-
آرشیو :
نسخه پاییز 1401 - جلد اول
-
کد پذیرش :
11956
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
| ساقی پاکروان، نوشین تقی نژاد
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
این تحقیق با هدف تعیین تجارب زیسته روان شناسان از کاربرد ذهن آگاهی بوده است. روش تحقیق کیفی از نوع پدیدارشناختی و حوزه تحقیق شامل 14 نفر از روان شناسان و متخصصان حوزه های مختلف شغلی بوده است و از روش گلوله برفی برای انتخاب نمونه تا رسیدن به اشباع نظری استفاده شده است و ابزار تحقیق مصاحبه نیمه سازمان یافته بود که روایی و پایایی آن توسط اساتید تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد نظام مقوله بندی قیاسی با انجام کدگذاری باز، موضوعی و محوری استفاده شده است که پس از کدگذاری تعدا 326 مقوله و کد مفهوم استخراج گردید سپس آن کد مفاهیم استخراج شده براساس سوالات تحقیق دسته بندی شدند.
یافته ها نشان داد که تجارب زیسته روان شناسان و متخصصان از ذهن آگاهی شامل کسب رضایت درونی با مشاهده خود بعنوان ناظر،بهبود در کمیت و کیفیت کارها، کنترل هیجانات، شناخت من ذهنی توجه به حواس ، تمرکز بر الگوهای ذهنی، مشاهده و شناخت هم هویت شدگی ها، تمرکززدایی برای رهایی از ذهن، بالارفتن انعطاف درونی در برابر اتفاقات، اهمیت دادن و توجه به خود وجودی، بهبود مهارت های ارتباطی، بهبود کیفیت نگرش نسبت به انسان ها و موجودات، مشاهده موانع بیرونی، احساس رضایت درونی، انجام تمرینات یوگا، توجه و مراقبت از جسم، مشاهده موانع درونی، افزایش سطح آگاهی می باشد و کاربردهای آن نیز شامل افزایش انعطاف درونی در برابر اتفاقات، پرورش بعد هیجانی مثبت شناخت عمیق تر ذات الهی، رسیدن به صلح درونی، مدیریت خود، آرام سازی خود، افزایش رضایت درونی می باشد.
-
لیست منابع :
[1] احمدیان، علی؛ یزدانبخش، کامران؛ محمدنجار، نرگس؛ قاسملو نسب، زهرا و ارحمی عیسی لو، زهرا(1400). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر رضایت زناشویی و علائم روانشناختی زنان متأهل. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردي، 20(3) 152-162
[2] تله، اکهارت (1396). نیروی حال، رهنمونی برای روشن بینی معنوی . تهران، کلک آزادگان
[3] تله، اکهارت (1395). زمینی نو، تهران، خانه ی معنا
[4] سید جعفری، جواد، امیدی، عبداله، آفتاب، رویا (1395). پیش بینی پذیرش و تعهد براساس ذهن آگاهی و تنظیم شناختی هیجان در زنان و مردان.فصل نامه مطالعات روان شناسی و علوم تربیتی،1(36) 21-36
[5] رشیدی شیراز، آیدا(1392). اصول و مبانی مایندفولنس، مدیتمشن قرن بیست و یکم تهران، ساوالان.
[6] عظیمی، علی (1394) . رویکرد پذیرش و ذهن آگاهی در اضطراب. دانشنامه اطلاعات روان شناسی روانشناسی و مشاوره (5)، 28-36.
[7] محمدخانی ،پروانه،خانی پور ،حمید(1390). تهران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
[8] نجاتی، وحید، کمری، سامان (1395). ارتباط بین ذهن آگاهی و صفات ارجاعی به خود، فصل نامه علمی- پژوهشی پژوهش های نوین روان شناختی(43) 205-220.
[9] نجاتی، وحید، ذبیح زاده، عباس، نیک فرجام، محمدرضا (1391). رابطه بین ذهن و آگاهی و کارکردهای توجهی پایدار و انتخابی. فصل نامه علمی- پژوهشی. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری(3) 31-43.
[10] یزدخواستی، فریبا، اثنی عشران ،سهیال و عریضی، حمیدرضا(1401). تأثیر رفتار درماني دیالكتیك بر تنظیم هیجاني و تحمل پریشاني زنان معتاد در حال ترک : نقش میانجي ذهن آگاهي، ارتباط مؤثر و راهبردهای تنظیم شناختي هیجاني. دانش و پژوهش در روانشناسی كاربردي سال بیست ودوم، شمارۀ 2 ،پیاپی 84 1-12.
[11] محمدی, مهدی, ناصری جهرمی, رضا, مختاری, زینب, حسامپور، زهرا و، ناصری جهرمی, راحیل. (1399). تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی از ذهنآگاهی حین تدریس. تدریس پژوهی، 8(1)، 37-19
[12] Lopez-Hernaez, L. (2016). Mindfulness Techniques in the Schools. Academic & Personal Development of its Participants. Dubois Journal of Asian and International Bioethics, 25 (5): 210- 215.
[13] McDougall, D. F. M. (2017). Exploring the Experiences of Mindfulness-Based Teachers in Saskatchewan Schools. Ph.D. Dissertation: USA: New York University.
[14] Ost, L. G. (2008). Efficacy of the third wave of behavioral therapies: A systematic review and meta-analysis. Behavior Research and Therapy, 46: 296-321.
[15] Kabat Zinn, J. (1990). Full catastrophe living: The program of the stress reduction clinic at the University of Massachusetts Medical Center. New York: Delta
[16] Hirshberg, M. J., Flook, L., Enright, R. D., & Davidson, R. J. (2020). Integrating mindfulness and connection practices into preservice teacher education improves classroom practices. Learning and Instruction, 66: 101- 117.
[17] Lingchen. Lynn , scott , Noel. Benekendorff , pierre (2017 , January) - mindful tourist experiences: A Buddhist perspective. Annals of Tourism Research 64
[18] Gillian Mathews and Charles Anderson(2021). The Lived Experience of Learning Mindfulness as Perceived by Living With Long-Term Conditions A Community-Based, Longitudinal Phenomenological Study. Qualitative Health Research 2021, Vol. 31(7) 1209–1221.
[19] Beshai, S., McAlpine, L., Weare, K., & Kuyken, W. (2016). A non-randomized feasibility trial assessing the efficacy of a mindfulness-based intervention for teachers to reduce stress and improve well-being. Mindfulness, 7 (1): 198-208.
[20] Potek, R. (2012). Mindfulness as a School-Based Prevention Program and Its Effect on Adolescent Stress, Anxiety and Emotion Regulation. Ph.D. Dissertation: USA: New York University.
[21] Taghvaei, D. (2017). The effectiveness of mindfulness education on the general health of girls at the guidance schools of Arak. Research in Clinical Psychology and Counseling, 7 (1): 67- 76
-
کلمات کلیدی به فارسی :
ذهن آگاهی، تجارب زیسته، حضور، پذیرش، بودن در لحظه.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
This research aimed to determine the lived experiences of psychologists from the application of mindfulness. The qualitative research method is phenomenological and the field of research included 14 psychologists and specialists from different fields of work, and the snowball method was used to select the sample until reaching theoretical saturation, and the research tool was a semi-structured interview, which was valid and Its reliability was confirmed by the professors. In order to analyze the data, the qualitative content analysis method with the analogical categorization system approach was used by performing open, thematic and central coding, after coding, 326 categories and concept codes were extracted, then those concepts codes were extracted based on the research questions of the category. became
The findings showed that the lived experiences of psychologists and experts from mindfulness include gaining inner satisfaction by observing oneself as an observer, improving the quantity and quality of work, controlling emotions, knowing the mental self, paying attention to the senses, focusing on mental patterns, observing and knowing each other. Identities, decentralization to get rid of the mind, increase inner flexibility in the face of events, giving importance and attention to the existence itself, improving communication skills, improving the quality of attitude towards people and creatures, observing external obstacles, feeling inner satisfaction, doing exercises Yoga, paying attention and taking care of the body, observing internal obstacles, increasing the level of awareness, and its applications include increasing internal flexibility against events, cultivating the positive emotional dimension of deeper knowledge of the divine nature, achieving inner peace, self-management, self-soothing, It increases internal satisfaction.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
mindfulness, lived experiences, presence, acceptance, being in the moment
- صفحات : 63-71
-
دانلود فایل
( 246.33 KB )