-
آرشیو :
نسخه تابستان 1402 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12049
-
موضوع :
مشاوره
-
نویسنده/گان :
| حسین سهرابی فروزان
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
دوره های کودکی و نوجوانی یکی از دوره های مهم زندگی هستند که خانواده نقش بسزایی بر رفتار آن ها دارند. افسردگی در جامعه امروز در بین کودکان و نوجوانان به یک مسئله جدی تبدیل شده است جامعه کودک و نوجوان امروز بیش از گذشته به همایت از جانب خانواده نیازمند است که غفلت از این موضوع نه تنها موجبات افسردگی را در آن ها به وجود می آورد بلکه می تواند طبعات جبران ناپذیری را در ادامه مسیر زندگی آنان به وجود آورد. از آنجایی که طرد شدن از جامعه و به ویژه در خانواده از جمله عوامل مهم در بین کودکان و نوجوانان می باشد و به همین سبب نقش خانواده در بهبود این موضوع می تواند بسیار کلیدی و مهم باشد. به همین دلیل هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش خانواده در کمبود افسردگی در کودکان و نوجوانان می باشد. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی و نیز با استفاده از مقالات و مجلات معتبر علمی و جست و جوی منابع مختلف در سایت های معتبر و مطالعه کتابخانه ای می باشد.
-
لیست منابع :
[1] بیرامی، منصور.، فرنام، علیرضا.، قلی زاده، حسین.، و ایمانی، مهدی. 1389. مقایسه کارکرد خانوادگی بیماران افسرده اسای با افراد سالم بر اساس مدل مک مستر. مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، سال 32، شماره 2، صص 25-29.
[2] بهادران ، میرزا عباسی ، آسمند ف و عارفی مقدم، ع. والدین و افسردگی کودکان مقطع پنجم ابتدایی شهر یاسوج در سال تحصیلی ۹۴-۹۳، اولین کنگره علمی پژوهشی سراسری توسعه و ترویج علوم تربیتی و روانشناسی جامعه شناسی و علوم فرهنگی اجتماعی ایران تهران، انجمن علمی توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین
[3] https//:www.civilica.com,Paper-EPCONF01-EPCONF01100.html
[4] ف. چ، بورنستین، روشهاى درمان مشکلات زناشویى، 1380، ص 12ـ13.
[5] ف. ج، زیمون، مفاهیم و تئورىهاى کلیدى در خانواده درمانى، 1379، ص 235
[6] کشفی، سید سعید (1387) نقش پلیس در دارسی کودکان و نوجوانان. فصلنامه دانش انتظامي. سال دهم. شماره اول.
[7] عبداللهیان، ابراهیم. یزدانی فارانی، شفق. امیری مقدم، رضا. میزان شیوع افسردگی در کودکان دبستانی شهر مشهد. اندیشه و رفتار. سال هفتم. شماره 4. 1381، صفحات 42 تا 48.
[8] محمّدبن حسن حرّ عاملى، وسائل الشیعه، ج 20، ص 39.
[9] محمّدبن حسنحرّ عاملى، وسائل الشیعه، 1412،ج20، ص 18.
[10] ظهیرالدین علی رضا، حسینی محمد، سمنانی یوسف. بررسی شیوع افسردگی و عوامل همراه در دانش آموزان دبیرستانی شهر فیروزکوه. پژوهنده. سال نهم، 1383، شماره 1، صفحات 61 تا 65.
[11] محمّدباقر مجلسى، بحارالانوار، ج 93، ص 324.
[12] میرزا حسین نورى، مستدرک الوسائل، 1408، ج 14، ص 150.
[13] میرزا حسین نورى، مستدرکالوسائل، ج 14، ص 153.
[14] موسوی، غ. ابراهیمی، الف. سموعی، و. افشار، ح. (1388). ارتباط پرخاشگری والدین با معدل آخرین سال تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی. مجله پژوهش حکیم. زمستان 88، دوره یازدهم، شماره چهارم.
[15] نجاریان، بهمن. ساخت و اعتباریابی فرم کوتاه مقیاس افسردگی کودکان به وسیله تحلیل عوامل. پژوهش های روانشناختی. دوره سوم شماره 3 و 4، 1373، صفحات 24 تا 43.
[16] یزدان پناه، م و رضاقلیان و (۱۳۹۴)، بررسی رابطه پرخاشگری والدین و افسردگی دختران 9-12 سال مدارس ابتدایی شهرستان گیلانغرب دومین کنفرانس بین المللی اقتصاد مدیریت و فرهنگ ایرانی اسلامی، اردبیل موسسه پیشگامان فرهیختگان فرهنگ و اندیشه ولیعصر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل.
[17] Ahadi H, Jomhori F. (2003). Growth Psychology: Adolescent, adulthood, geriatric. Tehran: Pardis Publication; 2003. [In Persian].
[18] American psychiatric association. (1994) Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed.). Washington, DC:Author.
[19] Aragones E,Pinol JL, Labad Masdeu RM. Prevalence and determinantsof depressive disorders in primary care practice in spain. Int J psychiatry med 2004: 34(1): 21-35.
[20] Brennan J. Y. , Dustin P. W. , Mark I. , Lonnie B. , Amy M. B. , Stephen P. H. W. (2013). Parenting behaviors and childhood anxiety: a psychometric investigation of the EMBU-C. J. Child Fam. Stud. 22 1138–1146. 10.1007/s10826-012-9677-y.
[21] Cooper PJ, Goodyer I. (1993). A community study of depression in adolescent girls. I: Estimates of symptom and syndrome prevalence. Br J Psychiatry 1993; 163:369-74, 379-80.
[22] Clark GN, (2002). Hornbrook M, Lynch F, Polen M. Evid Based Ment Health 2002; 5(3):78.
[23] Fang X. Y. , Dai L. Q. , Fang C. , Deng L. Y. (2006). The relationship between parent-adolescent communication problems and adolescents’ social adjustments (in Chinese). Psychol. Dev. Educ. 22 47–52.
[24] Festa C. C. , Ginsburg G. S. (2011). Parental and peer predictors of socialanxiety in youth. Child Psychiatry Hum. Dev. 42 291–306. 10.1007/s10578-011-0215.
[25] Graham F. (2002). Cognitive behavioral therapy for child and family. Trans. Mohammady M, Hashemi Kohanzad H. Tehran: Welfare Publisher; 2002.
[26] Ghamari, M. (2012). Family Function and Depression, Anxiety, and Somatization among College Students. International Journal of Academic Research in Business and Social, Sciences, 2(5), 101-5.
[27] Garoffa, F. F., Heinonen, K., Pesonena, A., & Almqvist, F. (2012). Depressed youth: treatment outcome and changes in family functioning in individual and family therapy. Journal of Family Therapy, 34, 4–23.
[28] Lewis M B. (2001). Child and Adolescent Psychiatry Comprehensives Textbook. 3rd ed. Baltimore: Williams & Wilkins; 2001: 1221-2.
[29] Romero, A. J., Edwards, L. M., Bauman, S., & Ritter, M. K. (2014). Preventing Adolescent Depression and Suicide among Latinas, Resilience Research and Theory. New York: Springer.
[30] Ryan, C. E., Epstein, N. B., Keitner, G. I., Miller, I. W., Bishop, D. S. (2012). Evaluating and Treating Families: The McMaster Approach. Routledge.
[31] Rutter M, Tuma A. H, Lann I. S. (1998). Assessment and diagnosis in child Depressive disorders psychopathology. New York: Guilgor; 1998: 347-76.
[32] Snyder, J. Cramer, A and Afrank, J. (2015). The Contributions ofIneffective Discipline and Parental Hostile Attributions of Child Misbehavior to the Development of Conduct Problems at Home and School.Developmental Psychology Copyright 2015 by the American Psychological Association 2015, Vol. 41, No. 1, 30–41.
[33] Tezvaran, Z., Akan, H., & Zahmacioglu, O. (2012). Risk of depression and anxiety in high school students and factors affecting it. Health MED, 6(10), 3333-9.
[34] Vitolo YL, elitlich-Bilyk B, Goodman R, (2005). Parental Beliefs andchild rearing attitudes and mental Health problems among school children, Revista de saude publica 2005; 39(5): 716- 24.
[35] Winek, J. L. (2010). Systemic family therapy: From theory to practice. Los Angeles: CA: Sage.
[36] Xu, J. Ni, S. Ran, M. and Zhang, C. (2017). The Relationship betweenParenting Styles and Adolescents’ Social Anxiety in Migrant Families: AStudy in Guangdong, China. Journal Front Psychol. v. 8; 2017. Published online 2017 Apr 20. doi: [10. 3389/fpsyg. 2017. 00626]
-
کلمات کلیدی به فارسی :
افسردگی، خانواده، کودکی، نوجوانی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Childhood and adolescence are one of the most important periods of life, where the family plays a significant role in their behavior. Depression in today's society among children and teenagers has become a serious issue, today's child and teenager society needs support from the family more than in the past, neglecting this issue not only causes depression in them but also It can cause irreparable consequences in the rest of their life. Since rejection from the society and especially in the family is one of the important factors among children and teenagers, therefore the role of the family in improving this issue can be very key and important. For this reason, the purpose of this research is to investigate the role of the family in the lack of depression in children and adolescents. The current research method is of qualitative type and also by using reliable scientific articles and magazines and searching for different sources in reliable sites and library study.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
depression, family, childhood, adolescence
- صفحات : 86-95
-
دانلود فایل
( 890.42 KB )