-
آرشیو :
نسخه پاییز 1402 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12087
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| روزبه باغی، شهناز گیلی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از این پژوهش بررسی رابطه مهارت های ارتباطی و باورهای خودکارآمدی با مسئولیت پذیری نوجوانان دارای اضطراب می باشد. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها و اطلاعات مورد نیاز، ابتدا از روش کتابخانه ای و مطالعات اسنادی استفاده می شود که براین اساس، مبانی نظری و ادبیات پژوهش از کتب و مجلات تخصصی لاتین و و یادداشت های توضیحی شرکت های منتخب، لوح های فشرده آرشیو تصویری و آماری گردآوری می گردد.نمونه آماری شامل 250 نفر نوجوانان دارای اضطراب به صورت تصادفی است. تحقيقات ميداني در اين قسمت به منظور جمع آوري داده ها و اطلاعات براي تجزيه و تحليل از پرسشنامه استفاده گرديده است. به منظور بررسی متغیرها از نرم افزار spss استفاده می شود.نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر این موضوع است که در فرضیه اول این تحقیق بین مؤلفه بین مهارت های ارتباطی و مسئولیت پذیری نوجوانان رابطه معنادار وجود دارد. در نتیجه فرضیه دوم این تحقیق بین مؤلفه مؤلفه باورهای خودکارآمدی و مسئولیت پذیری نوجوانان رابطه معنادار وجود دارد و در نتیجه فرضیه سوم این تحقیق بین مؤلفه های مهارت ارتباطی و باورهای خودکارآمدی با مسئولیت پذیری نوجوانان دارای اضطراب رابطه وجود دارد.
-
لیست منابع :
[1] ترابی، خدیجه و نیکوکار, اعظم. (1400). بررسی نقش ابعاد درگیری تحصیلی و مسئولیتپذیری در خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر پایه هشتم. مشاوره مدرسه، 1(2)، 1-16.
[2] شریعت باقری و محمد مهدی. (1397). تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی - ارتباطی بر مسئولیت پذیری و سازگاری دانش آموزان. فصلنامه علمی روشها و مدلهای روانشناختی، 9(32)، 203-220.
[3] حیدریه زاده سمانه سادات. (1398). بررسی رابطه بین مسئولیتپذیری و خودکارآمدی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهرستان یزد.پیشرفت های نوین در علوم رفتاری ۴ (۳۳) :۵۶-۴۱
[4] ترابیف خدیجه و اعظم، نیکوکار.(1401). بررسی نقش ابعاد درگیری تحصیلی و مسئولیت پذیری در خودکارآمدی تحصیلی دانش¬آموزان دختر پایه هشتم، مجله مشاوره مدرسه، (1) 2
[5] Bandura, A. (2010). Self-efficacy in Weiner, IB, & Craighead, WE. The Corsini Encyclopedia of Psychology
[6] Jung, Y. & Lee, J. (2018). Learning engagement and persistence in massive open online courses (MOOCS). Computers & Education, 122, 9-22.
[7] Li, L. Peng, Z. Lu, L. Liao, H. & Li, H. (2020). Peer relationships, self-efficacy, academic motivation, and mathematics achievement in Zhuang adolescents: A moderated mediation model. Children and Youth Services Review, 118, 105358.
[8] Prifti, R. (2022). Self–efficacy and student satisfaction in the context of blended learning courses. Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 37(2), 111-125.
[9] Shoval, E. Shachaf, M. Ramati-Dvir, O. & Shulruf, B. (2021). Gender matters when sports engagement and self-efficacy interact with academic achievement. Social Psychology of Education, 24(1), 75-94.
[10] Warren, L. Reilly, D. Herdan, A. & Lin, Y. (2020). Self-efficacy, performance and the role of blended learning. Journal of Applied Research in Higher Education.
[11] Waugh, C., Tugade, M., & Fredrickson, B. (2008). Psychophysiology of resilience to stress. Biobehavioral resilience to stress, 117-138.
[12] Wei, Y. Shi, Y. MacLeod, J. & Yang, H. H. (2022). Exploring the factors that influence college students’ academic self-efficacy in blended learning: a study from the personal, interpersonal, and environmental perspectives. SAGE Open, 12(2), 21582440221104815.
[13] Mergler, A., & Shield, P. (2016). Development of the Personal Responsibility Scale for adolescents. Journal of Adolescence, 51, 50-57.
[14] Cai, X., (2022). Towards sustainable environment: Unleashing the mechanism between green finance and corporate social responsibility. Energy & Environment, 0958305X221133258.
[15] Gabriel, E. T., Oberger, R., Schmoeger, M., Deckert, M., Vockh, S., Auff, E., & Willinger, U. (2021). Cognitive and affective Theory of Mind in adolescence: developmental aspects and associated neuropsychological variables. Psychological research, 85, 533-553.
[16] Leung, J. T., & Fung, A. L. (2021). Special issue on quality of life among children and adolescents in Chinese societies. Applied Research in Quality of Life, 1-4.
[17] Vijayakumar, N., de Macks, Z. O., Shirtcliff, E. A., & Pfeifer, J. H. (2018). Puberty and the human brain: Insights into adolescent development. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 92, 417-436.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
مهارت های ارتباطی، باورهای خودکارآمدی، مسئولیت پذیری، اضطراب.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this research is to investigate the relationship between communication skills and self-efficacy beliefs with the acceptance of responsibility in adolescents with anxiety. In this research, to collect the required data and information, firstly, the library method and documentary studies of literature are used, based on the theoretical and research bases of specialized Latin books and magazines and explanatory notes of selected companies. to be Image and statistical archive compact discs are collected. The statistical sample includes 250 teenagers with anxiety randomly. In this field research, a questionnaire was used to collect data and information for analysis. SPSS software is used to check the variables. The results of this research show that in the first hypothesis of this research, there is a significant relationship between the component between communication skills and the responsibility of teenagers. As a result of the second hypothesis of this research, there is a significant relationship between the components of self-efficacy beliefs and the responsibility of adolescents, and as a result of the third hypothesis of this research, there is a relationship between the components of communication skills and self-efficacy beliefs with the responsibility of adolescents with anxiety.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
communication skills, self-efficacy beliefs, responsibility, anxiety
- صفحات : 55-62
-
دانلود فایل
( 1.17 MB )