-
آرشیو :
نسخه بهار 1402 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12026
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
| مهناز شهریاری پور، هومن نامور
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی افسردگی نوجوانان براساس اعتیاد به تلفن همراه با واسطه خطاهای شناختی انجام گرفت. این تحقیق از نظر هدف، نظری است و شیوه انجام آن توصیفی از نوع همبستگی و معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه نوجوانان محصل در سال 1399-1400 که در تهران زندگی می کنند، تشکیل می دهد؛ که از این جامعه 250 نفر به روش نمونه گیری دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور گرد اوری داده ها پرسشنامه های افسردگی نوجوانان – کوتچر (kADS-II)، پرسشنامه اعتیاد به تلفن همراه، مقیاس خطاهای شناختی کودکان و نوجوانان (CDS) توسط شرکت کنندگان تکمیل گردید و در نهات داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. در نهایت یافته های این پژوهش حاکی از بود که با بیش از 95 درصد اطمینان اعتیاد به تلفن همراه با واسطه خطا های شناختی بر افسردگی به صورت مستقیم تاثیر مثبت دارد.
-
لیست منابع :
[1] الیس، آلبرت و مک لارن، کاترین. (2014). رفتاردرمانی عقلانی هیجانی. چاپ اول. ترجمه مهرداد فیروز بخت. (1397). تهران: انتشارات روانشناسی و هنر.
[2] اسعدی، سمانه. (1392). تحول تفکر فرا انتزاعی از دوره نوجوانی تا بزرگسالی. روانشناسی تحولی، 10 (38)، 161-174.
[3] امامی، علی؛ بازدار، مهرنوش؛ صفری، ملیحه و رامونا، فرناکی. (1396). تعلیق رابطه حس تعلق و شاخصه های اجتماعی آن، نومنه موردی: روستای زیارت در گلستان. مجله معماری و شهر سازی آرمان شهر،2 (21)، 11-21.
[4] اميدوار، احمد، صارمي، علي اكبر (1381). اعتياد به اينترنت، نشر تمرين، چاپ اول مشهد.
[5] بک، جودیت. (2016). درمان شناختی رفتاری. ترجمه محمد رضا محمدی، مریم سلیمانیان و سوده اقا محمدی. (1399). تهران: ارجمند.
[6] حسینی، امین؛ شاهقلیان، مهنازو عبدالهی، محمد حسین. (1395). بررسی رابطه سیستمهای مغزی رفتاری و اعتیاد به اینترنت با نقش واسطهای احساس تنهایی و راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان. فصلنامه علمی ـ پژوهشی شناخت اجتماعی. 5 (2)، 26-51.
[7] حمیدی، مهرزاد؛ جلالی فراهانی، مجید؛ رجبی، حسین و یوسف جمال، فروزان. (1397). تبیین رابطه بین مهارت های اجتماعی، خودکارآمدی، سبک زندگی و اعتیاد اینترنتی در دانش آموزان ورزشکار مقطع متوسطه استان ایلام. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی اسلام، 26 (1)، 1-12.
[8] رایت، جسی؛ باسکو، مونیکا رامیرس و تیز، مایکل ای. (2018). آموزش درمان شناختی –رفتاری همراه با نمایش ویدیویی. ترجمه حبیب الله قاسم زاده و حسن حمید پور (1399). تهران: ارجمند.
[9] رضایی، کتایون و سیدان، سید ابوالقاسم. (1397). بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت با دشواری تنظیم هیجان و میزان اضطراب اجتماعی دانشجویان. پنجمیم کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی.
[10] رییسی، فاطمه؛ حاجی کرم، امنه؛ بخشی، فاطمه؛ طهرانی زاده، مریم و امانی، فاطمه. (1399). پیش بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس مهارت های اجتماعی و امنیت روانی دانشجویان، مجله روانشناسی و روانپژشکی شناخت، 7 (2)، 128-139.
[11] سلیمانی، مجید؛ محمدی آریا، علیرضا؛ فلاح زاده ابرقوئی، فریبا و فلاح زاده ابرقوئی، فهمیه. (1396). تلفن همراه، چالش نوین زندگی، نشریه رویش روانشناسی، 1 (18)، 177-190.
[12] شاه رجبیان، فاطمه و عمادی چاشمی، سید جواد. (1399). بررسی علل اعتیاد به تلفن هوشمند و رابطه آن با اضطراب و افسردگی، مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، 5 (44)، 25-42.
[13] شکرافشان، ناهید؛ عسکری زاده، قاسم و باقری، مسعود. (1396). رابطه ی بین هراس اجتماعی، سلامت معنوی و رضایت از زندگی با اعتیاد به اینترنت. مجله پژوهش های روانشناسی اجتماعی. 7 (25)، 77-94.
[14] شهبارزی راد، افسانه و میردریکوند، فضل اله. (1393). رابطه اعتیاد به اینترنت با افسردگی، سلامت روان و ویژگی هاي جمعیت شناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اسلام، 22 (1)، 1-8..
[15] فلاح، صادق؛ قنبری، نیکزاد؛ علیزاده، سید شهرام و زمانی پور، فاطمه. (1398). افسردگی، ترس از جا ماندن و پراکندگی هویت: اعتیاد به تلفن همراه در نوجوانان، روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 16 (61). 95-87.
[16] کاپلان و سادوک. (1394). خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری روانپزشکی بالینی، ترجمه نصر الله پور افکاری، جلد 2، انتشارات شهر آب.
[17] کجباف، محمد باقر؛ کورکی، مریم و صفاریان، زهرا. (1393). مقايسه اختلالات روانشناختي دانشجويان معتاد و كاربران عادي اينترنت در دانشگاه اصفهان، مجله پزشکی هرمزگان، 18 (2)، 169-176.
[18] کلارک، د.م.، و فربورن، ک.ج. (1380). دانش و روش کاربردی رفتار درمانی شناختی (ترجمه ح. کاویانی). تهران. انتشارات سینا.
[19] کوری، جرالد. (1973). نظریه و کاربست مشاوره و رواندرمانی، ترجمه یحیی سیدمحمدی (1391). تهران: نشر ارسباران
[20] محیطی، مانیا. (1393). اثر بخشی درمان شناختی رفتاری براضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی. دومین همایش ملی پژوهش و درمان در روانشناسی بالینی، تربت جام.
[21] مرزی فر، عطیه. (1399). نقش ممیزی الگوهای ارتباطی خانواده و صفات تاریک شخصیت در تشخیص اعتیاد به تلفن همراه در دانش آموزان. مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، 5 (43)، 1-12.
[22] مشمول حاجی آقا، صمد و ابوالقاسمی، عباس. (1395). مقایسه خطر پذیری و تحریف شناختی در دانش اموزان با و وبدون گرایش به اعتیاد. فصلنامه اعتیادپزوهی سوء مصرف مواد، 10 (40)، 104-112.
[23] نوابی نژاد، شکوه (1392). مشاوره ازدواج و خانواده درمانی. تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
[24] نیکولز، مایکل؛ شوارتز، ریچارد (1393). خانواده درمانی "مفاهیم و روشها". ترجمه محسن دهقانی و همکاران. تهران: نشر دانژه.
[25] American Psychiatry Association. (2013). The revised passage of the statistical and recognition guide of mental disorders. Trans. Nikkhoo MR. Tehran, Iran: Sokhan Publication;. [In Persian].
[26] American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder (4th revised ed). Washington , DC.
[27] Cerniglia, L., Zoratto, F., Cimino, S., Laviola, G., Ammaniti, M., Adriani, W. (2017). Internet Addiction in adolescence: Neurobiological, psychosocial and clinical issues. Neuroscience and Biobehavioral Reviews. 174-184.
[28] Clayton, R. B., Leshner, G., & Almond, A. (2015). The extended itself: The impact of iPhone separation on cognition, emotion, and physiology. Journal of Computer‐Mediated Communication, 20 (2), 119- 135.
[29] Clark, D. A., Beck, A. T., & Alford, B. A. (2000). Scientific foundations of cognitive theory and therapy of depression. New York, NY: John Wiley & Sons.
[30] Clark, D. M., & Wells, A. (1995). A cognitive model of social phobia. In R. G. Heimberg, M. R. Liebowitz, D. A. Hope, & F. R. Schneier (Eds.). Social phobia: Diagnosis, assessment, and treatment (pp. 69–93). New York: Guilford Press.
[31] Clark, D. M., & McManus, F. (2000). Information processing in social phobia. Biological Psychology, 51, 92–100.
[32] Corey, G. (1995). Theory and practice in group counseling and therapy. Ca: Brooks – Cole.
[33] Chi, X., Hong, X., & Chen, X. (2020). Profiles and sociodemographic correlates of internet addiction in early adolescents in southern China. Addictive Behaviors. 106 (2020), 106385.
[34] David D, Lynn S & Ellis A (2010). Rational and irrational beliefs in human functioning and Disturbances: Implications for research, theory, and practice. Oxford University Press.
[35] D'Arienzo, M. C., Boursier, V., & Griffiths, M. D. (2019). Addiction to social media and attachment styles: a systematic literature review. International Journal of Mental Health and Addiction, 17 (4), 1094-1118.
[36] Dingle GA, Neves DdC, Alhadad SS, Hides L. Individual and interpersonal emotion regulation among adults with substance use disorders and matched controls. Brit J Soc Clinic Psychol 2018; 57 (2): 186 -202.
[37] Elhai, J. D., Levine, J. C., & Hall, B. J. (2019). The relationship between anxiety symptom severity and problematic smartphone use: A review of the literature and conceptual frameworks. Journal of Anxiety Disorders, 62, 45–52.
[38] Fatseas, M., Fuschia, S., Swendsen, J., Auriacombe, M, Effects of anxiety and mood disorders on craving and substance use among patients with substance use disorder: an ecological momentary assessment study.Drug and Alcohol Dependence https://doi.org/10.1016/j.drugalcdep.2018.03.008.
[39] Fumero A, Marrero RJ, Voltes D, & Penate W. (2018). Personal and social factors involved in internet addiction among adolescents: A metaanalysis. Computers in Human Behavior, 86: 384-400.
[40] Garcia-Priego, B. A., Triana-Romero, A., Pinto-Galvez, S. M., DuranRamos, C., Salas-Nolasco, O., Reyes, M. M., & Troche, J. M. R. (2020). Anxiety, depression, attitudes, and internet addiction during the initial phase of the 2019 coronavirus disease (COVID-19) epidemic: A cross-sectional study in Mexico. MedRxiv, PPR162846.
[41] Hartman, L. M. (1983): A metacognitive model of social anxiety: Implications for treatment. ClinPsychol Rev, 3, 435-456.
[42] Kok RM, Reynolds CF. (2017). "Management of Depression in Older Adults: A Review". JAMA 2017; 317 (20): 2114_2122.
[43] Lei, Hao., Li, Shunyu., Chiu, Ming Ming., & Lu, MingHui. (2018). Social support and Internet addiction among mainland Chinese teenagers and young adults: A meta-analysis, Computers in Human Behavior.
[44] Lindberg L, Hagman E, Danielsson P, Marcus C, Persson M. Anxiety and depression in children and adolescents with obesity: a nationwide study in Sweden. BMC Medicine 2020; 18 (1): 30.
[45] Lopez-Fernandez, O., Honrubia-Serrano, M.L., Gibson, W. & Griffiths, M.D. (2019). Problematic internet use in British adolescents: An exploration of the addictive symptomatology. Computers in Human Behavior, 35, 224-233.
[46] Montage C, Reuter M (2017). Internet Addiction: Neuroscientific Approaches and Therapeutical Implications Including Smartphone Addiction. Springer. Second Edition. ISBN 978-3-319-46276- 9 (eBook).
[47] Medrano JLJ, Lopez Rosales F, Gámez-Guadix M. Assessing th links of sexting, cybervictimization, depression, and suicidal ideation among university students. Archives of Suicide Research. 2018; 22 (1):153-64.
[48] Pan, Y., Chiu, Y., & Lin, Y. (2019). Systematic review and mata- analysis of epidemiology of internet addiction. Neurosience & Biobehavioral Reviews, 118, 612-622.
[49] Pereira, A. I. F., Barros, L., & Mendonça, D. (2012). Cognitive errors and anxiety in school aged children. Psicologia: Reflexão e Crítica, 25 (4), 817-823.
[50] Possel, P., & Smith, E. J. (2020). Integrating Beck’s cognitive theory of depression and the hopelessness model in an adolescent sample. Abnormal Child Psychology, 48 (3), 435-451.
[51] Putnam KT, Wilcox M, Robertson-Blackmore E, Sharkey K, Bergink V, Munk-Olsen T, et al. Clinical phenotypes of perinatal depression and time of symptom onset: Analysis of data from an international consortium. Lancet Psychiatry. 2017; 4 (6):477-85.
[52] Raskin R, Hall CS. A Narcissistic Personality Inventory. Psychological Reports. 2018., 45 (2):590-9.
[53] Ranta K, M La Greca A, Garcia-Lopez LJ, Marttunen M. 2015. Social Anxiety and Phobia in Adolescents. Development, Manifestation and Intervention Strategies.
[54] Rapee, R. M., & Heimberg, R. G. (1997). A cognitive-behavioral model of anxiety in social phobia. Behaviour Research and Therapy, 35, 741–756.
[55] Reynolds, A. C., Meltzer, L. J., Dorrian, J., Centofanti, S. A., & Biggs, S. N. (2019). Impact of highfrequency email and instant messaging (E/IM) interactions during the hour before bed on selfreported sleep duration and sufficiency in female Australian children and adolescents. Sleep Health, 5 (1), 64-67.
[56] Serafini G, Lamis X, Aguglia M, , Amore M, Engel-Yeger B. (2020). The relationship between sensory processing patterns, alexithymia, traumatic childhood experiences,and quality of life among patients with unipolar and bipolardisorders.ChildAbuseNegl.62 (5), 39-50.
[57] Shaw, S. R. "Borderline intellectual functioning: rejecting an outmoded classification or ignoring critical challenges." Revista Psihologie. Pedagogie specială. Asistentă socială (Journal of Psychology, Special Education, and Social Work) 3 (2020): 53-78.
[58] Shaw, M., Black, D. W. (2008). Internet addiction: definition, assessment, epidemiology and clinical management, CNS Drugs: 22 (5): 353-65.
[59] Sadock BJ, Kaplan HI. (2016). Sadock VA. Kaplan and Sadock's synopsis of psychiatry. 10th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
[60] Servidio,R. Bartolo,M G. Palermiti,A. Costabile,A (2021).Fear of COVID-19, depression, anxiety, and their association with Internet addiction disorder in a sample of Italian students,Journal of Affective Disorders Reports,Volume 4,2021,100097,ISSN 2666- 9153,https://doi.org/10.1016/j.jadr.2021.100097.
[61] Schubert, G., & Eggert, S. (2018). Daddy, Your Mobile is Stupid, You Should Put it Away. Digital Parenting, 61, 147-156.
[62] Salk, R.H., Hyde, J.S., Abramson, L.Y., (2017). Gender differences in depression in representative national samples: Metaanalyses of diagnoses and symptoms. Psychol. Bull. 143, pp783– 822.
[63] Smith GS, Oeltzschnerbc G, Goulda JS, Workmana A. Neurotransmitters and Neurometabolites in Late-Life Depression: A Preliminary Magnetic Resonance Spectroscopy Study at 7T. 2021:21 (279): 417-425.
[64] Sadock, V. & Sadock, B. (2005). Comprehensive Textbook of Psychiatry. (8th ed). William & Wilkins, chap, 39, 3183-3204.
[65] Sadock, B. J. & Sadock, V. A. (2007). Synopsis of psychiatry: Behavioral sciences/ Clinical psychiatry (l0th Ed.). New York: Lippincott Williams & Wilkins.
[66] Sadock, & Sadock. (2013). Kaplan & Sadockʹs Synopsis of psychiatry Behavioral Sciences clinical psychiatry. Tenth edition. Translated by: N. purafkari. (2016). Tehran. Shahrab Press. (Persian).
[67] Stravynski A, Shahar A. & Verreault, R. (2014). A pilot study of the cognitive treatment of dysthymic disorder. Behavior Psychother, 19, 369–372.
[68] Schunk, D. H., & DiBenedetto, M. K. (2020). Motivation and social cognitive theory. Contemporary Educational Psychology, 60, 101-106.
[69] Thomee, S., Harenstam, A., Hagberg, M. (2011). Mobile phone use and stress, sleep disturbance, and symptoms of depression among young adults - a prospective cohort study. BMC Public Health; 11:66–76.
[70] Thombs DL, Osborn CJ. Introduction to Addictive Behaviors. 5th ed. New York: Guilford Press; 2019.
[71] Wang. P, Lei. L, Wang. X, Nie. J, Chu. X, Jin.Sh. (2018). “The exacerbating role of perceived social support and the “buffering” role of depression in the relation between sensation seeking and adolescent smartphone addiction”. Personality and Individual Differences 130 (2018) 129– 134.doi.org/10.1016/j.paid.2018.04.009.
[72] Wang. P, Zhao. M, Wang. X, Xie. X, Wang. Y, Lei L. (2017). “Peer relationship and adolescent smartphone addiction: The mediating role of self-esteem and the moderating role of the need to belong”. Journal of Behavioral Addictions 6 (4), pp. 708–717.DOI:0.1556/2006.6.2017.079.
[73] Weinberger A, Gbedemah M, Martinez A, Nash D, Galea S, Goodwin R. Trends in depression prevalence in the USA from 2005 to 2015: widening disparities in vulnerable groups. Psychological Medicine. 2018;48 (8):1308 -15.
[74] Weydmann, G., Hauck Filho, N., & Bizarro, L. (2020). Acquiescent responding can distort the factor structure of the BIS/BAS scales. Personality and Individual Differences, 152, 109563.
[75] Wike, R., & Oates, R. (2019). Emerging nations embrace the Internet, mobile technology: Cell phones nearly ubiquitous in many countries. Pew Research Center.
[76] Wolniewicz, C. A., Tiamiyu, M. F., Weeks, J. W., & Elhai, J. D. (2018). Problematic smartphone use and relations with negative affect, fear of missing out, and fear of negative and positive evaluation. Psychiatry Research, 262, 618-623.
[77] Xin M, Xing J, Pengfei W, Houru L, Mengcheng W, Hong Z. Online activities, prevalence of Internet addiction and risk factors related to family and school among adolescents in China. Addict Behav Rep. 2018;7 (1):14-28.
[78] Zhang, Y. F., Namazi, M., Che Ruhana Isa, Ch. R. (2018). Investigating the Empirical Effect of ABC Stages on the Performance of Companies. Iranian Journal of Management Studies (IJMS, 10 (1), 175-205.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
اعتیاد به تلفن همراه، خطاهای شناختی، افسردگی، نوجوانان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The present study was conducted with the aim of predicting adolescent depression based on mobile phone addiction through cognitive errors. This research is theoretical in terms of its purpose, and the method of doing it is a description of the type of correlation and structural equations. The statistical population of this research is made up of all teenagers who live in Tehran in 2014-2016; From this community, 250 people were selected as a sample using available sampling method. In order to collect data, the questionnaires for adolescent depression - Kotcher (kADS-II), mobile phone addiction questionnaire, cognitive errors scale for children and adolescents (CDS) were completed by the participants and at the end of the data in two descriptive and inferential levels. was analyzed. Finally, the findings of this research indicated that with more than 95% certainty, cell phone addiction has a direct positive effect on depression through cognitive errors.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Cell phone addiction, cognitive errors, depression, teenagers
- صفحات : 76-91
-
دانلود فایل
( 1.15 MB )