-
آرشیو :
نسخه زمستان1401 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
11970
-
موضوع :
روانشناسی بالینی
-
نویسنده/گان :
| زهرا ابراهیمی روایز ، طاهره جودکی، محدثه جعفری، بتول ابراهیمی راویز
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
پژوهش حاضر بدنبال تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر کنش های اجرایی، اشتیاق تحصیلی، تعهد تحصیلی در دانش آموزان دچار فرسودگی تحصیلی مقطع متوسطه شهر بابک در سال 1401 بوده است. تحقيق موجود يك تحقيق نیمه تجربی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل است جامعه آماری ازبین پژوهش کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر بابک در سال 1401 که به تعداد 8765 نفر می باشند. نمونه پژوهش 30 نفر به روش نمونه گیری از نوع تصادفی بوده است که بصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شده است (هرگروه 15 نفر). ابزار این پژوهش پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و سالانووا و اسچفلی (1997)، پرسشنامه کنش های اجرایی بارکلي (2011)، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی شافلی و همکاران (2002)، پرسشنامه تعهد تحصیلی هیومن و ووگل (2015) بوده است. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان ميدهد درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش باعث کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش کنش های اجرایی، اشتیاق تحصیلی، تعهد تحصیلی در دانش آموزان می شود.
-
لیست منابع :
[1] ابافت، ح. (1397). رابطه راهبردهای فراشناختی، خود اثر بخشی و شیوه های فرزند پروری با خود ناتوان سازی تحصیلی در دانش آموزان دبیرستان های اهواز، فصلنامه یافته های نو در روانشناسی، 7
[2] پیریایی، ص.، خادمی اشکذری، م.، ثروتی، ح.، شیرانی نژاد، ز(1394). رابطه استراتژی های یادگیری خودتنظیمی تحصیلی و باورهای انگیزشی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان. دومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در علوم انسانی.
[3] پوراصغر، ن و کیامنش، ع ر؛ سرمدی، م ر(1395). مدل پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان آموزش از دور بر اساس متغیرهاي فردي باورهاي انگیزشی و راهبردهاي یادگیري خودتنظیمی. فصلنامه علمی – پژوهشی پژوهش در یادگیری اموزشگاهی و مجازی، 4(2)(پیاپی چهارده).
[4] عرفانی، ن(1397). تدوین مدل اندازه گیري راهبردهاي شناختی و فراشناختی یادگیري. فصلنامه علمی – پژوهشی پژوهش در یادگیري آموزشگاهی و مجازي.3(12)
[5] محمدی فر، پ و ملکیان، ف(1398) نقش اموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی در خودتنظیمی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان .کرمان، دومین همایش الکترونیکی پژوهش های نوین در علوم و فناوری
[6] رستمی، ف و علی ابادی، و(1398). تاثیر راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی در پیش بینی انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه. فصل نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی. شماره 30
[7] عابدینی و همکاران(1396). رابطه بین خودتنظیمی، راهبردهای شناختی و فراشناختی با اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی.
[8] Bear Smith, K.A.Allen, OP (2017). Daring, self-efficacy, social anxiety and alcohol abuse anxiety. Urban Review: Issues and Ideas in Public Education, 40(5), 472-499.
[9] Radloff LS. The CES-D scale: A self-report depression scale for research in the general population. Appl Psychol Meas. 2007;1:385-401.
[10] Gregg J, Callaghan, G, & Hayes S. 2007. Improving Diabetes Self-Management Through Acceptance, Mindfulness, and Values: A Randomized Controlled Trial, Journal of Consulting and Clinical Psychology Copyright 2007 by the American Psychological Association, 75, 2, 336–343.
[11] Forman, E. M., & Herbert, D. (2013). New directions in cognitive behavior therapy: acceptance based therapies, chapter to appear in W. O’donohue, Je. Fisher, (Eds), cognitive behavior therapy: Applying empirically supported treatments in your practice, 2nd ed. Hoboken, NJ: Wiley, 263-26.
[12] Teasdale, J.D., Segal, Z.V., Williams, J.M.G., Ridgeway, V., Soulsby, J., & Lau, M. 2010. Prevention of relapse/recurrence in major depression by mindfulness-based cognitive therapy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 68, 615-623
[13] Pintrich, P. R., Smith, D. A., Garcia, T., & McKeachie,W. J. (2014). A manual for the use ofthe Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning. Ann Arbor: University of Michigan.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
اشتیاق تحصیلی، درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش، کنش های اجرایی، تعهد تحصیلی، فرسودگی تحصیلی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The present study sought to determine the effectiveness of treatment based on commitment and acceptance on executive actions, academic enthusiasm, and academic commitment in students suffering from academic burnout in Babak secondary school in 2022. The existing research is a semi-experimental research of the pre-test-post-test type with a control group. The statistical population of the research is all female high school students in Babak city in 2022, which are 8765 people. The research sample was 30 people by random sampling method, which was randomly divided into two experimental and control groups (15 people in each group). The tools of this research were Berso, Salanova and Scheffley's academic burnout questionnaire (1997), Barkley's Executive Actions Questionnaire (2011), Schafley et al.'s (2002) Academic Enthusiasm Questionnaire, Human and Vogel's Academic Commitment Questionnaire (2015). The results of covariance analysis show that treatment based on commitment and acceptance reduces academic burnout and increases executive actions, academic enthusiasm, and academic commitment in students.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
treatment based on commitment and acceptance, executive actions, academic enthusiasm, academic commitment, academic burnout
- صفحات : 92-102
-
دانلود فایل
( 813.58 KB )