-
آرشیو :
نسخه تابستان 1401 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
11909
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| ربابه عطایی فر، شیرین معزالدینی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه ای اضطراب تحصيلي و سرسختي روانشناختی در رابطه بین تنظيم هيجاني با تاب آوري تحصيلي دانش¬آموزان انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش های بنیادین و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعۀ پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقاطع یازدهم و دوازدهم شهر تهران در سال 1401-1400 تشکیل دادند که از بین آن ها به صورت آنلاین و با شیوه غیر تصادفی در دسترس 220 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه تاب آوری تحصیلی (ساموئلز، 2004)، پرسشنامۀ تنظیم هیجان (گراس و جان، 2003)، پرسشنامۀ اضطراب تحصیلی (ساراسون، 1960) و پرسشنامه سرسختی روان شناختی (کوباسا و همکاران، 1982) بودند. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل مسیر حاکی از برازش مناسب مدل بود. یافته ها نشان داد که تنظیم هیجانی می تواند هم به صورت مستقیم و هم از طریق سرسختی روانشناختی به صورت مثبت و غیر مستقیم و از طریق اضطراب تحصیلی به صورت منفی و غیر مستقیم تاب آوری تحصیلی را پیش بینی نماید (001/0>p). از یافته ها می توان نتیجه گرفت که تنظيم هيجاني، اضطراب تحصيلي و سرسختي روانشناختی نقش کلیدی در تاب آوری تحصيلي دانش آموزان دارند و لزوم توجه به این عوامل در تعامل با یکدیگر در برنامه های ارتقای تاب آوری تحصيلي ضروری است.
-
لیست منابع :
[1] حسینی بهشتیان، سید محمد و میرزازاده، رقیه. (1395). اثر بخشی آموزش تاب آوری بر راهبردهای تنظیم هیجان و رضایت از زندگی زنان سرپرستِ خانوار. جامعهپژوهی فرهنگی، 7(3)، 19-36.
[2] جنادله، خالد؛ بساک نژاد، سودابه؛ یونسی، عیدان و سعادتمند، خدیجه. (1397). رابطه ی حساسیت اضطرابی، اجتناب تجربی و تاب آوری با اضطراب امتحان در دانش آموزان. روان شناسی بالینی، 10(1)، 71-78.
[3] سلطانی نژاد، مهرانه (1392). بررسی شاخص های روانسنجی پرسشنامه تاب آوری تحصیلی ARI. فصلنامه ی اندازه گیری تربیتی، 15(5)، 17-34.
[4] شریفی راد، غلامرضا محبی، سیامک ، مطلبی، محمد ؛ شاه سیاه، مرضیه و تبرایی، یاسر (۱۳۹۰). تأثیر آموزش قاطعیت بر میزان اضطراب تحصیلی دانش آموزان، مجله دانشگاه علوم پزشکی و خامات بهداشتی درمانی سبزوار، ۱۸(۲)، ۵۹-۴۷.
[5] قاجاریه، مژگان؛ عالی پور، سیروس؛ شهنی ییلاق، منیجه و داوودی، ایران. (1397). اثربخشی برنامه آموزش تاب آوری فرندز نوجوانان بر اضطراب دانش آموزان دختر شهر اهواز. فصلنامه علمی - پژوهشی رو¬¬ش¬ها و مدل¬های روانشناختی، 9(31)، 69-84.
[6] عیسی بخش، مانیا؛ سیف، علی اکبر و درتاج، فریبرز. (1397). تاثیر آموزش تنظیم هیجانی بر تاب آوری تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر دبیرستانی منطقه نه تهران. پژوهش در نظام های آموزشی، 12(ویژهنامه)، 69-77.
[7] محمودی عالمی، فهرمان، جنتی، پدالله؛ شروفی، احمد حیدری گرجی، محمد علي و جعفری، هدایت (۱۳۸۱). بررسی تأثیر آموزش فاطعیت بر میزان اضطراب تحصیلی دانش آموزان، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ۱۲(۳۷)، ۷۹-۶۷
[8] مظلوم بفرویی، ناهید؛ شمس اسفندآباد، حسن؛ جلالی، محمدرضا؛ افخمی اردکانی، محمد و دادگری، آتنا. (1394). رابطه بین تابآوری و سرسختی روانشناختی در مبتلایان به دیابت ۲ شهر یزد. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد، ۲۳ (۲)، ۱۸۶۵-۱۸۵۸.
[9] Bartone, P. T., Kelly, D. R., & Matthews, M. D. (2013). Psychological hardiness predicts adaptability in military leaders: A prospective study. International Journal of Selection and Assessment, 21(2), 200-210.
[10] Choi, K. W., Stein, M. B., Dunn, E. C., Koenen, K. C., & Smoller, J. W. (2019). Genomics and psychological resilience: a research agenda. Molecular psychiatry, 24(12), 1770-1778.
[11] Caviola, S., Toffalini, E., Giofrè, D., Ruiz, J. M., Szűcs, D., & Mammarella, I. C. (2021). Math performance and academic anxiety forms, from sociodemographic to cognitive aspects: A meta-analysis on 906,311 participants. Educational Psychology Review, 1-37.
[12] Dawood, E., Al Ghadeer, H., Mitsu, R., Almutary, N., & Alenezi, B. (2016). Relationship between Test Anxiety and Academic Achievement among Undergraduate Nursing Students. Journal of Education and practice, 7(2), 57-65.
[13] Denckla, C. A., Cicchetti, D., Kubzansky, L. D., Seedat, S., Teicher, M. H., Williams, D. R., & Koenen, K. C. (2020). Psychological resilience: an update on definitions, a critical appraisal, and research recommendations. European Journal of Psychotraumatology, 11(1), 1822064.
[14] Ford, B. Q., & Gross, J. J. (2018). Emotion regulation: Why beliefs matter. Canadian Psychology/psychologie canadienne, 59(1), 1.
[15] Harley, J. M., Pekrun, R., Taxer, J. L., & Gross, J. J. (2019). Emotion regulation in achievement situations: An integrated model. Educational Psychologist, 54(2), 106-126.
[16] Khoshaba, D. M., & Maddi, S. R. (1999). Early experiences in hardiness development. Consulting psychology Journal: practice and research, 51(2), 106.
[17] Kowalski, C. M., & Schermer, J. A. (2019). Hardiness, perseverative cognition, anxiety, and health-related outcomes: A case for and against psychological hardiness. Psychological reports, 122(6), 2096-2118.
[18] Lambert, V. A., Lambert, C. E., & Yamase, H. (2003). Psychological hardiness, workplace stress and related stress reduction strategies. Nursing & Health Sciences, 5(2), 181-184.
[19] Lowe, P. A., Lee, S. W., Witteborg, K. M., Prichard, K. W., Luhr, M. E., Cullinan, C. M., ... & Janik, M. (2008). The Test Anxiety Inventory for Children and Adolescents (TAICA) examination of the psychometric properties of a new multidimensional measure of test anxiety among elementary and secondary school students. Journal of Psychoeducational Assessment, 26(3), 215-230.
[20] McRae, K., & Gross, J. J. (2020). Emotion regulation. Emotion, 20(1), 1.
[21] Peleg, O., Deutch, C. & Dan, O. (2016). Test anxiety among female college students and its relation to perceived parental academic expectations and differentiation of self. Learning and Individual Differences, 49, 428- 236.
[22] Prefit, A. B., Cândea, D. M., & Szentagotai-Tătar, A. (2019). Emotion regulation across eating pathology: A meta-analysis. Appetite, 143, 104438.
[23] Ribeiro, P. J. G., & Gonçalves, L. A. P. J. (2019). Urban resilience: A conceptual framework. Sustainable Cities and Society, 50, 101625.
[24] Rudd, G., Meissel, K., & Meyer, F. (2021). Measuring academic resilience in quantitative research: A systematic review of the literature. Educational Research Review, 34, 100402.
[25] Samuels, W. E. (2004). Development of a non-intellective measure of academic success: Towards the quantification of resilience. The University of Texas at Arlington.
[26] Schelble, J. L., Franks, B. A., & Miller, M. D. (2010, August). Emotion dysregulation and academic resilience in maltreated children. In Child & Youth Care Forum (Vol. 39, No. 4, pp. 289-303). Springer US.
[27] Shraddha, P. & Nanda, R. (2016). A Comparative Study to See the Impact of Yoga on Educational Aspiration (EA) and Test Anxiety (TA) among College Going Girls. The International Journal of Indian Psychology, 3(3), 210- 215.
[28] Singh, J. K. N. (2021). Academic resilience among international students: lived experiences of postgraduate international students in Malaysia. Asia Pacific Education Review, 22(1), 129-138.
[29] Sisto, A., Vicinanza, F., Campanozzi, L. L., Ricci, G., Tartaglini, D., & Tambone, V. (2019). Towards a transversal definition of psychological resilience: a literature review. Medicina, 55(11), 745.
[30] Sivrikaya, M. H. (2018). The Role of Psychological Hardiness on Performance of Scissors Kick. Journal of Education and Training Studies, 6(n12a), 70-74.
[31] Trifoni, A., & Shahini, M. (2011). How does exam anxiety affect the performance of university students?. Mediterranean journal of social sciences, 2(2), 93-93.
[32] Vanderlind, W. M., Millgram, Y., Baskin-Sommers, A. R., Clark, M. S., & Joormann, J. (2020). Understanding positive emotion deficits in depression: From emotion preferences to emotion regulation. Clinical psychology review, 76, 101826.
[33] Yang, Z., Asbury, K., & Griffiths, M. D. (2019). An exploration of problematic smartphone use among Chinese university students: Associations with academic anxiety, academic procrastination, self-regulation and subjective wellbeing. International Journal of Mental Health and Addiction, 17(3), 596-614.
[34] Ye, W., Strietholt, R., & Blömeke, S. (2021). Academic resilience: underlying norms and validity of definitions. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 33(1), 169-202.
[35] Zhang, J. (2020). A longitudinal study of Pekrun’s control-value theory and the internal/external frame of reference model in predicting academic anxiety. Educational Psychology, 1-22.
[36] Zou, Y., Leong, W., Yao, M., Hu, X., Lu, S., Zhu, X., ... & Lu, Y. (2017). Test anxiety and telomere length: Academic stress in adolescents may not cause rapid telomere erosion. Oncotarget, 8(7), 10836.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
تاب آوری تحصيلی، تنظيم هيجانی، اضطراب تحصيلی و سرسختی روانشناختی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The aim of this study was to investigate the mediating role of academic anxiety and psychological hardiness in the relationship between emotional regulation and academic resilience. The present study is basic research in terms of purpose and a correlational study in terms of method. The research population consisted of all male and female students of the eleventh and twelfth grades of Tehran in 2020-2021, from which 220 people were selected as a sample online and available. The instruments of this study included the Academic Resilience Questionnaire (Samuels, 2004), the Emotion Regulation Questionnaire (Gross and John, 2003), the Academic Anxiety Questionnaire (Sarason, 1960) and the Psychological Hardiness Questionnaire (Kobasa et al., 1982). Data were analyzed using path analysis test. The results of path analysis indicated a good fit of the model. Findings showed that emotional regulation can directly and indirectly predict academic resilience both positively and indirectly through psychological hardiness and negatively and indirectly through academic anxiety (p<0.001). From the findings, it can be concluded that emotional regulation, academic anxiety and psychological hardiness play a key role in students' academic resilience and it is necessary to pay attention to these factors in interaction with each other in academic resilience promotion programs.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Academic Resilience, Emotional Regulation, Academic Anxiety and Psychological Hardiness
- صفحات : 102-113
-
دانلود فایل
( 375.26 KB )