-
آرشیو :
نسخه تابستان 1402 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12045
-
موضوع :
علوم تربیتی
-
نویسنده/گان :
| سمانه صباغیان، مریم صباغیان
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از تحقیق حاضر "بررسی اثر نرم افزارهای تولیدی دفتر تکنولوژی آموزشی بر عملکرد یادگیری دانش آموزان دوره اول ابتدایی منطقه 4 شهر تهران" بوده است. تحقیق حاضرشبه آزمایشی از نوع پیش آزمون وپس آزمون با گروه کنترل میباشد. ایتدا جامعه آماری ای که از بین کلیه دانش آموزان پایه اول دبستان در منطقه 4 شهر تهران انتخاب شده را به دو گروه تقسیم گردید. یک گروه به عنوان گروه آزمایش و دیگری را به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شده است. بدین منظور 50 نفر از آنان انتخاب و در دو گروه 25 نفری(25 نفر به عنوان گروه آزمایش و 25 نفر به عنوان گروه کنترل) به عنوان نمونه پژوهش به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از بین دانش آموزان مدارس منطقه 4 تهران انتخاب شده اند. به گروه کنترل به روش سنتی مدارس مبحث اعداد آموزش داده اما به گروه آزمایش با استفاده از نرمافزارهای دفتر تکنولوژی آموزشی آموزش داده شد. در نهایت عملکرد یادگیری فراگیران (مشتمل بر 3 مولفه یادگیری مفهوم اعداد، یادگیری و شناسایی اعداد، یادگیری مفهوم شمارش میباشد) در دو گروه سنجیده و با هم مقایسه شدند. پرسشنامه پژوهش حاضر برگرفته از پژوهش جوردون و همکاران (2008) می باشد. روایی پرسشنامه توسط نظرات خبرگان و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته است. در پایان دادههای به دست آمده از پرسشنامههای تحقیق توسط آزمونهای استنباطی کولموگروف اسمیرنوف، مقایسه (t) زوجی، آزمون همگنی، آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصله از آزمون فرضیه های پژوهش حاضر نشان داد که نرم افزارهای تولیدی دفتر تکنولوژی آموزشی بر متغیرعملکرد یادگیری فراگیران و هر 3 مولفه اش (یادگیری مفهوم اعداد، یادگیری و شناسایی اعداد، یادگیری مفهوم شمارش) هستند تاثیر مثبت دارد. همچنین بین میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی که با استفاده از نرم افزار آموزش دیده اند و میانگین پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی که با روش سخنرانی آموزش دیده اند اختلاف معنی دار وجود دارد.
-
لیست منابع :
[1] دایی زاده، حسین؛ ضامنی، فرشیده و حسینی روکش، سیدعلی . (1391). تاثیر کاربرد نرم افزارهای آموزشی در ارتقاء یادگیری مهارت های اساسی درس هنر. فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال سوم، شماره 1، (پیاپی 9، پاییز 1391).
[2] رضوی زاد، ناهید. (1398). طراحی مدل ساختاری عملکرد یادگیری فراگیران زبان انگلیسی بر اساس کمال گرایی مثبت و منفی، پردازش هیجانی و کنترل هدفمند. دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم.
[3] صفائی، ایمان و اشرف گنجویی، فریده. (1393). شناسایی عوامل موثر بر انتخاب و کارایی تکنولوژی آموزشی اعضاء هیات علمی دانشگاههای آزاد اسلامی کشور: ارائه مدل راهبردی تکنولوژی کارآمد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
[4] غلامی، واله.(1394). بررسی تاثیر سبکها و استراتژیهای یادگیری بر عملکرد فراگیران در آزمون. دانشگاه تبریز، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی.
[5] فروهر، فاطمه. (1392). بررسی موانع بهرهگیری از تکنولوژی آموزشی در فرایند تدریس و یادگیری از دیدگاه معلمان دوره متوسطه شهرستان تالش در سال تحصیلی 90-89. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
[6] مقامی، مجید و مهرپور، سعید (1398). تاثیر آگاهی بخشی مستقیم فعالیتهای یادگیری خودگردان بر عملکرد فراگیران ایرانی زبان انگلیسی در آزمونهای پیشرفت تحصیلی: مطالعه تلفیقی. دانشگاه شیراز، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
[7] Angeli, C., Howard, S. K., Ma, J., Yang, J., & Kirschner, P. A. (2017). Data mining in educational technology classroom research: Can it make a contribution?. Computers & Education, 113, 226-242. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.05.021.
[8] Bedenlier, S., Bond, M., Buntins, K., Zawacki-Richter, O., & Kerres, M. (2020). Learning by doing? Reflections on conducting a systematic review in the field of educational technology. Systematic reviews in educational research: Methodology, perspectives and application, 111-127.
[9] Bettinger, E., Fairlie, R. W., Kapuza, A., Kardanova, E., Loyalka, P. K., & Zakharov, A. (2020). Does EdTech substitute for traditional learning? Experimental estimates of the educational production function. NBER Working Paper, (w26967).
[10] Chau, K. Y., Law, K. M., & Tang, Y. M. (2021). Impact of self-directed learning and educational technology readiness on synchronous E-learning. Journal of Organizational and End User Computing (JOEUC), 33 (6), 1-20.
[11] Costa, C. J., Aparicio, M., & Raposo, J. (2020). Determinants of the management learning performance in ERP context. Heliyon, 6 (4), e03689.
[12] Guraya, S. Y., & Abdalla, M. E. (2020). Determining the effectiveness of peer-assisted learning in medical education: A systemic review and meta-analysis. Journal of Taibah University Medical Sciences. https://doi.org/10.1016/j.jtumed.2020.05.002
[13] Sangrà, A., & González-Sanmamed, M. (2016). The role of information and communication technologies in improving teaching and learning processes in primary and secondary schools. Australasian Journal of Educational Technology, 26 (8).
[14] Schunk, D. H., & Zimmerman, B. J. (Eds.). (2023). Self-regulation of learning and performance: Issues and educational applications. Taylor & Francis.
[15] Tijani, O. K., Obielodan, O., & Akingbemisilu, A. (2020). Usable Educational Software: Teacher-Educators' Opinion about" Opón-Ìmo" Technology Enhanced Learning System, Nigeria. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology, 16 (1), 88-106.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
آموزش استفاده از نرم افزار، عملکرد یادگیری، یادگیری مفهوم اعداد، یادگیری و شناسایی اعداد، یادگیری مفهوم شمارش.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this study was to investigate the effect of educational software office software on the learning performance of primary school students in District 4 of Tehran. The present research is a pre-test and post-test type with control group. This sample was divided into two groups of all primary school students in district 4 of Tehran. One group is considered as the experimental group and the other is considered as the control group. For this purpose, 50 of them were selected and selected in two groups of 25 (25 as a test group and 25 as control group) as the sample of the study by cluster random sampling method among schoolchildren in district 4 of Tehran. The control group was trained in traditional numerical schools but was taught to the experimental group using educational software office software. Finally, the learning performance of learners (consisting of 3 components of learning the concept of numbers, learning and identifying numbers, learning the concept of counting) were compared in two groups. At the end, the data from the questionnaires were analyzed by Kolmogorov-Smirnov test, paired t-test, homogeneity test, covariance analysis test. The results of the hypothesis test showed that the educational software office software has a positive effect on the variable of learner learning and all three of its components (learning the concept of numbers, learning and identifying numbers, learning the concept of counting). Also, there is a significant difference between the mean scores of academic achievement among the students who are trained using the software and the average academic achievement of students taught by lecture method.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Teaching by lecture method, teaching using software, learning function, learning the concept of numbers, learning and identifying numbers, learning the concept of counting
- صفحات : 1-19
-
دانلود فایل