-
آرشیو :
نسخه تابستان 1402 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12054
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| سمیه نوری، فریبا منظمی تبار
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
پژوهش حاضر با هدف پیش¬بینی مهربانی با خود بر اساس احساس خود ارزشمندی و ادراک شایستگی معلمان دوره متوسطه شهر همدان انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر زمان یک پژوهش مقطعی، از لحاظ نوع دادهها کمّی و از نظر روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را همه معلمان زن دوره دوم متوسطه شهر همدان تشکیل داد. روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی بود. از جامعه آماری مذکور بر اساس فرمول فیدل و تاباچنیک (2007) 106 نفر انتخاب که به لحاظ احتیاط این تعداد به 120 نفر افزایش یافت. ابزار پژوهش شامل سه مقیاس استاندارد مهربانی با خود نف (2003)، خودارزشمندی کراکر، لوتانن، کوپر و بونورته (2003) و ادراک شایستگی هارتر (1982) بود. برای آزمون فرضیه های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. تحلیل نتایج نشان داد متغیر ادراک شایستگی پيش بينی کننده معنادار مهربانی با خود می باشد. متغیر خودارزشمندی نتوانست پیش بینی کننده معنادار مهربانی با خود باشد. با ارتقاء ادراک شایستگی، معلمان می¬توانند با خود مهربان تر باشند.
-
لیست منابع :
[1] افشاری، علی؛ رضایی، رسول. (1401). رابطه حمایت اجتماعی و سبکهای مقابلهای با بهزیستی روانشناختی سالمندان: نقش میانجی خود ارزشمندی. روانشناسی پیری، 8(4)، 401-418.
[2] ثاقبی سعیدی، کرامه. ابوالقاسمی، عباس و اکبری، بهمن (1397). نقش حس انسجام، ناگویی هیجانی و خود دلسوزی در پیش¬بینی بهزیستی روان¬شناختی دختران دارای دیسمنوره اولیه. مجله علوم پزشکی رازی، 25(8)، 33-45.
[3] چراغیان، حدیث. زارعی توپخانه، محمد. حیدری، ناصر و حسینیان، سیمین (1395). رابطه خود دلسوزی و سلامت روان با نقش میانجی عزت نفس و تصویر بدنی در دانشجویان دختر. مطالعات زن و خانواده. پژوهشکده زنان دانشگاه الزهراء. 4(2)، 33-56.
[4] خسروی. صدا.... صادقی، مجید و پاینده، محمدرضا (1392). کفایت روان سنجی مقیاس شفت خود. 3(13). 58-47.
[5] خلج زاده، مهدیه و هاشمی، نظام (1398). اثربخشی آموزش خود مهربانی بر ادراک شایستگی و انعطاف پذیری روان-شناختی دختران بد سرپرست. فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. 15(54)، 32-1.
[6] رییسی، حمیرا و فرامرزی، سالار (1398). اثربخشی آموزش خود مهربانی بر عزت نفس، تنظیم هیجان و افکار اضطرابی کودکان 10 تا 12 ساله دارای اختلال افسردگی شهر کرد. نشریه پرستاری کودکان. 5(3)، 18-25.
[7] زکی، محمدعلی (1391). استانداردسازی پرسشنامه های خودآموزی در میان دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی اصفهان، روش ها و مدل های روانی. 2(7)، 85-63.
[8] سبزه آرای لنگرودی، میلاد. سرافراز، مهدی رضا. قربانی، نیما و رستمی، رضا (1392). بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس وابستگی های ارزشی خود. روان¬شناسی تربیتی. 4(3)، 79-69.
[9] شاکری نسب محسن، بهرامی نسب ناهید، درودی راضیه، رستمی طاهره. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خود ارزشمندی و خودکارآمدی سبک زندگی دانش آموزان دارای اضافهوزن. رویش روان شناسی. ۱۴۰۱; ۱۱ (۹) :۱۹۹-۲۱۰
[10] شفیع پورمطلق، فرهاد و یارمحمدیان، محمدحسین (1390). ارائه مدلی جهت ارزیابی عوامل مؤثر بر توسعه برنامه های درسی پاسخگوی ادراک شده در مدارس هوشمند. فصلنامه پژوهش در برنامه¬ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)، 8(2)، 12-25.
[11] شهابی، پونه؛ معنوی پور, داود؛ پیرخائفی، علیرضا (1400). بررسی رابطه عامل های همدلی خود با شفقت خود. فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی، 12 (44)، 41-46.
[12] شیوندی، کامران. نعیمی، ابراهیم و فرشاد، محمدرضا (1395). ارائه مدل ساختاری خود دلسوزی- و بهزیستی روان-شناختی با میانجی عزت نفس و تصویر بدنی در دانشجویان دختر. فصلنامه مطالعات روان¬شناسی بالینی، 6(24). 115-133.
[13] صابریان، سمیه و طباطبایی، سیدموسی (1396). اثربخشی آموزش خود مهربانی بر روی رفاه ذهنی و خود ارزشمندی دانش¬آموزان دختر دارای اضطراب امتحان. فصلنامه روان¬شناختی تحلیلی شناختی، 8(31)، 19-29.
[14] صاحبی، علی (1396). احساس ارزشمندی و راه¬های تقویت آن. تهران: نشر سایه سخن.
[15] صفاری¬فرد، راضیه و صدوقی، مجید (1396). رابطه عزت نفس و خود دلسوزی در جوانان. دومین همایش بین¬المللی و چهارمین همایش ملی پژوهش¬های مدیریت و علوم انسانی در ایران.
[16] عبدل¬پور، قاسم. شالچی، بهزاد. حمزه زاده، سیروان و صالحی، علی (1398). نقش واسطه¬گری عزت نفس در رابطه مهربانی با خود با خود و دشواری در تنظیم هیجان با اعتیاد به اینترنت. مجله روان¬شناسی و روان¬پزشکی شناخت. 6(3)، 143-129.
[17] قدم¬پور، عزت¬اله و منصوری، لیلا (1396). اثربخشی درمان متمرکز بر مهربانی با خود بر افزایش میزان خوش¬بینی و خود مهربانی دانش¬آموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. مطالعات روان¬شناختی، 14(1)، 59-74.
[18] قزلسفلو، مهدی. میراحمدی، لیلا و جزایری، رضوان¬السادات (1393). رابطه بین تفکر قطعی نگر و مهربانی با خود در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان. مقاله پژوهشی مجله دانشکده علوم پزشکی رفسنجان. دوره 13،1049-1060.
[19] مرزبان، عباس. کاوه¬فارسانی، ذبیح ا... و بهرامی، فاطمه (1392). بررسی روایی و پایایی مقیاس خود ارزشی مشروط در میان دانش¬آموزان دبیرستانی شهر اصفهان. مطالعات روان¬شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، 9(4)، 58-31.
[20] Azizi, A,, Mohammadkhani, P., Lotfi, S., & Bahramkhani, M. (2013). The validity and reliability of the Iranian version of the Self-Compassion Scale. Practice in Clinical Psychology, 1(3), 149-155.
[21] Basharpoor, S., Khanjan,i S., & Foroghi, A. (2017). Predict to self-injury behavior in men with borderline personality disorder based on their levels of distress tolerance and selfcompassion. Journal of Shahrekord Uuniversity of Medical Sciences, 18(6), 102- 114.
[22] Ehret, A. M. Joormann, J. & Berking, M.(2015). Examining risk and resilience factors for depression: The role of self-criticism and self-compassion.Cognition and Emotion, 29(8).
[23] Elaine B, Hollins M. (2016). Exploration of a training programme for student therapists that employs Compassionate Mind Training (CMT) to develop compassion for self and others. Arts Psychother. 22:5-13
[24] Fields, L. C., Brown, C., Skelton, J. A., Cain, K. S., & Cohen, G. M. (2021). Internalized weight bias, teasing, and self-esteem in children with overweight or obesity. Childhood Obesity, 17(1), 43 -50.
[25] Germer, C., & Neff, K. (2019). Teaching the mindful self-compassion program: A guide for professionals. Guilford Publications.
[26] Gilbert, P., McEwan, K., Matos, M., & Rivis, A. (2011). Fears of compassion: Development of three self report measures. Psychology and Psychotherapy: Theory, research and practice, 84(3), 239-255.
[27] -Iswinarti, I., Jadmiko, G., & Hasanati, N. (2020). Cognitive Emotion Regulation: It's Relationship to Parenting Stress. Journal of Social Studies Education Research, 11(2), 204-222
[28] Harter, S. (1982), The perceived competence scale for children, Child Development, 83.87-97.
[29] Heffernan, M., Griffin, M. T. Q., McNulty, S. R., & Fitzpatrick, J. J. (2010). Self -compassion & emotional intelligence in nurses. International Journal of Nurse practitioners. 16. (4), 366–373.
[30] Jiang, Y., You, J., Zheng, X., & Lin, M. P. (2017). The qualities of attachment with significant others and self-compassion protect adolescents from non-suicidal self-injury. School psychology quarterly, 32(2), 143.
[31] Joe, GW. Kinght, DK. Becan, J E. Flyn, PM. (2014).Recovery among adolescents: Models for posttreatment agains in drug abuse treatments. Jurnal of substance Abuse treatments; 46(3): 362-373.
[32] Khanjani, S., Foroughi, A. A., Noori, M. (2019). Psychometric properties of Iranian version of compassion to others scale in nurses. Health, spirituality and medical ethics, 6 (1), 25-32.
[33] Kim, J. (2019). Effectiveness of reality therapy program for schizophrenic patient. Journal of Korean Academy of Nursing, 35(8), 1485- 1492.
[34] King, J. E., Jebeile, H., Garnett, S. P., Baur, L. A., Paxton, S. J., & Gow, M. L. (2020). Physical activity based pediatric obesity treatment, depression, self-esteem and body image: A systematic review with meta -analysis. Mental health and physical activity, 19, 100 -342
[35] Krocker, J., Luhtanen,R. K. M.,& Cooper, L. (2003). Contingencies of Self-Worth in College Students: Theory and Measurement. Journal of Personality and Social Psychology, 85 (5), 894-908.
[36] Lin, C. Y., Tsai, M. C., Liu, C. H., Lin, Y. C., Hsieh, Y. P., & Strong, C. (2019). Psychological pathway from obesity -related stigma to anxiety via internalized stigma and self-esteem among adolescents in Taiwan. International journal of environmental research and public health, 16(22), 4410 .
[37] MacBeth, A., Gumley, A. (2012). Exploring compassion: a meta-analysis of theassociation between self-compassion and psychopathology. ClinicalPsychology Review.(32): 545-552
[38] MacMaster, K., & Peter, D. D. (2011). The effects of being diagnosed with a learning disabilitiy on children's self-esteem. Child Study Journal, 2 (32). 108-101.
[39] Marsh, I. C., Chan, S. W., & MacBeth, A. (2018). Selfcompassion and psychological distress in adolescents—a meta-analysis. Mindfulness, 9(4), 1011-1027.
[40] Mishra, A., Pandey, R. K., Minz, A., & Arora, V. (2017). Sleeping habits among school children and their effects on sleep pattern. Journal of Caring Sciences, 6(4), 315-323.
[41] Neff KD. (2003). Self-compassion: An alternative concep-tualization of a healthy attitude toward oneself. Self Identity;2(2):85-102.
[42] Neff, K. D., Kirkpatrick, K. L., Rude, S. S. (2007). Selfcompassion and adaptive psychological functioning. J Pers, 41, 39-54.
[43] Neff, KD. (2011). Self-compassion, Self-esteem and well being. Social and Personality Psychology Compass, 5, 1-11.
[44] Peterson LE. (2014). Self-compassion and self-protection strategies: The impact of self-compassion on the use of self-handicapping and sandbagging. Pers Individ Dif. 56: 133–138.
[45] Raes, F. (2010). Rumination and worry as mediators of the relationship between self-compassion and depression and anxiety. Personality and Individual Differences, 48(6), 757-761.
[46] Raes, F., Pommier, E., Neff, K. D., & Van Gucht, D. (2011). Construction and factorial validation of a short form of the self compassion scale. Clinical psychology & psychotherapy,18(3), 250-255.
[47] Redfield, J.L. (2008).The influence of an educational coaching model on children,s perceived competence and self esteem . Doctoral Dissertation , Capella University.
[48] Riany, Y. E., & Ihsana, A. (2021). Parenting Stress, Social Support, Self-Compassion, And Parenting Practices Among Mothers Of Children With ASD And ADHD. Psikohumaniora: Jurnal Penelitian Psikologi, 6(1), 47-60.
[49] Roxas, M. David, A., & Caligner, E. (2014).Examining the relation of compassion forgiveness among Filipino counselors. Asian Journal of Social Sciences & Humanities, 3, 53-62.
[50] Shum, I., Fox, R (2004). Changing schools through exploring innovative pedagogical practices using ICTs. In R. Atkinson, C. McBeath, D. Jonas-Dwyer & R. Phillips (Eds), Beyond the comfort zone: Proceedings of the 21st ASCILITE Conference.(pp 444-454) .
[51] Thiam, K., & Nihari Kata, S. (2014). Self-compassion & Emotional intelligence of Engineering & Dental College students.The international journal of Indian Psychology, 1(3), 2348-5396.
[52] Tirch D. (2012). The compassionate-mind approach to overcoming anxiety: Using the compassion-focused therapy (CFT) to treat worry, panic, and fear. USA: American institute for cognitive therapy; 6-29 .
[53] Van Dam, N .T, Sheppard, S. C., Forsyth, J., & Earleywine, M. (2011). Self-compassion is a better predictor than mindfulness of symptom severity and quality of life in mixed anxiety and depression . Journal of Anxiety Disorders, 25, 123-130.
[54] Vukušic, A. M. (2018). Self-Evaluation of Parental Competence-Differences between Parents with Pedagogical and Non-Pedagogical Professions. World Journal of Education, 8(2), 1-9.
[55] Weiss MR. (2008). Motivating kids in physical activity. President’s council on physical fitness and sports, research digest series 3(11), 1-8.
[56] Xavier, A., Pinto-Gouveia, J., & Cunha, M. (2016). The protective role of self-compassion on risk factors for non-suicidal self-injury in adolescence. School Mental Health, 8(4), 476- 485.
[57] Zeller, M. Yuval, K. Nitzan-Assayag. Y & Bernstein, A. (2014). Self-compassion in recovery following potentially traumatic stress: Longitudinal study of at-risk youth. Journal of Abnormal Child Psychology, 43, 645–653.
[58] Zessin, U., Dickhäuser, O., & Garbade, S. (2015). The relationship between self compassion and well being: A meta analysis. Applied Psychology: Health and Well Being, 7(3), 340-364.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
مهربانی با خود، احساس خود ارزشمندی، ادراک شایستگی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between parenting styles and social responsibility of fifth grade elementary school girls and the mediating role of mothers' personality traits in Hamadan city. Method: The research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of correlation type. The statistical population consisted of all female students of the fifth grade of elementary school and their mothers. Sampling was available. Based on the formula of Fidel and Tabachnig (2007), 106 people were selected from the mentioned statistical population, which was increased to 120 people out of caution. The research tools were three questionnaires of parenting styles of Bamrind (1991), social responsibility of Brass (2009) and personality characteristics of Neo (1992). In order to test the hypotheses, the path analysis method was used using Lisrel 8.5 software. Findings: The analysis of the results showed that the model had a good fit, the gamma path of libertarian style to responsibility and the gamma path of autocratic style to responsibility is significant. The beta coefficient from neuroticism to responsibility is significant. Conclusion: Irresponsibility of children will have very unfortunate consequences in their future life, so parents should be aware of this important point and move their parenting method towards logical authority parenting method.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
parenting styles, social responsibility, personality traits
- صفحات : 31-45
-
دانلود فایل
( 877.89 KB )