-
آرشیو :
نسخه زمستان1401 - جلد اول
-
کد پذیرش :
11973
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
| وحید محمدی، شاهپور احمدی، صدرا علیپور
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای انگیزه پیشرفت در رابطه بین سلامت روانی والدین با موفقیت تحصیلی فرزندان انجام شد. روش: این پژوهش از لحاظ نوع روش تحقیق، توصیفی- همبستگی و از لحاظ هدف كاربردي میباشد. در تحقیق حاضر، کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه اول شهر ماکو به تعداد 2002 نفر، جامعه آماری را تشکیل دادند. با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده اقدام به انتخاب نمونه آماری از میان والدین دانشآموزان شد. جهت اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ، پرسشنامه انگیزه پیشرفت برنارد واینر و پرسشنامه موفقیت تحصیلی ولز (2010) استفاده به عمل آمد. برای تعیین وضعیت نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف استفاده شد. با توجه به غیرنرمال بودن توزیع داده ها از تحلیل معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی جهت آزمون فرضیهها استفاده به عمل آمد. یافته ها: یافته ها نشان داد که: الف) سلامت روانی والدین بر موفقیت تحصیلی دانشآموزان تاثیر مثبت و معنیدار داشته است. ب) سلامت روانی والدین بر انگیزه پیشرفت دانشآموزان تاثیر مثبت و معنادار داشته است. ج) انگیزه پیشرفت بر موفقیت تحصیلی دانشآموزان تاثیر مثبت و معنیدار داشته است. د) سلامت روانی والدین با نقش واسطهای انگیزه پیشرفت بر موفقیت تحصیلی دانشآموزان تاثیر مثبت و معنی دار بوده و همچنین نتایج پایایی ترکیبی، واریانس استخراج شده، ضریب تعیین مدل و شاخص نیکویی برازش نشان داد که مدل ترسیم شده در حیطه تحلیل مسیر از مفروضات تجربی- نظری مناسبی برخوردار بوده و دارای برازش بسیار خوبی میباشد. نتیجه گیری: رشد مطلوب و سالم فرزندان در تمام ابعاد مرهون ارتباط مؤثر و مطلوب والدین با فرزندان است و سلامت روانی اعضای خانواده بهخصوص والدین میتواند رفتارهای فرزند را تحت تأثیر قرار دهد. با توجه به تاثیر مثبت انگیزه پیشرفت در موفقیت تحصیلی دانشآموزان، لازم است والدین در مواجه با فرزندان رفتارهای عاطفی و دوستانه انتخاب کنند و از سرزنش و توهین و تنبیه فرزندان بپرهیزند تا با ایجاد انگیزه در دانشآموزان زمینه موفقیت تحصیلی آنان فراهم گردد.
-
لیست منابع :
[1] آقاجانی، سعید و اسدی نوقابی، احمدعلی، (1381)، نظریه مشاوره و روان درمانی، مرکزنشردانشگاهی، تهران.
[2] اناری، نسیم و پاکدامن، بهزاد، (1396)، بررسی رابطه بین سلامت روانی والدین و انگیزه پیشرفت تحصیلی فرزندان، هشتمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران.
[3] آهی، قاسم و همکاران، (1395)، مدلیابی رابطه بین درگیری تحصیلی والدین و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی با توجه به نقش میانجی انگیزش و درگیری تحصیلی دانشآموز، مجله دست آوردهای روانشناختی (علوم تربيتی و روانشناسی) دانشگاه شهيد چمران اهواز، دوره چهارم، 13، 90-69.
[4] پاشاشریفی، حسن، (1387)، پرسشنامههای پژوهشی در زمینه روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و جامعه شناسی، تهران، انتشارات سخن.
[5] جباری فر، تقی و همکاران، (1394)، نگاهی بر نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، اولین همایش ملی علمی و پژوهشی روانشناسی، علوم تربیتی و آسیب شناسی جامعه، 6869-6881.
[6] چاپمن، گری؛ ترجمه، موحد، سیمین، (1387)، پنج نشانه خانواده سرشار از عشق، چاپ دوم، تهران، انتشارات ویدا.
[7] رحیمی نژاد، عباس و پاک نژاد، محسن، (1392)، رابطه عملکرد خانواده و نیازهای روان شناختی با سلامت روانی نوجوانان، فصلنامه خانواده پژوهی، سال دهم، شماره 37، 99-111.
[8] سحاقی، حکیم، (1397)، رابطه سلامت روان و شادکامی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان جندیشاپور اهواز، مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، دوره پنجم شماره اول، 24-15.
[9] سرمد، زهره و همکاران، (1390)، روش تحقیق در علوم رفتاری، نشر آگه، تهران.
[10] سیف، علی اکبر، (1394)، روانشناسی پرورشی نوین (روانشناسی یادگیری آموزش)، تهران نشر دوران.
[11] صداقت جهانآباد، پروین، (1397)، رابطه الگوهای فرزند پروری با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان مقطع ابتدایی شهرستان رستم، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نورآباد ممسنی.
[12] میرکمالی، سیدمحمد و همکاران، (1394)، نقش سلامت روان بر عملكرد تحصيلي دانشجويان با ميانجيگري انگيزش پيشرفت تحصيلي، دانش و پژوهش در روانشناسي كاربردي، سال شانزدهم، شماره 60، 101-109.
[13] ميلانيفر، بهروز، (1386)، بهداشت رواني، نشر قوس، تهران.
[14] نیاکان، شیوا، (1391)، نقش الگوهای ارتباطی خانواده در پیشرفت تحصیلی با واسطهگری انگیزه پیشرفت، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز
[15] Artino, A. R. (2009), Think, feel, act: Motivational and emotional influences on military students online academic success, Journal of computing in Higher Education, 21(2), 146-166.
[16] Ayano, G. and et. al. (2022), The impact of parental mental health problems on the educational outcomes of their offspring: Findings from the Raine Study. Australian & New Zealand Journal of Psychiatry, 56(5), 510-524.
[17] Bandura. (1997) A. Self - efficacy: The exercise of control, New York: W. H. Freeman.
[18] Deci, E. L., & Ryan. (1985), R. M. Intrinsic motivation and self determination in human behavior. New York: Plenum.
[19] Eide, E. R. and et. al. (2010), The relation between children's health and academic achievement, Children and Youth Services Review, 32, 231-238.
[20] Liao, M., Ying, R., & Zhou, S. (2021), The influence of parentchild relationship on the academic pressure of elementary students: A moderated mediation model-Based on the survey and analysis of 38,069 elementary students. Science Insights Education Frontiers, 9(1):1161-1182.
[21] Mahmoudi M, Mir Zamani SM, Zabihi R.(2018) The Relationship Between Parental Mental Health and Adolescents of Elementary Schoolchildren in District 17 of Tehran. Journal of Excellence in Counseling and Psychotherapy.7(27):14-22.
[22] Miller, S., Connolly, P., and Maguire, L. K. (2013), Wellbeing, academic buoyancy and educational achievement in primary school students. International Journal of Educational Research, 62, 239-248.
[23] Omar, R. et.al., (2018), Parental Involvement and Achievement Motivation: Association with Students’ Achievement in Vocational Colleges, 4th International Conference on Educational Research and Practice, Vol. 7, Malaysia.
[24] Roy, M. and Garsia, R. G. (2018), The Role of Parental Involvement and Social/Emotional Skills in Academic Achievement: Global Perspectives, School Community Journal, 28, 29-46.
[25] Sadock BJ, Sadock VA,(2009), editors. Kaplan and Sadock's Pocket Handbook of Clinical Psychiatry. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
[26] Sadock, B. J. (2009), Kaplan and sadocks comprehensive textbook of psychiatry.
[27] Singh, K. (2011), Study of Achievement Motivation in Relation to Academic Achievement of Students. International Journal of Educational Planning and Administration, 1(2): 161-171.
[28] Welles, T. L. (2010), An analysis of the academic success inventory for college students: construct validity and factor scale invariance. Florida: The Florida State University.
[29] World health organization, (2001), Mental health: New hope. Geneva, Switzerland: world health organization.
[30] Yorke, M. and Longden, B. (2004), Retention and student success in higher education. Mcgraw hill Education (UK).
-
کلمات کلیدی به فارسی :
سلامت روانی والدین؛ انگیزه پیشرفت تحصیلی؛ موفقیت تحصیلی؛ دانشآموزان
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Introduction: The present study was conducted with the aim of investigating the mediating role of motivation to progress in the relationship between parents' mental health and children's academic success. Method: This research is descriptive-correlational in terms of the type of research method and applied in terms of purpose. In the current research, all the students of the first secondary level of Maku city, with the number of 2002 people, formed the statistical population. Using simple random sampling, a statistical sample was selected from among the students' parents. In order to measure the variables, Goldberg's mental health questionnaire, Bernard Weiner's achievement motivation questionnaire and Wells' academic success questionnaire (2010) were used. The Kolmogorov-Smirnov test was used to determine the normality of the data. Due to the non-normality of the data distribution, structural equation analysis using the partial least squares method was used to test the hypotheses. Findings: The findings showed that: a) Parents' mental health had a positive and significant effect on students' academic success. b) Parents' mental health has had a positive and significant effect on students' progress motivation. c) Progress motivation has had a positive and significant effect on students' academic success. d) mental health of parents with the mediating role of motivation to progress has a positive and significant effect on the academic success of students, and the results of combined reliability, extracted variance, coefficient of determination of the model and goodness of fit index showed that the model drawn in the field of path analysis of empirical assumptions - It has a good opinion and has a very good fit. Conclusion: The favorable and healthy growth of children in all aspects depends on effective and favorable communication between parents and children, and the mental health of family members, especially parents, can affect the behavior of children. Considering the positive effect of the motivation to progress on the academic success of students, it is necessary for parents to choose emotional and friendly behaviors in front of their children and avoid blaming, insulting and punishing the children in order to motivate students to provide the basis for their academic success.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
mental health of parents; academic achievement motivation; Educational accomplishment; students
- صفحات : 54-68
-
دانلود فایل
( 783.04 KB )