-
آرشیو :
نسخه زمستان1401 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
11977
-
موضوع :
مشاوره
-
نویسنده/گان :
| مژگان آقاجانی، زهره جهان شیری
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر کلاسهای مجازی دوران کرونا بر افت تحصیلی و اضطراب دانش آموزان در پسا کرونا بود. این پژوهش، با روش توصیفی و همبستگی اجرا شد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانش آموزان مدرسه متوسطه دوم دخترانه ناحیه 4 (مدرسه نمونه فرهنگ) شهرستان مشهد است که از طریق روش نمونهگیری تصادفی به تعداد 32 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس اضطراب ناشی از شیوع کرونا ویروس (CDAS) و پرسشنامه افت تحصیلی استفاده شد. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های تحلیل استنباطی همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شد. نتایج مشخص کرد که بین استفاده از فضای مجازی و افت تحصیلی دانش آموزان و اضطراب آنها رابطه مستقیم وجود دارد و تفاوت بین آنها معنا دار است، یعنی با افزایش استفاده دانش آموزان از فضای مجازی میتوان اضطراب و افت تحصیلی بیشتری را برای دانش آموزان پیشبینی کرد.
-
لیست منابع :
[1] بازگونه، آدینه و زربخش، محمدرضا (1400). رابطه اضطراب کرونا با اختلالات خواب و نشانگان اختلال استرس پس از سانحه: نقش میانجیگری اضطراب سلامت. فصلنامه علمی پژوهشی خانواده درمانی کاربردی، 2(5)، 308- 287.
[2] رحمانی، عبدالله و رضائیان، محسن (1400). تأثیرات احتمالی عالمگیری کووید -19 بر رفتار خودکشی در سراسر جهان: یک مطالعه مروری ساختارمند، مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۲۰(۱)، ۱۱۸-۸۵.
[3] سلطانیان، لیلا؛ آقابابا، علیرضا؛ نبیلپور، مقصود و مهریالوار، یعقوب (1400). ارتباط فعالیت بدنی و اختلالات خلقی در دوران قرنطینه عمومی طی شیوع بیماری کرونا در ورزشکاران راکتی. مجله طب مکمل دانشگاه علومپزشکی اراک، 11(4)، 395- 384.
[4] حاجیزاده، انور و همکاران (1400). تحلیل فرصتها و چالشهای آموزش مجازی در دوران کرونا؛ رهیافت توسعۀ آموزش مجازی در پساکرونا، فصلنامۀ تدریس پژوهی، شمارۀ 1، شمارۀ پیاپی 1، 204-174.
[5] Duan, L., and Zhu, G. (2020). Psychological interventions for people affected by the COVID-19 epidemic. Lancet Psychiatry 7, 300–302. doi: 10.1016/S2215-0366(20)30073-0.
[6] Eysenck,M. W. (1992). Anxiety: The Cognitive Perspective. Hove: Psychology Press.
[7] Kucharski AJ, Russell TW, Diamond C, Liu Y, Edmunds J, Funk S, (2020). Early dynamics of transmission and control of COVID-19: A mathematical modelling study. The Lancet Infectious Diseases. 20(5), 553-8.
[8] Putwain, D. (2007). Researching academic stress and anxiety in students: some methodological considerations. Br. Educ. Res. J. 33, 207–219. doi: 10.1080/01411920701208258.
[9] Shigemura, J., Ursano, R. J., Morganstein, J. C., Kurosawa, M., & Benedek, D. M. (2020). Public responses to the novel 2019 coronavirus (2019 ‐ nCoV) in Japan: Mental health consequences and target populations. Psychiatry and Clinical Neurosciences, 74(4), 281 . -294.
[10] Unger, S., and Meiran, W. (2020). Student attitudes towards online education during the COVID-19 viral outbreak of 2020: distance learning in a time of social distance. Int. J. Technol. Educ. Sci. 4, 256–266. doi: 10.46328/ijtes.v4i4.107.
[11] World Health Organization. (2020). Mental Health and Psychosocial Considerations During the COVID -19 Outbreak, 18 March 2020 (No. WHO/2019 -nCoV/Mental Health/2020.1). World Health Organization.
[12] Cachón-Zagalaz, Sánchez-Zafra, Sanabrias-Moreno, González-Valero, Lara-Sánchez and Zagalaz-Sánchez.(2020). Systematic Review of the Literature About the Effects of the COVID-19 Pandemic on the Lives of School Children.
[13] United Nations (2020). Education During COVID-19 and Beyond. United Nations Sustainable Development Group.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
اضطراب، کلاس های مجازی، کرونا ویروس، افت تحصیلی، دانش آموزان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this research was to investigate the effect of virtual classes during the corona era on the academic failure and anxiety of students in the post-corona period. This research was carried out with a descriptive and correlational method. The statistical population includes all the students of second secondary school for girls in District 4 (Culture Model School) of Mashhad, who were selected through random sampling in the number of 32 people. The anxiety scale caused by the spread of the coronavirus (CDAS) and the academic failure questionnaire were used to collect data. In this research, the inferential analysis methods of Pearson correlation and one-way analysis of variance were used to analyze the data. The results revealed that there is a direct relationship between the use of virtual space and students' academic failure and their anxiety, and the difference between them is significant, that is, with the increase in students' use of virtual space, more anxiety and academic failure can be predicted for students.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
anxiety, virtual classes, coronavirus, academic failure, students
- صفحات : 34-40
-
دانلود فایل
( 609.71 KB )