-
آرشیو :
نسخه پاییز 1402 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12096
-
موضوع :
روانشناسی تربیتی
-
نویسنده/گان :
| حسین سهرابی فروزان، مهیار سلیمانخانی، پیران قیاسی سونکی، حسین ابراهیمی، بنیامین تقی زاده
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
افسردگی در دنیای امروز به یکی از معضلات جدی و مهم در جامعه تبدیل شده است. به ویژه که این این مسئله در دنیای کودکان روز به روز در حال افزایش می باشد. بی تردید کمبود اعتماد به نفس، عدم برقراری ارتباط، فقدان عزت نفس در بیشتر شدن افسردگی در کودکان بسیار تاثیرگذار می باشد. بازی درمانی یکی از گزینه های بسیار مناسب در جهت کاهش افسردگی کودکان می باشد چنانچه والدین و معلمان نسبت به این روش آگاهی کافی داشته باشند می توانند در کاهش افسردگی فرزندان خود نقش مهمی داشته باشند. متاسفانه به دلیل نبود مشاوران مجرب و حتی نبود مشاور در مدارس ابتدایی، معلمان، مربیان مدارس و حتی والدین به تنهایی نمی توانند از بازی درمانی در جهت حل مشکلات مربوط به افسردگی کودکان اقدام کنند. هدف از انجام این پژوهش مطالعه اثربخشی بازی درمانی در کاهش افسردگی کودکان میباشد. روش پژوهش حاضر به صورت کیفی و از نوع کتابخانه ای می باشد که در این بین از مقالات و مجلات معتبر علمی، کنفرانس های داخلی و جست و جوی منابع مختلف در سایت های معتبر، استفاده شده است.
-
لیست منابع :
[1] احدی، ح. بنی جمالی، ش. روانشناسی رشد. تهران: انتشارات پردیس؛ 1385.
[2] انجمن روانپزشکی آکریکا (1381) متن تجدید نظر شده راهنمای تشخیص و آماری اختلالات روانی، ترجمه محمدرضا نیکخواه و هامایاک آوادیس یانس، تهران: انتشارات سخن.
[3] بریمانی، صاحبه، اسدی، جوانشیر و خواجوند، افسانه. (1397). اثربخشی بازی درمانی بر سازگاری درمانی بر اجتماعی و مهارت های ارتباطی کودکان ناشنوا، توان بخشی، 19 (3).
[4] تامپسون، ج. رودلف، ل. لیندا، ب. (1388). مشاوره با کودکان. ترجمه جواد طهوریان. تهران: انتشارات رشد.
[5] دادستان، پ. (1382). روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی، جلد اول. تهران: انتشارات سمت.
[6] دروز، آ. (1389). ترکیب بازی درمانی با رفتاردرمانی شناختی. (ترجمه غزال رمضانی). تهران: نشروانیا (2009).
[7] رشیدپور، مجید (1396). تربیت کودک از دیدگاه اسلام، ناشر، انجمن اولیاء و مربیان.
[8] سادات مقدسی، رویا (1401) تاثیر بازی درمانی بر اضطراب کودکان تک والدی، ایده های نوین روانشناسی، دوره ۱۴، سال ۱۴۰۱، شماره ۱۸.
[9] شکوهی، محسن. 1376. مبانی تعلیم و تربیت اسلامی.
[10] عبداللهیان، ابراهیم. یزدانی فارانی، شفق. امیری مقدم، رضا. میزان شیوع افسردگی در کودکان دبستانی شهر مشهد. اندیشه و رفتار. سال هفتم. شماره 4. 1381، صص. 48-42.
[11] نجاریان، بهمن. ساخت و اعتباریابی فرم کوتاه مقیاس افسردگی کودکان به وسیله تحلیل عوامل. پژوهش های روانشناختی. دوره سوم شماره 3 و 4، 1373، صص. 43-24.
[12] نعمت زاده سوته، پریسا و موسوی، خدیجه (۱۳۹۹) مقاله مروری نقش یازی درمانی و قصه درمانی بر بی قراری و بی توجهی و پرخاشگری کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی. پژوهشنامه اورمزد. سال 1399. شماره ۵۳. صص. 71-54.
[13] Abela JRZ, Hankin BL. (2008) Hand Book of Depression in Adolescents. New York: The Guilford press.
[14] Baggerly J, Landreth G.(2001) Training children to help children: A New dimension in play therapy. The peer facilitator quarterly, (1): pp. 6-14.
[15] Baggerly, A. Parker, M. (2005). Child- centered group play therapy with African American boys of the elementary school level, Journal of Counseling & development. 83: pp. 387- 396.
[16] Berret D.(1975). the effects of play therapy on the social and psychological adjustment of five to nine years old children [Dissertation] Abstraction International (36): pp. 20-32.
[17] Bratton,S., Ray, D., Rhine, T., & Jones, L. (2005). The efficacy of play therapy with children: A meta-analytic review of the outcome research. Professional Psychology: Research and Practice,36(4): pp. 376-390.
[18] Chari U, Hirisave U, Appaji L. Exploring play therapy in pediatric oncology: a preliminary endeavour.TheIndian Journal of Pediatrics. 2013 Apr 1;80(4): pp. 8-303.
[19] Corrosion CA, Waller JL, Coffe SP.(1997). Incidence of major depressive disorder and dysthymia in young adolescents.American Academic Children Adolescents Psychiatry. 36: pp. 458- 465.
[20] Carmichael, K.D (2006) .Play therapy. An introduction. Glenview, IL. Prentice Hall.
[21] Dougherty JL. (2006). Impact of child- Centered play therapy on children of different developmental stages [Dissertation]. University of North Texas.(67-04): 128.
[22] Gil E.(1991) Healing power of play working with abused children. New york, NY: The Guilford press.
[23] Ghashghaei S. Effect of story-telling on preschool children’s depression and aggression". Fundamental of mental health. 2016; 18(4): pp. 234-238.
[24] Hall, T,M , Kaduson, HG, Schaefer C,E.(2002). Fifteen effective play therapy techniques. Professional psychology: Research and practice. Vol.33, No, 6, pp. 515-522.
[25] Hammen, C. Rudolph, K.D.(2003). Childhood depression, child psychopathology, pp. 233-263.
[26] Han DH, Kim SM, Lee YS, Renshaw PF. The effect of family therapy on the changes in the severity of on-line game play and brain activity in adolescents with on-line game addiction. Psychiatry Research: Neuroimaging.2012 May 31;202(2): pp. 31-126.
[27] Hansen S, Meissler K, Ovens R. Kids together: A group play therapy model for children with ADHD symptomalogy. Journal of child and adolescent group therapy. 2000 Dec 1;10(4): pp. 191-211.
[28] Hosainzadeh M. Brunner & sudarth’s .Medical surgical nursing. Tehran: boshra pub, 2001: 88-480.
[29] Evans RE, Debora KN. Psychiatric and mental health nursing. Philadelphia. Published, by
Mosby co. 2005: pp. 193-197.
[30] Pourafkari N. Kaplan & sadok synopsis of psychiatry. Tehran: shahrab. 2001: pp. 623-635.
[31] Parirokh M, Naseri Z.The investigation of the effects of bibliotherapy programs for reducing the aggressiveness of children. journal of children's literature studies. 2012; 2(1): pp. 33-61.
[32] Jiumshen. (2002). Short- term Group play therapy with Chinese Earth Quake Victims: Effects on Anxiety, Depression, and Adjustment. International journal play therapy, (11): pp. 43-63.
[33] Jones E. Landereth G. The efficacy of intensive individual play therapy for chronically ill
children. International journal of play therapy 2002; 11: 117.
[34] Krichner,J.(2000). Depression in children and adolescents. American family physician: 62(40).
[35] Landreth, GL.(2002). Play therapy .the art of the relationship (2ed) New York: brunner Routledge. Porter, M.L, Heruandez.
[36] Landreth G. L (2002). Play therapy: The art of the relationship New york, NY Brunner- Ruttledge.
[37] Landreth, G.L, Ray, D.C, Bratton, S. (2009). Play therapy in elementary school .psychology in the school. 46(3): pp. 1-9.
[38] Landreth, G. L., & Bratton, S. C. (2006). Child Parent Relationship Therapy: A 10- session filial therapy model. New York: Taylor & Francis Group.
[39] Lillard, A. S. (2017). Why Do the Children (Pretend) Play? Trends Cogn Sci, 21(11): pp. 34-826.
[40] Ray, D. Bratton, S. Rhine, T & Jones, L. (2001). The effectiveness of play therapy: Research to the critics. International Journal of play therapy. 10(1): pp. 85-108.
[41] Reif, M & Jessee, P.(2007). Play therapy: A review- Early child developmental and care.Taylor & Francis.
[42] Lotfi kashani F. Vaziri S. Child abnormal psychology. Tehran: sadri. 1999: pp. 86-101.
[43] Meany‐ Walen KK, Kottman T, Bullis Q, Dillman Taylor D. Effects of Adlerian play therapy on children's externalizing behavior. Journal of Counseling & Development. 2015 Oct;93(4):pp.28-418.
[44] Monirpour N. relationship between negative experiences and sign of depression in sari city adolescences’.[dissertation] in master of science in clinical psychology. Tehran: Iran University of medical sciences. 2004:pp. 110-142.
[45] Moustakas, C (1997). Relationship play therapy. Northvale, NJ. Jason Aronson, Inc.
[46] Pedro-Carroll, J. Reddy, L. (2005). A preventive play intervention to foster children resilience in the after of divorce. In L. Reddy, T. Files-Hall, &C. Schaefer )Eds(Empirically based play interventions for children. pp. 51-75 ,Washington, De: Amrican psychological association ).
[47] Nolen- Hooksemas, Hilt L.M.(2008) Hand Book of Depression in Adolescents. New York: Routledg.
[48] Phipps Monahan, Sands, March, Neighbors.(2006). Medical Surgical Ivursing.Pheladelphia, WB, Mosby: pp. 670-691.
[49] Prins PJ, Ollendich TH.(2003). Cognitive change and enhanced coping: missing meditational links in cognitive behavior therapy with anxiety. Disordered children. Clinical children family psychology Review: 6(2): pp. 87-105.
[50] Dayle Jones, K.(2002). Group play therapy with sexually abused preschool children: Group behaviors and intervention, journal for special in Group work.
[51] Raberts, R. Attkinsson, C.C, Rosenblatt, A. (1998). Prevalence of psychopathology among children and adolescents.American journal of psychiatry, 155(6).
[52] Ray D, Schottel korb A, Tsai M-H. (2007). Play therapy with children ethibiting symptoms of Attention Deficit Hyperactivity Disorder.International journal of play therapy, 16, pp. 95-111.
[53] Ray DC, Armstrong SA, Balkin RS, Jayne KM. Child‐ centered play therapy in the schools: Review and meta‐ analysis. Psychology in the Schools. 2015 Feb;52(2): pp. 23-107.
[54] Reyes C, Asbrand J. A longitudinal study assessing trauma symptom in sexually abused children
engaged in play therapy. International journal of play therapy 2005;14: pp. 25-47.
[55] den Boer P.C, Wiersma D, van den Bosch R. J. Why is selfhelp neglected in the treatment of emotional disorders? A meta-analysis. Psychological medicine. 2004; 34(06),pp. 959- 971.
[56] Sabatino, D.A, Webste, B.G, Booneyvance, H.(2001). Children mood disorders: History, characteristics, diagnosis and treatment. Clinical Assessment of child and adolescent behavior. pp413-449.
[57] Shoaf , Thomas L, Emslie, Graham J, Mayes, Taryn L(2001). Childhood depression: Diagnosis and treatment strategies in general pediatrics. Pediatric Annals, 30(3).
[58] Schaefer, C. E. (1993). The therapeutic power of play northvale, NJ. Jason arenson, In.
[59] Schaefer (Ed), The therapeutic use of child's play (pp. 553- 566). Northvale, NJ: Jason Aronson.
[60] Watts, Shirley, Markham, Ramona (2005). Etiology of depression in children journal of
Instructional psychology, 32(3).
[61] Wikstrom BM. Communicating via expressive art: The natural medium of self-expression for
hospitalized children. Pediatric nursing Journal 2005; 31: pp. 5-480.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
بازی، بازی درمانی، افسردگی، کودکان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Depression has become one of the serious and important problems in today's world. Especially since this issue is increasing day by day in the world of children. Undoubtedly, lack of self-confidence, lack of communication, lack of self-esteem is very effective in increasing depression in children. Play therapy is one of the most suitable options to reduce children's depression, if parents and teachers have enough knowledge about this method, they can play an important role in reducing their children's depression. Unfortunately, due to the lack of experienced counselors and even the lack of counselors in elementary schools, teachers, school coaches and even parents alone cannot use play therapy to solve children's depression problems. The purpose of this research is to study the effectiveness of play therapy in reducing children's depression. The current research method is qualitative and library-type, in which authoritative scientific articles and magazines, internal conferences and searching for various sources on authoritative sites have been used.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Play, Play therapy, Depression, Children
- صفحات : 1-13
-
دانلود فایل
( 850.30 KB )