-
آرشیو :
نسخه تابستان 1401 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
119226
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| مرضیه آرمون
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف پژوهش حاضر بررسی مدیریت کلاس درس بر عملکرد تحصیلی می باشد. روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است و از نظر هدف کاربردی است.جامعه پژوهش دانش آموزان پایه هفتم ابتدایی می باشند که تعداد320 بوده اند و جهت تعیین نمونه با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 175 نمونه انتخاب شد. روش گردآوری داده ها، مطالعات کتابخانه ای و میدانی است و ابزار گردآوری اطلاعات مدیریت کلاس توسط ولفگانگ و گلیكمن (1986) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) بوده است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار spss استفاده شده است. نتایج نشان داد بین مدیریت آموزش، مدیریت افراد و مدیریت رفتار با عملکرد تحصیلی رابطه معنی داری وجود دارد.
-
لیست منابع :
[1] رنجبر، سمیه.(1391). مطالعه عوامل مؤثر بر مدیریت اثر بخش کلاس درس. نخستین همایش ملی علوم مدیریت نوین.
[2] سید عباس زاده، میر محمد.(1386).کلیات مدیریت آموزشی. ارومیه: انتشارات دانشگاه ارومیه
[3] عالی، آمنه، و امین یزدی، امیر.(1387). تأثیر ویژگیهای معلم بر سبک مدیریت کلاس. فصلنامه تعلیم و ، تربیت، شماره1، 103-134
[4] قربانی ولیک چالی، خدیجه.(1391). تأثیر سبکهای یادگیری بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال تحصیلی 95 91 . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید باهنر کرمان
[5] قرایی مقدم، امان الله .(1382). مبانی جامعه شناسی. تهران: ابجد
[6] رحمان سرشت، حسین .(1384). راهبردهای مدیریت، انتشارات فن و هنر، چاپ اول
[7] صباغیان، فوزیه .( 1385 ). بررسی علل پیشرفت تحصیلی دختران در مقایسه با پسران در استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی. مجله دانش و پژوهش در علوم تربیتی 15، 119-147
[8] عبدالهی، ابوطالب .( 1387 ). نقش آمادگی ها در مدیریت اثربخش کلاس درس، نشریه مربیان، شماره 30، 15-20
[9] تاج الدین، ضیاء .( 1382 ). مدیریت کلاس درس، نشریه تکنولوژی آموزشی، سازمان آموزش و پرورش . ش 5
[10] احمدی، غلامعلی؛ عبدالمالکی، شوبو .(1391). بررسی تاثیر سبک مدیریت مدیران بر میزان مشارکت اولیاءدر مدارس راهنمایی دخترانه شهر سنندج. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سال ششم، شماره 4، صص 9-25
[11] رحیمی، محمدحسین و حسینی، مسعود .(1395). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده: نقش واسطه ای خودکارآمدی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 4(2)، 47-21.
[12] کارشکی، حسین؛ عبدخدایی، محمد سعید .(1395). جهتگیری هدفی و خودتنظیمی دانشجویان شهر مشهد: نقش ماهیت تکلیف و جنسیت، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 68 ،صص119-103
[13] رودباری، مسعود؛ اصل مرز، بهزاد .(1389). بررسی عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکیزاهدان و عوامل مرتبط با آن در سال تحصیلی 86-87 مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دوره هفتم، شماره دوم، صص 152
[14] سلیمان نژاد، اکبر؛ حسینی نسب، سید داوود .(1391).تاثیر تعاملی آموزش راهبردهای خودتنظیمی و سبک های شناختی دانش آموزان بر عملکرد حل مسئله ریاضی. دو فصلنامه مطالعات آموزش و یادگیری، سال - ..81 115 ، چهارم، شماره 2
[15] تمنایی فر، محمدرضا؛ گندمی، زینب .(1395).رابطه انگیزه عملکرد با عملکرد تحصیلی در دانشجویان، - فصلنامه راهبردهای آموزش، دوره 4، شماره 1، صص 1
[16] حسینی خرم، کریک .(1389).رابطه ساده و چندگانه سرسختی روانشناختی و کمالگرایی با سلامتآموزش و یادگیری، روانی .1(1)، 48-57
[17] شیراوند سیروس رضا هویدا سعید رجایی پور.(1399). مدل یابی معادلات ساختاری رابطه بین سبک های مدیریت کلاس معلمان با ابعاد مهارت های اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان، مشاوره شغلی و سازمانی دوره 12 زمستان 1399 شماره 4 (پیاپی 45)
[18] حاتمی شهرزاد فخر السادات نصیری ولیک بنی .(1398). بررسی رابطه اثربخشی مدیریت کلاس درس و نوآوری آموزشی استادان با عملکرد تحصیلی دانشجویان، مجله نامه آموزش عالی، دوره 12، شماره 46مرداد 1398 صفحه 121-145
[19] Adeyemo, S.A. (2012). The relationship between effective classroom management and students academic achievement. European Journal of Educational Studies, 4(3), 367- 381.
[20] Boz, Y., Yerdelen-Damar, S., Aydemir, N., & Aydemir, M. (2016). Investigating the relationships among students’ self-effi cacy beliefs, their perceptions of classroom learning environment, gender, and chemistry achievement through structural equation modeling. Research in Science & Technological Education, 34(3): 307–324.
[21] Ghias, Fouziah. & Ahmed, Aijaz ( 2012). A study of the effect of management styles on performance of students at secondary level in sargodha. Procedia - Social and Behavioral Sciences46. 2527-2523.
[22] Orich, E. J.; Geleinse, J. M.; Ziteman, F. G.; Hockstra, T. & Schouten, E. G. (1994). Dispositional optimism and all cause and cardiovascular morality in prospective Cohart of Elders Dutch men and women. Archives of Genral Psychology, 61: 1126-1135
[23] Dembo, B. J. (1994). Science Learning Environments: Assessment, Effects and Determinants. In B.J. Fraser & K.G. Tobin (Eds.), International handbook of Science Education. 1, 527-561. Dortrecht: Kluwer Publishers.
[24] Gelaver, M. M., & Broning, M. (1995). Academic buoyancy and perception of family communication patterns: the mediating role of selfefficacy. Journal of Studies in Learning & Instruction, 4(2), 21-47 [In Persian].
[25] Tall, A. (2010). Self-efficacy: in the corsini encyclopedia of psychology. (4th Ed.). Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, p: 1534.
[26] Morgan, J. & Slag, S. B. (2513). The psychology underlying successful retention practices. Journal of College Student Retention, 3(1), 73-89
[27] Zimerman, D. (1988). Conceptualizing student engagement: Doing education notdoing time. Teaching and Teacher Education, 24, 1765–1776.
[28] Digking, Q. And Schaufeli, W. B. (2012). “The Factorial Validity of the Maslach Burnout Inventory–student survey in China”. Psychological reports, 155(2), 394-458.
[29] Wang, M .T.; Willet, J. B. & Eccles, J. (2011). The assessment of school engagement: Examining dimensionality and measurement invariance by gender
[30] Bamerband, J. D. (1989). “Withdrawing from School”. Review of Educational Research, 59(2),117-142.
[31] EMER, E. A. & Staveg, P. R. (2001). Motivation as an enabler for academic success. The School Psychology Review, 31, 313–327
-
کلمات کلیدی به فارسی :
مدیریت کلاس، درس، عملکرد تحصیلی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this research is to investigate classroom management on academic performance. The present research method is a descriptive-survey of correlational type and it is practical in terms of its purpose. The research population is 320 seventh grade students and 175 samples were selected using Cochran's formula and simple random sampling method. . The method of data collection is library and field studies, and the tool for collecting classroom management information was Wolfgang and Glickman (1986) and Pham and Taylor (1999) academic performance questionnaire. spss software was used to analyze the data. The results showed that there is a significant relationship between education management, people management and behavior management with academic performance.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
classroom management, lessons, academic performance
- صفحات : 86101
-
دانلود فایل
( 649.79 KB )