-
آرشیو :
نسخه بهار 1402 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12011
-
موضوع :
مشاوره
-
نویسنده/گان :
| علی باکویی کتریمی، علی موسوی اصل
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف این پژوهش اثربخشی آموزش درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روانشناختی افزایش شفقت به خود و تحمل پریشانی در مادران کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم شهر تهران بود. روش: در یک پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پس آزمون، تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش، 15 نفر گروه کنترل) از مادران کودکان اتیستیک به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. گردآوری دادهها با پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف- فرم کوتاه، پرسشنامه شفقت به خود ریس و همکاران-فرم کوتاه و پرسشنامه تحمل پریشانی سیمونز و گاهر صورت گرفت. اطلاعات جمع آوری شده با نرم افزار آماری SPSS نسخه 24 تجزیه و تحلیل شده اند. برای مقایسه میانگین های گروهها در پیش آزمون و پس آزمون جهت تعیین میزان اثربخشی آموزش، از روش آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج حاکی از آن است که بین دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پسآزمون تفاوت معناداری وجود داشته است. با توجه به مجذور اتا، 8/86 درصد از واریانس بهزیستی روان شناختی و 75 درصد از واریانش شفقت به خود و 6/79 درصد از واریانس تحمل پریشانی ناشی از مداخله یعنی درمان پذیرش و تعهد است. نتیجه گیری: نتایج حاصل از تحلیل فرضیه های پژوهش نشان دادند که آموزش درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود بهزیستی روان شناختی، افزایش شفقت به خود و تحمل پریشانی مادران کودکان اتیستیک اثر بخش است.
-
لیست منابع :
[1] احمدی، اکرم ورئیسی، زهره. (1397). تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحمل پریشانی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم. فصلنامه سلامت روان کودک.5 (3)
[2] باکوئی کتریمی، علی.(1401). اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت بر کاهش استرس و افسردگی در مادران کودکان مبتلا به اوتیسم شهر تهران. چهارمین همایش ملی پژوهش های حرفه ای در روانشناسی و مشاوره. بندرعباس. دانشگاه هرمزگان
[3] خدابخشی کولایی، آناهیتا؛ عرب ورامین، آسیه و روشن چسلی، رسول. (1395). اثربخشی برنامه آموزش والدین کوزلوف بر ابراز هیجان و بارروانی مادران دارای کودک اوتیسم. مجله تحقیقات توانبخشی ایران، 3(1)، 29-34.
[4] رحیمیاشتری، فاطمه؛ موسوی اصل، سید علی. بررسی اثربخشی آموزش مهارت اجتماعی بر بهزیستی روانشناختی، افزایش خودکارآمدی، تابآوری و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان.(1398). مجله پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش
[5] زارع بیدکی، زهرا و جهانگیری، محمد مهدی. (1398). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم، فصلنامه علمیپژوهشی زن و جامعه، 10 (1): 44-29
[6] زارع، حسين و برادران، مجيد. (1397). اثربخشي درمان مبتني بر پذيرش و تعهد در بهبود مهار شناختي و انعطاف پذيري شناختي دانشجويان مضطرب. فصلنامه روانشناسي. 12(4 پیاپی 48): 511-491
[7] زمستانی، مهدی؛ علایی، مریم؛ قلی زاده، زلیخا .(1397). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و اضطراب مادران دارای فرزند با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی. 8(29): 84-61
[8] سیادت، سید مرتضی؛ خواجه وند خوشلی، افسانه؛اکبری، حمزه.(1398).اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر بهزیستی روانشناختی و نگرش معنوی در مادران دارای فرزند اوتیسم. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری.5(4)
[9] شهبازی، مسعود؛ رجبی، غلامرضا؛ مقامی، ابراهیم؛ جلوداری، آرش.(1394). ساختارعامل تاييد ي نسخه فارسی مقياس درجه بندي تجديدنظر شده شفقت-خود در گروهی از زندانيان. سیستم مدیریت مجله؛ 6 (19): 31-46.
[10] شیرالی نیا، خدیجه؛ عبدالهی موسوی، حدیث و خجسته مهر، رضا. (1396). اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد بر استرس فرزندپروری و انعطاف پذیری روانشناختی مادران کودکان با اختلال طیف اوتیسم. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی. 7(28):44-21
[11] صالح میرحسنی، وحیده؛ رفیعی پور، امین؛ کرمی، زهره.(1398).اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی و استرس ادراک شده مادران کودکان اتیستیک. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی.3(7)
[12] علوی، خدیجه؛ مدرس غروی، مرتضی؛ امین یزدی، سید امیر و صالحی فدردی، جواد .(1390). اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیک گروهی (با تكيه بر مولفه هاي هوشياري فراگير بنيادين، تحمل پریشانی و تنظیم هیجان) بر نشانه های افسردگی در دانشجویان. مجله اصول بهداشت روانی. 13(2): 124-35
[13] فروغی، علی اکبر؛ خانجانی، سجاد؛ رفیعی، سحر؛ طاهری، امیر عباس.(1398).شفقت به خود: مفهوم بندی، تحقیقات و مداخلات (مروری کوتاه). مجله روانشناسی و روان پزشکی شناخت. 6(6): 87-77
[14] کلیشادی، فاطمه و یزدخواستی، فریبا. (1395). تأثیر ادراک طرد - پذیرش و کنترل والدین بر هوش اخلاقی و تحمل پریشانی. راهبرد فرهنگ .9(33):169-155
[15] مقتدایی، محمد(1393). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انعطاف پذیری، تحمل پریشانی و مشکلات بین فردی در همسران جانبازان شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشکده روانشناسی، دانشگاه خوراسگان
[16] American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub.
[17] Banducci, A. N., Bujarski, S. J., Bonn-Miller, M. O., Patel, A., & Connolly, K. M. (2016). The impact of intolerance of emotional distress and uncertainty on veterans with co-occurring PTSD and substance use disorders. Journal of anxiety disorders, 41, 73-81.
[18] Bagheri, M., Tahmassian, K., & Mazaheri, M. A. (2018). Efficacy of mindful parenting and parent management training integrative program on psychological wellbeing and happiness of children. Clinical Psychology Studies, 8(30), 1-26.
[19] Blackledge, J. T., & Hayes, S. C. (2006). Using acceptance and commitment training in the support of parents of children diagnosed with autism. Child & Family Behavior Therapy, 28(1), 1-18.
[20] Corti, C., Pergolizzi, F., Vanzin, L., Cargasacchi, G., Villa, L., Pozzi, M., & Molteni, M. (2018). Acceptance and commitment therapy-oriented parent-training for parents of children with autism. Journal of Child and Family Studies, 27(9), 2887-2900.
[21] Dykens, E. M., Fisher, M. H., Taylor, J. L., Lambert, W., & Miodrag, N. (2014). Reducing distress in mothers of children with autism and other disabilities: a randomized trial. Pediatrics, 134(2), e454-e463.
[22] Fernańdez-Alcántara, M., García-Caro, M. P., Pérez-Marfil, M. N., Hueso-Montoro, C., Laynez-Rubio, C., & Cruz-Quintana, F. (2016). Feelings of loss and grief in parents of children diagnosed with autism spectrum disorder (ASD). Research in developmental disabilities, 55, 312-321.
[23] Gould, E. R., Tarbox, J., & Coyne, L. (2018). Evaluating the effects of acceptance and commitment training on the overt behavior of parents of children with autism. Journal of Contextual Behavioral Science, 7, 81-88.
[24] Gray, J. S., Ozer, D. J., & Rosenthal, R. (2017). Goal conflict and psychological well-being: A meta-analysis. Journal of Research in Personality, 66, 27-37.
[25] Hayes, S. C., & Strosahl, K. D. (2005). A practical guide to acceptance and commitment therapy. Springer Science+ Business Media.
[26] Greco, L. A., & Hayes, S. C. (Eds.). (2008). Acceptance & mindfulness treatments for children & adolescents: A practitioner's guide. New Harbinger Publications.
[27] Hayes, S. C., Luoma, J. B., Bond, F. W., Masuda, A., & Lillis, J. (2006). Acceptance and commitment therapy: Model, processes and outcomes. Behaviour research and therapy, 44(1), 1-25.
[28] Johnson, E., & Hastings, R. P. (2002). Facilitating factors and barriers to the implementation of intensive home‐based behavioural intervention for young children with autism. Child: Care, Health and Development, 28(2), 123-129.
[29] Lang, A. J., Schnurr, P. P., Jain, S., He, F., Walser, R. D., Bolton, E., ... & Chard, K. M. (2017). Randomized controlled trial of acceptance and commitment therapy for distress and impairment in OEF/OIF/OND veterans. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 9(S1), 74.
[30] Lunsky, Y., Fung, K., Lake, J., Steel, L., & Bryce, K. (2018). Evaluation of acceptance and commitment therapy (act) for mothers of children and youth with autism SpectrumDisorder. Mindfulness, 9(4), 1110-1116.
[31] Marino, F., Failla, C., Chilà, P., Minutoli, R., Puglisi, A., Arnao, A. A., ... & Pioggia, G. (2021). The Effect of Acceptance and Commitment Therapy for Improving Psychological Well-Being in Parents of Individuals with Autism Spectrum Disorders: A Randomized Controlled Trial. Brain Sciences, 11(7), 880.
[32] Navarro, D., Montserrat, C., Malo, S., Gonzàlez, M., Casas, F., & Crous, G. (2017). Subjective well‐being: what do adolescents say?. Child & Family Social Work, 22(1), 175-184.
[33] Neff, K. D., & Faso, D. J. (2015). Self-compassion and well-being in parents of children with autism. Mindfulness, 6(4), 938-947.
[34] Neff, K. D., Kirkpatrick, K. L., & Rude, S. S. (2007). Self-compassion and adaptive psychological functioning. Journal of research in personality, 41(1), 139-154.
[35] Newschaffer, C. J., Croen, L. A., Daniels, J., Giarelli, E., Grether, J. K., Levy, S. E., ... & Windham, G. C. (2007). The epidemiology of autism spectrum disorders. Annu. Rev. Public Health, 28, 235-258.
[36] Raes, F., Pommier, E., Neff, K. D., & Van Gucht, D. (2011). Construction and factorial validation of a short form of the self‐compassion scale. Clinical psychology & psychotherapy, 18(3), 250-255.
[37] Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of personality and social psychology, 57(6), 1069.
[38] Ryff, C. D., & Singer, B. H. (2008). Know thyself and become what you are: A eudaimonic approach to psychological well-being. Journal of happiness studies, 9(1), 13-39.
[39] Ryff, C. D. (2014). Psychological well-being revisited: Advances in the science and practice of eudaimonia. Psychotherapy and psychosomatics, 83(1), 10-28.
[40] Simons, J. S., & Gaher, R. M. (2005). The Distress Tolerance Scale: Development and validation of a self-report measure. Motivation and emotion, 29(2), 83-102.
[41] Simons, J. S., Simons, R. M., Grimm, K. J., Keith, J. A., & Stoltenberg, S. F. (2021). Affective dynamics among veterans: Associations with distress tolerance and posttraumatic stress symptoms. Emotion, 21(4), 757.
[42] Yarnell, L. M., & Neff, K. D. (2013). Self-compassion, interpersonal conflict resolutions, and well-being. Self andco Identity, 12(2), 146-159.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، بهزیستی روانشناختی، شفقت به خود، تحمل پریشانی، اختلال اوتیسم.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Abstract
The aim of this research was to evaluate the effectiveness of group therapy training based on Acceptance and Commitment on psychological well-being, increasing self-compassion and tolerance of distress in mothers of children with autism in Tehran. Method: In a semi-experimental study with a pre-test and post-test design, 30 mothers (15 in the experimental group, 15 in the control group) of mothers of autistic children were selected by convenience sampling. Data collection was done with Riff's psychological well-being questionnaire- short form, Raes et al.'s self-compassion questionnaire- short-form, and Simmons and Gaher's distress tolerance questionnaire. The collected data were analyzed with SPSS version 24 statistical software. The statistical method of analysis of co-variance was used to compare the averages of the groups in the pre-test and post-test to determine the effectiveness of the training. Findings: The results indicate that there was a significant difference between the two experimental and control groups in the post-test phase. According to the eta square, 86.8% of the variance of psychological well-being and 75% of the variance of self-compassion and 79.6% of the variance of distress tolerance are caused by the intervention, i.e. acceptance and commitment therapy. Conclusion: The results of the analysis of research hypotheses showed that group therapy training based on Acceptance and Commitment is effective in improving psychological well-being, increasing self-compassion, and distress tolerance of mothers of autistic children.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Teaching therapy based on Acceptance and Commitment, psychological well-being, self-compassion, distress tolerance, autism disorder
- صفحات : 106-122
-
دانلود فایل
( 1.40 MB )