-
آرشیو :
نسخه تابستان 1402 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12053
-
موضوع :
روانشناسی تربیتی
-
نویسنده/گان :
| زهرا نظری، فریبا منظمی تبار
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه مدیریت اخلاق مدار معلمان با پیشرفت تحصیلی و خودتنظیمی دانش آموزان ابتدایی انجام شد. این تحقيق از لحاظ روش جزء تحقيقات توصيفي از نوع همبستگی و از لحاظ شيوه گردآوري دادهها يك تحقيق كمي بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان و دانش آموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر تویسرکان که در سال تحصیلی 1400-1401 مشغول به تحصیل هستند، بود. نمونه آماری این تحقیق براساس جدول مورگان و کرجسی به شیوه خوشهای چند مرحلهای به تعداد 303 نفر انتخاب شد. مدیریت اخلاق مدار معلم توسط پرسشنامه قدیمی (1399) با 5 زیرمقیاس و 20 سوال، پیشرفت تحصیلی توسط پرسشنامه 60 سوالی ساعتچی و کامکاری (1395) و خودتنظیمی در پژوهش حاضر با پرسشنامه 14 سوالی بوفارد (1995) سنجیده شدند. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بین مدیریت اخلاق مدار معلمان با پیشرفت تحصیلی و خودتنظیمی دانش آموزان ابتدایی رابطه معناداری وجود دارد.
-
لیست منابع :
[1] آزادی ده بیدی، فاطمه؛ فولادچنگ، محبوبه (1398). مدل علی درگیری تحصیلی: نقش حمایت تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی، 12(47)، 183 – 159.
[2] اختیاری دقیق، فریبا؛ حضرتی، مرتضی (۱۳۹۹). رابطه سبک مدیریت کلاس و هوش فرهنگی معلمان با یادگیری خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی پسرانه در شهر رشت، سومین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی، همدان.
[3] ازگلی، محمد، (1393). رهبری استراتژیک چشم انداز. تهران: دانشگاه امام حسین(ع).
[4] جوکار، بهرام (1385). بررسی رابطۀ هدفگرایی و خودتنظیمی دردانشجویان مختلف دانشگاه شیراز. علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، 22(4)، 71-57.
[5] حافظ نیا، محمدرضا (1400). مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت).
[6] خاکپور، عباس (۱۳۹۵). نقش اخلاق حرفهای معلمان در تقویت انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، نشریه تدریس پژوهی، شماره ۳، ص ۴۷-۶۲.
[7] دارابی گرگلانی، بنفشه؛ سبزه، بتول؛ موسی پور، نعمت اله ( ۱۴۰۱). رابطه سبک مدیریت کلاس درس معلمان با خودتنظیمی و مسئولیت پذیری دانش آموزان پایه ششم ابتدایی، مجله پویش در آموزش علوم انسانی.
[8] داناییفرد، حسن؛ رجبزاده، علی؛ حصیری، اسد (1392). ارتقاء اعتماد درون سازمانی در بخش دولتی و بررسی نقش شایستگی مدیریتی مدیران. مجله پژوهشهای مدیریت، 2(60)، 15-1.
[9] درتاج، فريبرز؛ لكپور، الهام؛ بهلولي، علي (1392). بررسي ميزان تأثير مدارس هوشمند استان لرستان بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مقطع متوسطه، مجله فناوري آموزش، 8 (2)، 133-141.
[10] راستگو، علی؛ عبدالهی، محمد(۱۴۰۰). نقش اخلاق حرفه ای معلمان در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان (یک مرور نظام مند)، همایش ملی پژوهش های حرفه ای در روانشناسی و مشاوره با رویکرد ازنگاه معلم، میناب.
[11] زیدآبادی، مریم (۱۳۹۷). نقش اخلاق کاری معلمان بر یادگیری دانشآموزان شهر سبزوار،سومین کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم اجتماعی، علوم تربیتی و روانشناسی، کرج.
[12] ساعتچی، محمود؛ کامکاری، کامبیز (1395). آزمونهای روانشناختی. ناشر: ویرایش.
[13] سعيدی، زهرا (1390). بررسی رابطه کيفيت زندگی، سبک زندگی، عملکرد تحصيلی با پيشرفت تحصيلی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربيتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
[14] سیفی، فردین؛ حجازی، مسعود؛ صبحی، افسانه؛ کیانی، قمر (1401). رابطۀ هوش معنوی و وجدان تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با نقش واسطهای سرسختی تحصیلی. پژوهش در دین و سلامت، 8(1)، 80-65.
[15] شفیعی، صابر؛ علیدادی، فرامرز؛ صفری، صغری¬زاده (1400). تأثیر روش تدریس کارایی تیم بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. فصلنامه مطالعات و تحقیقات در علوم رفتاری، 3(6)، 159 – 171.
[16] عابدی، احمد (1380). بررسی رابطه بين انگيزش پيشرفت تحصيلی دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهر اصفهان با ویژگیهای خانوادگی و شخصيتی. پایاننامه کارشناسی ارشد.
[17] علیدادی، فرامرز؛ زاده صفری، صغری (1399). بررسی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. مجله پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 3(32)، 88-104.
[18] علیزاده، زهرا؛ دهقان، فاطمه؛ پروانه، الهام (۱۴۰۰). رابطه خود تنظیمی تحصیلی و هوش اخلاقی با پیشرفت تحصیلی، نشریه اخلاق در علوم و فناوری، 16(3).
[19] قدیمی، مهرداد (1399). بررسی ارتباط بین سلامت سازمانی و اخلاق حرفه ای معلمان تربیت بدنی شهرستان بجنورد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی شاهرود، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
[20] قربانی فرد ، سیده حانیه؛ بخشعلیزاده، مریم (۱۴۰۰). بررسی تاثیر نگرش تحصیلی معلمان و اخلاق حرفه ای بر انگیزه پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان. نهمین کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم تربیتی، روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران.
[21] کجوری، کیا (1393). رابطه ی رهبری اخلاقی و تعهد سازمانی کارکنان رسمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. دومین کنفرانس بین المللی مدیریت چالش¬ها و راهکارها، شیراز.
[22] کووی، استفن(1395). سرعت اعتماد (آنچه همه چیز را دگرگون میکند). ترجمه رضوان صدقینژاد، چاپ اول، تهران: علم.
[23] الماسی، سجاد؛ عباسی، همایون؛ فروغی¬پور، حمید (1399). طراحی الگوی مدیریت اخلاقی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش ایران. مجله مطالعات مدیریت ورزشی، 12(62)، 220-191.
[24] نجفیان، مهدی (1390). بررسی ارتباط سنجی هوش اخلاقی و درگیری شغلی و اثربخشی کارمندان دانشگاه شهید باهنر کرمان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، کرمان: دانشگاه شهید باهنر.
[25] نوری، فریده؛ جعفری میرشاه، سیدابراهیم؛ سعادتمند، زهره (1394). رابطه بین موفقیت های تحصیلی اعتماد به نفس تحصیلی در درس فیزیک بر اساس انگیزه تحصیلی. تحقیق در برنامه ریزی درسی، 12(9)، 75-89.
[26] Arain, G. Sheikh, A., Hameed, I,. & Asadullah, M. (2017). T he effect of teachers’ ethical leadership on business students’ academic citizenship behaviors. Ethics & Behavior, 27(1), 665-680.
[27] Bennett, W., Lance, C., & Woehr, D. (2016). Performance measurement: Current perspectives and future challenges. Mahvash, NJ: Erlbaum.
[28] Borba, M. (2015). the step- by – step plan to building moral intelligence Nurtuing Kids Heart & Souls, National Educator Award, National council of self-esteem. Jossey-Bass.
[29] Bouffard, J., Boisvert, J., Rezeau, C., & Larouche, C. (1995). The impact of goal orientation on self- regulation and performance among college students. Educational Psychology, 65(3), 317-329.
[30] Bouffard, T., Boisvert, J., Vezeau, C., & Larouche, C. (1995). The Impact of Goal Orientation on Self-Regulation and Performance among College Students. British Journal of Educational Psychology, 65(1), 317-329.
[31] Gazi, B., Gelmez, C., Can, Iclal., Muhammet, C. (2020). Exploring Pre-Service Teachers' Perceptions about Professional Ethics in Teaching: Do Gender, Major, and Academic Achievement Matter?. International Journal of Progressive Education, 16(4), 213-228.
[32] Hurlock, E. (2020). Child Development. New York: Mcgrew Hill. International Technology Education Association, (ITEA) Madvancing Excellence in Technological Literacy: Student Assessment, Professional Development, and Program Standards. Reston, Virginia: ITEA.
[33] Kaptein, M. (2008). Developing and testing a measure for the ethical culture of organizations the corporate ethical virtues model. Journal of Organizational Behavior, 29(7), 923-947.
[34] Kim, W. G., & Brymer, R. A. (2011). The effects of ethical leadership on manager job satisfaction, commitment, behavioral outcomes, and firm performance. International Journal of Hospitality Management, 13(2), 87-91.
[35] Leverett, P., D’Costa, S., & Baxa, M. )2022(. The Impact of Student–Teacher Relationships on Black Middle School Boys. School Mental Health, Cite this article, Metrics.
[36] Liua, J., & Tanga, H. )2021(.Examining the associations between educators' ethics position and ethical judgment in student assessment practices. Studies in Educational Evaluation, 1(2), 152-190.
[37] Mikkonen, K., Kyngäs, H., & Kääriäinen, M. (2015). Nursing students’ experiences of the empathy of their teachers: a qualitative study. Advances in Health Sciences Education, 20(3), 669-682.
[38] Ngozi Nonyelum, D; Ogugua, K; Abah, J; Sarwuan Tarka University,J; & Nigeria, M. (2022). I nfluence of Student-Teacher Relationship on the Academic Performance of Junior Secondary School Students in Mathematics in Makurdi Local Government Area of Benue State. Nigeria: JOSTUM Joseph Sarwuan Tarka University, Makurdi, Nigeria.
[39] Rodríguez, J. V., & Juričić, Ž. (2018). Perceptions and attitudes of community pharmacists toward professional ethics and ethical dilemmas in the workplace. Research in Social and Administrative Pharmacy, 14(5), 441-450.
[40] Thompson, C. S. (2018). TheConstruct of'Respect'in Teacher-Student Relationships: Exploring Dimensions of Ethics of Care and Sustainable Development. Journal of Leadership Education, 17 (3), 123-145.
[41] van Ewij, C., van der Werf, G. (2012(. What teachers think about self-regulated learning: Investigating teacher beliefs and teacher behavior of enhancing students' self-regulation. Research Article | Open Access, 1(1), 452-456.
[42] Zimmerman, B. J. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. In Handbook of self-regulation. Academic press. 13-39.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
مدیریت اخلاق مدار معلمان، پیشرفت تحصیلی، خودتنظیمی و دانش آموزان ابتدایی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
This research was conducted with the aim of investigating the relationship between teachers' ethical management and the academic progress and self-regulation of elementary school students. In terms of method, this research was part of descriptive research of correlation type and in terms of data collection method, it was a quantitative research. The statistical population of this research included all the teachers and students of the fifth and sixth grades of Tuisarkan city who are studying in the academic year 1400-1401. The statistical sample of this research was selected based on Morgan and Karjesi's table in a multi-stage cluster method with the number of 303 people. The teacher's ethical management was measured by the old questionnaire (2019) with 5 subscales and 20 questions, academic progress was measured by Saatchi and Kamkari's 60-question questionnaire (2015) and self-regulation in the present study was measured by Bouffard's (1995) 14-question questionnaire. The results of the research indicated that there is a significant relationship between the ethical management of teachers and the academic progress and self-regulation of elementary students.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
ethical management of teachers, academic progress, self-regulation and elementary students
- صفحات : 69-85
-
دانلود فایل
( 1.40 MB )