z. (2012). Using telepractice to improve outcomes for children with hearing loss and their families
[7] Ivanovski B, Malhi G. (2007). The Psychological and neurophysiological concomitants of mindfulness form meditation.
[8] Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-Based Interventions in Context: Past, Present, and Future. Clin Psychology Sci Pract 10, 144–156. doi: 10.1093/clipsy.bpg016
[9] Keyes, C. L. M., Wissing, M., Potgieter, J. P., Temane, M., Kruger, A.,
[10] Koohi, R, Sajedi, F., Movallali, G. , Dann, M. & Soltani, P. (2016). Faranak Parent-Child Mother Goose Program: Impact on Mother-Child Relationship for Mothers of Preschool Hearing Impaired Children. Iranian Rehabilitation Journal, 14(4), 201-210.
[11] Manikavasgar, V., Parker, G., Perich, T. (2010).Mindfulness based cognitive therapy &cognitive behavioral therapy as a treatment for non melancholic depression .Journal Of Affective Disorders .30:138-144
[12] Mirzaee, E., & Shairi, M. R. (2018). Evaluation of effectiveness of mindfulness-based stress reduction model on Positive and Negative Affects and Depression syndrome. medical journal of mashhad university of medical sciences, 61(1), 864-876.
[13] Movallali G., Amiri M.,Yousefi-Afrashteh M.,Morovatti Z.(2015)Parental Stress and Mental Health in Mothers of Children with Hearing Impairment:The Effectiveness of a Behavioral Training Program , ,IOSR Journal of Humanities and Social Science(IOSR-JHSS),Vol 20 ,Issue 7,VerV, PP 89-95.
[14] Movallali G.,Dousti M., Abedi-Shapourabadi S.(2015) The effectiveness of Positive Parenting Program(Triple P) on Mental Health ofParents of Hearing Impaired Children,J Appl Environ Biol Sci,Vol 5 ,Issue 5S, PP 286-290
[15] Razavizadeh Tabadkan, B. B. Z., Jajarmi, M., & Vakili, Y. (2019). The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on ruminative thoughts, perceived stress and difficulties in emotion regulation of women with type 2 diabetes. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 24(4), 370-383.
[16] Segal, Z. V., Teasdale, J. D., Williams, J. M., & Gemar, M. C. (2002). The mindfulness‐based cognitive therapy adherence scale: Inter‐rater reliability, adherence to protocol and treatment distinctiveness. Clinical Psychology & Psychotherapy, 9(2), 131-138.
[17] Shearer, A. E., Shen, J., Amr, S., Morton, C. C., & Smith, R. J. (2019). A proposal for comprehensive newborn hearing screening to improve identification of deaf and hard-of-hearing children. Genetics in Medicine, 21(11), 2614-2630.
[18] Wolf, C., & Serpa, J. G. (2015). A clinician's guide to teaching mindfulness: The comprehensive session-by-session program for mental health professionals and health care providers. New Harbinger Publications.
[19] Yaribakht, M., & Movallali, G. (2020). The Effects of an Early Family-centered Tele-intervention on the Preverbal and Listening Skills of Deaf Children Under tow Years Old. Iranian Rehabilitation Journal, 18(2), 1-1.
[20] Zaidman-Zait, A., Most, T., Tarrasch, R., Haddad-eid, E., & Brand, D. (2016). The impact of childhood hearing loss on the family: Mothers’ and fathers’ stress and coping resources. Journal of deaf studies and deaf education, 21(1), 23-33.
[21] افراسیابی، زینب خاتون، و شیردل، محمود (1395). آموزش از راه دور، پنجمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران
[22] خلیلی ورنکشی، امیر (1394). بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه سلامت روانی کیز (فرم کوتاه- 14 گویه ای) و رابطه آن با پرسشنامه شادکامی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
[23] سرمد، زهره؛ حجازی، الهه؛ بازرگان،عباس (1390). روش تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات آگاه.
[24] طهماسیان، کارینه؛ مهریار، امیر هوشنگ؛ بوالهری، جعفر و بیرشک، بهروز. (1376). بررسی آموزش مادران در کاهش اختلالات رفتاری کودکان. اندیشه و رفتار. 3(3): 22-27.
[25] فرحبخش، عاطفه، و معصومه دهقانیان (1395). اثربخشی درمان ذهن آگاهی بر کیفیت خواب و سلامت روان زنان مبتلا به اختلالات بی خوابی،مجله طنین سلامت دوره چهارم شماره ۳
[26] کیا،علی اصغر،1388، نگاهی به آموزش الکترونیک،نشریه علوم اجتماعی،شماره24
[27] معصومیان، سمیرا؛ گلزاری، محمود؛ شعیری، محمود؛ مومن زاده، سیروس (1391). اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش افسردگی بیماران مبتلا به کمردرد مزمن. فصلنامه علمی پژوهشی بیهوشی و درد دوره ۳ شماره
[28] موللی، گیتا؛ نعمتی ،شهروز(1388). مشکلات فراروی والدین در پرورش فرزندان کم شنوا، مجله شنوایی شناسی دوره 18 شماره 2.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
سلامت روان، روابط والدین و فرزند، ذهن آگاهی، مادران دارای کودکان ناشنوا.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Perpose:The aim of this study was to determine the effectiveness of a virtual mindfulness program on mental health and parent-child relationships of mothers of children with hearing loss or deafness or deafness of 3 to 6 years old.
Method: The statistical population of the present study includes all mothers of children with hearing loss or deafness diagnosis across the country who are members of the virtual group of the Butterflies Association (Iranian Association of Parents of Children with Hearing Impairment or Deafness Diagnosis). The total number of people is 423, of which 50 were selected in this study. There were 40 participants in the study and then they were randomly divided into control and experimental groups in two groups of 20 people. This is a quasi-experimental and applied study with advanceTest - post-test was performed with the control group; Result:After replacing the groups, the mindfulness training protocol was performed in the experimental group for 8 sessions of 45 minutes. Research tools; Keys Mental Health Standard Questionnaire (2002) Short Form; The parent-child relationship questionnaire was Pianta (2011). To analyze the data, first, while describing the data and testing the statistical assumptions, the analysis of covariance was performed using SPSS software. The results showed that mindfulness training (P <0.01) was significant. The effect of mindfulness training on the mental health and parent-child relationships of mothers has been significant.
Result: As a result, it can be said that mindfulness training is about health The psyche of mothers with deaf and hard of hearing children can cause beneficial changes in the studied variables, and these trainings can be effective in improving and reducing the worries and anxieties of these mothers and increasing their comfort, so This method can be used to improve mother-child relationships.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
mental health, parent-child relationships, mindfulness, mothers with deaf children
- صفحات : 130-151
-
دانلود فایل
( 403.82 KB )