-
آرشیو :
نسخه تابستان 1402 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12031
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
| سوده صالحی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه هراس اجتماعی، دلزدگی زناشویی و جرات ورزی در میان مادران دانش آموزان عادی و مادران دانش آموزان کم بینا و نابینا مقطع ابتدایی ناحیه چهار شهر شیراز بوده است. پژوهش حاضر از نوع هدف بنیادی و از منظر گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی- علی مقایسه¬ای بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه مادران دانش آموز کم بینا و نابینا به تعداد ۷۵ نفر در مقطع ابتدایی ناحیه چهار شهر شیراز در سال تحصیلی1402-1401 بود. تعداد 25 نفر در گروه مادران دانش آموزان عادی و مادران دانش آموزان کم بینا و نابینا به عنوان حجم نمونه با روش نمونه گیری هدفمند، انتخاب شدند که ملاک همتاسازی آنها بر اساس سطح تحصیلات آنان بود. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه هراس اجتماعی کانور (2000)، مقیاس دلزدگی زناشویی (1996)، پرسشنامه جرات ورزی گمبریل و ریجی (1975) بود. نتایج تجزیه و تحلیل آماری به کمک نرم افزار SPSS نگارش 25 نشان داد نتایج تی تست مستقل نشان داد هراس اجتماعی در مادران دانش¬آموزان کم بینا و نابینا (28) بیشتر از مادران دانش آموزان عادی(11.5) است. افزون بر این دلزدگی زناشویی در مادران دانش-آموزان کم بینا و نابینا (99.11) بیشتر از مادران دانش آموزان عادی (62.5) است. همچنین جرات ورزی در مادران دانش آموزان کم بینا و نابینا (63) کمتر از مادران دانش آموزان عادی(82.46) است..
-
لیست منابع :
[1] خان محمدی، ارسلان و شکری، الهه،1395،بررسی ارتباط دلزدگی زناشویی با تاب آوری و راهبردهای مقابله با استرس
[2] خانزاده، عباسعلی؛ رحیمی، الیاس و استوی، الهه.(1395). تأثیر آموزش مهارت های جرات ورزی بر بهبود روابط بین همسالان و حرمت خود دانش آموزان دیرآموز. فصلنامه افراد استثنایی. سال ششم، شماره 21، 1-22.
[3] رجبی دوکی، رقیه،(1397)،رابطه بین تاب آوری و راهبردهای مقابله با دلزدگی زناشویی در بین زوجیت مراجعه کننده به مراکز مشاوره قائمشهر در سال ۱۳۹۷،پنجمین همایش ملی علوم اجتماعی، روانشناسی و علوم تربیتی،جیرفت.
[4] رحیمی، جعفر؛ بشلیده، کیومرث؛ حقیقی، جمال و مهرابی زاده هنرمند، مهناز. (1385). بررسی تاثیر آموزش جرات ورزی بر مهارت های اجتماعی، اضطراب اجتماعی و ابراز وجود در دانش آموزان پسر سال اول مقطع متوسطه. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. دوره سیزدهم، شماره 1، 24-111.
[5] زارعی، محمدعلی و رفاهی، ژاله. (1394). اثربخشی آموزش مهارت جرات ورزی بر کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار کمیته امداد شهر شیراز. اولین همایش ملی علمی-پژوهشی روانشناسی، علوم تربیتی و آسیب شناسی جامعه.
[6] ساکن آذری، رعنا و عبدالتاجدینی، پرویز.(1397). اثربخشی آموزش مهارت جرات ورزی بر کاهش پرخاشگری و عدم تحمل بلاتکلیفی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر سراب. زن و مطالعات خانواده. سال یازدهم، شماره 41، 107-120.
[7] سپهوند، رضا و محمدیاری، زهره. (1399). بررسي نقش ميانجي جرأت ورزي در تأثيرگذاري مهارت¬هاي سياسي بر قانون شكني خيرخواهانه در بين مديران سازمان هاي دولتي استان ايلام. پژوهش های مدیریت در ایران. دوره بیست و چهارم. شماره 2، 112-137.
[8] سرافراز، مهدی رضا (۱۳۸۹). کمال گرایی، ترس از ارزیابی منفی، گوش به زنگی و اجتناب در نوجوانان دارای اخنلال هراسی اجتماعی و عادی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز.
[9] صدیقی ارفعی، فریبرز؛ تابش، ریحانه و جعفری ده آبادی، مهدیه.(1399). تأثیرآموزش مهارت هاي جرأت ورزي بر دانش آموزان دختر قربانی قلدري سایبري در مدارس دوره متوسطه دوم. نشریه علمی تنظیم اجتماعی. سال دوازدهم. شماره 3. 122-140.
[10] صفاری نیا، مجید و مهمان نوازان، اشرف. (1393). تاثیر آموزش خود دلگرم سازی بر ارتقاء مهارت های جرات¬ورزی و خودکارآمدی عمومی زنان سرپرست خانوار. فصلنامه علمی-پژوهشی زن و جامعه. سال پنجم، شماره 4.
[11] عبدی، رضا. (۱۳۸۲). سوگیری تعبیر در افراد مبتلا به هراس اجتماعی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی ایران.
[12] کبیری، علی اکبر؛ نیلی احمدآبادی، محمد رضا و ریوندی، ریحانه. (1399). اثربخشی برنامه فلسفه برای کودکان بر جرأت ورزی و روابط بین فردی دانش آموزان. فصلنامه مطالعات پیش دبستان و دبستان. دانشگاه علامه طباطبایی. سال سوم، شماره 10، 87-108.
[13] کرباسیان، سیما؛ طالبیان شریف، جعفر و عبدخدائی، محمدسعید. (1398). تأثیر آموزش گروهی جرئت ورزی بر بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان بیمارستان خاتم الانبیای مشهد. مجلة علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار. دوره بیست و شش، شماره 5، 610-617.
[14] موحد، سکینه و کریمی، کیومرث،1396،بررسی رابطه تاب آوری و نارسایی هیجانی با دلزدگی زناشویی معلمان شاغل در مدارس(پیشرفت های نوین در علوم رفتاری دوره دوم فروردین 1396 شماره 6).
[15] میرزایی فرشته، دلاور علی، قائمی فاطمه، باقری فریبرز.(1401) مدل ساختاری دلزدگی زناشویی مبتنی بر سلامت روان و حمایت اجتماعی ادراک شده با میانجیگری تابآوری فردی در زنان نابارور. ابن سينا. ۱۴۰۱; ۲۴ (۲) :۴۹-۴۰ .
[16] نادری بنی، رضا و لطفی، حمید.(1397). تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر جرات ورزی و مسئولیت پذیری دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی. فصلنامه علمي - پژوهشي آموزش علوم دريايي. شماره 12، 1-12.
[17] نجات، حمید، کمال پور، نسرین، توزنده جانی، حسن، (۱۳۸6)، گرایش های مذهبی و پردازش انتخابی اطلاعات در اختلال هراس اجتماعی دانش آموزان، چکیده مقالات همایش بهداشت روان و جوان کاشمر.
[18] Atkinson F, Martin J. (2020) Gritty, hardy, resilient, and socially supported: A replication study. Disability and health journal. 2020 Jan 1;13(1):100839.
[19] Brost, J. B. (2015). "A Systematic Review of the Effects of Family Conflict: Focusing on Divorce, Infidelity, and Attachment Style". http://dx.doi.org/10.1111/j.1752-0606.2005. 01556.
[20] Cappe, E., Bolduc, M., Rougé, M. C., Saiag, M. C., & Delorme, R. (2017). Quality of life, psychological characteristics, and adjustment in parents of children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Quality Of Life Research, 26(5), 1283 1294.
[21] Card N, Barnet M. Methodological considerations in studying individual and family resilience. Family relations.2015; 64:120-33.
[22] Chant , S. (2017). Women-headed households : households and dynamics in the developing world. Hound mills, Basingstoke, McMillan.
[23] Chant, S. (2003), Female Household Headship adn the Feminisation of poverty: Facts, Fictions and Forward Strategies, Gender Institute, London School of Economics.
[24] Cummins, R.A. (2005). Moving from the quality of life concept to theory. Journal of intellectual disability research. Vol. 49, No.10, PP. 669-706.
[25] Hart, Knneth & Hittner, James B. (1991). Irrational perceived availability of social support and anxiety, Journal of clinical psychology, Vol, 47, No. 4, pp. 582 – 587.
[26] Henderson, Lynne & Zimbardo, Philip. (2002), shame & anger in chronic shyness and social anxiety Disorder. Stanford university press,
[27] Himmerich & Boykin (2018). Barriers to self-compassion for female survivors of childhood maltreatment: The roles of fear of self-compassion and psychological inflexibility. Volume 76, February 2018, Pages 216-224.
[28] Hong,R.Y. (2007). Worry and rumination: Differential associations with anxious and depressive symptoms and coping behavior. Behavior Research and therapy, 45, 227-290.
[29] Hughes, M. E., Alloy, L. B., &Cogswell, A. (2008). Repetitive thought in psychopathology: The relation of rumination and worry to depression and anxiety symptoms. Journal of Cognitive Psychotherapy, 22(1), 271-289.
[30] Jayk,B. Madeleine,P.,Barbara,B.(2013).Rumination: Deductions on inductions. Journal of Neurology and Psychology;1(2): 1-5.
[31] Joormann, J. (2006). Differentioal effect of rumination and dysphoria on the inhibition of irrelevant emotional material: Evidance from a negative priming task. Cognitive and Research Therapy, 30, 149-160.
[32] Nolen-Hoeksema, S. McBride A, Larson J.(1998) Rumination and psychological distress among bereaved partners. Journal of Personality and Social Psychology; 72: 855-62.
[33] Raes, F.(2010). Rumination and worry as mediators of the relationship between self-compassion and depression and anxiety. Personality and Individual Differences, 48, 757-761.
[34] Raes, F., Pommier, E., Neff, K. D., & Van Gucht, D. (2011). Construction and factorial validation of a Short Form of the Self-compassion Scale. Clinical Psychology and Psychotherapy, 18, 250-255.
[35] Repper ,K.K.(2006). The relationship between anger rumination and aggression In childhood. A dissertation submitted in partial full fillment of the requirements For the degree of doctor of philosophy in the department of psychology.
[36] RonaldEpstein, MarshallMD (2017). Beyond Resilience: Cultivating ompassion and Gratitude (P12). Journal of Pain and Symptom Management. Volume 53, Issue 2, February 2017, 309-310.
[37] Simon, J.B., Murphy, J.J., & Smith, S.M. (2005). Understanding and fostering family resilience. The Family journal: counseling and therapy for couples and families, 13,427-436.
[38] Simouns, F., & Youssef-Morgan, C. M. (2020). Investigating the effect of psychological capital (hope, optimism, resilience and self-efficacy) on marital adjustment. 2017;26(11):23-24.
[39] Soltani Ghahfarokhi Z, Salehzadeh M, Asaadi S. The role of individual and contextual characteristics in predicting resilience among child/teens living at family-like community centers. Quarterly journal of social work. 2018;7(3): 52-60.
[40] Sunders MR. (2012) Development, evaluation, and multinational dissemination of the Triple P-Positive Parenting Program. Annual review of clinical psychology. 2012;8:345-79.
[41] T.Pehlivan, P.Güner (2019). The effect of the short-term and long-term compassion fatigue resiliency program on the quality of life, perceived stress and psychological resilience of oncology-haematology nurses. Annals of Oncology Volume 30, Supplement 5, October 2019, Page v847.
[42] Teilour, F.,. (2021). Construction and factorial validation of a Short Form of the Self-compassion Scale. Clinical Psychology and Psychotherapy, 18, 250-255.
[43] Vaidya N, Adhikari K (2014). " The Role of Rumination in the Relationship between Attention Deficits and Obsessive Compulsive Symptoms among NonClinical Sample", International Journal Of Public Mental Health And Neurosciences, Vol.1.
[44] Walsh, F. (2011). Family resilience: A collaborative approach in response to stressful life challenges. In S. Southwick, D. Charney, B. Litz,&M. Freedman (Eds.), Resilience and mental health: Challengesacross the life span. (pp. 149 – 161).
[45] Watkins E, Brown RG. (2002).Rumination and executive function in depression: An experimental study.Journal of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry; 72(3): 400-2.
[46] Watkins,E.,andTeasdale,J.D.(2001).Rumination and overgeneral memory in depression: effects of self-focus and analytic thinking. J Abnorm Psycho; 110: 353-357.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
هراس اجتماعی، دلزدگی زناشویی، جرات ورزی، کم بینا، نابینا.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The aim of the present research was to compare social anxiety, marital anxiety, and assertiveness among mothers of normal students and mothers of visually impaired and blind students in Shiraz's four districts in the academic year of 1402-1401. The current research was of the fundamental purpose type and from the point of view of data collection, it was descriptive-causal and comparative. The statistical population in this research included all the mothers of visually impaired and blind students, numbering 75 people, in the primary school of Shiraz's four cities in the academic year of 1402-1401. The number of 25 people in the group of mothers of normal students and mothers of visually impaired and blind students were selected as the sample size with the purposeful sampling method, and the criterion of matching them was based on their level of education. The tools of data collection in this research were Kanwar's Social Anxiety Questionnaire (2000), Marital Boredom Scale (1996), Gambrill and Reiji's Assertiveness Questionnaire (1975). The results of statistical analysis with the help of SPSS version 25 software showed that independent t-test results showed that social anxiety in mothers of visually impaired and blind students (28) is more than mothers of normal students (11.5). In addition, marital boredom in mothers of visually impaired and blind students (99.11) is more than mothers of normal students (62.5). Also, courage in mothers of visually impaired and blind students (63) is less than mothers of normal students (82.46).
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Social anxiety, marital boredom, boldness, low vision, blind
- صفحات : 96-107
-
دانلود فایل
( 885.15 KB )