-
آرشیو :
نسخه پاییز 1401 - جلد اول
-
کد پذیرش :
119236
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
| بتول جمشیدی، سیدسلیمان حسینی نیک
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
شادکامی یکی از مهمترین و موثرترین نیازهای روانی است که آثار مثبت و مهمی در زندگی انسان داشته، پیامدهای کاربردی و عملی در زندگی، عملکرد شغلی و تحصیلی دارد. لذا با توجه به نقش و جایگاه مهم معلمان در جامعه، پژوهش حاضر با هدف پیش بینی کنترل عواطف و مسئولیت پذیری بر اساس شادکامی، در معلمان شهر گچساران صورت گرفت. این پژوهش از نوع همبستگی بوده و از لحاظ هدف کاربردی بود. شرکت کنندگان 315 نفر از معلمان شاغل بودند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد شده در زمینه متغیرهای پژوهش استفاده گردید که عبارت بودند از: پرسشنامه شادکامی آکسفورد، مقیاس کنترل عواطف و پرسشنامه مسئولیت پذیری. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش رگرسیون خطی و چندگانه به وسیله نرم افزار SPSS و ایموس انجام گردید. نتایج حاصل از رگرسیون خطی نشان داد که رابطه مثبت و معنادار بین شادکامی با کنترل عواطف و مسئولیت پذیری در معلمان وجود دارد. به عبارتی شادکامی می تواند کنترل عواطف و مسئولیت پذیری را در معلمان پیش بینی نماید. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که رابطه بین زیرمقیاسهای شادکامی با کنترل عواطف و مسئولیت پذیری معنادار نمی باشد.
-
لیست منابع :
[1] اردبیلی، ر؛ و بنیسی، پ. (1399). افسردگی و اضطراب کارکنان و ارتباط آن با شاخصهای امنیت شغلی و رضایت از زندگی در کارکنان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، فصلنامه رویکردی نو در علوم تربیتی، 2(1)، 37- 47.
[2] اسلامی منش، ن. (1395). بررسی تحلیلی نسبت وجدان و مسئولیت و مدلهای تربیتی آن از منظر قرآن کریم به منظور ارائه الگوی تربیتی مناسب، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه علامه طباطبایی، نشر در ایرانداک.
[3] اعتماد، م. (1398). رابطه فشارزاهای شغلی، فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با مسئولیت پذیری کارکنان اداره آموزش و پرورش شهر رامهرمز. پنجمین کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم اجتماعی و علوم تربیتی و روانشناسی، تهران.
[4] حمیدی، ف؛ و قیطاسی، م. (1390). مقايسه كمال گرايي، تعلل و مسئوليت پذيري در دانشجويان مراكز تربيت معلم شهر اهواز به تفكيك جنس، فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده، 6(18)،159- 193.
[5] حسن زاده، م؛ و رضایی، آ. (1395). پیش بینی خودکارآمدی ادراک شده بر اساس اضطراب و هوش اجتماعی در بیماران قلبی، کنفرانس ملی دانش و فناوری روانشناسی، علوم تربیتی و جامع روانشناسی ایران، تهران، مؤسسه برگزار کننده همایشهای توسعه محور دانش و فناوری سام ایرانیان.
[6] رابینز، آ.، وکازینس، ن. (1394). مدیریت احساسات. ترجمه مجید پزشکیان. تهران: نشر نسل نواندیش.
[7] سورى، ا؛ و كرمى، ذ ا. (1393). بررسى رابطه ابعاد مسئوليت پذيرى با عملكرد فرماندهان كلانترى و پاسگاه های استان اردبیل، فصلنامه پژوهشهاى مديريت انتظامى، 9(4)، 623- 645.
[8] شولتز، د. (1977). روانشناسی کمال، الگوهای شخصیت سالم، ترجمه: گیتی خوشدل (1396)، چاپ بیست و دوم، تهران: انتشارات پیکان.
[9] طهماسبیان، ح ا؛ خزایی، ح ا؛ عارفی، م؛ سعیدی پور، م؛ و حسینی، س ع. (1393). هنجار یابی آزمون کنترل عواطف، ماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، 18(6)، 349-354.
[10] عبدی، ا. (1390). رابطه انگیزه درونی و مسئولیت پذیری با رضایت از زندگی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
[11] عسگری، پ؛ عنایتی، م ص ا؛ روشنی، خ؛ و عسگری، م. (1390). رابطه مسووليت پذيري، ريسک پذيري و هيجان خواهي با تيپ D، فصلنامه اندیشه و رفتار، 5(20)، 17- 24.
[12] علی پور، ا؛ اعراب شیبانی، خ. (1390). رابطه امیدواری و شادکامی با رضایت شغلی معلمان، فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 6(22)، 65-78.
[13] علیزاده، ف؛ و شرفی، م ر. (1393). مدیریت عواطف از دیدگاه نهج البلاغه، نشریه کتاب و سنت، دانشگاه قرآن و حدیث، مرکز آموزش الکترونیکی، 2(4)، 7- 28.
[14] فتاحی، ش؛ کرمی، ج؛ و محمدی راد، م. (1395). بررسی عوامل اقتصادی- اجتماعی مؤثر بر شادی و بهره وری نیروی کار (مطالعه موردی کارگاههای صنعتی شهرستان کرمانشاه). مدیریت بهره وری، 9(36)، 7- 36.
[15] فخری، م ک.، بهاری، ع.، و امینی، ف. (1396). اثربخشی ذهن آگاهی بر شادکامی و کاهش قندخون در بیماران دیابتی، مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 27 (151)، 94- 104.
[16] کربلایی هرفته، ف ص؛ مسعودی نیا، آ؛ و پیری، ا. (1399). بررسی میزان امیدواری به زندگی و وضعیت روانشناختی در بین معلولین بهزیستی شهر زاهدان، هفتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم انسانی، مدیریت و کارآفرینی ایران، بصورت الکترونیکی، مرکز مطالعات و تحقیقات علوم و فنون بنیادین در جامعه- مؤسسه آموزش عالی آل طه.
[17] مارنات، گ گ. (1392). راهنمای سنجش روانی، ترجمه پاشا شریفی، حسن و نیکخو، محمدرضا، تهران، جلد دوم، انتشارات سخن.
[18] متولیان، س م؛ دوکوشکانی، ف؛ و یحیی زاده جلودار، س. (1398). بررسی میزان رضایت از زندگی در میان دانشجویان دانشگاه مازندران و رابطه آن با ابعاد شخصیتی، مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 6(1)، 23- 34.
[19] مذبوحی، س؛ و سعادتی شامیر، ا. (1397). پیش بینی مسئولیت پذیری دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه بر اساس خودکارآمدی و هوش معنوی، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 14(48)، 127- 145.
[20] مردباری، پ؛ شبانی، ر؛ و ابراهیمی، ع ر. (1398). نقش مسئولیت پذیری (با نگرش اسلامی) و امیدواری در پیش بینی رضایت از زندگی نوجوانان، پنجمین همایش ملی تازه های روانشناسی مثبت نگر، بندر عباس، دانشگاه فرهنگیان.
[21] معصومی، گ. (1397). بررسی رابطه خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی با کنترل خشم در محیط مدرسه در کودکان استثنایی نابینا و ناشنوای دوره ابتدایی در سال تحصیلی 97-96، پنجمین همایش ملی پژوهشهای نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی ایران، تهران، خانه فرهنگ مشارکتی ایران.
[22] موسی زاده، ت؛ کاظمی، ر؛ و تیزرو، ف. (1397). مقایسه تاثیر آموزش هوش معنوی و هوش شخصی بر سازگاری، مسئولیت پذیری، قانونمندی در دانش آموزان 16- 14 سال. ششمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی، آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
[23] Argyle, M & ,.Lue, L.,(1998). The happiness of extraverts. Personality & Individual Differences. Vol.11, pp.1011.
[24] Bardeen JR, Tull MT, Dixon-Gordon KL, Stevens EN, Gratz KL. (2015). Attentional control as a moderator of the relationship between difficulties accessing effective emotion regulation strategies and distress tolerance. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 37(1):79-84.
[25] Behboodi, M., & Katebi, A. (2015). Investigating the correlation between The Acceptance and Commitment with Resilience and Happiness in Students. Indian Journal of Fundamental and Applied Life Sciences, 5(1): 2110-2114.
[26] Cox, R. H., Shannon, J. K., McGuire, R. T., & McBride, A. (2010). Predicting subjective athletic performance from psychological skills after controlling for sex and sport. Journal of sport Behavior, 33(2), 129.
[27] Davidsen, A.S., & Fosgeru, C.F. (2014). General Practitioners’ and psychiatrists’ responses to emotional disclosures in patients with depression. Patient Educ Couns, 95(1): 61-68.
[28] Dixon-Gordon, K. L., Bernecker, S. L., & Christensen, K. (2015). Recent innovations in the field of interpersonal emotion regulation. Current Opinion in Psychology, 3, 36-42.
[29] Dunham, G. D.(2008). Emotional Skill Falnes and Marital Satisfaction Unpublished Doctorral Disseration . University of okran.
[30] El Ghoul, S., Guedhami,., Wang, H., & Kwok, C. C. (2016). Family control and corporate social responsibility. Journal of Banking & Finance, 73(1), 131-146.
[31] Gough, H.G. (1984) A New Dimension of Status: Development of a Personality Scale, American Sociological Review, 13: 401-409.
[32] Linley , P . A & joseph , S .(2009). Positive psychology in practice. Hoboken, New Jersey: John wiley & sons , Inc.
[33] MacLeod, J. (2018). Professional Responsibility in an Age of Alternative Entities, Alternative Finance, and Alternative Facts. Transactions: The Tennessee Journal of Business Law, 19(1), 227-259.
[34] Netzer, L., Van Kleef, G. A., & Tamir, M. (2015). Interpersonal instrumental emotion regulation. Journal of Experimental Social Psychology, 58, 124-135.
[35] Seligman, MEP. (2010). Authentic happiness: Using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment. New York: free press.
[36] Seligman MEP. (2012). A visionary new understanding of happiness and well-being. 2ed. Washington: Atria Books; pp: 172-74.
[37] Szczygiel, D., Buczny, J., & Bazińska, R. (2012). Emotion regulation and emotional information processing: The moderating effect of emotional awareness. Personality Indivi Diff , 52(3),7- 433.
[38] Voet, N. B., van der Kooi, E. L., van Engelen, B. G., & Geurts, A. C. (2019). Strength training and aerobic exercise training for muscle disease. Cochrane Database of Systematic Reviews, (12).
[39] Yildiz, R., & Piniel, K. (2019). Exploring Turkish EFL teacher trainees’ willingness and unwillingness to communicate. UPRT 2017: Empirical Studies in English Applied Linguistics, 70.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
شادکامی، کنترل عواطف، مسئولیت پذیری، معلمان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Happiness is one of the most important and effective psychological needs that has positive and important effects on human life, has applied and practical consequences in life and professional and academic performance. Therefore, considering the important role and position of teachers in society, the aim of this study was to predict the control of emotions and responsibility based on happiness in teachers in Gachsaran. This research was a correlational study and was practical in terms of purpose. The participant included 315 employed teachers were selected by stratified random sampling. To collect data, standardized questionnaires in the field of research variables were used, which were: Oxford Happiness Questionnaire, Emotions Control Scale and Responsibility Questionnaire. Data analysis was performed using linear and multiple regression methods by SPSS and Emus software. The results of linear regression showed that there is a positive and significant relationship between happiness with emotions control and responsibility in teachers. In other words, happiness can predict teachers' control of emotions and responsibility. Multiple regression studies also showed that the relationship between happiness subscales with emotions control and responsibility was not significant.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Happiness, Emotions Control, Responsibility, Teachers
- صفحات : 1-12
-
دانلود فایل
( 378.85 KB )