-
آرشیو :
نسخه پاییز 1402 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12064
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| نگار علیزاده، مجید محمودعلیلو
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
کودکان از طریق بازی تجربیات آسیبرسان و پر از تنش خود را بازآفرینی و رها میکنند و به این شکل احساس قدرت و کنترل بر مشکلات به آنها دست میدهد .بازی احتمالاً مناسبترین و قدرتمندترین وسیله در زمان رشد برای کودکان است تا بتوانند با بزرگسالان رابطه برقرار کنند؛ تفکر علت و معلول لازمهی کنترل محرکهای آنی را به وجود آورند و بتوانند تجربیات همراه با استرس را پردازش کرده و مهارتهای اجتماعی لازم را بیاموزند. بازی میتواند احساسی از قدرت و کنترل را به کودک بدهد که ناشی از حل مشکلات و مهارت یافتن در تجربیات، ایدهها و مسائل جدید است؛ در نتیجه میتواند به ایجاد اعتماد به نفس و پیشرفت او کمک کند. کودکان در بازی میتوانند بدون نیاز به سخن گفتن، به صورت نمادین و یا عملی؛ ارتباط برقرار نمایند. لذا استفاده از بازی درمانی در درمان برخی مشکلات و اختلالات رفتاری کودکان مفید به نظر میرسد. در این پژوهش، مروری بر تحقیقات و پژوهش مرتبط با کارکرد بازی درمانی در درمان مشکلات هیجانی کودکان داریم.
-
لیست منابع :
[1] اکبری، بهمن و رحمتی، فهیمه. (1393). اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویآورد شناختی-رفتاری بر کاهش پرخاشگری کودکان پیشدبستانی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی. فصلنامه تحول روانشناختی کودک، 2(2)، 100-93. http://childmentalhealth.ir/article-1-53-fa.html
[2] اکبری، مریم، دهقانی، بهناز، جعفری، مریم و کاردر، آمنه. (1395). تأثیر بازی درمانی با رویکرد شناختی-رفتاری بر تنظیم هیجان و اضطراب و افسردگی کودکان مبتلا به دیابت نوع یک. مجله ایدههای نوین روانشناسی، 1(2)، 45-54. http://jnip.ir/article-1-94-fa.html
[3] امینی، کیانوش، طاهرنشاطدوست، حمید، مظاهری، محمدعلی و نادی، محمدعلی. (1394). اثربخشی بازی درمانی گروهی بر میزان افسردگی و احساس تنهایی کودکان 7-11 ساله دارای اختلال استرس پس از ضربه ناشی از سوءاستفاده جنسی شهر تهران. فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، 4(2)، 130-138. http://journal.ihepsa.ir/article-1-400-fa.html
[4] آلمنصور، مونیکا. (1395). تأثیر بازی درمانی بر عزت نفس و سازگاری اجتماعی نوآموزان پیشدبستانی آموزش و پرورش شهر شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز. https://ganj.irandoc.ac.ir//#/articles/78873fce8a0657c99c9eee86933824be
[5] بنی سی، پریناز، هوازاداه، مهرداد و بنیسی وحید. (1398). اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر مدل شناختی رفتاری بر اعتماد به نفس، عزت نفس، کارکردهای اجرایی و نشانههای بیش فعالی کودکان دچار اختلال بیش فعالی و کمبود توجه. فصلنامه روانشناسی و علوم رفتاری ایران، (17)، 119-109. https://psyj.ir/user/articles/2659
[6] بی غم سوستانی، مهدی و شبدینی، شیلا. (1396). فلج مغزی نظریه ها، روش ها و درمان. نشر دانژه
[7] پریرخ، دادستان. (1392). روانشناسی مرضی تحولی(از کودکی تا بزرگسالی). نشر سمت
[8] جانشین گنجی، الهام. (1394). مقایسه اثربخشی بازی درمانی با خنده درمانی در کودکان مبتلا به افسردگی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/0dd947dc5e11ef04f5dcf80e5a3f7070
[9] حاجی آبادی، محدثه. (1394). اثربخشی بازی درمانی بر کاهش پرخاشگری کودکان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی شاهرودhttps://ganj.irandoc.ac.ir//#/articles/e8cf130641f9e157fdf0b0d998ddbdc5
[10] دروز، آتنا. (1396). ترکیب بازی درمانی با رفتار درمانی شناختی. ترجمه ی غزال رمضانی. نشر وانیا
[11] رضایی میرقائد، معصومه. (1396). اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری بر رفتار پرخاشگرانه و مشکلات اجتماعی کودکان کار شهر اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید چمران اهواز. https://ganj.irandoc.ac.ir//#/articles/3e830d23bc163fe3757559d8f97577e2
[12] سادات علویان، رویا. (1394). اثربخشی بازی درمانی والد-کودک بر کاهش نشانگان افسردگی کودکان مبتلا به سرطان، کاهش استرس ادراک شده مادران و بهبود رابطه والد-کودک. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.
[13] سادوک، بنیامین جیمز و سادوک، ویریجینا آلکوت. (1394). خلاصه روانپزشکی. ترجمهی مهدی گنجی. نشر ساوالان
[14] شرودر، کارولین، گوردون، بتی. (1396). سنجش و درمان مشکلات دوران کودکی. ترجمه مهرداد فیروزبخت. نشر دانژه
[15] شیخ باقری، سودا. (1396). اثربخشی بازی درمانی بر اضطراب آشکار، افسردگی و تکانشگری کودکان کار. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه محقق اردبیلی. https://repository.uma.ac.ir/id/eprint/276/1/Sevda%20Sheikhbagheri.pdf
[16] صمدی، سیدعلی. (1396). بازی درمانی نظریهها، انجام پژوهش و روشهای مداخله. نشر دانژه
[17] طالبی، گوهرتاج. (1395). اثربخشی بازی درمانی بر افزایش عزت نفس و کاهش پرخاشگری کودکان 8 تا 12 ساله. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود. https://sid.ir/paper/891360/fa
[18] علویان، رویا سادات، طبیبی، زهرا، بنی هاشم، عبدالله، عبدخدایی، محمدسعید. (1395). اثربخشی بازی درمانی والد ـ کودک بر کاهش نشانگان افسردگی کودکان مبتلا به سرطان، کاهش استرس ادراک شده مادران و بهبود رابطه والد ـ کودک. خانواده پژوهی، 12(3)، 461-482. https://jfr.sbu.ac.ir/article_97421.html
[19] قزوینینژاد، حمیرا. (1385). کلیات بازی درمانی. نشر دانژه
[20] قوی میدانی، مریم. (1397). اثربخشی مداخله بازی درمانی مبتنی بر والد-کودک بر پرخاشگری واکنشی کودکان پیش دبستانی. فصلنامه روانشناسی و علوم رفتاری ایران، (14)، 92-80. http://psyj.ir/user/articles/2520
[21] کادوسون، هیدی جرارد و شافر، چارلز. (1396). 101تکنیک بازی درمانی. ترجمه الهه محمد اسماعیل. نشر دانژه
[22] گلدارد، کاترین و گلدارد، دیوید. (1393). مشاوره با کودکان با روش بازیدرمانی. ترجمه زهرا ارجمندی. انتشارات ارجمند
[23] لندرث، گاری. (1393). بازی درمانی (دینامیسم مشاوره با کودکان). ترجمه خدیجه آرین. انتشارات اطلاعات
[24] محمد اسماعیل، الهه. (1383). بازی درمانی نظریه ها، روش ها و کاربرد بالینی. نشر دانژه
[25] Baggarly, J & Jenkins, W, (2009). The effectiveness of child-centered play-therapy on developmental and diagnostic factors in children who are homeless. International Journal of Play Therapy, 8, 1, 45- 55. http://dx.doi.org/10.1037/a0013878
[26] Bax, M., Goldstein, M., Rosenbaum, P., Leviton, A., & Paneth, N. (2007). Proposed definition and classification of cerebral palsy, April 2005. Developmental Medicine & Child Neurology, 47(8), 571-571. doi:10.1111/j.1469-8749.2005.tb01195.x https://research-repository.uwa.edu.au/files/36347128/THESIS_DOCTOR_OF_PHILOSOPHY_MCLEAN_Belinda_Anne_2018.pdf
[27] Bratton, S. C., Ray, D., Rhine, T., & Jones, L. (2005). The Efficacy of Play Therapy With Children: A Meta-Analytic Review of Treatment Outcomes. Professional Psychology: Research and Practice, 36(4), 376-390. doi:10.1037/0735-7028.36.4.376 http://dx.doi.org/10.1037/0735-7028.36.4.376
[28] Feindler, E.L.(2006). Anger-Related Disorders A Practitioner’s Guide toComparative emerging: Learn to handle anger and avoid seven deadly responses. American Health. https://www.amazon.com/Anger-Related-Disorders-Practitioners-Comparative-Psychological/dp/0826140467
[29] Garza, Y., & Bratton, S. C. (2005). School-Based Child-Centered Play Therapy with Hispanic Children: Outcomes and Cultural Consideration. International Journal of Play Therapy, 14(1). https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/h0088896
[30] Goodman, R., & Graham, P. (1996). Psychiatric problems in children with hemiplegia: cross sectional epidemiological survey. BMJ, 312(7038), 1065-1069. https://doi.org/10.1136/bmj.312.7038.1065
[31] Knell, S. M. (2015). Cognitive-Behavioral Play Therapy. Handbook of Play Therapy, 119-133. http://dx.doi.org/10.1002/9781119140467.ch6
[32] Kot, S., Landreth, G. L., & Giordano, M. (1998). Intensive child-centered play therapy with child witnesses of domestic violence. International Journal of Play Therapy, 7(2), 17–36. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/h0089421
[33] Krigger, K.W., 2006. Cerebral palsy: an overview. Am. Fam. Phys, 73(1), 91-100. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16417071/
[34] Liptak, G. S., & Accardo, P. J. (2004). Health and social outcomes of children with cerebral palsy. The Journal of Pediatrics, 145(2), S36-S41. doi:10.1016/j.jpeds.2004.05.021 www.doi:10.5923/j.linguistics.20170502.03
[35] Ray, D. C., Blanco, P. J., Sullivan, J. M., & Holliman, R. (2009). An exploratory study of child-centered play therapy with aggressive children. International Journal of Play Therapy, 18(3), 162–175. doi:10.1037/a0014742 https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/a0014742
[36] Ray, D., Bratton, S., Rhine, T., & Jones, L. (2001). The effectiveness of play therapy: Responding to the critics. International Journal of Play Therapy, 10(1), 85-108. http://dx.doi.org/10.1037/h0089444
[37] Reyes, C., Asbrand, J. (2005). A longitudinal study assessing trauma symptom in sexually abused children engaged in play therapy. International journal of play therapy, 14, 25-47 http://dx.doi.org/10.1037/h0088901
[38] Schaefer, C. E. (2001). Prescriptive play therapy. International Journal of Play Therapy, 10(2), 57-73. http://dx.doi.org/10.1037/h0089480
[39] Shen, Y.J. (2002). Short-term group play therapy with Chinese earthquake victims: Effects on anxiety, depression and adjustment. International Journal of Play Therapy, 11(1), 43–63. http://dx.doi.org/10.1037/h0088856
[40] Stulmaker, H. L., & Ray, D. C. (2015). Child-centered play therapy with young children who are anxious: A controlled trial. Children and Youth Services Review, 57, 127–133. doi:10.1016/j.childyouth.2015.08.005 https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/pla0000046
[41] Weber, P., Bolli, P., Heimgartner, N., Merlo, P., Zehnder, T., & Kätterer, C. (2016). Behavioral and emotional problems in children and adults with cerebral palsy. European Journal of Paediatric Neurology, 20(2), 270-274. https://doi.org/10.1016/j.ejpn.2015.12.003
-
کلمات کلیدی به فارسی :
درمان شناختی، رفتاری، بازی درمانی، مشکلات هیجانی، فلج مغزی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Through play, children recreate and release their traumatic and stressful experiences, and in this way, they gain a sense of power and control over their emotional problems. Play is probably the most appropriate and powerful tool during development for children to establish relationships with adults, to develop the necessary cause and effect thinking to control immediate stimuli and to be able to process stressful experiences and learn the essential social skills. Play can give a child a sense of power and control that comes from solving problems and mastering new experiences, ideas, and issues; As a result, it can help children build their confidence and progress. In the game, children without needing to speak can communicate symbolically or practically.
Therefore, the use of play therapy in the treatment of some problems and behavioral disorders of children seems to be effective. In this research, we have an overview of the research related to the function of play therapy in the treatment of children's emotional problems.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Cognitive-behavioral, Play Therapy, Emotional Problems, Cerebral Palsy
- صفحات : 14-29
-
دانلود فایل
( 838.04 KB )