-
آرشیو :
نسخه بهار 1401 - جلد سوم
-
کد پذیرش :
11889
-
موضوع :
روانشناسی بالینی
-
نویسنده/گان :
| نجمه فرهادی بیرگانی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از پژوهش حاضر رابطه بهزیستی ذهنی با خلاقیت در دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز بود. اين تحقيق از نوع توصیفی و به روش همبستگي انجام گرفته است. جامعه آماري اين پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز تشكيل بودند. نمونه گیری از بین آنها به بصورت تصادفی- طبقه ای پذیرفت. نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 50 نفر مشخص شد و سپس از طريق پرسشنامه خلاقیت عابدی (1372) و پرسشنامه بهزیستی ذهنی کی یز و ماگیارمو (2003) مورد بررسي قرار گرفتند. نتایج نشان داد بين بهزیستی ذهنی با خلاقیت در دانشجویان رابطه معني داري وجود دارد همچنین نتایج رگرسيون نشان داد پيش بينی خلافیت دانشجویان از روی متغير بهزیستی ذهنی معنی دار می باشد.
-
لیست منابع :
[1] امیرحسینی، خلیل(1389). خلاقیت و نوآوری(مبانی، اصول، تکنیک ها). تهران،انتشارات عارف کامل، چاپ دوم.
[2] امامت، سعاد (1392). بررسی تحولی سبکهای تفکر در دانش آموزان و رابطه آنها با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی شماره 3، سال دوم، ص 56.
[3] ابراهیم زاده، صدیقه. (1385). بررسی مقایسه ای باورهای فراشناختی ابعادکمالگرایی، مهارتهای حل مسأله اجتماعی باتوجه به سطوح بلاتکلیفی دربیماران مبتلابه اختلال وسواس، پانیک واسترس پس ازسانحه وافرادبهنجار. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی.
[4] ابوالقاسمی، عباسی. (1390). روانشناسی کمالگرایی. چاپ اول، تهران :انتشارات گلپونه، ص 51- 49.
[5] آقایی فیشانی، تیمور (1387). خلّاقیت و نوآوری در انسانها و سازمانها، تهران، نشر ترمه (چاپدوازدهم).
[6] احمدپور داریانی، مهدی. (1390).کارآفرینی، تهران، مؤسسه فرهنگی و انتشاراتی محراب قلم.
[7] امیرحسینی، خلیل. (1384). خلاقیت و نوآوری (مبانی، اصول، تکنیکها). تهران، انتشارات عارف کامل، چاپ دوم.
[8] اسبورن الکس. اف.(2007). پرورش استعداد همگانی ابداع و خلاقیت. ترجمه حسن قاسم زاده (1389). تهران، انتشارات نیلوفر (چاپ چهارم).
[9] بیانی،علی اصغر؛ کوچکی، عاشوري،محمد ؛ بیانی، علی .(1387). روایی و پایایی مقیاس به زیستی روانشناختی ریف، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالیتی ایران ، شماره 53 ،صص 151- 146
[10] بخشی پور رودسری ، عباس ، پیروی ، حمید و عابریان ، احمد (1390) . بررسی رابطه میان رضایت از زندگی و حمایت اجتماعی با سلامت روان در دانشجویان ، فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال هفتم، شماره 28و27 . صفحه 152-145
[11] پاشا شریفی، حمید. (1383). رابطه خلاقیت و ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان دبیرستانهای تهران، فصل نامه نوآوریهای آموزشی، شماره7، سال سوم.
[12] جوادی ، سارا (1385) . رابطه باورهای دینای عادلانه با سلامت عمومی ، رضایت از زندگی ، عاطفه مثبت و منفی و افکار خود کار آمد. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان .
[13] حسینی، امین. (1388). ماهیت خلاقیت و شیوههای پرورش آن. مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی (چاپ چهاردهم).
[14] دباغ, رحیم؛ سجاد همایونفر و آرش میرحاجی مغانجوقی، ۱۳۹۵، بررسی میزان خلاقیت دانشجویان مطالعه موردی دانشگاه صنعتی ارومیه، کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت، تهران، دبیرخانه دایمی کنفرانس.
[15] رحمانی جوانمرد، سمیرا. (1391). بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی، رفتارتیپA وکمالگرایی بابه زیستی روانشناختی پرسنل مراکزاتشین نشانیپایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیل
[16] زکی محمد علی (1386) . اعتباریانی مقیاس چند بعدی رضایت از زندگی داش آموزان . مجله روان پزشکی و روان شناسی بالینی ایران . سال سیزدهم ، شماره 1، صفحه 57-49 .
[17] سام خانیان، محمد (1384). خلاقیت و نو آوری در سازمان آموزشی، مفاهیم، نظریهها، تکنیکها و سنجش. تهران، انتشارات رسانه تخصصی.
[18] سعیدیکیا، مهدی(1389). آشنایی با کارآفرینی. تهران: نشر سپاس (چاپ هشتم).
[19] سوره، جمال. (1390). مقایسه شیوع افسردگی و میزان بلاتکلیفی در بیماران قلبی- عروقی و افراد بهنجار، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه محقق اردبیلی.
[20] شرف الدین ، اضطراب اجتماعی، امیدواری و حمایت اجتماعی با احساس بهزیستی ذهنی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی واحد علوم تحقیقات خوزستان تابستان (1389) .
[21] صمدآقایی، جلال (1390). خلاقیت جوهره کارآفرینی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران (چاپ پنچم).
[22] عزیززاده، سارا (1386). اثربخشی آموزش خلاقیت بر افزایش نگرش کارآفرینانه بیکاران شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
[23] عظیمی آشتیانی. (1389).تهران: موسسه چاپ و انتشارات بعثت.
[24] عظیمی، حسین. (1389). مقایسه افسردگی، خشم، تحمل ابهام در بیماران کرونر قلبی و افراد سالم شهرستان اردبیل در سال 1388. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اردبیل.
[25] کرتیس، آنتونی جیمز. (2008). روانشناسی سلامت(چاپ پنجم)، ترجمه ی علی فتحی آشتیانی ؛ وهادی
[26] ولز(2009) .مهارت های زندگی(چاپ هشتم)،ترجمه ی شهرام محمد خانی.(1391).تهران : انتشارات رسانه تخصصی.
[27] کرمی نوری، رضا.(1390). مطالعه عوامل مؤثر بر احساس شادی و بهزیستی در دانشجویان دانشگاه تهران. مجله روان شناسی و علوم تربیتی، سال 32، شماره 1، ص 3- 31.
[28] کرمی نوری، رضا.(1387). مطالعه عوامل مؤثر بر احساس شادی و بهزیستی در دانشجویان دانشگاه تهران. مجله روان شناسی و علوم تربیتی، سال 32، شماره 1، ص 3- 31.
[29] کرمی نوری ، رضا ، مکرمی ، آزرخش ، محمدی فرد ، مهدی و یزدانی ، اسماعیل (1381). مطالعه عوامل مؤثر بر احساس شادی و بهزیستی در دانشجویان دانشگاه تهران . مجلۀ روانشناسی و علوم تربیتی ، سال سی ودوم ، شماره یک صفحۀ 41-3 .
[30] کریمی، یوسف (1386) . روان شناسی اجتماعی (نظریه ، مفاهیم ، کاربردها). چاپ هفدهم تهران نشر ارسباران
[31] لوایز،گری. (2000). پرورش خلاقیت در سازمان، ترجمه مجتبیاینیک فطرت (1385). تهران، انتشارات کیفیت و مدیریت، چاپ دوم.
[32] مقصودی، رضا (1384). بررسی و مقایسه ویژگیهای شخصیتی و روان شناختی کارآفرینان با افراد عادی در تهران. پایان نامة کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه علامه طباطبایی.
[33] میرقیداری،میلاد. (1389). ماهیت و وجوه خلاقیت، فصلنامه خلاقیت و نوآوری،شماره 17، ص 37-30.
[34] نجفی، محمود؛ احمدی، سلطانی ؛ محسن. (1390). مقایسه باورهای فراشناختی و تحمل ابهام در افراد معتاد، سیگاری و عادی. مجله روانشناسی بالینی سال سوم، شماره 4، صفحه 65- 59.
[35] Akbari,J; Agha Mohamadian,H.R & Ghanbari Hashem Abadi,B.A.(2009). Effect of cognitive behavioral therapy and pharmacotherapy on anxiety and impulsivity symptoms in men with borderline personality disorder.the quarterly journalof fundamentals of mental health; 10 (4(40)),pp:317-323.
[36] Adler. M. G. & Fagley, N. S. (2005). Appreciation: In dividual differences. Jornal life satisfaction. Vol. 45,PP,73-78.
[37] Assessing Quality of life in patients with multiple sclerosis. The Multiple sclerosis center of southern California. Center for neurological disorders. Milwaukee.International Journal of Ms care.
[38] Bem. A., Revenson. T. A. , & singer , J. E. (2001). Hand book og hrslyh pduvholohu. Lawrence Evlbaum Assocites. Publishers. Mahwah. NCE Jersey. 6,28-35.
[39] Brown C, winne D. (2012). the adult sensory profile : measuring patterns of sensory processing. American J occup the 55 (3) 75- 82.
[40] Cowan, M.J;Freedland ,K.E; Burg, M.M;Saab, P.G; Youngblood, M.E; Cornell ,C.E & etal.(2008). Predictor of treatment response for depression and inadequate social support- the ENRICHD randomized clinical trail. Psychosom;77:27-37.
[41] Diener, E; Suh, E; M., Lucas, R. E & Smith, H.L. (1999).Subjective well-being: Three decades ofprogress. Psychological Bulletin, 125,pp: 276-302.
[42] Diener, E ; Lucas, R.E & oishi, S. (2002). Subjective well-being .J clinPsycol 24, pp, 25-41.
[43] Diener, E.D; Scollon, N.S & lucas, R.E.(2003). the Evolving concept of subjective well-bing : the multifaceted Nature of happiness Advances in cell Agingand and Gerontology.
[44] Diener. E. D. suh. E. M. Lucas,. R. E.,& Smith, H. L. (19999).Subjective well Laughin. J. E. & Huebner. E.S. (2001). Life exprrince locus of control and school staisfaciton in adolescence. Social in deictors Research. 55:156-183.Journal of social Psyhology. 140.132-144.
[45] De bono. E. (2007). How to have creative ideas: exercises to develop the mind, published by ebury press, London.
[46] Diener. E. D. suh. E. m. lucas,. R. E. Emmons, A. Larsen. J,& griffin, s )2003). Subjective well-being: The science of happiness and life satisfaction Journal of psychological science. 7:181-185.
[47] Eastwood, Jo – Ann; doering, Lyn; Roper , Janice. (2008). uvncert ainty and Health – Related Quality of life I years after coronary angiog raphy. American journal of critical care. May 2008, Volume 17, NO. 3. 248- 262.
[48] Guilford;.CroplyArthur, J. (2001). Creativity in education and learning: A Guide for teachers and educators. 69-94 London: Kegan Pawl.
[49] Grenier S , Barrette Am, Ladouceur R. Intolerance of uncertainty and intolerance of ambiyuity : similarities and differnces. J pers Individ Differ. (2014) ; (39):593- 600.
[50] James, K., & Asmus, Ch. (2010). Personality, cognitive skills, and creativityin different life domains. Creativity Research Journal, V. 13, No 2, (pp. 149-159).
[51] Maltaby,J. Day. L., mccutcheon. L. E. , Gillety. R., Houran,J. & Ashe. D. (2004). Personlity and mental healt. British Journal of Psychology. 95:411-428.
[52] Ryan, R. M & Deci, E.L. (2001).on happiness and human potentials : A review of research onhedonic and eudaimonic well-being . Annual Review of psychology; 52,pp:141-166.
[53] Ryan. RM, & Deci, El. (2001) On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudemonics well-being. Annual Review of Psychology. 52:66-141.
[54] Raina, T. N. (2006). Sex differences in creativity in India: A second look.The Journal of Creative Behavior, 14, 214.
[55] Steenkamp, L. P., &Wessels, P. L. (2014). An Analysis Of The Tolerance For Ambiguity Among Accounting Students. International Business & Economics Research Journal, 13(2), 275-288.
[56] Sternberg, R. & Lubart, T. (2009).The Concept of creativity: Prospects andparadigms. In R. Sternberg (Ed.), Handbook of creativity. CambridgeUniversity press.
[57] Sternberg,R. (2010). It Doesn't to add: Effect of instruction to be .
[58] Webster, J.,& Tingeeman. M. (2003). The relationship between women,s body sdatisfaction and self image across the life span: The role of cognitive control.
[59] Wills, T. A ; walker , C ; Mendoza D ; Ainette M. G. (2009). Behavioral and emotional self control : Relations to substance use in samples of middle and high school students.
[60] Weissenstein, A., Ligges, S., Brouwer, B., Marschall, B., &Friederichs, H. (2014). Measuring the ambiguity tolerance of medical students: a cross-sectional study from the first to sixth academic years.Weissenstein et al. BMC Family Practice, 15, 6.
[61] Wills, T. A ; walker , C ; Mendoza D ; Ainette M. G. (2006). Behavioral and emotional self control : Relations to substance use in samples of middle and high school students.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
بهزیستی ذهنی، خلاقیت، دانشجویان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this study was the relationship between mental well-being and creativity in students of Ahvaz Azad University. This research is descriptive and correlational. The statistical population of this study consisted of all students of Ahvaz Azad University. Sampling was accepted among them randomly-stratified. The sample was determined using Morgan table of 50 people and then were examined through Abedi Creativity Questionnaire (1372) and Keys and Magyarmo (2003) Mental Well-Being Questionnaire. The results showed that there is a significant relationship between mental well-being and creativity in students. Also, the regression results showed that predicting students' misconduct from the mental well-being variable is significant.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Mental well-being, creativity, students
- صفحات : 53-63
-
دانلود فایل
( 334.27 KB )