-
آرشیو :
نسخه تابستان 1401 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
11921
-
موضوع :
روانشناسی تربیتی
-
نویسنده/گان :
| اسماعیل سعدی پور، عباس حبیب زاده، مسعود جعفری، رفعت رفیع زاده
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نیمرخ های کمال گرایی با استفاده از رویکرد فرد- محور و مقایسه ی ابعاد مختلف دشواری در تنظیم هیجان بین نیمرخ های کمال گرایی انجام گرفت. روش شناسی: این پژوهش یک مطالعه ی توصیفی از نوع علی-مقایسه ای است که 364 دانش آموز مقطع متوسطه شهر قم به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب و پرسشنامه های کمال گرایی (PANP) و دشواری در تنظیم هیجان (DERS) را تکمیل نمودند. جهت تحلیل داده ها از تحلیل خوشه ای به روش k میانگین و برای مقایسه ی خوشه ها در ابعاد مختلف دشواری در تنظیم هیجان از تحلیل واریانس چندگانه و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. یافته ها: بر اساس نتایج حاصل از تحلیل خوشه ای، سه نیمرخ متفاوت کمال گرایی برای دانش آموزان به دست آمد. نیمرخ اول کمال گرای نابهنجار (122n= ، 51/33P=)، نیمرخ دوم ناکمال گرا (136n= ،36/37 P=) و نیمرخ سوم کمال گرای بهنجار (106n=، 12/29P=) نام گرفتند. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که هر سه نیمرخ در ابعاد مختلف دشواری در تنظیم هیجان به جز بعد عدم وضوح هیجانی با یکدیگر تفاوت معنی دار دارند. نتیجه گیری: یافته های این پژوهش می تواند راهنمای مشاوران و برنامه ریزان، جهت شناسایی و برخورد مناسب با برآیندها و عوارض سطوح کمال گرایی به عنوان یکی از پیش آیندهای مشکلات هیجانی دانش آموزان باشد.
-
لیست منابع :
[1] بشارت، محمدعلی. فرهمند، هادی. ابراهیمی، فاطمه (1399). رابطه بین ابعاد کمالگرایی و نشانه های افسردگی و اضطراب: نقش واسطه ای دشواری تنظیم هیجان. رویش روانشناسی، 9 (7)، 14- 1.
[2] خرمایی، فرهاد .آزادی ده بیدی، فاطمه. حق¬جو، شیوا (1395). مدل ساختاری رابطه فضیلت اخلاقی صبر با مشکلات تنظیم هیجانی در دانشجویان. پژوهش در سلامت روانشناختی، 1 (10)، 31-21.
[3] رکابدار، قاسم. سلیمانی، بهاره (1387). مقایسه اضطراب ریاضی گونه های مختلف کمالگرایی دانش آموزان مقطع راهنمایی شهرستان خرمشهر. دانش و پژوهش در روانشناسی، 35، 53-32.
[4] رنجبر نوشری، فرزانه. محمودعلیلو، مجید. اسدی مجره، سامره. قدرتی، یلدا. نجارمبارکی، سیده مهسا (1391). مقایسه راهبردهای مقابله با استرس، کمالگرایی و خودکارآمدی در افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد و افراد بهنجار. فصلنامه اعتیاد پژوهی سوء مصرف مواد، 7(25)، 57-39
[5] Affrunti, Nicholas W.; Woodruff-Borden, Janet (2017). Emotional Control Mediates the Association Between Dimensions of Perfectionism and Worry in Children. Child Psychiatry & Human Development, 48(1), 73–81.
[6] Blankstein, K. R., Dunkley, D. M., & Wilson, J. (2008). Evaluative concerns and personal standards perfectionism: Self‐esteem as a mediator and moderator of relations with personal and academic needs and estimated GPA. Current Psychology, 27, 29–61.
[7] Dunkley, D. M., Berg, J.-L., & Zuroff, D. C. (2012). The role of perfectionism in daily self-esteem, attachment, and negative affect. Journal of Personality, 80(3), 633–663.
[8] Dunkley, D. M., Blankstein, K. R., Zuroff, D. C., Lecce, S., & Hui, D. (2006). Self‐critical and personal standards factors of perfectionism located within the five‐factor model of personality. Personality and Individual Differences, 40, 409–420.
[9] Garnefski, N., Van-Der-Kommer, T., Kraaij, V., Teerds,J. Legerstee, J. & Tein, E.O.(2002). The Relationship between cognitive Emotion Relationship Strategies and Emotional Problems: Comparison between a clinical and a Non-Clinical Sample. Personality and Individual Differences, 16,403-420.
[10] Gross, J. J., & Jazaieri, H. (2014). Emotion, emotion regulation, and psychopathology: An affective science perspective. Clinical Psychological Science, 2, 387–401.
[11] Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. In J.J. Gross (Ed.). Handbook of emotion regulation (pp. 3–24). New York, NY: Guilford Press. G
[12] Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (1991). Perfectionism in the self and social contexts: Conceptualization, assessment, and association with psychopathology. Journal of Personality and Social Psychology, 60, 456–470.
[13] Karaman, M. A., Vela, J. C., & Eşici, H. (2020). Middle school students’ academic motivation in Turkey: Levels of perfectionism and self-efficacy. Middle School Journal, 51(5), 35–45.
[14] Kempke, Stefan; luyten, Patrick; van Houdenhove, boudewijn; Goossens, lutgardw;Bekaert, Patrick; Van wambeke, Peter(2011). Self-esteem mediates the relationship between maladaptive perfectionism and depression in chronic fatigue syndrome. , 30(12), 1543–1548.
[15] Limburg, K., Watson, H. J., Hagger, M. S. & Egan, S. J. (2017). The relationship between perfectionism and psychopathology: A metaanalysis. Journal of clinical psychology, 00(0),1-26
[16] Macedo, A., Marques, C., Quaresma, V., Soares, M. J., Amaral, A. P., Araújo, A. I., & Pereira, A. T. (2017). Are perfectionism cognitions and cognitive emotion regulation strategies mediators between perfectionism and psychological distress? Personality and Individual Differences, 119, 46-51
[17] Martinent, G., & Ferrand, C. (2006). A Cluster Analysis of Perfectionism among Competitive Athletes. Psychological Reports,psychological report 99(3), 723–738.
[18] Neumann, A., van Lier, P. A., Gratz, K. L., & Koot, H. M. (2010). Multidimensional assessment of emotion regulation difficulties in adolescents using the difficulties in emotion regulation scale. Assessment, 17(1), 138–149
[19] Rice,K.G,leever,B.A,Christopher,J&Porter,J.D(2006).perfectionism,stress and social (Dis) connection: a short term study of hopelessness,depression and academicadjustment among honors student", journal of counsenling psychology,53(4), 524-534.
[20] Scott, Jessica H.; Yap, Keong; Francis, Andrew J.P.; Schuster, Sharynn (2014). Perfectionism and its relationship with anticipatory processing in social anxiety. Australian Journal of Psychology, 66(3), 187–196
[21] Scott, Jessica H.; Yap, Keong; Francis, Andrew J.P.; Schuster, Sharynn (2014). Perfectionism and its relationship with anticipatory processing in social anxiety. Australian Journal of Psychology, 66(3), 187–196.
[22] Shafran, R. & Man sell, W. (2001). Perfectionism and psychopathology: A review of research and treatment. Clinical Psychology Review, 21: 866-906.
[23] Shafran, R., Cooper, Z., & Fairburn, C. G. (2002). Clinical perfectionism: A cognitive–behavioural analysis. Behaviour Research and Therapy, 40, 773–791.
[24] Slaney, R. B., Rice, K. G., Mobley, M., Trippi, J., & Ashby, J. S. (2001). The Revised Almost Perfect Scale. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 34, 130–145.
[25] Smith, M. M., Sherry, S. B., Rnic, K., Saklofske, D. H., Enns, M., & Gralnick, T. (2016). Are perfectionism dimensions vulnerability factors for depressive symptoms after controlling for neuroticism? A meta‐analysis of 10 longitudinal studies. European Journal of Personality, 30, 201-212.
[26] Smith, M. M., Vidovic, V., Sherry, S. B., Stewart, S. H., & Saklofske, D. H. (2018). Are perfectionism dimensions risk factors for anxiety symptoms? A meta-analysis of 11 longitudinal studies. Anxiety, Stress, & Coping, 31, 4-20.
[27] Kempke ,Stefan. Luyten, Patrick. Van Houdenhove, Boudewijn. Goossens, Lutgarde. Bekaert ,Patrick. Van Wambeke ,Peter (2011). Self-esteem mediates the relationship between maladaptive perfectionism and depression in chronic fatigue syndrome Clin Rheumatol. , 30(12), 1543–1548.
[28] Stoeber, J., & Otto, K. (2006). Positive conceptions of perfectionism: Approaches, evidence, challenges. Personality and Social Psychology Review, 10, 295–319.
[29] Vicent, M., Gonzálvez, C., Sanmartín, R., Fernández-Sogorb, A., Cargua-García, N. I., & García-Fernández, J. M. (2019). Perfectionism and school anxiety: More evidence about the 2 × 2 model of perfectionism in an Ecuadorian population. School Psychology International. 40(4). 474-492.
[30] Vois, D., & Damian, L. E. (2020). Perfectionism and emotion regulation in adolescents: A two-wave longitudinal study. Personality and Individual Differences, 156, 109756.
[31] Dobos, Bianka; Piko, Bettina F.; Mellor, David; (2021). What makes university students perfectionists? The role of childhood trauma, emotional dysregulation, academic anxiety, and social support. Scandinavian Journal of Psychology, 62(3):443-447.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
Aim: The aim of this study was to determine the profile of perfectionism using a person-centered approach and to compare different dimensions of difficulty in emotion regulation in these profiles. Method: This research is a descriptive causal-comparative study. A total of 364 high school students in Qom who were studying in 1400-99 were selected by random cluster sampling and completed the Perfectionism (PANP) and Emotional Difficulty Scale (DERS) scales. For data analysis, SPSS21 software and cluster analysis using k-mean method and for comparison of clusters in different dimensions of Difficulty in emotional, multiple analysis of variance and Bonferroni post hoc test were used. Results: Based on the results of Cluster analysis, three different clusters of perfectionism were obtained for students. The first cluster (n= 122, P= 33/51) abnormal perfectionist cluster, the second cluster with mean (n= 136, P= 37/36) imperfect cluster and the third cluster with mean (n=106 p=29/12) were called anomalous perfectionist clusters. The results of multivariate analysis of variance showed that all three clusters differ in the dimensions of difficulty in emotional regulation except for the dimension of emotional clarity. Conclusion: The findings of this study can be a guide for counselors and planners to identify and deal appropriately with the outcomes and effects of perfectionism levels as one of the precursors of students' emotional problems
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
کمال گرایی، دشواری در تنظیم هیجان، تحلیل خوشه ای، نیم رخ های کمال گرایی.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Perfectionism, Difficulty in emotional regulation, Cluster analysis, profiles of perfectionism
- صفحات : 8-21
-
دانلود فایل
( 412.89 KB )