-
آرشیو :
نسخه زمستان1401 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
11985
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
| مجید مصطفوی مشتقین، رویا عظیمی، زینب حاجوی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر آموزش گروهی تلفیقی مهارتهای مدیریت استرس و حل مسئله بر احساس خود ارزشمندی زنان آسیب دیده از خیانت بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای علی مقایسه ای است که به صورت پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری انجام شده است. جامعه آماري را کلیه زنان آسیب دیده از خیانت تشکیل می دهند که برای دریافت درمانهای روانشناختی به مراکز درمانی مراجعه کرده اند که 30 نفر به طور هدفمند و داوطلبانه انتخاب شدند. لازم به ذکر است که این تعداد به روش تصادفی به دو دسته گواه و آزمایش گمارش شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه احساس خود ارزشمندی بود. نتایج تحلیل داده ها با آزمون کوواریانس تک متغیره نشان داد که آموزش گروهی تلفیقی مهارتهای مدیریت استرس و حل مسئله موجب بهبود احساس خود ارزشمندی زنان آسیب دیده از خیانت میشود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که درمان تلفیقی با استفاده از فنون روانشناختی در ابتدا به بررسی عوامل زیربنایی مشکلات فردی و بینفردی میپردازد و با بهرهگیری از مهارتهای شناختی میتواند فرد را از منظر هیجانی، شناختی و رفتاری به سطح مطلوبی از کارکردهای مدنظر برساند.
-
لیست منابع :
[1] اسدی حقیقت، زهرا؛ (۱۳۹۸) اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوهٔ شناختی ـ رفتاری بر افزایش تاب آوری در زنان آسیب دیده از خیانت، آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، ۷ (۲) ۱۸۱-۱۹۱
[2] بشارت، محمدعلی؛ و رفیع زاده، بهار (۱۳۹۷)، پیشبینی سطوح رضایت جنسی و سازگاری زناشویی بر اساس متغیرهای شغلی، تعهد، صمیمیت و دانش و نگرش جنسی. روانشناسی خانواده ۱۳ (۱) ۳۱-۴۶
[3] بهادری خسروشاهی، جعفر؛ حبیبی کلیبر، رامین. (1395). اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر سرمایه روانشناختی, خودارزشمندی و بهزیستی اجتماعی سالمندان. روانشناسی پیری. 2(3):153-165.
[4] بهنود، زهرا؛ یزدی، قمر. (1399). اثربخشی آموزش مهارت زندگی پس از طلاق بر سازگاری اجتماعی و خودارزشمندی زنان مطلقه. کنفرانس بينالمللی روانشناسی، مشاوره، تعليم و تربيت. دانشگاه علمی کاربردی. تهران
[5] بیات، محمد. (1396). بررسی تأثیر ایماگوتراپی بر سبکهای عشقورزی زوجها شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده ادبیات و علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان
[6] جوادی، سولماز، (۱۳۹۷)، آمادگی برای خیانت زناشویی: نقش شیوههای تربیتی والدین و سبک های دلبستگی، خانواده پژوهش. ۱۴ (۴) ۵۳۳-۵۴۸.
[7] دهقانی، مصطفی. (۱۳۹۸)، اثربخشی زوجدرمانی هیجانمحور مبتنی بر مدل درمان جراحت دلبستگی بر اعتماد، بخشایش، جراحت دلبستگی و دلبستگی ناایمن زنان زخم خورده از خیانت زناشویی، پایان نامه جهت اخذ مدرک دکترا، رشته مشاوره، دانشگاه شهید چمران.
[8] عرب زوزنی، لیلا؛ ابراهیم پور، مجید. (1399). آموزش مهارتهای زندگی بر خود ارزشمندی. کنفرانس بينالمللی روانشناسی، مشاوره، تعليم و تربيت. دانشگاه علمی کاربردی. تهران.
[9] کارگر، مونا، اصغری ابراهیم آباد، محمدجواد. (1397). نقش سبک حل مسئله در پیش بینی سازگاری زناشویی مادران کودکان استثنایی. زن و مطالعات خانواده. 7(25): 149-160.
[10] کاکابرایی، کیوان؛ صیدی، مریم، (۱۳۹۷) اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسئله بین فردی بر حل مسئله اجتماعی، فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی. ۹(۴): ۱۵۹-۱۷۵
[11] کرمی، جهانگیر؛ زکی یی، علی؛ محمدی، امید؛ و حقشناس، شریفه. (۱۳۹۸) نقش عوامل روانی اجتماعی در پیشبینی نگرش به روابط خارج از چارچوب زناشویی در زنان متأهل و ارائه یک مدل بر اساس عوامل مرتبط، مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، ۱۳ (۳) ۱۲۳-۱۵۹
[12] نائینیان، محمدرضا؛ و نیک آذین، احمد. (۱۳۹۷) رابطه صمیمیت و رضایت جنسی با سلامت عمومی و بهزیستی شخصی: بررسی تفاوتهای جنسیتی و سنی. تحقیقات علوم رفتاری، ۱۰ (۷) ۷۳۵-۷۴۵
[13] نیک راهان، غلامرضا؛ کجباف، محمد باقر؛ نوری، ابوالقاسم؛ زارعان، الهه؛ نقشینه، الهام. (1390). بررسی رابطه ویژگی های شخصیت، سبک های مقابله با استرس و سطح استرس در زنان باردار. مجله زنان، مامایی و نازایی ایران. 15(5): 51-59.
[14] Adams, K. E., Tyler, J. M., Calogero, R. and Lee, J. (2017). Exploring the relationship between appearance-contingent self-worth and self-esteem: The roles of self-objectification and appearance anxiety, Body image, 182-176.
[15] Amato, P. R., & Booth, A. (2018). The legacy of parents' marital discord: Consequences for children’s marital quality. Journal of Personality and Social Psychology, 81(4): 638-627.
[16] Amato, P. R., & Previti, D. (2013). People's reasons for divorcing: Gender, social class, the life course, and adjustment. Journal of family issues, 24(5), 602-626.
[17] Anderson, S. A., Russell, C. S., & Schumm, W. R. (1983). Perceived marital quality and family life-cycle categories: A further analysis. Journal of Marriage and the Family, 127-139.
[18] Baker, R. (2017). Problem-solving. In Agile UX Storytelling. Apress, Berkeley, CA.
[19] Bandura, A., & Hall, P. (2018). Albert bandura and social learning theory. Learning Theories For Early Years Practice, 63.
[20] Bell, A. C., & D'Zurilla, T. J. (2009). Problem-solving therapy for depression: a meta-analysis. Clinical psychology review, 29(4), 348-353.
[21] Chevallier, A. (2016). Strategic thinking in complex problem solving. Oxford University Press.
[22] Codina, D. E.; Canadas, T. I. & Castro, T. A. (2019). Bilingual corpus callosum variability. Brain and Language, 89, 69-75.
[23] Cotton, D. (2017). The Smart Solution Book: 68 Tools for Brainstorming, Problem Solving, and Decision Making. Elex Media Komputindo.
[24] Crocker, J., Luhtanen, R. K., Cooper, M. L., & Bouvrette, A. (2018). Contingencies of self-worth in college students: theory and measurement. Journal of personality and social psychology, 85(5), 894.
[25] Fabian, J. (2018). Creative thinking and problem solving. CRC Press.
[26] Flynn, D. M., & Chow, P. (2017). Self-efficacy, self-worth and stress. Education, 138(1), 83-88.
[27] Fusaro, M., & Smith, M. (2018). Preschool Inquisitiveness and Science - Relevant Problem Solving. Early Childhood Research Quarterly, 42: 119-127.
[28] Geisler S. & Allwood AF. (2018). The relation between cognitive and metacognitive strategic processing during a science simulation. Journal Educating Psychology, 88 (1): 117-95.
[29] George, A., & Jayanthi, N. L. N. (2020). A study on life skills competence and self-confidence of high school students. Journal of Natural Remedies, 21(4 (S2)), 7-12.
[30] Glazer, S., & Liu, C. (2017). Work, stress, coping, and stress management. In Oxford Research Encyclopedia of Psychology.
[31] Goldenberg, H., & Goldenberg, I. (2012). Family therapy: An overview. Cengage Learning.
[32] Gottman, J. M. (2013). Marital interaction: Experimental investigations. Elsevier.
[33] Gottman, J. M. (2014). What predicts divorce?: The relationship between marital processes and marital outcomes. Psychology Press.
[34] Greenberg, J. (2012). Comprehensive stress management. McGraw-Hill Education.
[35] Hannula, M. S. (2015). Emotions in problem solving. In Selected regular lectures from the 12th international congress on mathematical education. Springer, Cham.
[36] Hansen, T. (2012). Parenthood and happiness: A review of folk theories versus empirical evidence. Social Indicators Research, 108(1), 29-64.
[37] Jansen, J., & Morris, E. J. (2017). Acceptance and Commitment Therapy for Posttraumatic Stress Disorder in Early Psychosis: A Case Series, Cognitive and Behavioral Practice, 4(2): 187-199.
[38] Jin, K., Simpkins, J.W., Ji, X., Leis, M., & Stambler, I. (2017). The Critical Need to Promote Research of Aging and AgingRelated Diseases to Improve Health and Longevity of the Elderly Population. Aging and Disease, 6. 1-5
[39] Kanat-Maymon, Y., Almog, L., Cohen, R., & Amichai-Hamburger, Y. (2018). Contingent self-worth and Facebook addiction. Computers in Human Behavior, 88, 227-235.
[40] Kassymova, K., Kosherbayeva, N., Sangilbayev, S., & Schachl, H. (2018). Stress management techniques for students. (pp. 73-86). Academic Press.
[41] Kiecolt-Glaser, J. K., (2001). Marriage and health: his and hers. Psychological bulletin, 127(4), 472.
[42] Kiecolt-Glaser, J. K., Jaremka, L., Andridge, R., Peng, J., Habash, D., Fagundes, C. P.,& Belury, M. A. (2015). Marital discord, past depression, and metabolic responses to high-fat meals: Interpersonal pathways to obesity. Psychoneuroendocrinology, 52, 239-250.
[43] Kohtala, A., Muotka, J., Lappalainen, R., (2019). What Happens after Five Years?: The Long-Term Effects of a Four-Session Acceptance and Commitment Therapy Delivered by Student Therapists for Depressive Symptoms, Journal of Contextual Behavioral Science, 6(2): 238-230.
[44] Kreager, D. A., Felson, R. B., Warner, C., & Wenger, M. R. (2013). Women's education, marital violence, and divorce: A social exchange perspective. Journal of marriage and family, 75(3), 565-581.
[45] Lamont, M. (2019). From ‘having’to ‘being’: self‐worth and the current crisis of American society. The British Journal of Sociology, 70(3), 660-707.
[46] Lamont, M., Silva, G. M., Welburn, J., Guetzkow, J., Mizrachi, N., Herzog, H., & Reis, E. (2016). Getting respect. Princeton University Press.
[47] Lim, J., Bogossian, F., & Ahern, K. (2010). Stress and coping in Singaporean nurses: a literature review. Nursing & Health Sciences, 12(2), 251-258.
[48] Liu, D., & Baumeister, R. F. (2016). Social networking online and personality of self-worth: A meta-analysis. Journal of Research in Personality, 64, 79-89.
[49] Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G., & Wagenaar, W. A. (2009). Atkinson & Hilgard’s Introduction to Psychology (15th edi). Wadsworth Cengage Learning.
[50] Norte, C. E., Souza, G. G. L., Pedrozo, A. L., Mendonça-de-Souza, A. C. F., Figueira, I., Volchan, E., & Ventura, P. R. (2017). Impact of cognitive-behavior therapy on resilience-related neurobiological factors. Archives of Clinical Psychiatry (São Paulo), 38, 43-45.
[51] Olorunfemi-Olabisi FA.(2014) Effects of Problem-Solving Technique on Test Anxiety and Academic Performance among Secondary School Students in Ondo State. Journal Method Education. 4(4): 20-26.
[52] Reed, W. M., & Burton, J. K. (2019). Educational computing and problem solving. CRC Press.
[53] Rivett, M. & Street, E. (2009). Family Therapy: 100 key Points and Techniques. London: Routledge.
[54] Rusbult, C. E., Morrow, G. D., & Johnson, D. J. (2020). Self‐esteem and problem‐solving behaviour in close relationships. British Journal of Social Psychology, 26(4), 293-303.
[55] Stapleton, P. (2019). The Science Behind Tapping: A Proven Stress Management Technique for the Mind & Body. Hay House.
[56] Strachman, A., & Gable, S. L. (2016). Approach and avoidance relationship commitment. Motivation and Emotion, 30(2), 117-126.
[57] Stykes, J. B., & Guzzo, K. B. (2020). Unintended Childbearing and Marital Instability: An Emphasis on Couples’ Intentions. Journal of Divorce & Remarriage, 1-21.
[58] Van Aken, J. E., & Berends, H. (2018). Problem solving in organizations. Cambridge university press.
[59] Van den Bergh, O. (2021). Principles and practice of stress management. Guilford Publications.
[60] Warach, B & josephs, L. (2019). The Aftershocks of Infidelity: A Review of Infidelity-based Attachment Trauma. Journal of Sexual and Relationship Therapy, 27(12): 85-97.
[61] Woidneck, M. R., Morrison, K. L., & Twohig, M. P. (2018). Acceptance and Commitment Therapy for the Treatment of Posttraumatic Stress among Adolescents. Behavior Modification, 38(4): 451-476.
[62] Yu, Y. Atkinson-Sheppard, S. & Gao, Y. (2020). Impulsiveness or selfprotection? Exploring individual perceptions, family and school strains related to why adolescents run away from home in China. Children and Youth Services Review, 1(8): 105-106.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
آموزش گروهی، مدیریت استرس، حل مسئله، خود ارزشمندی، خیانت.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this study was to determine the effect of integrated group training of stress management and problem solving skills on the self-esteem of women affected by betrayal. The current research is a type of comparative causal research that was conducted as a pre-test and post-test with a control and follow-up group. The statistical population consists of all women affected by infidelity who have referred to medical centers for psychological treatment, 30 of whom were selected purposefully and voluntarily. It should be noted that these numbers were randomly assigned to two groups of proof and test. The data collection tool was self-esteem questionnaire. The results of data analysis with univariate covariance test showed that group training of stress management and problem solving skills improves self-esteem of women affected by betrayal. Therefore, it can be concluded that integrative therapy using psychological techniques first examines the underlying factors of individual and interpersonal problems, and by using cognitive skills, it can bring a person to a desirable level of functions from an emotional, cognitive, and behavioral point of view.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Group training, stress management, problem solving, self-worth, betrayal
- صفحات : 60-70
-
دانلود فایل
( 988.53 KB )