-
آرشیو :
نسخه بهار 1402 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12025
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| فائزه رجب نیاء تربتی، سعید تیموری
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف پژوهش حاضر، بررسی پیش بینی فرسودگی تحصیلی براساس نارسایی هیجانی و احساس پیوستگی در دانش آموزان دختر پایه ششم دچار اضطراب امتحان بود. روش پژوهش توصیفی (غیرآزمایشی) و طرح از نوع طرحهای همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم دچار اضطراب امتحان شهر مشهد که به کلینیک مشاوره آموزش و پرورش ناحیه 3 شهر مشهد در سال تحصیلی 99-1398 مراجعه کردند تشکیل داد. از میان جامعه آماری، از میان دانش آموزانی که نمره اضطراب امتحان آنها بالاتر از 50 بود، 50 نفر به روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب و به سه پرسشنامه نارسایی هیجانی تورنتو 20 (بگبی و همکاران، 1994)، پرسشنامه احساس پیوستگی آنتونوسکی (آنتونوسکی، 1993) و پرسشنامه فرسودگی تحصيلي مسلش- فرم دانش¬آموزان (شوفلی، 2002) پاسخ دادند. به منظور تحلیل دادههای این پژوهش از شاخصهای آمار توصیفی (ميانگين و واريانس) و آمار استنباطي (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین نارسایی هیجانی با فرسودگی تحصیلی دانش آموزان همبستگی مثبت و معنادار و بین احساس پیوستگی با فرسودگی تحصیلی همبستگی منفی و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که احساس پیوستگی پیش بینی کننده منفی و معنادار فرسودگی تحصیلی در دانش¬آموزان دختر پایه ششم دچار اضطراب امتحان می-باشد.
-
لیست منابع :
[1] ابوالقاسمی، عباس. (1392). اضطراب امتحان. اردبیل. انتشارات نیک آموز.
[2] ابوالقاسمی، عباس؛ گل پور، رضا؛ نریمانی، محمد. و قمری، حسین. (1388). بررسی رابطه ی باورهای فراشناختی مختل با موفقیت تحصیلی دانش آموزان دارای اضطراب امتحان. مطالعات تربیتی و روانشناسی، 10(3)، 5-20.
[3] بختي، مجتبي. (1390). بررسي رابطه سبك هاي دلبستگي و ناگويي خلقي با خود بيمارانگاري در جمعيت غيرباليني دانچويان دانشگاه فردوسي مشهد. پايان نامه كارشناسي ارشد. دانشگاه فردوسي مشهد.
[4] بشارت، محمدعلی. (1387). نارسایی هیجانی و سبک های دفاعی. اصول بهداشت روانی، 10(3)، 190-181.
[5] بيابانگرد، اسماعيل. (1393). روشهاي پيشگيري از افت تحصيلي. تهران: انتشارات سازمان انجمن اولياء مربيان جمهوري اسلامي ايران، واحد انتشارات.
[6] پیمانی، راضیه و عسکری، پرویز. (1397). رابطه اضطراب امتحان و هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 12 (4)، 73-59.
[7] رادمهر، پروانه. و یوسف وند، لیلا. (1396). کمالگرایی و فرسودگی تحصیلی به عنوان پیش بین های اضطراب امتحان دانشجویان. سومین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی ایران.
[8] رستمی، زینب؛ عابدی، محمدرضا و شوفلی، ویلمار بی (1390). هنجاریابی مقیاس فرسودگی تحصیلی مسلش در دانشجویان زن دانشگاه اصفهان. رویکردهای نوین آموزشی، 6 (1)، 38-21.
[9] سیاروچی، ژ؛ فورگاس، ژ و مایر، ژ. (2009). هوش عاطفی در زندگی روزمره. ترجمه: اصغر امام زاده و حبيب الله نصيري (1391). تهران: شهریار.
[10] سيف، علی اکبر. (1393). روانشناسي پرورشي، روان شناسي يادگيري و آموزش. تهران. آگاه.
[11] شهبازیان، آرش؛ حسنی، امید و عبدالله زاده، ولی. (1397). تمايز دانشجويان با فرسودگي تحصيلي بالا و پايين بر اساس اضطراب امتحان، نارسايي هيجاني و عملكرد تحصيلي. راهبردهای آموزش در عوم پزشکی، 11 (2)، 65-57.
[12] عرب پور، مینا و نادی، سعید. (1394). پیش بینی فرسودگی تحصیلی براساس مسئولیت پذیری و احساس پیوستگی در دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر یزد. دومین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم رفتاری، تهران، موسسه اطلاع رسانی نارکیش.
[13] علیزاده، افسانه؛ توحیدی، افسانه و حسینی، محبوبه سادات. (1395). پیشبینی فرسودگی تحصیلی براساس ناگویی خلقی، هیجانات منفی و عزتنفس در دانشجویان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 13 (24)، 88-69.
[14] گنجی، مهدی. و گنجی، حمزه. (1393). راهنمای کامل تغییرات و نکات ضروری DSM-V. تهران: نشر ساوالان.
[15] قمری، سیما. (1395). رابطه نارسایی هیجانی و ابراز وجود با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
[16] میکائیلی، نیلوفر؛ افروز، غلامعلی و قلیزاده، لیلا. (1391). ارتباط خودپنداره و فرسودگی تحصیلی با عملکرد دانش آموزان دختر. مجله روانشناسی مدرسه، 1 (4)، 103-90.
[17] نریمانی، محمد؛ عینی، ساناز و تقوی، رامین. (1397). تبیین فرسودگی تحصیلی دانش آموزان بر اساس خود دلسوزی و حس انسجام. فصلنامه سلامت روان کودک، 5 (1)، 50-35.
[18] Bembemutty, H. (2013). Test anxiety and academic delay gratification. College Student Journal, 43(1), 10-12.
[19] Bouchard, G. (2010). Alexithymia among students and profrssional in function of disciplines. Social behavior and personality, 36 (3), 303-314.
[20] DeHaan, H., Joosten, E., Wijdeveld, T., Boswinkel, P., van der Palen, J., & De Jong, C. (2012). Alexithymia is not a stable personality trait in patients with substance use disorders. Psychiatry research, 198 (1), 123-129.
[21] Feeny, D, Johnson, JA, & Rolfson, B. (2014). The relationship between alexithymia and social acceptance with academic burnout in students with academic failure. Research in Higher Education, 39(2), 199-215.
[22] Foureur, M., Besley, K., Burton, G, & Crisp, J. (2014). Enhancing the resilience of nurses and midwives: pilot of a mindfulness based program for increased health, sense of coherence and decreased depression, anxiety and stress. Contemp Nurse; 45(1): 114-125.
[23] Fridell, C. & Sisk, K. (2017). The role of cohesion and responsibility in predicting burnout in nurses. Personality and Individual Differences; (56), 78 – 82.
[24] Garcia, D., & Peloss, T. C. (2015). The role of alexithymia and distress tolerance to burnout in Canadian immigrant students. Proquest Education Journals, 35(2), 197-205.
[25] Karim, F. A. & AhmadOghlou, J. (2016). The role of self-acceptance and emotional failure in Australian students in predicting their academic burnout. Contemp Educ Psychol; 14, 307-13.
[26] Salamonson, Y., Ramjan, LM, & Nieuwenhuizen, SV. (2016). Sense of coherence, self-regulated learning and academic performance in first year nursing students: A cluster analysis approach. Nurse Educ Pract; 17, 208-213.
[27] Schnyder, U., Buchi, S., Sensky, T., Klaghofer, R. (2004). Antonovsky’s sense of coherence: trait or state? Psychother Psychosom, 69, 296– 302.
[28] Soares, J.J.F., Grossi, G., & Sundin, O. (2014). Burnout among women: associations with demographic/ socio-economic, work, life-style and health factors. Archives of Women s, Mental Health.
[29] Taylor, G. J. (2004). The alexithymia construct: Conceptualization, validation, and relationship with basic dimensions of personality. New trends in experimental and clinical psychiatry; 10: 61-74.
[30] Torsheim, T. (2009) Sense of coherence and school related stress as Predictors of health complaints in early adolescence: interactive, indirect or direct relationships? Social Science and medicine, 53, 603-614.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
فرسودگی تحصیلی، نارسایی هیجانی، احساس پیوستگی، اضطراب امتحان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The aim of this study was to investigate the prediction of academic burnout based on alexithymia and sense of cohesion in sixth grade female students with test anxiety. The research method was descriptive (non-experimental) and the design was a correlational design. The statistical population of the study consisted of all sixth grade female students with test anxiety in Mashhad who referred to the Education Counseling Clinic in District 3 of Mashhad in the academic year 1398-99. Among the statistical population, among students whose test anxiety score was higher than 50, 50 people were selected as a sample by purposive sampling and to three alexithymia questionnaire (Bagby et al., 1994), Antonowski sense of cohesion questionnaire (1993) and the Maslash academic burnout questionnaire - Student Form (Shuffle, 2002). In order to analyze the data of this study, descriptive statistics (mean and variance) and inferential statistics (Pearson correlation coefficient and multivariate regression) were used. The results showed that there is a positive and significant correlation between alexithymia and students' academic burnout and a negative and significant correlation between sense of cohesion and academic burnout. The results of regression analysis also showed that the sense of cohesion was a negative and significant predictor of academic burnout in sixth grade female students with test anxiety.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
academic burnout, alexithymia, sense of cohesion, test anxiety
- صفحات : 32-44
-
دانلود فایل
( 1.15 MB )