-
آرشیو :
نسخه پاییز 1401 - جلد اول
-
کد پذیرش :
11948
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| آزاده رنجبر
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خودکارآمدی با باورهای غیر منطقی در میان دانش آموزان دختر دوره ابتدایی شهر جهرم می باشد.این تحقیق از نوع کاربردی و توضیفی همبستگی می باشد. جامعه آماري اين تحقیق شامل دانش آموزان دختر دوره ابتدایی شهر جهرم بوده است که با توجه به عدم دسترسی به جامعه با توجه به شرایط کرونا، بر اساس فرمول کوکران تعداد 120 نفر به عنوان حجم نمونه محاسبه شد، ابزارتحقیق شامل پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی گلمن، پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران، پرسشنامه باورهای غیر منطقی جونز می باشد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های اماری توسط نرم افزار SPSS نگارش 26 نشان داد بین مؤلفه های هوش هیجانی، و باورهای غیرمنطقی در دانش آموزان دختر ابتدایی شهر جهرم رابطه معناداری وجود دارد اما میان خودکارامدی با باورهای غیر منطقی هیچ رابطه معناداری وجود نداشت.
-
لیست منابع :
[1] اسماعیلی، م. احدی، ح. دلاور، ع. شفیع آبادی، ع. ،(1386)، تاثیر آموزش مولفه های هوش هیجانی بر سلامت روان، مجله روانپزشکی و پزشکی روان شناسی بالینی ایران. سال سیزدهم. شماره 2-165-58.
[2] اصلانی، ل. ،(1389)، رابطه بین نگرش به ریاضی، خودکارآمدی و اضطراب امتحان در دانشآموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روانشناسی.
[3] افروز، غ. ارجمند نیا، ع. تقی زاده، ح و قاسم زاده، س. ،(1392)، بررسی مقایسه ای باورهای خودكارآمدی و سلامت روان در میان دانش آموزان تیزهوش و عادی، مطالعات ناتوانی، شماره 3.
[4] بیرامی، م. ،(1387)، بررسی اثربخشی هوش هیجانی بر ابراز وجود، خودکارآمدی و سلامت روانی دانش آموزان، فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، سال سوم، شماره 11.
[5] پورشایگان، م. حسینیان، س. یزدی، سم. ،(1381)، رابطه باورهای غیرمنطقی با میزان رضایت شغلی مشاوران دبیرستانهای شهر تهران، تازه ها و پژوهش های مشاوره، جلد 4، شماره 14، ص ص 68-55.
[6] پیرحسینلو، مح. ،(1392)، بررسی رابطه بین خودکارآمدي ریاضی، اضطراب ریاضی، انتظار عملکرد ریاضی در پیشرفت ریاضی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
[7] حدادیکوهسار، عا. ،(1388)، رابطه مؤلفه¬های هوش هیجانی با سلامت روان شناختی و موفقیت تحصیلی: نقش تعدیل کنندگی جنس، مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی دانشگاه خوراسگان، شماره22، صص 118-99.
[8] حسنی چنار، ف. ،(1399)، رابطه هوش هیجانی با باورهاي غیر منطقی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج.
[9] حسنی، ف. و آقاجانی، ط. ،(1395)، رابطه هوش هيجاني با باورهاي غيرمنطقي و پيشرفت تحصيلي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي، هفتمین کنفرانس داخلی مدیریت اقتصادی (ICOAC)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، تیرماه 1395.
[10] خسروجردی، ر. خانزاده، ع. ،(1386)، بررسی رابطه هوش هیجانی با سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه تربیت معلم سبزوار، مجله دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار. دوره 14.شماره2. صص 116-110.
[11] دست مرد، م. صفایی مقدم، م. پاک سرشت، مج و شهنی ییلاق، م. ،(1391)، بررسی مبانی نظری ایده خودکارآمدی به عنوان هدف تربیتی، پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد، سال 2، شماره 2.
[12] مارشال ،(2005)، انگیزش و هیجان، ویراست هشتم. ترجمه سيد محمدي، يحيي (1386). نشر ویرایش.
[13] مداحی، م. و کرامتی، ه. ،(1400). بررسی رابطه بین مؤلفه هاي هوش هیجانی و تفکرات غیرمنطقی با وضعیت بومی و غیر بومی بودن در دانشجویان، فصلنامه علمی– پژوهشی علوم انسانی، سال 12، شماره 42.
[14] محسن زاده رودمعجن، ف. ،(1396)، بررسی تاثیر هوش هیجانی بر باور های غیر منطقی دانش آموزان دوره متوسطه اول، کارشناسی ارشد (مدیریت آموزشی).
[15] محمدی ترک آباد، م. ،(1400)، مقایسه رابطه بین باورهای غیرمنطقی و هوش هیجانی در نوجوانان، پایان نامه کارشناسي ارشد روان شناسي عمومي، دانشگاه آزاد اسلامی.
[16] نوروزی، س. علیپور، و. و رضایی، ر. ،(1394)، رسی رابطه خودکارآمدی و باورهای غیرمنطقی با بهزیستی روان شناختی دانش آموزان، پنجمین همایش ملی و چهارمین همایش بین المللی مهارت آموزي و اشتغال ، سازمان آموزش فنی حرفه ای کشور.
[17] نریمانی، ف. منجمد، ز. بحراني، ن. و قدرتي جابلو، و. ،(1400)، مقایسه باورهای غیرمنطقی، خودکارآمدی و بهزیستی روانشناختی در بیماران دارای سردردهای میگرنی و افراد سالم.نشریه حيات، 2، 12، 41-33.
[18] هاشمی هرزویلی، س. و مشكبيد حقيقي، م. ،(1400)، بررسی رابطه بین خودکارآمدی و هوش هیجانی با اهمالکاری تحصیلی در دانش آموزان تیزهوش دختر شهر رشت مقطع متوسطه، مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره دوم، شماره نهم.
[19] Bar-on.r. ,(2010), the emotional intelligence inventory (eeq-i): technical manual. Toronto, Canada: multi-health system.
[20] Ellis, A. ,(1999), Rational- Emotive Behavior Therapy and cognitive Behavior Therapy for Elderly Oeopl, Journal of Rational Emotive & Cognitive- Behavior Therapy. 17, 1999, 5-18.
[21] Ellis, A. ,(2019), Feeling better, getting better, and staying better. Atascadero, CA: Impact.
[22] Greven, C., Chamorro-Premuzic T., Arteche, A., & Furnham, A. ,(2008), A hierarchical integration of dispositional determinants of general health in students: The Big Five, trait Emotional Intelligence and humour style. Personality and Individual Differences, 44, 1562-1573.
[23] Hampton, N.Z. and Mason, E. ,(2020), Learning Disabilitis, Gender, Sources of Efficacy, Self-efficacy Beliefs, and Academic Achievement in High School Students. Journal of School Psychology. 41, 101-112.
[24] Jalili, A; Hosseinchari, M. ,(1389 a.h.), The Explanation of Psychological Resiliency based on self-efficacy in athletic and non-athletic students, Journal of Growth and motor excercising learning, No.6, Fall and Winter 1389 a.h., pp. 131-153.(PERSIAN)
[25] Mayer, J.D,& Salovey, P. ,(1997), What is emotional intelligence? In P. Salovey, & D. Sluyter (Eds), Emotional development and emotional intelligence: Educational implications. New York: Basic Books.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
هوش هیجانی، خودکارآمدی، باور غیرمنطقی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this study is to investigate the relationship between emotional intelligence and self -efficacy and irrational beliefs among female elementary students of Jahrom. The statistical population of this study included female elementary students of Jahrom, which, due to the lack of access to the community due to the conditions of the Corona, was calculated according to Cochran formula, 120 as a sample size, including the Golman Emotional Intelligence Questionnaire, The Standard Self-efficacy Questionnaire of Sherr et al. Is the Jones' irrational beliefs questionnaire. The results of SPSS 26 software analysis showed that there was a significant relationship between the components of emotional intelligence, and irrational beliefs in the elementary female students of Jahrom, but there was no significant relationship between self -esteem and irrational beliefs.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Emotional intelligence, self -efficacy, irrational belief
- صفحات : 130-141
-
دانلود فایل
( 576.82 KB )