-
آرشیو :
نسخه زمستان1401 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
11976
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
| نساء کرمی مزین، آرزو رضایی نیا، آرام اژدری
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی دلبستگی محور بر اضطراب جدایی دانش آموزان کلاس اول شهر کنگاور است. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی به صورت تجربی باپیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دارای اضطراب جدایی است که در سال 1401 به مرکز روانشناسی و اختلالات یادگیری شهر کنگاور مراجعه کرده بودند. از این جامعه تعداد 30 دانش آموز 7 سال دارای اضطراب جدایی به صورت نمونه گیری دردسترس در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل انتخاب شدند. جهت ارزیابی اثربخشی بسته از پرسشنامه اضطراب کودکان پیش دبستانی (اسپنس، 2001) استفاده شد. نتایج تحلیل داده¬ها نشان داد که در مرحله پس آزمون و پیگیری، اضطراب کودکان کاهش یافته است. بنابراین می توان گفت که حضور مؤلفه های دلبستگی در مداخله بازی درمانی دلبستگی محور موجب کاهش اضطراب کودکان اضطراب جدایی دانش آموزان می شود و میتوان این روش درمانی را به عنوان یکی از درمان های مفید و کاربردی برای کودکان در نظر گرفت.
-
لیست منابع :
[1] ابوالقاسمی، عباس؛ نریمانی، محمد و کیامرثی، آذر (1384)، بررسی میزان شیوع و همابتلایی اختلالهای رفتاری در دانشآموزان دورۀ ابتدایی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی، علم و فناوری، 4(3) ؛ 14-19.
[2] انجمن روان¬پزشکی آمریکا. (1395) راهنمای تشخیصی و آماری و اختلال¬های روانی: ویرایش پنجم DSM-5 . ترجمه دکتر فرزین رضاعی و همکاران. تهران: انتشارات ارجمند. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 2013).
[3] تامپسون چارلز؛ رودلف ل و لیندا ب (1388)، مشاوره با کودکان، ترجمۀ جواد طهوریان، تهران: رشد.
[4] سید موسوی، پریسا سادات، قنبری، سعید؛ و مظاهری، محمد علی. (1394). اثربخشی مداخله دلبستگی محور با روش پسخوراند ویدیویی بر کاهش بازنمایی های منفی و اضطراب جدایی کودکان. فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه لرستان. تابستان، 17(پیاپی 2): 104-90.
[5] قنبری، سعید؛ خان محمدی، مریم؛ خداپناهی، محمدکریم؛ مظاهری، محمد علی؛ و غلامعلی لواسانی، مسعود (1390). بررسی ویژگی¬های روانسنجی مقیاس اضطراب کودکان پیش دبستانی. مجله روان شناسی. پاییز،15(پیاپی 3): 222-235.
[6] محمداسماعیل، الهه (1389) ، بازیدرمانی (نظریهها، روشها و کاربردهای بالینی)، تهران: دانژه، چاپ سوم
[7] Booth, P. B. & Jernberg, A. M. (2010). Theraplay: helping parents and children build better relationships through attachment based play. USA: wiley publications.
[8] Landreth, G.L., Ray, D.C., Bratton,S. (2009). Play therapy in elementary school.Psychology In The School, 46(3):1-9.
[9] Schimmenti, A., & Bifulco, A. (2015). Linking lack of care in childhood to anxiety disorders in emerging adulthood: the role of attachment styles. Child and Adolescent Mental Health, 20(1), 41-48.
[10] Spence, S. H., Rapee, R., McDonald, C., & Ingram, M. (2001). The structure of anxiety symptoms amongpreschoolers. Behavior Research and Therapy, 1293-1316.
[11] Tiggs PL. (2010) Play therapy techniques for African American elementary school-aged children diagnosed with oppositional defiant disorders. [Dissertation]. Capella University.
[12] Tironi, M., Charpentier Mora, S., Cavanna, D., Borelli, J. L., & Bizzi, F. (2021). Physiological Factors Linking Insecure Attachment to Psychopathology: A Systematic Review. Brain Sciences, 11(11).
-
کلمات کلیدی به فارسی :
بازی درمانی، دلبستگی محور، اضطراب جدایی، دانش آموزان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Abstract
The purpose of the present study is to investigate the effectiveness of attachment-based games on separation anxiety of first grade students in Kangavar city. The current research was semi-experimental with pre-test, post-test and control group. The statistical population includes students with separation anxiety who had referred to the psychology and learning disorders center of Kangavar city in 1401. From this community, 30 7-year-old students with separation anxiety were selected by available sampling in two groups of 15 people, experimental and control. In order to evaluate the effectiveness of the package, the anxiety questionnaire of preschool children (Spence, 2001) was used. The results of data analysis showed that in the post-test and follow-up stage, children's anxiety decreased. Therefore, it can be said that the presence of attachment components in the intervention of attachment-based play therapy reduces children's anxiety and separation anxiety of students, and this treatment method can be considered as one of the useful and practical treatments for children..
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
play therapy, attachment-oriented, separation anxiety, students
- صفحات : 71-78
-
دانلود فایل
( 676.81 KB )