-
آرشیو :
نسخه پاییز 1401 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
11954
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
| مینا صحرایی، نصراله عرفانی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
پژوهش حاضر به بررسی رابطه کمالگرایی با خودپنداره تحصیلی دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهر همدان پرداخت. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه کمالگرایی با خودپنداره تحصیلی دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهر همدان میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه ناحیه یک شهر همدان میباشد که در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ مشغول به تحصیل هستند و تعداد کل آنان ۱۳۰۰۰ نفر میباشند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و كرجسي با روش خوشهای چندمرحلهای به تعداد 373 نفر انتخاب شد. کمالگرایی در پژوهش حاضر توسط پرسشنامه کمالگرایی هیل (2004) موردسنجش قرار گرفت و خودپنداره تحصیلی هم با پرسشنامه خودپنداره تحصیلی لیو و وانگ (2005) مورد سنجش قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد کمالگرایی و به خصوص کمالگرایی مثبت سطح خودپنداره تحصیلی فرد را بیشتر میکند و باعث میشود که دانشآموز به نوعی خودباوری و خوداتکایی دست یابد که این امر در نهایت میتواند دیدگاه و پنداره تحصیلی وی را تقویت نماید.
-
لیست منابع :
[1] آجيلچي، بيتا؛ ذوقي، ليلا؛ نوبهار، زهرا (1392). رابطه کمالگرايي با حرمت خود در دانشجويان دختر پليس. پليس زن، 7(18)، 52-41.
[2] آمدی، ناصح الدین عبدالواحد بن محمد (1379). غرر الحکم و درر الکلم. ترجمه و تحقیق سید هاشم رسولی محلاتی، چ3، قم، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
[3] بساك نژاد، سودابه (1388). رابطه حرمت خود، كمال گرايي و خود شيفتگي با خودناتوان سازي در گروهي از دانشجويان. مجله روانشناسي، 13(1)، 84-69.
[4] بشارت، محمدعلي (1391). رابطه كمالگرايي و مشكلات بين شخصي. دوماهنامه علمي-پژوهشي دانشگاه شاهد، 11(7).
[5] بيرامي، منصور؛ دانشورپور، زهره؛ حسيني اصل، فريبا؛ فولادوند، خديجه (1389). روان رنجورخويي و کمالگرايي پيش بيني کنندههاي تعلل ورزي. فرهنگ مشاوره، 1(29، 44-21).
[6] تشكر، مهدي (1377). رابطه نگرشهاي فرزندپروري، الگوي شخصيتي تيپ A، جزمگرايي و كمالگرايي والدين را با اضطراب امتحان و عملكرد تحصيلي فرزندان. روانشناسي تحولي، 4(15)، 245-252.
[7] تقی زاده، محمداحسان (1379). باد بی آرام نوجوانی. اصفهان، یکتا،.
[8] توتونچی، مریم (1390). نقش واسطهگری خودپنداره برای کمالگرایی و سلامت روان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، شیراز: دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
[9] حسن زاده، رمضان؛ حسینی، سید حمزه؛ مرادی، ذبیده (1384). ارتباط بین خودپنداره کلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 24، 18-1.
[10] حسینیدولتآبادی، فاطمه (1386). نقش خودپنداره در موفقیت تحصیلی دانشآموزان با تکیه بر وظایف معلمان. مجله پیوند، 340.
[11] خديوي، اسداله؛ وكيلي مفاخري، افسانه (1390). رابطه بين انگيزه پيشرفت، منبع کنترل، خودپنداره و پيشرفت تحصيلي دانشآموزان سال اول متوسطه نواحي پنج گانه تبريز. آموزش و ارزشيابي (علوم تربيتي)، 4(13)، 66-45.
[12] داوري، مژده؛ غلامعلي لواساني، مسعود؛ اژه اي، جواد (1391). رابطه بين کمالگرايي و خودکارآمدي تحصيلي با اهداف پيشرفت دانشآموزان. مجله روانشناسي، 16(3)، 281-266.
[13] زاهدبابلان، عادل؛ پوربهرام، روشنك؛ رحماني جوانمرد، سميرا (1393). رابطه کمالگرايي، جهت گزيني هدف و عملکرد تحصيلي با فرسودگي تحصيلي. رهيافتي نو در مديريت آموزشي، 5(2)، 123-109.
[14] ستوده، هدایت اله (1381). روان شناسی اجتماعی. چاپ 6، تهران، آوای نور.
[15] شاطریانمحمدی، فاطمه؛ پاکدامنساوجی، آذر؛ شاهمحمدی، زینب (1390). رابطه كمال گرايي و باورهاي انگيزشي با اهمال كاري تحصيلي در دانشآموزان پيش دانشگاهي شهر تهران. تهران: اولين همايش ملي علوم شناختي در تعليم و تربيت.
[16] شاملو، سعید (1392). مکتبها و نظریهها در روانشناسی شخصیت. چاپ سیزدهم، تهران: رشد.
[17] شيخي، محسن؛ فتح آبادي، جليل؛ حيدري، محمود (1392). ارتباط اضطراب، خودکارآمدي و کمالگرايي با اهمالکاري در تدوين پايان نامه. روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني)، 9(35)، 295-283.
[18] عسگري، محمد؛ ميرمهدي، سيدرضا؛ مظلومي، اكرم (1390). تاثير آموزش راهبردهاي خودتنظيمي بر خودپنداره و پيشرفت تحصيلي رياضي دانشآموزان دختر سال سوم راهنمايي اراک. روانشناسي تربيتي (روانشناسي و علوم تربيتي)، 7(21)، 44-23.
[19] فاتحي، يونس؛ عبدخدايي، محمدسعيد؛ پورغلامي، فرزاد (1391). بررسي رابطه کمالگرايي و خودکارآمدي با اهمالکاري در کارکنان بيمارستان دولتي شهر فراشبند. پژوهشهاي روانشناسي اجتماعي، 2(6)، 16-1.
[20] کریم زاده، منصوره؛ محسنی، نیک چهره (1384). بررسی و شناسایی خودپنداره تحصیلی و غیرتحصیلی و پیش بینی کنندهگی آن در پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دختر سال دوم دبیرستان شهر تهران (گرایشهای ریاضی-فیزیک و علوم انسانی). اندیشههای نوین تربیتی، 1(2)، 38-23.
[21] کمالی، نازنین (1391). رابطه اهمالکاری تحصیلی و خودپنداره با انگیزش پیشرفت در دانشجویان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
[22] گوروئی، محمد؛ خیر، محمد؛هاشمی، لادن (1390). بررسی رابطه بین کمالگرایی و خودپنداره تحصیلی با توجه به نقش واسطهای اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان. روشها و مدلهای روان شناختی، 2، 150-137.
[23] مامی، شهرام؛ قادری، علیرضا؛ آقاسیشعرباف، زینب (1391). بررسي رابطه بين كمال گرايي مثبت و منفي و خود پنداره دانشآموزان. تهران: نخستين همايش ملي شخصيت و زندگي نوين.
[24] مصباح، محمدتقی (1380). به سوی خداشناسی. قم، مؤسسه امام خمینی(ره)،.
[25] مهرابیزادههنرمند، مهناز؛ علامه، عاطفه؛ شهنیییلاق، منیجه (1390). رابطه حرمت خود، اضطراب اجتماعی، کمالگرایی و تعلل با عملکرد تحصیلی و اضطراب امتحان. مجله روانشناسی، 3، 11-3.
[26] ميرزايي، مصلح؛ غرايي، بنفشه؛ بيرشك، بهروز (1392). نقش کمالگرايي مثبت و منفي، خودکارآمدي، نگراني و مشکل در نظم بخشي هيجاني در پيش بيني اهمالکاري رفتاري و تصميم گيري. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران (انديشه و رفتار)، 19(3)، 240-230.
[27] نجفي، محمود (1383). كمالگرايي. دوماهنامه دانشجو، 3-2.
[28] نوروزی، اسدالله (1391). رابطه کمالگرایی و کیفیت زندگی با اهمالکاری تحصیلی دانشجویان دانشگاه اشراق شهر هرات. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، مشهد: دانشگاه فردوسی.
[29] Adkins, K. K., & Parker, W. (1996). perfectionism and suicidal preoccupation. Journal of personality,64,529-543.
[30] Ashby, J. S., & Ricek, G. (2012). Perfectionism, dysfunctional attitudes and self-esteem. Jornal counsoling and Development, 57, 326-334.
[31] Burns, D. (2009). The perfectionist’s self-script for self-defeat. Psychology Today, 34(1),51-68.
[32] Chan, D. W. (2013). Positive and negative perfectionism among Chinese gifted students in Hong Kong: their relationships to general self-efficacy and subjective well-being. Journal for Education of the GIFTED: 31, 77-104.
[33] Davis, C. (1997). Normal and neurotic perfectionism in Eating Disorders: AN Interactive model International. Journal of Eating Disorder,22,421-426.
[34] Ferrari, J. R., and Tice, D. M. (2000). Procrastination as a self-handicap for men and women: A task-avoidance strategy in a laboratory setting. Journal of Research in Personality, 34, 73–83.
[35] Freeman, G., & Sollivan, K. (2010). Effects of creative drama on self concept, social skill. Journal of educational research;3:733- 738.
[36] Frost.R.O.Heimberg.R.G. Holt, C.S., mattia, J.I., & Neubauer, A.L. (1993). A comparison of two measures of perfectionism .personality and individual Differences,14.119-126.
[37] Frost, R.O., Marten, P.A., Lather, C., & Rosenblate, R. (1990).The dimensions of perfectionism Cognitive therapy and research 14.444-468
[38] Hewitt, P.L., & Flett, G.L., (2005). Dimensions of Perfectionism, Psychosocial adjustment, and social skills, Personality and Individual Deferences, 143-150.
[39] Liu, W. C., & Wang, C. K. J. (2005). Academic Self-Concept: A Cross-Sectional Study of Grade and Gender Differences in a Singapore Secondary School, Asia Pacific Education Review, 6(1), 20-27
[40] Markowitz, E. F. (2014). Modeling processes in recovery from mental illness: relationships between symptoms, life satisfaction and self-concept. Journal of Health & social Behaviour;42 1 :64-79.
[41] Park, H. J., & Heppner, P. P., & Lee, D. G. (2010). Maladaptive coping and selfesteem as mediators between perfectionismand psychological distress. Personality and Individual Differences; 48:469-474.
[42] Ram, A. (2005). The Relationship of positive and negative Perfectionism to Achievement .achievement Motivation ,and well-being in tertiary students .Thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Arts in psychology, Department of psychology. university of Canterbury.
[43] Ram, A. (2014) The relationship of positive and negative perfectionism to academic achievement, motivation, and well-being in tertiary students. University of Canterbury.
[44] Rice, K.G., Ashby, J.S., & slany, R.B.(1998). self-esteem as a mediator between Perfectionism and depression: Structural equation analysis. Journal of counseling psychology, 45,304-314.
[45] Schweitzer, R., & Hamilton, T. (2012). Perfectionism and mental health in Australian university students: There a relationship? Journal of College Student Development:43 5 :684-695.
[46] Shafran, R., & Mansell, W. (2001). Perfectionism and psychopathology: A review of research and treatment .Clinical psychology Review,21,866-906.
[47] Stoeber, J., & Otto, K.(2006).Positive conceptions of Perfectionism :approaches. Evidence ,challenges, personality and social psychological review ,10,295-319.
[48] Stump.H. & Parker, .W.D.(2002). A hierarchical structural analysis of Perfectionism and its relation to other personality characteristic. personality and individual differences,28.837-852.
[49] Sumi, K., & Kanda, K. (2009). Relationship between neurotic perfection ism, depression, anxiety and psychosomatic symptoms : a prospective study among Japanese men. Journal of personality and individual differences, 32, 817-826.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
کمال گرایی، خودپنداره تحصیلی، دانش آموزان دختر اول متوسطه.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The present study examined the relationship between perfectionism and academic self-concept of female students of the first year of secondary school in Hamedan city. The purpose of this research is to investigate the relationship between perfectionism and academic self-concept of female students of the first year of secondary school in Hamedan. The statistical population of the research includes all female students of the first year of high school in Hamedan city, who are studying in the academic year of 2021-2022, and their total number is 13,000. The sample size was selected using the Morgan and Karjesi table with the multi-stage clustering method in the number of 373 people. In this study, perfectionism was measured by Hill's perfectionism questionnaire (2004) and academic self-concept was measured by Liu and Wang's (2005) academic self-concept questionnaire. The results of the research showed that perfectionism, especially positive perfectionism, increases the level of a person's academic self-concept and makes the student achieve a kind of self-confidence and self-reliance, which can ultimately strengthen his educational perspective and concept.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
perfectionism, academic self-concept, high school girl students
- صفحات : 14-31
-
دانلود فایل
( 1.29 MB )