-
آرشیو :
نسخه زمستان1401 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12002
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| کبری ایزدی، سعید علیزاده، سودابه جلیلی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
با توجه به اهمیت دوره ی پیش دبستانی، این پژوهش، با موضوع ارایه ی مدلEFQM در دورهی پیش دبستانی شهر شیراز، انجام گرفت. برای انجام تحقیق حاضر از هر دو روش تلفیقی (کیفی و کمی) استفاده گردیده است. در نظرسنجی که مربوط به بخش کیفی، پژوهش بود، 18 نفر از خبرگان به عنوان افراد صاحبنظر به سوالات نظرسنجی اولیه و ثانویه پاسخ دادند. در فاز کمی، بر اساس اطلاعات بدست آمده، تعداد مربیان پیش دبستانی شهر شیراز ۱۲۰۰۰ بودند که با استفاده از جدول مورگان، مقدار حجم نمونه به میزان 291 نفر محاسبه شد. با توجه به یافته ها، میتوان اظهار داشت که با توجه به شدت مسیر ارتباط بین عوامل زمینهساز با مفهوم تعالی سازمانی میتوان گفت که به ترتیب عواملی نظیر جبران خدمات، بهروز رسانی امکانات آموزشی، ارتباطات درون سازمانی، آموزش و توانمندسازی کارکنان، فرهنگ برتریجویی سازمان، رهبری مشارکتی، استفاده از فناوریهای نوین آموزشی، مدیریت دانش و اطلاعات، متناسبسازی شغل-شاغل، مدیریت منابع و زیرساخت، ارزیابی عملکرد و قابلیتهای کارکنان، شرایط احراز مشاغل، طراحی خطمشی سازمانی، ارزیابی مستمر خطمشیها، شفافسازی فرآیندهای سازمانی، حمایت درونسازمانی و بررسی تناسب اهداف سازمانی-خطمشیها بیشترین ارتباط را با تعالی سازمانی داشتند. از طرفی، تعالی سازمانی به ترتیب بیشترین تاثیر را بر روی متغیرهای ایجاد انگیزه در کارکنان، هویت بخشیدن به کارکنان، پایبندی به ارزشهای دینی و اخلاقی، طراحی خدمات مبتنی بر نیاز کودکان، نوآوریهای آموزشی، رضایت مشتریان و دستاوردهای سازمانی داشته است. بدین ترتیب، مدل تعالی سازمانی مناسب برای آموزش دوره پیشدبستانی در شهر شیراز، ارایه گردید، که در آن تنها عوامل مرتبط نشان داده شدهاند و باقی عواملی که ارتباط نداشتند از مدل اولیه حذف گردیدهاند
-
لیست منابع :
[1] پیری، رباب؛ ادیب، یوسف (1388). الگوی بهینه برنامه درسی برای دوره ی پیش از دبستان. فصلنامه ی علوم تربیتی، 2 (5)، 82-53.
[2] رزاقیان، زهرا؛ پورقاز، شیرین؛ توماج، عبدالجلال (1397). نگرش چالش ها و مشکلات مربیان پیش دبستانی. فصلنامه ی پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره، 4 (9).
[3] مجدی، علی اکبر؛ صیفوری طغرالجردی، بتول؛ حسنی درمیان، غلامرضا (1397). فراتحلیل عوامل مؤثر بر تعالی سازمانی بر اساس مدل EFQM (با استفاده از نرم افزار 2 CMA.). فصلنامه ی مدیریت استاندارد و کیفیت، 8 (4)، 27-18.
[4] کاکائی، حمید؛ قلی پور جمنانی، فریبا؛ ترحمی، علیرضا؛ دهقان نجم آبادی، عامر (1400). بررسی ارتباط مدل تعالی منابع انسانی با انگیزش شغلی پرسنل شرکت آلومینیوم پارس شهرک صنعتی کاوه. مجله ی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 54، 145-136.
[5] همتی، پری؛ صفری، محمود؛ اولادیان، معصومه (1399). آسیب شناسی نظام آموزش های فنی و حرفه ای بر اساس مدل تعالی سازمانی. فصلنامه ی پژوهشی در نظام های آموزشی، 14 (49)، 163-185.
[6] حبیبی، پریسا؛ احمدی قراچه، علی محمد (1393). الگوهای جهانی آموزش و پرورش پیش از دبستان. انتشارات سروش.
[7] پورآقا، امیر؛ سلمانی کذرجی، علی؛ فلاح پور، عباس (1398). مدل تعالی سازمانی EFQM 2020. انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران. تهران.
[8] Manoj, D; Pooja, L (2018). EFQM Model For Overall Excellence of Indian Thermal Power Generating Sector. Journal of Strategy and Performance Management; Islamabad, 6 (4),106-129.
[9] Escrig-Tena, A. B; Garcia-Juan, B (2019). Drivers and internalisation of the EFQM excellence model. International Journal of Quality & Reliability Management, 36 (3), 398-419.
[10] Nenadal, J (2020). The New EFQM Model: What is Really New and Could Be Considered as a Suitable Tool with Respect to Quality 4.0 Concept? Quality Innovation Prosperity.
[11] Cruz, D. R. R. M. D. I; Jose, A. G; Negocios, J. L. R. B. G (2017). Quality Practices, Corporate Social Responsibility and the "Society Results" Criterion of the EFQM Model. Review of Business Management, sao Paulo, 19 (64), 307-328.
[12] Zapletaliva, S; Rylkova, Z (2018). Knowledge of the EFQM Excellence Model Case Study of the Czech Enterprises. Scholarly Journal, 44, 257-268.
[13] Liu, Y. L; pen-Fa, K; Chiang, J. T; Shyr, W. J (2021). Should the EFQM Excellence Model be Adapted for Specific Industries? A Restaurant Sector Example. International Journal Hospitality Management.
[14] Rodriguez Mantilla, J. M; Zarzueli, A. M; Jose, F; Cruz, F (2020). Do ISO:9001 standards and EFQM model differ in their impact on the external relations and communication system at schools? Evaluation and Program Planning, 80.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
آموزش، دورهی پیش دبستانی، مدل EFQM.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
subject of presenting the EFQM model in the preschool period of Shiraz city. Both integrated methods (qualitative and quantitative) have been used to conduct the present research. In the survey related to the qualitative part of the research, 18 experts answered the primary and secondary survey questions as experts. In the quantitative phase, based on the obtained information, the number of preschool teachers in Shiraz was 12,000, and using Morgan's table, the sample size was calculated as 291 people. According to the findings, it can be stated that according to the strength of the relationship between the foundational factors and the concept of organizational excellence, it can be said that factors such as service compensation, updating training facilities, intra-organizational communication, training and empowering employees, and the organization's culture of seeking excellence, respectively , participatory leadership, use of new educational technologies, knowledge and information management, job-employee matching, resource and infrastructure management, employee performance and capabilities evaluation, job certification conditions, organizational policy design, continuous policy evaluation, organizational process clarification, intra-organizational support and Examining the appropriateness of organizational goals-policies were most related to organizational excellence. On the other hand, organizational excellence has had the greatest impact on the variables of motivating employees, identifying employees, adhering to religious and moral values, designing services based on children's needs, educational innovations, customer satisfaction, and organizational achievements. In this way, the organizational excellence model suitable for preschool education in Shiraz city was presented, in which only related factors are shown and the rest of the factors that were not related were removed from the initial model.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Education, preschool courses, EFQM model
- صفحات : 89-108
-
دانلود فایل
( 1.11 MB )