-
آرشیو :
نسخه بهار 1402 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12018
-
موضوع :
سایر شاخه های روانشناسی
-
نویسنده/گان :
| صلاح الدین نجاتی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از انجام این تحقیق، بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی مادران با شادکامی دانش آموزان ابتدائی شهر شیراز بوده است این تحقیق از دسته پژوهش های بنیادی و از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری در این تحقیق تمام دانش آموزان و مادران دانش آموزان ابتدائی شهر شیراز بود که تعداد 240 نفر بعنوان حجم نمونه با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه ویژگی های شخصیتی باس (1975)، و پرسشنامه شادکامی آکسفورد (1989) بوده است. پس از تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS نگارش 26 نتایج نشان داد بین تمام ویژگی های شخصیتی مادران با شادکامی دانش آموزان رابطه معنادار و معکوس وجود داشت. بجز ویژگی هدفمندی که رابطه آن معنادار و مثبت به دست آمد. یافته های ضریب تعیین نشان داد ویژگی های شخصیتی مادران به میزان 0. 040 درصد، شادکامی دانش آموزان را تبیین و پیش بینی می کند.
-
لیست منابع :
[1] ابراهیمی، طاهره (1399). بررسی اثربخشی ذهن آگاهی بر افزایش شادکامی و خوش¬بینی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور واحد مرکز عسلویه.
[2] باقرنژاد، محمد؛ عزیزی، اسماعیل؛ صفرخانلو، جلال. (1398). بررسی ارتباط بین ویژگی شخصیتی با عملکرد و رضایت شغلی کارکنان سازمان هاي امنیتی. فصلنامه حفاظت و امنیت انتظامی. نشریه علمی (مقاله علمی-پژوهشی)، سال چهاردهم، شماره 52.
[3] باقری، زینب (1400). بررسی رابطه ی بین ویژگی های شخصیتی و شادکامی (مطالعه موردی: دانشجویان پیام نور)، سومین کنفرانس ملی پژوهش های نوین در تعلیم و تربیت، روانشناسی، فقه و حقوق و علوم اجتماعی.
[4] برزم، اسما (1398). رابطه شادکامی و حمایت اجتماعی با انگیزش پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز.
[5] برزم، مهناز. عالمه، عاطفه. شهنی ییلاق، منیجه (1396). رابطه حرمت خود، اضطراب اجتماعی، کمال گرایی و تعلق با عملکرد تحصیلی و اضطراب امتحان. مجله روان شناسی، 43، 255-242.
[6] پناه علی، امیر؛ شفیع آبادی، عبدالله و نورانی پور، رحمت الله. (1392)، بررسی اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد طرحواره درمانی بر افزایش شادکامی در سرای سالمندان تبریز، مجله زن و مطالعات خانواده، دوره 5، شماره 19، صص 77-93.
[7] حافظی، فردین (1395)، تعیین رابطه بین صفات شخصیتی و خلاقیت در مدیران مالی، ماهنامه پژوهش ملل، دوره دوم، شماره 13.
[8] حسن¬پور، عصمت؛ سلطانی، امان¬الله؛ زین¬الدینی میمند، زهرا و منظری توکلی، علیرضا (1399). پیش¬بینی بهزیستی تحصیلی بر اساس استرس تحصیلی و ویژگی¬های شخصیتی دانشجویان. مجله مطالعات ناتوانی. دوره دهم، 120.
[9] حیاتی، فرخنده؛ حیاتی، فرزانه و نمدمالیانی¬زاده، زینب (1400). تاثیر باور خودکارآمدی و شادکامی بر ابعاد سلامت جسمانی و روانی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی شهرستان آبادان. پژوهش در دین و سلامت. دوره هفتم، شماره 1، 36-51.
[10] خباز، محمود؛ کریمی، یوسف؛ کریمیان، نادر؛ شه بخش، افشین (1393)، بررسی و مقایسه رابطه بین ابعادکمالگرایی و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی. پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره، دوره چهارم، شماره 2.
[11] صبحی قرامکی، ناصر؛ حاجلو، نادر و غلام زاده، حانیه (1392)، مقايسه سبك هاي يادگيري، ويژگي هاي شخصيتي و عملكرد تحصيلي دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری، مجله ي ناتواني هاي يادگيري، دوره دوم، شماره 4.
[12] صدوقی، مجید و حسام¬پور، فاطمه (1398). نقش واسطه¬اي شادکامي در رابطه ميان اميد و خودکارآمدي تحصيلي با سرزندگي تحصيلي. رویش روان شناسی. سال هشتم، شماره 9، 21-30.
[13] عزیزیان کهن، نسرین؛ محرم زاده، مهرداد؛ روح نواز، سمیرا؛ طوسی، داود (1399). بررسی تأثیر ویژگی های شخصیتی بر اخلاق حرفه ای با نقش واسطه ای انگیزش شغلی مربیان استخرهای شنا در اردبیل. مجله اخلاق زیستی، دوره دهم، شماره 35.
[14] عقیلی، مجتبی؛ محمدی، محسن؛ همایونی، علیرضا (1393). پیش بینی میزان تأثیر ویژگی شخصیتی، بر خوب زیستی روانی و شادکامی در کارکنان مرزبانی (مورد مطالعه: کارکنان وظیفه پایگاه دریابانی شهرستان بندر ترکمن). پژوهش نامه مطالعات مرزی، سال دوم، شماره 1.
[15] علوی زاده، مریم سادات و کیذوری، امیرحسین (1401). رابطه باورهای انگیزشی و کمال گرایی تحصیلی با خود نظم دهی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه دوره اول شهرستان داورزن، هشتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره ایران.
[16] علی یاری، فرضعلی (1395)، بررسي رابطه کمال گرایي والدین با پیشرفت تحصیلي فرزندان، کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و رفتاری، تهران.
[17] فرح بیجاری، اعظم. پیوسته گر، مهرانگیز. صدر، مهدیه سادات (1394)، ارتباط انعطاف پذیر بین بعد شخصیت و اختلالات بالینی (سخت جنین، اضطراب و سوتغذیه) در دانشجویان دختر مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه الزهرا.
[18] محمدی، اکبر (1394)، اثربخشی طرحواره درمانی بر بهزیستی روانشناختی، شادکامی و امید به زندگی سالمندان، فصلنامه روانشناسی تحلیلی-شناختی، دوره 6، شماره 24، صص 81-89.
[19] موسوی نجاتی، حمید (1400). تاثیر ویژگی های شخصیتی حسابرسان بر درک مسئولیت اجتماعی و رضایت شغلی. پایان نامه ارشد حسابداری دانشگاه پیام نور عسلویه.
[20] نصری، صادق؛ حیدری بافقی، راضیه و جراره، جمشید (1397)، پيش بيني عملكرد شغلي مشاوران، براساس ويژگي هاي شخصيتي، باورهاي غيرمنطقي و مهارت هاي ارتباطي مشاوران مشغول به خدمت مدارس شهر تهران، دو فصلنامه مشاوره کاربردی، دوره 7، شماره 1، صص 247-46.
[21] نقوی، نرگس؛ اکبری، مهدی و مرادی، علیرضا (1396)، مدل ساختاری کمالگرایی مبتنی بر سازه های فراتشخیصی شناختی، رفتاری و هیجانی، فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی، دوره 11، شماره 2.
[22] نوروزپور، یاسر (1396). بررسی رابطه بین ویژگی شخصیتی و شادکامی فردی کارکنان با عملکرد آنها در ستاد فرماندهی استان کهگیلویه و بویراحمد. فصلنامه علمی-تخصصی دانش انتظامی کهگیلویه و بویراحمد، سال دهم، شماره 3 (پیاپی 28)، صص 126-81.
[23] نوری زاده، مریم (1392)، کمالگرایی، تحقیق برای دفتر مرکزی مشاوره ی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مرکز مشاوره دانشجویی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تهران.
[24] والا، رضا و جمالی آرائی، محمد رضا (1393)، بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و باورهای دینی- مورد مطالعه کارکنان یگان های ویژه ناجا، بصیرت و تربیت اسلامی، سال یازدهم، شماره 29.
[25] ولی¬زاده، فرزانه و کرامت، افسانه (1398). شادكامي و رضايت زناشويي در ايران: مقاله مرور سيستماتيك و متاآناليز. مجله دانشكده بهداشت و انستيتو تحقيقات بهداشتي. دوره هفدهم، شماره 2، 121-132.
[26] یاوریان، رؤیا، حقیقی، ماه منیر، رمضان پور، اسراء، رادفر، مولود (1396)، بررسی ارتباط بین کمالگرایی و سلامت روانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره پانزدهم، شماره هفتم.
[27] یوسفی، رحیم؛ ادهمیان، الهام و عبدالمحمدی، کریم (1395). نقش طرحواره ها، صفات شخصیت و سبک های دلبستگی و پیش بینی علائم نشانگان ضربه عشق در دانشجویان دختر، مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، سال چهارده، شماره 3.
[28] Aazazi، Sh. (2008). Sociology of Family، Tehran: Intellectuals and women's studies. [Persian].
[29] Achtziger, A. , & Bayer, U. C. (2013). Selfcontrol mediates the link between perfectionism and stress. Motivation and Emotion, 37, 413–423 doi: 10. 1007/s11031-012-9321-6.
[30] Ahmadi Tahure M, Jafari I, Kariminia R, Akhavan H. Evaluate the relationship between positive and negative perfectionism with the elderly general health and personality [Persian]. Sci J Med Sci Health Serv Hamadan Univ. 2010;17 (3): 69–65.
[31] Bardone-Cone, A. M. , Abramson, L. Y. , Vohs, K. D. , Heatherton , T. F. , &Joiner, J. T. E. (2006). Predicting bulimic symptoms: An interactive model of self-efficacy, perfectionism, and perceived weight status. Behavior Research and Therapy. January, 44 (1): 27-42.
[32] Barkley، R. A. Murphy، K. R. ، & Bush، T. (2001). Time perception and reproduction in young adults with attention deficit hyperactivity disorder. Neuropsychology، 15، 351˚ 360.
[33] Bartlie, T. L. , Zeno, D. , Bush, A. L. , Barber, C. R. & Stanley, M. A. (2012). Integrating religion and spirituality into treatment for latelife anxiety: three case studies. Cognitive and Behavioral Practice, 19 (2), 58-346.
[34] Chang, E. C. (2005). Perfectionism and dimensions of psychological well-being in a college student sample’’ a test of a stressmediation model. Journal of Social and Clinical Psychology, 25 (9), 1001–1022.
[35] Chon. chan (2020). Social support, career beliefs, and career self-efficacy in determination of Taiwanese college athletes’ career development. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education. Volume 26, June 2020, 100232
[36] Cook, L. C & Kearney, C. A, (2009). Parent and youth perfectionism and internalizing Psychopathology, personality and individual Differences, 46, 325 – 330.
[37] Flett, G. L. , Blankstein, K. R. , & Hewitt, P. L. (2009). Perfectionism, performance, and state positive affect and negative affect after a classroom test. Canadian Journal of School Psychology, 24, 4–18.
[38] Gallagher, M. W. , Marques, S. C. , & Lopez, S. J. (2017). Hope and the academic trajectory of college students. Journal of Happiness Studies, 18 (2), 341-352.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
ویژگی های شخصیتی، کمال گرایی، شادکامی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this research was to investigate the relationship between the personality traits of mothers and the happiness of primary school students in Shiraz. The statistical population in this research was all students and mothers of elementary school students in Shiraz city, 240 people were selected as the sample size by random cluster sampling., and the Oxford Happiness Questionnaire (1989). After analyzing the data using SPSS software, the results showed that there was a significant and inverse relationship between all the personality traits of the mothers and the students' happiness. Except for the purposeful characteristic, the relationship of which was found to be significant and positive. The findings of the coefficient of determination showed that the personality characteristics of mothers explain and predict the happiness of students by 0. 040%.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
personality traits, perfectionism, happiness
- صفحات : 92-105
-
دانلود فایل