-
آرشیو :
نسخه بهار 1402 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12001
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
| فرشته رضائی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه خلاقیت هیجانی با احساس تعلق به مدرسه و سرزندگی تحصیلی در میان دانش-آموزان دختر اول متوسطه شهر جهرم بوده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، پژوهشی بنیادی و از منظر گردآوری داده ها، پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری در این تحقیق تمام دانش آموزان دختر اول متوسطه شهر جهرم به تعداد 3108 نفر می باشد که طبق جدول مورگان تعداد نمونه آماری برای توزیع پرسشنامه میان نمونه آماری 342 نفر محاسبه گردید که تعداد 120 نفر به دلیل محدودیت دسترسی و نوع روش آماری با روش نمونه گیری خوشه¬ای تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه¬های خلاقیت هیجانی آوریل (1998)، احساس تعلق به مدرسه براون و ایوانز(2002) و سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش(2006) بوده است. پس از تجزیه و تحلیل داده های تحقیق توسط نرم افزار SPSS نگارش 26 یافته ها نشان داد بین خلاقیت هیجانی با احساس تعلق به مدرسه رابطه معنادار مثبت و مستقیمی با ضریب همبستگی 0.234 وجود دارد.یافته های آزمون پیرسون نشان داد بین خلاقیت هیجانی با سرزندگی تحصیلی رابطه معنادار مثبت و مستقیمی با ضریب همبستگی 0.245 وجود داشت.یافته های ضریب رگرسیون نشان داد خلاقیت هیجانی به میزان بتای 0.234 و به طور مثبت و مستقیم قادر به پیش بینی احساس تعلق به مدرسه در آزمودنی ها می باشد. یافته های ضریب رگرسیون نشان داد خلاقیت هیجانی به میزان بتای 0.245 و به طور مثبت و مستقیم قادر به پیش بینی سرزندگی تحصیلی در آزمودنی ها می باشد.
-
لیست منابع :
[1] آخوند مکه ای، نرگس. (1398). رابطه ابعاد خلاقیت هیجانی و خوش بینی علمی معلمان با سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان دختر متوسطه شهر اصفهان. همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران. دوره هفتم.
[2] امیرخانی، اکرم. (1401). اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر رضایت تحصیلی دانش آموزان پایه ششم شهر مبارکه، چهارمین کنفرانس بین المللی حقوق، روانشناسی، علوم تربیتی و رفتاری، تهران.
[3] اورنجن اعظم ، شاطریان محمدی فاطمه (۱۳۹۶) رابطه بین احساس تعلق به مدرسه با یادگیری تحصیلی در دانش آموزان پیش دانشگاهی ، کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روان شناسی ایران
[4] بازویار، مرجان و بدیعی، محمدمهدی. (1401). اثربخشی زوج درمانی هیجان مدار بر سرزندگی و احساس شادکامی زوجین درگیر خیانت زناشویی، دومین کنفرانس سراسری مطالعات و یافته های نوین در علوم تربیتی، مشاوره و روانشناسی ایران.
[5] برزآبادی فراهانی نرگس، عراقیه علیرضا. (1394¬). بررسی اثر تشویق بر افزایش احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان مقطع متوسطه منطقه 14 تهران در سال تحصیلی 94 – 1393. فصلنامه آموزش، مشاوره و روان درمانی، 4(16 :)50-39.
[6] پیرخائفی، علیرضا؛ حسینی، محمدحامد؛ محمدی، اکبر. (1400). طراحی الگوی خلاقیت دانشآموزان بر مبنای احساس تعلق به مدرسه با نقش میانجی تاب آوری در مدارس پنج شهرک نظامی شهر تهران. روانشناسی نظامی، شماره 48، صص 60-43.
[7] تقدیری، عزت؛ موسی زاده، توکل؛ نریمانی، محمد. (1400). مقایسه اثربخشی مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت و تکنیکهای تنظیم هیجان بر احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری. روانشناسی تربیتی، شماره 43، صص 85-16.
[8] توسلی نیا، سعید؛ عظیمی، داریوش؛ صمدی بزچلوئی، علی. (1398). بررسی رابطه خودکارامدی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با میانجی گری احساس تعلق به مدرسه. اولین همایش ملی مدرسه فردا.
[9] ثابت، مهرداد، (1395)، هنجاریابی آزمون خلاقیت هیجانی آوریل، فصل نامه علمی- پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره پنجم، شماره دوم، پاییز ، صص 77-95.
[10] جعفری، سروش و جلیله وندزلیخائی، علی. (1401). نقش تعامل، مشارکت و صمیمیت اولیا مدرسه در شکل گیری احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان،دومین کنفرانس علوم اجتماعی،روانشناسی، علوم تربیتی و علوم انسانی
[11] حسنی، رقیه و مروجی، مهتاب. رابطه ویژگی های شخصیتی با سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان شهر میانه. ششمین کنفرانس بین المللی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران،تهران: 1399.
[12] حسینمردی، علی اصغر؛ قربان شیرودی، شهره؛ زربخش بحری، محمد رضا و تیزدست، طاهر. (1400). رابطه اشتیاق تحصیلی، اشتیاق به مدرسه و احساس تعلق به مدرسه با پیشرفت تحصیلی با واسطه انگیزش پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان پسر. انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش.
[13] حسینی ایرج، جلال؛ مهدیان، حسین؛ جاجرمی، محمود.(1399). روابط ساختاری نیازهای بنیادین روانشناختی با سازگاری و احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان دبیرستانی. رویش روان شناسی، سال نهم، شماره پیاپی 51.
[14] حکیم زاده، رضوان؛ ابوالقاسمی نجف آبادی مهدی، نجاتی فرهاد. (1391). مقایسه ی احساس تعلق به مدرسه، انگیزه ی پیشرفت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در میان دانش آموزان مدارس هوشمند(مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات) و مدارس عادی سال سوم دبیرستان شهر اصفهان. مجله علوم تربیتی، 19(1 :)170-151.
[15] رستگار، آسیه. (1399). تاثیر سرزندگی تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه بر خودکارآمدی دانش آموزان (مطالعه مورد¬ی: دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر نور)، سومین کنفرانس بین المللی روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی.
[16] شعبانپور، مهدیه، حافظیان، مریم، (1395)، رابطه راهبردهای نظم دهی شناختی هیجان با خلاقیت هیجانی و شادکامی در معلمان دوره ی ابتدایی، فصلنامه خانواده و پژوهش، شماره 31.
[17] فاروقی، پریا؛ پورشالچی حسام و اسمخانی اکبری نژاد، هادی. (1399). نقش احساس تعلق به مدرسه در پیشبینی اشتیاق تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان. رفاه اجتماعی. ۲۰ (۷۸) :181-200.
[18] محمدخانی، محی¬الدین و وشنی اسدآبادی، بتول. (1398). رابطه ابعاد خلاقیت هیجانی و خوش¬بینی علمی با سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان شهر کرمانشاه. همایش ملی راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی ایران. دوره سوم.
[19] محمدزاده، علی. (1400). تعیین رابطه نظم جویی شناختی هیجان با سرزندگی تحصیلی با نقش واسطه¬ای ویژگیهای شخصیتی در دانش آموزان متوسطه شهر بستان آباد. روان شناسی تحلیلی، شماره 46، صص 49-37.
[20] همتی، بابک. (1399). نقش هیجانات تحصیلی، حمایت از خومختاری ادراک شده و احساس تعلق به مدرسه در پیش بینی سازگاری تحصیلی-اجتماعی دانش آموزان بی سرپرست. مجله روان شناسی مدرسه، دوره نهم، شماره 1، صص 228-207.
[21] یزدان پور مهلا، برقی مقدم جعفر، میر صمدی حسام الدین (۱۳۹۸) احساس تعلق به مدرسه و موفقیت تحصیلی در دانش آموزان ورزشکار؛ بررسی نقش میانجی گری سرسختی تحصیلی، نشریه مطالعات روان شناسی ورزشی، دوره ۸، شماره ۲۹، ص ۱۳۶-۱۲۳
[22] یعقوبی، ابوالقاسم؛ ذوقی پایدار، محمدرضا؛ فرهادی، مهران و یوسفی، بهنوش.(1399). پيش بيني بهزيستي تحصيلي براساس احساس تعلق به مدرسه و نشاط ذهني با ميانجيگري جهت گيري هدف در دانش آموزان دبيرستاني شهر قهاوند. روانشناسی مدرسه. 9(2)، 169-189.
[23] Anderson-Inman, L. (2019). Computer-based solutions for secondary students with learning disabilities: Emerging issues. Reading and Writing Quarterly, 15, 239-249.
[24] Appleton, J, J., Christenson, S. L., Furlong, M, J. (2008). Student engagement with school: Critical conceptual and methodological issues of the construct. Psychology in the schools, 45(5), 369-386.
[25] Ashori M, Jalil-Abkenar SS. Danesh Amoozan ba Niazhaye Vije va Amoozesh Faragir [Students with special needs and inclusive education]. 2nd edition. Tehran: Roshd-e Farhang Publication; 2019, pp: 283–4.[Persian]
[26] Averill JR. Individual differences in emotional creativity: struc-ture and correlates. J Pers. 1999; 67(2): 331-71.
[27] Chang, C. , Tseng, C. , Chen, H. and Hsieh, T. (2020) Moderating Effect of Playfulness on the Correlation between Optimism and Creativity of New Immigrant Schoolchildren in Taiwan. Creative Education, 11, 1357-1374. doi: 10.4236/ce.2020.118100.
[28] Citrandini, M. & Hernawati, N. (2016). Academic Emotions, Learning Strategies, and Academic Achievement on High School Student in Rural Area. Department of Family and Consumer Science, Faculty of Human Ecology, Bogor Agricultural University, Bogor 16680, Indonesia. 9, 3, 195-205.
[29] Compas, B., Jaser, S., Bettis, A., Watson, K., Gruhn, M., Dunbar, J., et al. (2017). Coping, emotion regulation, and psychopathology in childhood and adolescence: A meta-analysis and narrative review. PsychologicalBulletin, 143, 939–991.
[30] Fuchs, G. J, Kumar, V. K & porter, J, (2007). Emotional creativity, alexithymia, and styles of creativity, creativity research journal, vo 1, 19, nos. 2-3, 233-245.
[31] Grigorenko, E. L., Compton, D.L., Fuchs, L.S., Wagner, R.K., Willcutt, E. G., & Fletcher, J. M. (2020). Understanding, educating, and supporting children with specific learning disabilities: 50 years of science and practice. Journal of American Psychologist, 75(1), 37-51.
[32] Gross, J. J., & Jazaieri, H. (2017). Emotion, emotion regu-lation, and psychopathology: An affective science per-spective. Clinical Psychological Science, 2, 387–401.
[33] Ivcevic, Z., & Brackett, M.A., & Mayer, J.D. (2007). Emotional intelligence and emotional creativity. Journal of personality, 75, 199-235.
[34] Keane, S. (2007)M. The Impact of Parent Involvement on a Child's Academic Performance. A Dissertation Submitted to the Faculty of The Graduate School at The University of North Carolina at Greensboro. Journal of school Health, 74(7), 284-292.
[35] Leung, C., Leung, J. T., Kwok, S. Y., Hui, A., Lo, H., Tam, H. L., & Lai, S. (2021). Predictors to Happiness in Primary Students: Positive Relationships or Academic Achievement. Applied Research in Quality of Life, 1-15.
[36] Montoro, J. P., Kilday, J. E., Rivas-Drake, D., Ryan, A. M., & Umaña-Taylor, A. J. (2021). Coping with Discrimination from Peers and Adults: Implications for Adolescents’ School Belonging. Journal of youth and adolescence, 50(1), 126-143.
[37] Morrison, G. (2008). change in Latino student perception of school belonging measure of adolescent connectedness. Asia pacific education, 3(1): 95-114.
[38] Nair, R. L., Delgado, M. Y., Wheeler, L. A., & Thomas, R. (2021). Prospective links between acculturative stress and academic well-being among Latinx adolescents. Journal of Applied Developmental Psychology, 73, 101254.
[39] Rashidzade A, Badri R, FathiAzar S, Hashemi T. The effectiveness of teaching metacognitive self-learning strategies on resilience and academic procrastination. Quarterly Journal of Educational Innovation.2018; 18(69):139-158.
[40] Robila. M. & Krishna kumar. A. (2005). Effects of economic pressure on marital conflict ® in Romania. Journal of Family Psychology, 19-20.
[41] RonaldEpstein, MarshallMD (2017). Beyond Resilience: Cultivating ompassion and Gratitude (P12). Journal of Pain and Symptom Management. Volume 53, Issue 2, February 2017, 309-310.
[42] Rowe, F., Stewart, D., & Patterson, C. (2007) Promoting school connectedness through whole school approaches. Health Education, 107(6), 524-542.
[43] Sabatelli, R. M. & Bartle-Haring, S. (2003). Family of origin experiences and adjustment in married couples. Journal of Marriage and the Family, 65 159-169.
[44] Sacco. P. & Phares, V. (2001). Partner appraisal and marital satisfaction. The role of self¬-steam and depression. Journal of Marriage and the Family 504-513.
[45] Simon, J.B., Murphy, J.J., & Smith, S.M. (2005). Understanding and fostering family resilience. The Family journal: counseling and therapy for couples and families, 13,427-436.
[46] Simouns, F., & Youssef-Morgan, C. M. (2020). Investigating the effect of psychological capital (hope, optimism, resilience and self-efficacy) on marital adjustment.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
خلاقیت هیجانی، احساس تعلق به مدرسه، سرزندگی تحصیلی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Abstract
The purpose of this research was to investigate the relationship between emotional creativity and the sense of belonging to school and academic vitality among female students of the first secondary school in Jahrom city. The current research was a fundamental research in terms of its purpose, and a correlational descriptive research from the point of view of data collection. The statistical population in this research is all the female students of the first secondary school of Jahrom city, numbering 3108 people, according to Morgan's table, the number of statistical sample for distributing the questionnaire among the statistical sample was calculated to be 342 people, of which 120 people due to limited access and the type of statistical method Random cluster sampling was chosen. The tools of data collection in this research were emotional creativity questionnaires of April (1998), sense of belonging to school Brown and Evans (2002) and academic vitality of Martin and Marsh (2006). After analyzing the research data by SPSS software, version 26, the findings showed that there is a positive and direct significant relationship between emotional creativity and the feeling of belonging to the school with a correlation coefficient of 0.234. The results of the Pearson test showed that there is a relationship between emotional creativity and academic vitality There was a positive and direct significant relationship with a correlation coefficient of 0.245. The results of the regression coefficient showed that emotional creativity with a beta of 0.234 can positively and directly predict the feeling of belonging to the school in the subjects. That is, by increasing creativity. Emotionally, the feeling of belonging to the school also increases to a beta of 0.234. The results of the regression coefficient showed that emotional creativity has a beta of 0.245 and is able to positively and directly predict the academic vitality of the subjects. That is, with an increase in emotional creativity, academic vitality also increases by a beta of 0.245.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
emotional creativity, sense of belonging to school, academic vitality
- صفحات : 22-37
-
دانلود فایل
( 580.00 KB )