-
آرشیو :
نسخه بهار 1402 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12015
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| نبی اله بردبار، مرتضی کشاورز
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر نگرش دینی بر مثبت اندیشی و سلامت روان پرستاران بیمارستان شهدای خلیج فارس صورت گرفت. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری مشتمل بر تمامی پرستاران بیمارستان شهدای خلیج فارس در سال1400- 1401 بوده که از بین آنها تعداد 168 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ)، پرسشنامه مثبت اندیشی اینگرام و ویس نیکی و پرسشنامه دینداری گلاک و استارک بوده است. دادههای پژوهش از طریق آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین نگرش دینی کلی و خرده مقیاسهای عاطفی و اعتقادی با سلامت روان رابطه منفی معناداری وجود دارد. از طرفی بین نگرش دینی کلی و خرده مقیاسهای اعتقادی، عاطفی، مناسکی با مثبت اندیشی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. مؤلفههای نگرش دینی 6/29 درصد از واریانس مثبت اندیشی پرستاران را پیش بینی کردند. همچنین مؤلفههای نگرش دینی 6/26 درصد از واریانس سلامت روان پرستاران را پیش بینی کردند.
-
لیست منابع :
[1] ابراهیمی، امراله؛ مولوی، حسین؛ موسوی، غفور؛ برنامنش، علیرضا؛ یعقوبی، محمد. (1386). ویژگی-های روانسنجی، ساختار عاملی، نقطه برش بالینی، حساسیت و ویژگی پرسشنامه سلامت عمومی 28 سؤالی (GHQ-28) در بیماران ایرانی مبتلا به اختلالات روانپزشکی. تحقیقات علوم رفتاری، 5(1)، صفحات 5 تا 12.
[2] ابن شعبه حراني، حسن بن علي بـن الحـسين، (1400ق)، تحـف العقـول، ترجمـه فارسـي، تـصحيح علي اكبر غفاري، تهران: كتابفروشي اسلاميه.
[3] احمدی، سید جعفر، کج باف، محمد باقر. (1387). بررسی نگرش معنوی دانشجویان دانشگاه اصفهان و ارتباط با برخی ویژگیهای جمعیت شناختی.
[4] آذربايجاني، مسعود،(1380). آزمون جهت گيري مذهبي با تكيه بـر اسـلام"، پايـان نامـه ارشـد روانشناسي باليني، راهنمايي دكتر پريرخ دادستان، قم: پژوهشكده حوزه و دانشگاه.
[5] آرگایل، مایکل(2006). روانشناسی شادی. ترجمه: حمید نشاط دوست و همکاران، 1383. اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ اول.
[6] آرون، ریمون (1386). مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه شناسی، ترجمه، محسن ثلاثی، تهران: علمی و فرهنگی.
[7] آرين، خديجه، (1378). بررسي رابطه دينداري و روان درستي ايرانيان مقيم كانادا"، پايان نامـه دكتري روان شناسي عمومي، تهران: دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي دانشگاه علامه طباطبايي.
[8] آلستون، (1376). دين و چشم اندازهاي نو، ترجمه غلامحسين توكلي، قم: دفتر تبليغات اسلامي.
[9] آمدي، عبدالواحدبن تميمي،(1373). غررالحكم و دررالكلـم، شـرح: محمـد خوانـساري، تهـران: انتشارات دانشگاه تهران.
[10] باران، ح (1390). مقايسه ي انگيزش تحصيلي و اشتياق به مدرسه در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری. دوره 3 شماره 4.
[11] برخوری، حمید؛ رفاهی، ژاله؛ فرح بخش، کیومرث (1389). اثر بخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی به شیوه گروهی بر انگیزه پیشرفت، عزت نفس و شادکامی دانش آموزان پسر سال اول شهرستان جیرفت. نشریه: رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. دوره دوم. شماره 5. از ص 131 تا ص 144.
[12] برنز، دیوید. از حال خوب به حال بد، ترجمه: قراچه داغی، مهدی (1383). انتشارات آسیم.
[13] بیانی، علی اصغر؛ کوچکی، عاشور محمد؛ بیانی، علی( 1387). روایی و پایایی مقیاس به زیستی روانشناختی ریف. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال چهاردهم، شماره 2.
[14] پترسون و همكاران، (1377). عقل و اعتقاد ديني، ترجمه احمد نراقي و ابراهيم سلطاني، تهـران: طرح نو.
[15] پشت مشهدی، مرجان؛ احمد آبادی، زهره؛ پناغی، لیلی؛ زاده محمدی، علی و رفیعی، حسن (1389). تعلق به مدرسه در گرایش به سوء مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر در نوجوانان دبیرستانی شهر تهران. نشریه علوم رفتاری، شماره 8.
[16] خداپناهی، محمدکریم؛ اصغری، آرزو؛ صالح صدق پور، بهرام و کتیبایی، ژیلا (1388). ساخت، اعتبار یابی و رواسازی پرسشنامه حمایت اجتماعی خانواده. فصلنامه خانواده پژوهی، سال پنجم، شماره20
[17] خداياري فرد، محمد (1379). كاربرد مثبت نگري در روان درمانگري با تأكيد برديدگاه اسلامي. مجله روانشناسي وعلوم تربيتي دانشگاه تهران.
[18] دورکیم، امیل. (1381). تقسیم کار اجتماعی. (مترجم. باقر پرهام). تهران: مرکز.
[19] راغب اصفهاني، حسينبن محمد، (1392ق)، معجم مفردات الفـاظ القـرآن، دارالكاتـب العربـي، چاپ و صحافي قم: اسماعيليان.
[20] رضوان، حکیم زاده؛ کمال، درانی؛ مهدی، ابوالقاسمی؛ فرهاد، نجاتی (1393). بررسی رابطهی احساس تعلق به مدرسه با انگیزهی پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دورهی متوسطه نظری شهر اصفهان. مقاله 8، دوره 21، شماره 1، پاییز و زمستان 1393، صفحه 151-166.
[21] سرمست، بهرام؛ متوسلی، محمد مهدی (1389). بررسی و تحلیل نقش مقیاس شهر در میزان احساس تعلق به مکان (مطالعه موردی: شهر تهران) مدیریت و برنامه ریزی شهری، سال هشتم، شماره 26، 1-2.
[22] سلیگمن، مارتینای. پی (2006). خوش بینی آموخته شده. ترجمه قربانعلی خدایی(1392). تهران: انتشارات رایین. چاپ سوم.
[23] سلیمانی، منصور (1389). ضرورت آموزش مهارتهای اجتماعی به دانش آموزان کم توان ذهنی و ارائه رویکردی نو در آموزش مهارتهای اجتماعی. نشریه تعلیم و تربیت استثنایی، شماره 103. از صفحه1-6
[24] علی پور، احمد؛ نوربالا، احمد علی ( 1387). شادکامی و عملکرد ایمنی بدن، مجله روانشناسی سال چهارم، شماره 3.
[25] غباری بناب، باقر؛ سلیمی، محمد، سلیمانی، لیلا و نوری مقدم، ثنا. ( 1386 ). هوش معنوی. فصل نامه علمی پژوهشی اندیشه نوین دینی، شماره 10، 147 -125
[26] غباریبناب، باقر؛ سلیمی، محمد؛ سلیانی، لیلا؛ نوری مقدم، ثنا (1386). هوش معنوی. فصلنامه علمی- پژوهشی اندیشه نوین دینی 3 (10)، 147-125.
[27] غزالي، ابو حامد، (1398ق). كيمياي سعادت، بـه كوشـش عبـد الـرحيم خـديو جـم، تهران: مركز انتشارات علمي و فرهنگي.
[28] قرآن كريم، (1380). ترجمه الهي قمشهاي.
[29] کار، آلان (2006) روانشناسی مثبت: علم شادمانی ونیرومنديهاي انسان. ترجمه حسن پاشا شریفی و جعفر نجفی زند. (1388). تهران: انتشارات رشد.
[30] کویلیام، سوزان(2006). مثبت اندیشی و مثبت گرایی/ نویسنده: سوزان، کویلیام، مترجمان: فرید براتی سده- افسانه صادقی. تهران: انتشارات: جوانه رشد(1390).
[31] کوئیلیام، سوزان (2007). تفکر مثبت. ترجمه: محمد علی حسینی و شیوا ایزدی (1385). تهران: انتشارات سارگل.
[32] گل محمدی، احمد (1389). جهانی شدن تعلق و هویت. تهران، نشر نی.
[33] گنجی، محمد. (1383). تبیین وضعیت دینداری دانشجویان دانشگاه اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان
[34] مصرف مواد. پایان نامه منتشر نشدهی دکتری. تهران: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
[35] مختاری، محمد حسین (1400). تأثیر هوش معنوی بر سلامت روان: مطالعهای در بین پرستاران زن بیمارستانهای استان مازندران. مطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده، سال چهارم، شماره هشتم، 83-57.
[36] مشکوه، مریم؛ نصیری فیروز، علیرضا (1388). خودارزشیابی راهکارهای فراشناختی در بالا بردن دانش گرامری دانش آموزان. نشریه علمی – پژوهشی فناوری آموزش، سال چهارم، جلد 4، شماره 1.
[37] مصباح يزدي، محمدتقي، (1367). معارف قرآن، قم: مؤسسه در راه حق.
[38] مطلبی، قاسم، جوان فروزنده، علی (1390). مفهوم احساس به تعلق و عوامل تشکیل دهنده آن. مجله هویت شهر. شماره 8. سال پنجم، صص 27-37.
[39] Adelabu , A. D, (2007) , Time perspective and school membership as correlates to academic achievement among African American adolescents. Teaching and Teacher Education.
[40] Dunkley, D. M. , Zuroff, D. C. , & Blankstein, K. R. (2006). Specific perfectionism components versus self-criticism in predicting maladjustment. Personality and individual defferences, 40: 665-676.
[41] Flannelly KJ, Galek K. (2010). Religion, evolution, and mental health: attachment theory and ETAS theory. J Relig Health. Sep;49(3): 337-50.
[42] Froman, L. (2009, August 26). Positive psychology in the workplace. (Electronic version). Journal of Psychology Department, 2, 169-185.
[43] Ghani K, Rahimi A. (2014). The relationship between mental health and job burn out in employees of offce of ministry. Teb na Tazkye; 19(3). (Persian)
[44] Goodenow, C. (1996). The relationship of school belonging and friend,s Values to academic motivation among urban adolescent students. Journal of Experimental Education, 62 60-71.
[45] Haber JR, Jacob T, Spangler DJC. (2007). Dimensions of religion/spirituality and relevance to health research. Int J Psychol Relig. ;17(4): 265-88.
[46] Hatamian P, Moradi A. (2018). Comparing Unhealthy Eating Behaviors and Attitudes and Negative Repeating Thoughts in Night Shift and Day Shift Nurses. Iran J Psychiatr Nurs. ;5(6): 31-6.
[47] Hawks SR,Hull ML,Thalman RL,Richins PM (2009). Review of spiritual health: definition ,role,and intervention strategies in health promotion, Am I health promot;9(5): 371-8.
[48] Henrich, c. cheristopher; Brookmeyr, a kathryn; shahar, Gobn (2005). Weapon
[49] Konu A, Rimpelä M. (2002). Well-being in schools: a conceptual model. Health Promot Int; 17(1): 79-87.
[50] Krause N. (2019). Lifetime Trauma, Prayer, and Psychological Distress In Late Life. Int J Psychol Relig. Jan 1;19(1): 55-72.
[51] Kubzansky LD, Huffman JC, Boehm JK, Hernandez R, Kim ES, Koga HK, et al. (2018). Reprint of: Positive Psychological Well-Being and Cardiovascular Disease: JACC Health Promotion Series. J Am Coll Cardiol. ;72(23 Pt B): 3012-26.
[52] Kwan CWM, Chan CWH, Choi KC. (2019). The effectiveness of a nurse-led short term life review intervention in enhancing the spiritual and psychological well-being of people receiving palliative care: A mixed method study. Int J Nurs Stud. ;91: 134-43.
[53] Ladd, W. Gary; Dinella, M. Lisa(2009). Continuity and change in early school engagment: predictive of cheldren achievement trajectorries from first to eighth grade? Jornal of educational psychology. Vol 101, issue 1, february 2009, 190-202.
[54] Linley, Alex, P. and Joseph, Stephen. (2004). Positive psychology in practice. USA, New Jersey, John Wiley & Sons, Inc.
[55] Luo M, Hancock JT. (2020). Self-disclosure and social media: motivations, mechanisms and psychological well-being. Curr Opin Psychol. ;31: 110-5.
[56] Mazidi M, Ostovar S. (2006). Effects of religion and type of religious internalization on the mental health of Iranian adolescents. Percept Mot Skills. Aug;103(1): 301-6.
[57] psychological well-being. Jornal of personality and social psychology. 57,1069-1081.
[58] Ravishankar, M. N. , & Pan, S. L. (2008). The influence of organizationalidentification on organizational knowledge management (KM), Omega, 36, 221-234.
[59] Rebekah. Chapman , lisa buckley, Mary C. Sheehan lan M shochet madelin romaniuk. the impact of school connectedness on violent behavior tranport risk-taking behavior and associated injuries in adolescence Queensland university of technology, kelvin grove, Australia. jornal of school volume 49, issue 4, august (2011), pages 399-410.
[60] Reder, M. E. P. (2010). Strengths of character and well-being. Journal of Social and Clinical Psychology, 23, 603–619.
[61] Rickters , John E, (2007). national institute of mental health state university of New York at stony brook.
[62] Ryan, D. Slyke, V. Armstrong, N. J. (2020). Communities Serve: A Systematic Review of Need Assessments on U. S. Veteran and Military-Connected Populations, Armed forces & Society, 46(4), https: //doi. org/10. 1177/0095327X19845030.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
نگرش دینی، مثبت اندیشی و سلامت روان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
This study was conducted with the aim of investigating the effect of religious attitude on positive thinking and mental health of nurses in Persian Gulf Martyrs Hospital. The design of the current research is descriptive of the correlation type. The statistical population included all the nurses of Shohada Hospital of the Persian Gulf in 1401-1400, of which 168 people were selected by simple random sampling. The instruments used in the research were General Health Questionnaire (GHQ), Ingram and Weiss-Nikki Positive Thinking Questionnaire, and Glock and Stark Religiosity Questionnaire. The research data was analyzed through Pearson's correlation test and simultaneous multiple regression. The results showed that there is a significant negative relationship between general religious attitude and emotional and belief subscales with mental health. On the other hand, there is a positive and significant relationship between the general religious attitude and the belief, emotional, ritual subscales with positive thinking. Religious attitude components predicted 29. 6% of the variance of nurses' positive thinking. Also, religious attitude components predicted 26. 6% of the variance of nurses' mental health.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Religious attitude, positive thinking and mental health
- صفحات : 18-31
-
دانلود فایل
( 1.06 MB )