-
آرشیو :
نسخه تابستان 1401 - جلد اول
-
کد پذیرش :
11911
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
| غزال زندکریمی، صدرا آقامحمدی سندانی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشي آموزش گروهی راهحل محور بر ابعاد خود انضباطی دختران نوجوان انجام گرفت. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش-آزمون-پس آزمون- پیگیری با گروه کنترل بود. روش: جامعه آماری این پژوهش شامل دختران نوجوان 13 تا 16 ساله شاغل به تحصیل در مقطع متوسطه اول، واقع در منطقه 20 تهران (شهرری) بود. از جامعه یاد شده،30 نفراز دانشآموزانی که نمره خود انضباطیشان پایین تر از نمره برش 150 در آزمون خود انضباطی بود، با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، شامل پرسشنامه خود- انضباطي بود. دادهها، از طریق روش تحلیل واریانس چندمتغیره با اندازهگیریهای مکرر، تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش گروهی درمان راه حل محور بر کاهش غیراخلاقی بودن و چسبندگی به قوانین (مؤلفههای مقیاس خود انضباطی)، دختران نوجوان تأثیر معناداری داشته است(p<0.001). نتیجهگیری: طبق یافتههای بهدستآمده می توان اظهار داشت که آموزش راهحل محور می تواند ابعاد خود انضباطی را در دختران نوجوان بهبود بخشد.
-
لیست منابع :
[1] بخشی مشهدلو، محمد؛ نریمانی، محمد؛ موسی زاده، توکل. (1399). "مقایسه اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله اجتماعی و جرئت ورزی بر افزایش میزان انطباق پذیری و رضایت زناشویی در زوجین ناسازگار شهر اردبیل". مجله مطالعات ناتوانی؛ 94(10)، 1-8.
[2] بیابانگرد، اسماعیل.(1384). روانشناسی نوجوانان. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
[3] زندکريمي، غزال و يزدی، سیده منور. (1391). خودانضباطي از کودکي تا بزرگسالي. تهران: انتشارات جاودانه.
[4] شاهی، زهرا، اوجی نژاد، احمدرضا. (1393). "اثر بخشی آموزش به شیوهي رویکرد راه حل محور بر افزایش میزان سازگاري اجتماعی و حل بحران هویت نوجوانان دختر". فصل نامه ی علمی- پژوهشی زن و جامعه؛ 5(1)، 21-40.
[5] قادری، زهرا. (1391). اثربخشی مشاوره گروهی راه حل¬محور بر خودپنداره دانش¬آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه پژوهشی علوم ارتباطات و تکنولوژی ایران: تهران.
[6] ملکی ها، مرضیه، عابدی، محمدرضا. (1394). مدرسه راه حل محور. اصفهان: انتشارات جاودانه جنگل.
[7] نصیری، احمد.، خسروی، صادق.، قادری، زهرا، وفایی، طاهره و اسماعیلی، مریم. (1389). "اثربخشی آموزش روش¬های حل مساله بر بحران هویت دختران نوجوان". مجله علوم پزشکی جانباز؛3 (1)، 37-43.
[8] Al-Hassawi, F. Y., Al-Zaghul, I. A., & Al-Jassim, F. A. (2020). The effect of a project-based program to develop critical and creative thinking skills. International Journal of Social Sciences, 6(01), 306–323.
[9] Dabaghi, Z., Hashemi, Z., & Khademi, M. (2019). The Effect of Social Problem-Solving Skills Training on the Educational Resilience of Children in Labour. Iranian Journal of Learning and Memory; 1(4), 7-15.
[10] Davarniya, R., Zahrakar, K., Nazari, A. M. (2015). Effect of brief solution-focused couple therapy (BSFCT) approach on reducing couple burnout dimensions in women. The Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty, 1(1), 36-46.
[11] Esteinberg, L. (2010). Ten basic principles of good Parenting. New York: Department of Psychology, Rockefeller Center
[12] Franklin, C., Moore, K., & Hopson, L. (2008). Effectiveness of solution focused brief therapy in a school setting. Journal of Children and Schools, 30(1), 15-26.
[13] Gingerich, W. J. & Wabeke, T. (2001). A Solution-focused approach to mental health intervention in school settings. Journal of Children & Schools, 23(1), 33-47.
[14] Gruninger, B. L. (2005). Solution-focused brief therapy: Its uses applications, and efficacy. Unpublished Master of Counseling Thesis: Alberta University.
[15] Gorbunovs, A., Kapenieks, A., & Cakula, S. (2016). Self-discipline as a key indicator to improve learning outcomes in e-learning environment. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 231, 256-262.
[16] Hoffman, M. (1963). Childrearing practices and moral development: Generalizations from Empirical Research. Journal of Society of research in child development, 34(2), 295-318.
[17] Khona, N., Kima, A., & Aidossovaa, Z. (2016). Problem solving design for emotional intelligence training of middle managers. 7th International Conference on Education and Educational Psychology, Available from: https://www.europeanproceedings.com/files/data/article/46/1362/article_46_1362_pdf_100.pdf
[18] Kostelnik, M, Stain, C, Soderman, K & Whiren, A.P. (1998).Guiding Children’s Social Development: Fostering Self-Discipline in Children. Third Edition, Delmar Publisher.
[19] Li, G. B., Bi, S.S., & Willems, Y. E. (2020). The association between school discipline and self-control from preschoolers to high school students: A three-level meta-analysis. Review of Educational Research; 91(1), 73-111.
[20] Limbong, E. M. (2021). Improving students' problem solving ability and high level thinking in mathematics through problem based learning model in the Covid-19 pandemic. Master Thesis, Indonesia: Negeri Medan University.
[21] Mahanal, S., Zubaidah, S., Setiawan, D., Maghfiroh, H. & Muhaimin, F. G. (2022). Empowering college students’ problem-solving skills through RICOSRE. Journal of Educational Sciences; 12(196), 1-17.
[22] Makhsin, S. N., & Binti, M. (2020). A level of student self-discipline in e-learning during pandemic covid-19. International Conference on Intellectuals’ Global Responsibility 2020 (ICIGR): Science for Handling the Effects of Covid-19, Facing the New Normal, and Improving Public Welfare. Available at: file:///C:/Users/LIBRARY/Downloads/A_Level_of_Student_Self-Discipline_in_E-Learning_D.pdf
[23] McBrayer, R. H., Chibbaro, J. S. (2012). “Integrating Sand Tray and Solution Focused Brief Counseling as a Model for Working with Middle School Students”. Journal of Georgia School Counselors Association, 19 (1), 124-132.
[24] McKergow M, Korman, H. (2008). “Neither inside nor outside: The radical simplicity of solution-focused brief therapy”. Journal of Systemic Therapies, 28(2), 34-49.
[25] Trepper, T. S., McCollum, E. E., De Jong, P., Korman, H., Gingerich, W., Franklin, C. (2010). “Solution focused therapy treatment manual for working with individuals Research”. Committee of the Solution Focused Brief Therapy Association. pp. 1-17.
[26] Tyler, T. R. (2005), “Legitimating Ideologies. Social Justice Research”. Journal of Social Justice Research, 18(3)
[27] Vatan, S., Lester, D., & Gunen, J. F. (2014). “Emotion dysregulation, problem-solving, and hopelessness”. Psychological Reports 114(2), 647-651.
[28] Wang, L. N., and Tian, L. (2019). “The Parent-Adolescent Relationship and Risk-Taking Behaviors among Chinese Adolescents: The Moderating Role of Self-Control”. Frontiers in psychology, 10(542), 1-8.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
آموزش گروهی راهحل محور، چسبندگی، خود انضباطی، دختران نوجوان، غیر اخلاقی بودن
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Purpose: This study aimed to determine the effectiveness of solution-focused group training of Self- Discipline Dimensions of Female Adolescents. Method: The research method was quantitative and quasi-experimental in which convenience sampling as well as pre-test, post-test and follow-up on the control group were used. The statistical population of this study included first-grade female students aged 13 to 16 years old in a high school located in the 20th district of Tehran (Shahr-e-Rey). This school was selected at the request of teachers due to the disciplinary misconducts and parents for extraordinary life skills training. Participants was availably selected (30 participants out of 60 first-grade students) whose their self-discipline scores were lower than the cut-off score 150 in the self-discipline test. Then, these participants were divided into two experimental and control groups randomly. Eight sessions of two-hour training on the solution-focused approach were implemented with certain headings on the experimental group. Measurement was performed in three stages of before intervention, after intervention and 2 weeks after the intervention for both groups. The data collection tool included self-discipline questionnaire. The data were analyzed by repeated measures analysis of variance. Results: The results showed that the group training of solution-focused therapy significantly influenced reducing the immorality and adherence to the rules as self-discipline factors (p<0.001). Conclusion: According to the results, the solution-focused training can improve self-discipline in female adolescents.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Adherence, Female adolescents, Immorality, Self-discipline, Solution-focused group training
- صفحات : 54-66
-
دانلود فایل
( 350.77 KB )