-
آرشیو :
نسخه تابستان 1402 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12058
-
موضوع :
مدیریت دولتی
-
نویسنده/گان :
| مصطفی ملازهی، حسنعلی میرعبدی، محمدرضا خواجه خسروی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر استفاده از تکنولوژی آموزشی بر بهبود انگیزش یادگیری سواد آموزان استان سیستان و بلوچستان ¬بوده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، پژوهشی بنیادی و از منظر گردآوری داده ها، پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری تمام زنان و مردان بالای ۳۰ سال که حداقل در یک دوره سواد آموزی در استان سیستان و بلوچستان شرکت داشته اند که طبق جدول مورگان تعداد نمونه آماری برای توزیع پرسشنامه میان نمونه آماری 306 نفر محاسبه شد. اما به دلیل نوع روش آماری و محدودیت دسترسی به نمونه 150 نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. و نمونه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه تکنولوژی آموزشی یاووز (2005)، پرسشنامه انگیزش یادگیری کاشیف و همکاران (2013) بوده است. پس از تجزیه و تحلیل داده های تحقیق توسط نرم افزار SPSS نگارش 26 یافته ها نشان داد بین استفاده از تکنولوژی آموزشی با انگیزش یادگیری دانش آموزان رابطه معنادار و مستقیمی با ضریب همبستگی 0.137 وجود دارد. همچنین نتایج آزمون ضریب تعیین نشان داد تکنولوژی آموزشی به میزان 0.018 درصد، انگیزش یادگیری سواد آموزان را تبیین و پیش¬بینی می کند.
-
لیست منابع :
[1] آبادی زاده، یوسف. (1400). شیوه های به کار¬گیری تکنولوژی های آموزشی در تدریس ادبیات فارسی و تاثیر آن بر میزان یادگیری دانش آموزان، چهارمین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی.
[2] ابوالحسن زاده، فائزه. (1400). تاثیر آموزش مجازی و تکنولوژی آموزشی بر یادگیری دانش آموزان. چهارمین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی.
[3] احمدی، زهرا؛ مختاری، سارا؛ دهانی، حلیمه. (1401). نقش تکنولوژی آموزشی در روند یادگیری دانش آموزان متوسطه اول شهر تهران، دومین کنفرانس علوم اجتماعی، روانشناسی، علوم تربیتی و علوم انسانی.
[4] اسم تبار، سید نبی الله و فیاض، ایران دخت و حسینی، محبوبه. (1395). پیش بینی انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان از طریق خودکارآمدی و راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری. فصلنامه مطالعات پیش دبستان و دبستان، دوره دوم، شماره 6.
[5] اکبری، تقی. (1399). بررسی سواد اطلاعات و یادگیری خودراهبر در پیش بینی انگیزش تحصیلی دانش آموزان. روان شناسی مدرسه، دوره نهم، شماره 4.
[6] خسروی، پژمان و گل محمدی، وحید. (1400). روش های بهبود آموزش و افزایش بازدهی یادگیری به کمک تکنولوژی های آموزشی، چهارمین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی.
[7] خیام طلب، علی. (1400). تاثیر تکنولوژی آموزشی بر یادگیری دانش آموزان. اولین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی.
[8] دست مرد، مادح؛ صفایی مقدم، مسعود؛ پاک سرشت، محمد جعفر و شهنی ییلاق، منیجه (1391)، بررسی مبانی نظری ایده خودکارآمدی به عنوان هدف تربیتی ، پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد، سال 2، شماره 2 .
[9] رحیمی، راضیه و مهدیان، سمیرا. (1400). شیوه های بهره مندی از تکنولوژی آموزشی و تاثیر آن بر بهبود یادگیری دانش آموزان. چهارمین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی.
[10] رضایی، الهه؛ توحیدی، افسانه و موسوی نسب، محمد حسین. (1397). بررسی حمایت اجتماعی و انگیزش تحصیلی با نقش واسطه¬ای باورهای خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه شهید با هنر کرمان. مطالعات آموزش و یادگیری، 10(2)، 54-74.
[11] رضایی، پروانه. (1398). تأثیر تکنولوژی آموزشی در فرآیند آموزش و یادگیری. مطالعات و تحقیقات در علوم رفتاری. سال اول، شماره 1.
[12] رئیسی، محمدیاسین. (1400). تاثیر تکنولوژی آموزشی بر یادگیری دانش آموزان. چهارمین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی، همدان.
[13] زارع، حسین.(1395). تاثیر آموزش شناختی ارتقای امید بر خوش¬بینی و انگیزش پیشرفت دانشجویان دانشگاه پیام نور. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. دوره چهارم، شماره 13، 85-93.
[14] زربخش، محمدرضا؛ رستم نژاد، مریم؛ محمدی تیله نویی، سمیه و سلیمانی، شهربانو.(1399). رابطۀ جو عاطفی اجتماعی مدرسه و انگیزش تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی.۱۳ (۵) :505-512.
[15] سامانی فر، الناز؛ باقریان، فاطمه؛ عمادی چاشمی، جواد. (1400). پیش بینی اختلال سلوک بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده، خودکارآمدی اجتماعی و هوش هیجانی با میانجی گری تاب آوری. فصلنامه كودكان استثنايي، سال بیست و يكم، شماره 2، 36-21.
[16] سهرابی، مهدی(1390)رابطه ابعاد کمال گرایی والدین با عزت نفس و خودکارآمدی فرزندان. مجله اندیشه های نوین تربیتی، دوره 5، شماره2، پاییز، 41-21.
[17] صالحی، منیره؛ کارشکی، حسین؛ آهنچیان، محمدرضا و کریمی نقی، حسین. (1391). اعتباریابی مقیاس خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های علوم پزشکی و فردوسی مشهد. آموزش در علوم پزشکی. 12(6)، 396-409.
[18] عاشری لشت نشائی، صابر. (1400). بررسی تاثیر فضای کلاسی و حجم مطالب کتاب درسی در آموزش از طریق تکنولوژی آموزشی در فرآیند یاددهی یادگیری از دیدگاه آموزگاران ابتدایی ناحیه دو رشت،هشتمین کنفرانس بین المللی دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران.
[19] عاشوری، مجتبی؛ بدری، رحیم؛ واحدی، شهرام؛ محبی، مینا. (1399). اثربخشی برنامه یادگیری اجتماعی هیجانی بر انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی. مقاله علمی پژوهشی، دوره شانزدهم، شماره 64، صص 447-437.
[20] عباسی، لیلا. (1400). تاثیر استفاده از وسایل کمک آموزشی و تکنولوژی در یادگیری دانش آموزان مورد مطالعه: دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی، ششمین کنفرانس بین المللی نوآوری و تحقیق در علوم تربیتی، مدیریت و روانشناسی.
[21] عبدلی، بهروز؛ فارسی، علیرضا؛ علیخانی راد، علی و ملک شاهی، مریم.(1391)، ارتباط خودکارآمدی و هوش هیجانی با عملکرد مردان گلبالیست لیگ برتر، مطالعات روان شناسی ورزشی ،شماره 2، صص 93-104.
[22] فلاح منش، الهام و وطن خواه، حمیدرضا. (1398). رابطه بین ادراک حمایت اجتماعی (خانواده، معلمان و دوستان) و باورهای هوشی با انگیزش تحصیلی. فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی، 8(2)، 74-86.
[23] فنائی، علی اصغر. (1400). بررسی میزان اثر گزاری تکنولوژی های آموزشی در بهبود فرآیند آموزش و یادگیری، چهارمین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی.
[24] قلی پور، نسیم، (1397)، بررسی رابطه باورهای فراشناختی با خودکارامدی، شادکامی و بهزیستی روان شناختی در دانش آموزان مدارس آموزش از راه دور، مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره سوم، شماره بیستم، صص 64-51.
[25] قلی زاده، رضا. (1399). نقش و تاثیر تکنولوژی و سواد رسانه ای بر نظام آموزشی و یادگیری، سومین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی.
[26] نبوی، صادق. (1399). پیش بینی سلامت روان دانشجو معلمان بر اساس متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی. پژوهش در تربیت معلم، دوره سوم، شماره 2(پیاپی 6)، صص 153-135.
[27] نجفی زالی، محمد. (1400). بررسی اهمیت آموزش سواد رسانه ای به دانشجویان و تاثیر ان بر انگیزش تحصیلی، پنجمین کنفرانس ملی حقوق، علوم اجتماعی و انسانی، روانشناسی و مشاوره، شیروان.
[28] نریمانی، محمد و صمدی فرد، حمید رضا.(1397)، بررسی سلامت اجتماعی در سالمندان توسط بررسی نقش عزت نفس، خودکارآمدی و شادکامی، مجله روانشناسی پیری، دوره 3، شماره 3.
[29] نظری، محمد و همتی، حسین و زاهدمطلق، محسن. (1398). ارتباط بین تکنولوژی آموزشی و یادگیری در مدارس ابتدایی(عادی و استثنایی)،دومین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی.
[30] Ames, C., and Archer, J., (1988). Achievment goals in the classroom, students, learning strategies and Motivation processes, Journal of Educational psychology. pp.,260-267.
[31] Bandura, A. (1977). Self efficacy: toward a unifying theory of behavioral chang. Psycho Rev 215-191: (2) 844.
[32] Burger, K., Mortimer, J., & Johnson, M. K. (2020). Self-esteem and self-efficacy in the status attainment process and the multigenerational transmission of advantage. Social Science Research, 86, 102374.
[33] Cappe, E., Poirier, N., Engelberg, A., & Boujut, E. (2021). Comparison of teachers in France and in Quebec working with autistic students: Self-efficacy, stress, social support, coping, and burnout. Teaching and Teacher Education, 98, 103244.
[34] Karumbaiah, Sh., Ocumpaugh, J & Baker,R. (2021). Context Matters: Differing Implications of Motivation and Help-Seeking in Educational Technology. Published: 19 August 2021.
[35] Kowitlawakul, Y., Tan, J. J. M., Suebnukarn, S., Nguyen, H. D., Poo, D. C. C., Chai, J., ... & Devi, K. (2022). Utilizing educational technology in enhancing undergraduate nursing students' engagement and motivation: A scoping review. Journal of Professional Nursing, 42, 262-275.
[36] Kuo, P. B., Woo, H., & Bang, N. M. (2017). Advisory relationship as a moderator between research self‐efficacy, motivation, and productivity among counselor education doctoral students. Counselor Education and Supervision, 56(2), 130-144.
[37] Lee. S. (2016).Self efficacy,risk taking behavior and mental health as predictors of personal growth initiative among university undergraduates. Electronic J Of research in educational psychology.41-59
-
کلمات کلیدی به فارسی :
تکنولوژی آموزشی، انگیزش یادگیری، سواد آموزان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this research was to investigate the effect of using educational technology on improving the learning motivation of literate students in Sistan and Baluchistan province. The current research was a fundamental research in terms of its purpose, and a correlational descriptive research from the point of view of data collection. The statistical population consists of all men and women over 30 years of age who have participated in at least one literacy course in Sistan and Baluchistan province, according to Morgan's table, the number of statistical sample for distributing the questionnaire among the statistical sample was calculated as 306 people. However, due to the type of statistical method and limited access to the sample, 150 people were considered as a statistical sample. And the sample was selected by random cluster sampling method. The tool for collecting information in this research was Yavuz Educational Technology Questionnaire (2005), Kashif et al.'s Learning Motivation Questionnaire (2013). After analyzing the research data by SPSS version 26 software, the findings showed that there is a significant and direct relationship between the use of educational technology and students' learning motivation with a correlation coefficient of 0/137. Also, the results of the coefficient of determination test showed that educational technology explains and predicts the learning motivation of literate students by 0/018%.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
educational technology, learning motivation, literate students
- صفحات : 108-121
-
دانلود فایل
( 932.74 KB )