-
آرشیو :
نسخه بهار 1402 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12024
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
| فرشته حیدری، فائزه جهان، شاهرخ مکوند حسینی، حسن اسدزاده دهرانی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
سازگاری در سال های تحصیل دانشجویان خوابگاهی از متغیرهای مختلفی تاثیر می پذیرد. در این پژوهش در صدد بررسی تاثیرپذیری سازگاری از هوش فرهنگی و تنهایی اجتماعی از طریق مهارت های ارتباطی بوده و بدنبال یافتن مدلی برای ارتباط بین آنها هستیم تا با استفاده از آن بتوان برنامه ی عملی موثری را برای دانش جویان طرح ریزی نمود. جهت دست یابی به این هدف 260 دانشجوی خوابگاهی با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازه-گیری شامل پرسش نامه های اطلاعات دموگرافیک، مهارت های ارتباطی کویین دام، هوش فرهنگی آنگ، تنهایی اجتماعی و عاطفی بزرگسالان و سازگاری بل است. در این تحقیق برای سنجش ارتباط میان متغیرها و ارائه ی مدل مفهومی، از مدل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. اثر مستقیم تنهایی اجتماعی بر سازگاری اجتماعی منفی و معنی دار و اثر مستقیم هوش فرهنگی و مهارت های ارتباطی بر سازگاری اجتماعی مثبت و معنی دار است. همچنین اثر مستقیم هوش فرهنگی بر مهارت های ارتباطی مثبت و معنی دار و اثر تنهایی اجتماعی بر مهارت های ارتباطی منفی و معنی دار است. با توجه به این یافته ها می توان گفت که مدل آزمون شده پژوهش، از برازش خوبی برخوردار است. همچنین هوش فرهنگی به صورت مثبت و تنهایی اجتماعی با ضریب منفی بر سازگاری اجتماعی اثر غیر مستقیم دارد. از آنجایی که این روابط از طریق نقش میانجی مهارت های ارتباطی برآورد می شود، لذا فرضیه میانجی بودن مهارت های ارتباطی در روابط بین هوش فرهنگی و سازگاری اجتماعی تایید می شود.
-
لیست منابع :
[1] احمد خانی، حسین.(1388). بررسی تاثیر آموزش مهارت¬های ارتباطی بر سازگاری اجتماعی مادران دارای کودک عقب¬مانده ذهنی شهرستان اردبیل، پایان¬نامه کارشناسی ارشد، رشته روان¬شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
[2] احمدی، محمدسعید؛ حاتمی، حمیدرضا؛ احدی، حسن و اسدزاده، حسن. 1392. تاثیر آموزش مهارت¬های ارتباطی بر باورهای خودکارآمدی و سازگاری اجتماعی دانش¬آموزان دختر شهر زنجان، مجله رهیافتی نو در مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد مرودشت، دوره 4، شماره 16، ص105-118.
[3] ادیب راد، ن.(1386). هوش فرهنگی در سازمان های امروزی. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، شماره 1.
[4] افتخاری، شیما.(1397). اثربخشی آموزش مهارت¬های ارتباطی بر احساس تنهایی و سازگاری دانش¬آموزان دوره اول متوسطه شهر یزد، پایان¬نامه کارشناسی ارشد، رشته برنامه¬ریزی درسی، دانشگاه پیام نور، مرکز تفت.
[5] استادحسین، لادن.(1392). رابطه مهارت تحرک و جهت¬یابی و میزان سازگاری اجتماعی با احساس تنهایی در دانش-آموزان نابینا، پایان¬نامه کارشناسی ارشد، رشته روان¬شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
[6] اصانلو، بهاره و خدامی، سهیلا.(1392). بررسی اثر هوش فرهنگی بر شوک فرهنگی، سازگاری میان فرهنگی و عملکرد. فصلنامه مطالعات توسعه¬ی اجتماعی- فرهنگی، دوره دوم، شماره 4، صص75-96.
[7] باباپور، جلیل.(1387). اثربخشی آموزش مهارت¬های ارتباطی بر شیوه¬های حل مسئله دانش¬آموزان، فصلنامه روان-شناسی دانشگاه تبریز، سال 3، شماره 10، ص8-23.
[8] بختیاری، محمد.(1396). تاثیر آموزش مهارت¬های ارتباطی بر احساس تنهایی و اضطراب اجتماعی دانش¬آموزان دبیرستانی شهر قم در سال تحصیلی96-95، پایان¬نامه کارشناسی ارشد، رشته روان¬شناسی تربیتی، دانشگاه قم.
[9] بهامین، معصومه و کوروش¬نیا، مریم.(1396). رابطه بین مهارتهای اجتماعی و سازگاری اجتماعی به واسطه احساس تنهایی در نوجوانان. فصلنامه علمی- پژوهشی روش¬ها و مدل¬های روان¬شناختی، سال 8، شماره 3، ص 253-268.
[10] تقوی¬قلعه، فریبا.(1395). بررسی رابطه هوش فرهنگی و مهارت¬های ارتباطی با فرسودگی شغلی در بین دبیران زن دوره دوم متوسطه شهرستان تبریز، پایان¬نامه کارشناسی ارشد، رشته آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشگاه تبریز.
[11] جهانشیری، زهره.(1390). بررسی رابطه هوش فرهنگی و شادکامی با سازگاری اجتماعی دبیران زن شهر مشهد، گروه تحقیق و پژوهش معاونت پژوهش، برنامه¬ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی.
[12] حسینیان، سیمین؛ بهرنگی، محمدرضا؛ قاسم¬زاده، سوگند و تازیکی، طیبه.(1395). اثربخشی آموزش مهارت¬های ارتباطی به مادران بر سازگاری اجتماعی، پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی فرزندانشان، اندیشه¬های نوین تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان¬شناسی دانشگاه الزهرا(س)، دوره 12، شماره 1.
[13] حسینی¬زاده آرانی، سیدسعید.(1393). تنهایی در شهر: بررسی عوامل اجتماعی موثر بر احساس تنهایی(مطالعه موردی: جمعیت بالغ شهر تهران). پایان¬نامه¬ی کارشناسی ارشد، رشته¬ی جامعه¬شناسی، دانشگاه تهران.
[14] حیدری، سکینه و مکتبی، غلامحسین.(1390). مقایسه هوش فرهنگی، احساس تنهایی، فرسودگی تحصیلی و سلامت روان در دانشجویان دختر کارشناسی ارشد بومی و غیربومی، فصلنامه علمی پژوهشی زن و فرهنگ، سال سوم، شماره 9، 45-
[15] حیدری¬عبدی، احمد.(1395). رابطه¬ی ابعاد سازگاری و کیفیت روابط بین¬فردی و مقایسه¬ی آن در دانشجویان موفق و ناموفق. مجله¬ی اصول بهداشت روانی، سال 18(ویژه¬نامه سومین کنفرانس بین¬المللی روان¬شناسی و علوم تربیتی)، ص81-577.
[16] خاشع، وحید و مستمع، محمد.(1390). هوش فرهنگی مدیران، عامل کلیدی موفقیت در مدیریت سازمان های هزاره سوم. ماهنامه مهندسی فرهنگی، سال 5، شماره 51 و 52.
[17] خردرنجبر، سمیرا.(1394). رابطه هوش فرهنگی با سازگاری اجتماعی در بین دانشجویان شهر تهران. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، رشته روان¬شناسی تربیتی، دانشگاه کاشان.
[18] خسروی، معصومه؛ صباحی، پرویز و ناظری امیر.(1393). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی در کاهش احساس تنهایی و افسردگی زنان مطلقه. دو ماهنامه علمی - پژوهشی دانشگاه شاهد، سال21، شماره 112، ص 1-11.
[19] رجایی، زهرا و اورعی، نرگس.(1396). بررسی رابطه بین مهارت¬های ارتباطی و هوش فرهنگی کتابداران کتابخانه¬های عمومی استان اصفهان، علوم و فنون مدیریت اطلاعات، سال 3، شماره 4، شماره پیاپی 9، ص 109-120.
[20] رحمانی، مریم.(1394). بررسی رابطه بین هوش فرهنگی با مهارت¬های ارتباطی پرستاران بیمارستان¬های دانشگاه علوم پزشکی تهران، پایان¬نامه کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
[21] رحیم¬زاده، سوسن؛ پوراعتماد، حمیدرضا؛ عسگری، علی و حجت، محمدرضا.(1390). مبانی مفهومی احساس تنهایی: یک مطالعه کیفی. روانشناسی تحولی(روانشناسان ایرانی)، 141-123:(30)8.
[22] رنجبر، جبار؛ ترخان، مرتضی؛ طاهر، محبوبه؛ حسین¬خانزاده، عباسعلی و عیسی¬پور، مهدی.(1391). اثربخشی آموزش مهارت¬های ارتباطی بر خودپنداره و احساس تنهایی دانش¬آموزان با آسیب شنوایی، مجله¬ی روان¬شناسی مدرسه، دوره-ی 4، شماره 1/52-38.
[23] رئیسی، عبدالرحمن.(1397). رابطه هوش¬های فرهنگی و سیاسی با مهارت¬های ارتباطی مدیران مدارس، پایان¬نامه کارشناسی ارشد، رشته علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
[24] داورپناه، فروزنده.(1373). هنجاریابی نسخه تجدیدنظر شده مقیاس احساس تنهاییUCLA برای دختران 12 تا 18 سال تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان¬شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
[25] سپاه¬منصور، مژگان.(1386). تاثیر آموزش مهارت¬های زندگی بر انگیزه پیشرفت، خوداحترامی و سازگاری اجتماعی، مجله اندیشه و رفتار، شماره 2، ص85-93.
[26] سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه.(1385). روش¬های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگه.
[27] شریعت¬باقری، محمدمهدی و نیک¬پور، فاطمه.(1397). تاثیر آموزش مهارت¬های اجتماعی- ارتباطی بر مسئولیت¬پذیری و سازگاری دانش¬آموزان. روش¬ها و مدل¬های روان¬شناختی، سال 9، شماره 32.
[28] عاقبت¬خواه، بی¬بی¬آسیه.(1397). رابطه بین هوش فرهنگی و مهارت¬های ارتباطی با رضایت شغلی پرستاران بیمارستان امام¬رضا(ع) شهر مشهد، پایان¬نامه کارشناسی ارشد، روان¬شناسی عمومی، موسسه آموزش عالی حکمت رضوی.
[29] عطاری، یوسفعلی؛ شهنی¬ییلاق، منیژه؛ کوچکی، عاشورمحمد و بشلیده، کیومرث.(1384). بررسی تاثیر آموزش گروهی مهارت¬های اجتماعی بر سازگاری فردی-اجتماعی نوجوانان بزهکار شهرستان گنبد کاووس، مجله علوم تربیتی و روان¬شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره 3، سال 12، شماره دو، ص25-46.
[30] عظیمی، عاطفه؛ امیدی، عبدالله؛ شفیعی، الهام و نادمی، آرش.(1396). اثربخشی درمان فراتشخیصی مبتنی بر تنظیم هیجانی بر ابعاد تنظیم هیجانی و سازگاری فردی و اجتماعی در دانشجویان دختر. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک، سال 20، شماره 10، 62-73.
[31] فرامرزی، سالار؛ حبیب¬الهی، سعید و پورسید، سیدرضا.(1390). اثربخشی آموزش گروهی مهارت¬های زندگی بر سازگاری افراد دارای نقص بینایی. فصلنامه کودکان استثنایی، سال 11، شماره 3، ص 217- 228.
[32] فریس¬آبادی، لیلا؛ خسروی، معصومه و صباحی، پرویز.(1394). اثربخشی آموزش مهارت¬های ارتباطی بین¬فردی و حل مسئله اجتماعی بر بهبود رفتار سازگارانه و عملکرد تحصیلی دانش¬آموزان دختر با کم¬توانی ذهنی. فصلنامه افراد استثنایی، سال 5، شماره 18، ص 101-121.
[33] قادرتیلی، سارا.(1396). الگوی ساختاری رابطه بین هوش فرهنگی، هوش هیجانی با سازگاری اجتماعی و نقش میانجی سلامت روان در مهاجران سوریه مقیم کشور عراق. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، رشته روان¬شناسی عمومی، دانشگاه ارومیه.
[34] کوچک¬زاده، مهدی؛ سهرابی، زهره؛ مصداق¬راد، علی¬محمد، ظهیریان¬مقدم، تلما.(1394). تاثیر هوش هیجانی و ابعاد آن بر مهارت¬های ارتباطی آن در پرستاران بخش اورژانس، فصلنامه بیمارستان، سال چهارم، شماره سه، صفحات 68-73.
[35] لعلی فاز، احمد و عسگری، علی.(1378). بررسی توان پیش¬بینی سبک¬های فرزندپروری ادراک شده و متغیرهای جمعیت شناختی بر اساس احساس تنهایی دختران دانش¬آموز. فصلنامه اصول بهداشت روانی، شماره 37، ص 71 تا 78.
[36] محمودی، ثریا.(1394). اثربخشی آموزش رویکرد راه¬حل محور بر سازگای و خودکارآمدی زنان مطلقه مراجعه¬کننده به اداره بهزیستی ماه¬شهر، پایان¬نامه کارشناسی ارشد، رشته مشاوره خانواده، دانشگاه شهید چمران اهواز.
[37] میردریکوند، فضل¬اله؛ پناهی، هادی و حسینی رمقانی، نسرین¬السادات.(1396). احساس تنهایی در سالمندان: نقش مهارتهای ارتباطی، حمایت اجتماعی و ناتوانی عملکردی. مجله روان شناسی پیری، شماره 2، 113-103 .
[38] نجفی، محمود؛ دهشیری، غلامرضا؛ شیخی، منصوره و دبیری، سولماز.(1390). مقایسه سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان برحسب میزان احساس تنهایی. فرهنگ مشاوره و روان¬درمانی، دوره 2، شماره 5، 115-135.
[39] نظری، رسول؛ سهرابی، زهرا و احسانی، محمد.(1393). رابطه بین مهارت¬های ارتباطی با هوش فرهنگی و نقش آن در طبقه¬بندی مدیران سازمان¬های ورزشی و ارائه مدل. مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 38، ص 17-34.
[40] نوری، نرگس؛ معینی، بابک؛ قلعه¬ای، علی؛ اثنی¬عشری، مریم.(1393). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مهارت¬های ارتباطی دانش¬آموزان دبیرستانی شهرستان همدان بر مبنای تئوری حمایت اجتماعی، مجله آموزش و سلامت جامعه، دوره یک، شماره سه، صفحات 38-46.
[41] یوسفی، ف.(1385). رابطه هوش هیجانی و مهارت¬های ارتباطی در دانشجویان دانشگاه شیراز. فصلنامه روان¬شناسان ایرانی، سال 3، شماره 9، ص5-13.
[42] Abed, Wafa. (2008). Relationship of psychological loneliness among maritems wives with each of social support and religions commitment, unpublished master thesis, Islamic University.
[43] Ahmadian E, Amirpour M.(2018). The effect of cultural intelligence on communication skills. Journal of Fundamentals of Mental Health, Nov-Dec; 20(6): 429-38.
[44] Al – anzi, Falah. (2004). Social psychologist, al –Kuwent, Dar al galam.
[45] Andersen, S. M., & Baum, A. (1994). Transference in interpersonal relations: Inferences and affect based on significant-other representations. Journal of Personality, 62, 459-498.
[46] Aronson, E.; Wilson, T. & Akert, R. M. (2005). Social Psychology. Sheikholeslamzadeh, A.(2006). Tehran: We & You.
[47] Barakat, L.L.; Lorenz, M.P.; Ramsey, J.R., & Cretoiu, S.L. (2015). Global managers: an analysis of the impact of cultural intelligence on job satisfaction and performance. Int. J. Emerg. Mark. 10, 781 – 800.
[48] Benn, L.; Harvey. J. E.; Gilbert. P., & Irons. C. (2005). Social rank, interpersonal trust and recall of parental rearing in relation to homesickness. Personality and individual differences, 8(38), 1813-1822.
[49] Bucker, J.; Furrer, O., & Lin, Y. (2015). Measuring cultural intelligence (CQ): a new test of the CQ scale. Int. J. Cross-cult. Manag. 15, 259 – 284.
[50] Burholt, V., & Scharf, T. (2014). Poor Health and Loneliness in Later Life: The Role of Depressive Symptoms, Social Resources, and Rural Environments. The Journals of Gerontology: Series B, Volume 69, Issue 2, 1 March 2014, Pages 311–324.
[51] Cacioppo, J. T.; Hawkley, L. C.; Ernest, J. M.; Burleson, M.; Berntson, G. G.; nouriani, B., & Et al. (2006). Loneliness with a nomolgica net: an evolutionary perspective. Journal of researchin personality, 40,1054-1085.
[52] Connor, S. (2014). Extreme loneliness worse for health than obesity and can lead to an early grave, scientists say | Science | News | The Independent. Retrieved April 22, 2016.
[53] Courtwrigh, D.T. (2008). Gender imbalances in history: causes, consequences and social adjustment. Reproductive BioMedicine Online, 16(1), 32-40.
[54] Deniz, M. E.; Hamarta, E. & Ari, R. (2005). An investigation of social skills and loneliness levels of university students with respect to their attachment styles in a sample of Turkish students. Social Behaviour & Personality, 33, 19-32.
[55] Di Tommasso E, Brannen, C, Best LA.(2004). Measurement and validity characteristics of the short version of the social and emotional loneliness scale for adults. Educ Psychol Meas. 64(1):99-119.
[56] Earley, P. C. & Ang, S.(2003). "Cultural intelligence", Individual Interactions Across Cultures. Stanford: Stanford University Press.
[57] Elias; Mourice; Bruene-Bulter, & Linda. (2000). Identifying and overcoming roadblocks to carrying out programs in social and emotional learning. Emotional intelligence of educational psychological consultation ,vol.11,issue 2 253-273.
[58] Elhageen, A.A.M. (2004). Effect of interaction between parental treatment styles and peer relations in classroom on the feelings of loneliness among deaf children in Egyption schools. M. D. Dissertation, Eberhard Karls University.
[59] Elliot, S. & Gresham, F. (1993). Social skills interventions for children.behavior modification, 17, 287- 313.
[60] Erozkan, A. (2009). The Predictors of Loneliness in Adolescents.Elementary Education Online, 8, 809-819.
[61] Gallagher, E., & Brodrick, D.(2008). Social Support and emotional intelligence as predictors of subjective well-being, Personality and individual Differences, 44 ,1550-1562.
[62] Gamble, B. (2014). Tesching life skills for student success. Journal of Connecting Education and Careers,81, 40-41.
[63] Gottman, J., Notarius, C., Ganso, J. and Markman, H.(1976). A couple's guide to communication. Champaign, 111.: Research Press.
[64] Harrison, J. K., & Brower, H. H. (2011). The impact of cultural intelligence and psychological hardiness on homesickness among study abroad students. Frontiers: The Interdisciplinary Journal of Study Abroad, 21, 41-62.
[65] Heinrich, L. M. & Gullon, E. (2006). The clinical significance of loneliness: A Literature review, Clinical Psychology Review, 26(6), 695- 718.
[66] [64]Hojat, M. (1989). A psychodynamic view of loneliness and mother-child relationships: A review of theoretical perspectives and empirical findings.
[67] Holt-Lunstad, J.; Smith, T. B.; Baker, M.; Harris, T., & Stephenson, D. (2015). Loneliness and Social Isolation as Risk Factors for Mortality: A Meta-Analytic Review. Perspectives on Psychological Science, 10(2), 227–237. http://doi.org/10.1177/1745691614568352.
[68] Imai, L., Gelfand, M. J. (2010) «The culturally intelligent negotiator: The impact of cultural intelligence (CQ) on negotiation sequences and outcomes», Organizational Behavior and Human Decision Processes, 112: 83–98.
[69] Jarvis, T., Tebbutt, J., & Martick, R. (2013). Treatment approaches for alcohol and drug dependence. John Wiley & Sons, LTD.
[70] Jones, W. H., Rise, B.N. & Russell, F. (1990).Shyness, Social behavior and relationships. In W.H. Jones, J.M. Cheek., & R. Briggs (Eds), sourcebook of shyness: Research and treatment (PP 227 – 238). NewYork: Plenum Press.
[71] Keyvanara, M; Yarmohammadian, MH, Soltani B(2014). The relationship between cultural intelligence and social compatibility in Isfahan University of Medical Sciences dormitories resident students. International journal of Health Promotion and Education. August 2014 DOI: 10.4103/2277-9531.139682 · Source: PubMed
[72] Lemerise, E.A., Gregory, D.S., & Fredstrom, B.K .(2005). The influence of provocateurs emotion displays on the social information processing of children varying in social adjustment and age. Journal of Experimental Child Psychology,90(4), 344-366.
[73] Mataix-Cols, D., Cowley, A.J., Hankins, M., Schneider, A., Bachofen, M., Kenwright, M., Gega, L., Cameron, R., & Marks, I.M. (2005). Reliability and validity of the Work and Social Adjustment Scale in phobic disorders. Comprehensive Psychiatry, 46(3), 223-228.
[74] Meehan, K. B., Cain, N. M., Roche, M. J., Clarkin, J. F., & De Panfilis, C. (2018). Rejection sensitivity and interpersonal behavior in daily life. Personality and Individual Differences, 126, 109-115. https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.01.029
[75] Morgan, V., & Scott, S. (2015). Social skills training in a Junior school setting. Educational Psychology, 10(2), 99-108.
[76] Olofintoye, T.T. (2008) Integrated classrooms and the psycho-social adjustment of students with hearing impairment and the hearing. International Journal of Sustainable Development, 1(2), 8-14.
[77] Oolders, T.; Chernyshenko, O.S., & Stark, S. (2008). Cultural intelligence as a mediator of relationships between openness to experience and adaptive performance. In: Ang, S., Van Dyne, L. (Eds.), Handbook of Cultural Intelligence. M.E. Sharpe, New York, pp. 145 – 158.
[78] Panayiotou, G.; Panteli, M., & Theodorou, M. (2016). Predictors of Loneliness in a Sample of College Men and Women in Cyprus: The Role of Anxiety and Social Skills. Psychology, Community & Health, 5(1), 16.
[79] Perlman, D.; Peplau, L., & Peplau, L. (1984). Loneliness research: A survey of empirical findings. In L. A. Peplau, & S. E. Goldston, (Eds.), PreventIng the Harmful Consequences of Severe and PersIstent LonelIness (pp. 13-46). US Goverment PrIntIng OffIce, DDH PublIcatIon No: 84-1312.
[80] Polat, F. (2003). Factors affecting psycho-social adjustment of deaf students. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 8(3), 325-339.
[81] Qualter, P.; Brown, S. L.; Rotenberg, K. J.; Vanhalst, J.; Harris, R. A.; & Goosens, L.; Bangee. M., & Munn, P. (2013). Trajectories of Loneliness during childhood and adolescence: predictors and health outcomes. Journal of Adolescence, 15, 1-11.
[82] Rahmati, B., Adibrad, N., & Tahmasebian, K. (2012). The effectiveness of life skill training on social adjustment in children. Social and Behavioral Sciences, 5, 870-874.
[83] Riggo, Heidi, R & Kwong, Wing Yee (2009). Social Skills, Paranoid Thinking, And Social Outcomes Among Young Adults. Journal of Behavioral Therapy, 492-497.
[84] Rockstuhl, T.; Ang, S.; Ng, K.-Y.; Lievens, F., & Van Dyne, L. (2015). Putting judging situations into situational judgment tests: evidence from intercul-tural multimedia SJTs. J. Appl. Psychol. 100, 464 – 480.
[85] Scholes-Balog, K. E., Hemphill, S. A., Evans-Whipp, T. J., Toumbourou, J. W., & Patton, G. C. (2016). Developmental trajectories of adolescent cannabis use and their relationship to young adult social and behavioral adjustment: A longitudinal study of Australian youth. Addictive Behaviors, 53(2), 11-18.
[86] Serretti, A., Mandelli, L., Lorenzi, C., & Smeraldi, E. (2005). Social adjustment could be associated with the serotonin transporter gene in remitted patients with mood disorders and healthy subjects. Psychiatry Research, 134(2), 191-194.
[87] Shankar, A.; McMunn, A.; Demakakos, P.; Hamer, M., & Steptoe, A. (2017). Social isolation and loneliness: Prospective associations with functional status in older adults. Health psychology, 36(2), 179-178.
[88] Solano, C., & Koester, N. (1989). Loneliness and communications problems: subjective anxiety or objective skills?, Personality and Social Psychology Bulletin, Vol. 15, pp. 126–133.
[89] Stokes, M. (2013). Exploring the relationship between cultural intelligence, transformational leadership, and burnout in doctorate of education students, A Dissertation Presented in Partial Fulfillment Of the Requirements for the Degree Doctor of Education, Liberty University, Lynchburg, VA.
[90] Theeke , L.A. (2009). predictors of loneliness in u. s. adults over age sixty-five. Retrieved January22, From : www. sciencedirect.com.
[91] Thomas, David C., & Inkson, Kerr. (2004). Cultural Intelligence People Skills for Global-Business.Berrett-Koehler. New York.
[92] Wei, M.; Russell, D. W., & Zakalik, R. A. (2005). Adult attachment, social self-efficacy, self-disclosure, loneliness, and subsequent depression for freshman college students: A longitudinal study. Journal of Counseling Psychology, 52(4), 602-614.
[93] Williams, M.E.,(2008). Individual differences and cross-cultural adaptation : a study of cultural intelligence, psychological adjustment, and sociocultural adjustment, Ph. D. Touro University International 2008.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
تنهایی اجتماعی، دانشجویان غیربومی، سازگاری، مهارت¬های ارتباطی، هوش فرهنگی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Adaptation during dormitory students' education period is influenced by various variables. The purpose of this study was to investigate the impact of cultural intelligence and social loneliness on adaptation through communicational skills and to find a model to link them in order to design an effective practical program for students. To this end, 260 dormitory students were selected by random cluster sampling. Measurement tools included demographic information questionnaires, Queendom communication skills, Ang cultural intelligence, adult social and emotional loneliness, and Bell adjustment. In this study, structural equation modelling and confirmatory factor analysis were used to assess the relationship between variables and present a conceptual model. The direct impact of social loneliness on social adjustment was negative and significant and the direct effect of cultural intelligence and communication skills on social adjustment was positive and significant. Moreover, cultural intelligence demonstrated a positive and significant influence on communication skills and the effect of social loneliness on communication skills was negative and significant. Given these inferences, it can be said that the tested model of the research has a good fit. Besides, cultural intelligence ,positively, and social loneliness, negatively impact social adjustment. Since these relationships are estimated through the mediating role of communication skills, the hypothesis that communication skills are mediated in the relationship between cultural intelligence and social adjustment is confirmed.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Social Loneliness, Native Students, Adaptation, Communication Skills ,Cultural Intelligence
- صفحات : 57-75
-
دانلود فایل
( 1.12 MB )