-
آرشیو :
نسخه پاییز 1402 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12094
-
موضوع :
سایر شاخه های روانشناسی
-
نویسنده/گان :
| مرضیه پناهی، زهرا پناهی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
امروزه اعتیاد به اینترنت و استفاده بیش از اندازه از فضای مجازی در میان دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی شدت گرفته است هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر گسترش استفاده از فضای مجازی بر افت تحصیلی دانش آموزان شهرستان فیروزآباد بوده است. این تحقیق از نوع کاربردی و مطالعه ای مروری بوده است. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان دختر مقطع متوسطه فیروزآباد بوده است. افت تحصیلی به معنای عدم موفقیت در تحصیل است که با معیارهای مختلفی نظیر مشروطی، معدل نامطلوب، تکرار درس، طولانی شدن مدت تحصیل، اخراج، انصراف، ترک تحصیل و تغییر رشته قابل بررسی است. نتایج نشان داد که افت تحصیلی دانش آموزان نه تنها یک مشکل فردی بلکه یک معضل اساسی اجتماعی است که عواقب ناشی از آن گریبان گیر جامعه نیز خواهد شد. بعد از بررسی و مطالعات نتایج نشان داد که استفاده بیش از اندازه از فضای مجازی و اعتیاد به اینترنت در میان دانش آموزان باعث افت تحصیلی آنها شده است.
-
لیست منابع :
[1] اعزازی بجنوردی، ا.، و قدم پور، س.، و مرادی شکیب، آ.، و غضبان زاده، ر. (1399). پیش بینی اضطراب کرونا بر اساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان, سرسختی سلامت و اضطراب مرگ در بیماران دیابتی. روان پرستاری، 8(2 )، 34-44.
[2] امیر فخرایی، آ؛ معصومی فرد، م؛ اسماعیلی شاد، ب؛ دشت بزرگی، ز؛ درویش باصری، ل. (1399). پیش بینی اضطراب کرونا ویروس بر اساس نگرانی سلامتی، سرسختی روانشناختی و فراهیجان مثبت در بیماران دیابتی. فصلنامه پرستاری دیابت. 8 (2): 1072- 1083.
[3] آزادیان بجنوردی، ماه؛ بختیارپور، سعید؛ مکوندی، بهنام و احتشام زاده، پروین.(1398). سرمایه های تحولی درونی و بیرونی و بهزیستی تحصیلی: نقش واسطه¬ای پایستگی تحصیلی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی. سال شانزدهم، شماره 64، 425-436.
[4] باشقره، فاطمه(1398). مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شرکت کننده در فعالیت هاي فعالیت هاي ورزشی منظم گروهی و انفرادي مدارس متوسطه دخترانه ي استان گلستان. پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور تهران.
[5] بدری گرگری، رحیم؛ نعمتی، شهروز؛ واحدی، شهرام و طاهری، اعظم. (1398). اثربخشی مداخالت روانشناسی مثبت¬گرای مبتنی بر مدرسه بر سطوح اجتماعی و رفتاری بهزیستی تحصیلی. دوره دوازدهم، شماره 1، 103-109.
[6] برادران، حمیدرضا؛ شجري، ژیلا؛ علیرضائی طهرانی، سیما(1393). بررسی رابطه بین آگاهی فراشناختی از راهبردهاي مطالعه، با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال92-91، مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد. دوره نهم، شماره 2، شماره پیاپی 15، ص 2-13
[7] بگدلی، سجاد.(1398). رابطه بین باورهای هوشی، آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه و ورزش با پیشرفت تحصیلی دانش آموز پسر دوره دوم مقطع متوسطه شهر رامهرمز، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی تربیتی. دانشگاه بهبهان.
[8] پناهی شهری، محمود. (1388). بررسی رابطه احساس حضور با برخی ویژگی های روانشناختی جوانان در محیط های مجازی. رساله دکترا، دانشگاه تربیت مدرس.
[9] تقی زاده، محمد احسان. (1389). علل و انگیزه¬های اعتیاد دیجیتالی. ماهنامه ی تربیت، شماره5،42.
[10] جعفری، نسیم و فاتحی زاده، مریم.(1391)، بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت با افسردگی، اضطراب، فشار روانی و هراس اجتماعی در دانشجویان دانشگاه اصفهان، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دوره 17.
[11] جوادی،مرضیه،کیوان آرا، محمود، یعقوبی، مریم، حسن زاده، اکبر،عبادی، زهرا.(1389). رابطه بین آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه و وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 10(3).
[12] حاجی زاده میمندی، مسعود؛ وكيلي قاسم آباد، سمیه و ميرمنگره، اکرم.(1395)، بررسي رابطة عوامل روان ي اجتماعي اعتياد به اينترنت دانشجويان دختر دانشگاه يزد، زن در فرهنگ و هنر، دورة هشت، شماره 4.
[13] حجازی، الهه.(1396). روانشناشی تربیتی در هزاره سوم، چاپ اول، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
[14] حسن زاده، رمضان؛ مهدي نژاد گرجی، گلین ( 1393 ). رابطه بین جهتگیري انگیزشی (درونی، بیرونی و بی انگیزشی) و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس زبان انگلیسی.. مجلۀ روانشناسی مدرسه، شماره 3: 38-60.
[15] حسن پور، عصمت؛ سلطانی، امان الله؛ زین الدینی میمند، زهرا و منظری توکلی، علیرضا.(1399). پیش بینی بهزیستی تحصیلی بر اساس استرس تحصیلی و ویژگی های شخصیتی دانشجویان. مجله مطالعات ناتوانی. دوره دهم، 120.
[16] خدیوی، اسداله؛ وکیلی مفاخری، افسانه، 1390، رابطه بین انگیزه پیشرفت، منبع کنترل، خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال اول متوسطه نواحی پنج گانه تبریز، مجله علوم تربیتی، سال چهارم، شماره 13، بهار 1390، ص.ص، 66-45.
[17] خلیلی گشنیگانی، زهرا؛ منصوری، لیلا و قدم پور، عزت اله.(1397). رابطه معنای زندگی و اشتیاق تحصیلی با بهزیستی تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول شهر ایذه. رویش روان شناسی. سال هفتم، شماره 7، 79-92.
[18] دادستان، پ. (1394). شکل گیری اضطراب در جریان تحول و بررسی تجربی آن در دوره نوجوانی. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، 2(15)، 98-81.
[19] داودی، سمیه. (1391). ارائه پیش بینی پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی با تأکید بر نقش خودکارآمدی تحصیلی، درگیری شناختی، انگیزشی و رفتاری، فصلنامه علمی پژوهشی، سال اول، شماره اول.
[20] درتاج، فریبرز؛ لکپور، الهام و بهلولی، علی(1392). بررسی میزان تاثیر مدارس هوشمند استان لرستان بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه. فناوري آموزش )فناوري و آموزش(دوره 8، شماره 2، 141-133.
[21] درتاج،فریبرز، لک پور، الهام، بهلولی، علی.(1392). بررسی میزان تأثیر مدارس هوشمند استان لرستان بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه، فناوری آموزش(فناوری و آموزش) دوره 8، شماره 2(30) ص 133-141.
[22] درگاهی، شهریار؛ زراعتی، مصطفی و قمری کیوی، حسین.(1394)، تاثير برنامه آموزشی تنظيم هيجان در بهزيستی هيجانی و رضايت زناشويی زنان نابارور، مركز تحقيقات مراقبت هاي پرستاري دانشگاه علوم پزشكي ایران(نشریه پرستاري ایران)، دوره بیست و هشت، شماره های 93-94.
[23] رستگار، احمد؛ حجازي، الهه؛ غلامعلی لواسانی، مسعود و قربان جهرمی، رضا(1388). باورهاي هوشی و پیشرفت تحصیلی: نقش اهداف پیشرفت و درگیري تحصیلی .پژوهشهاي روانشناختی، شماره 12، 25-11
[24] رستگار، احمد؛ صیف، محمد حسن و مالکی، راحله.(1397). مدل علی روابط سبک های مدیریت کلاس با بهزیستی تحصیلی با توجه به نقش واسطه ای سرمایه های روان شناختی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. دوره پنجم، شماره 18، 25-38.
[25] رضایی نسب، اعظم.(1389). بررسی رابطه بین باورهای هوشی و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره پیشدانشگاهی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
[26] ریزوندي، بیژن. (1395). بررسی تأثیر ورزش صبحگاهی بر شادکامی، سرزندگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر پایه ي ششم ابتدایی شهر کرمانشاه.پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده ي ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان.
[27] زارع، حسین و رستگار، احمد(1393)مدل علّی پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان آموزش مجازي: نقش باورهاي هوشی، اهداف پیشرفت و هیجان هاي تحصیلی. دوفصلنامه علمی پژوهشی شناخت اجتماعی، سال سوم، شماره 2
[28] سقزی، ا؛ یزدانی اسفیدوجانی، ح؛ گل محمدیان، م. (1399). نقش واسطه ای فراشناخت و فراهیجان مثبت در رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده با اضطراب کرونا. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی 43 (11): 33- 62.
[29] دری دمیرچی، اسماعیل؛ قمی، میلاد و اسماعیلی قاضی ولوئی، فریبا(1395)، اثربخشی درمان گروهی مرور زندگی بر بهزیستی روا نشناختی و امید به زندگی زنان. سالمند، 12(3)، 315-325.
[30] طهماسب زاده شیخلار، داود. (1399). رابطه معلم رهبری با سرزندگی تحصیلی، هیجانات تحصیلی و بهزیستی تحصیلی. فصلنامه پژوهش هاي نوين روانشناختي. سال پانزدهم، شماره 59، 170-186.
[31] طیموری فرد، عین الله، فولادچنگ، محبوبه.(1388). نقش فراشناخت، هوش و خودکارآمدی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال اول متوسطه، مجله مطالعات آموزش و یادگیری، دوره چهارم، شماره دوم.
[32] عجم، علی اکبر و داوری، صدیقه. (1397). رابطه بین سرمایه روانشناختی و بهزیستی تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. دوره چهارم. شماره 4، 51-58.
[33] عزیزی آرام، س؛ بشرپور، س. (1399). نقش نشخوار فکری، تنظیم هیجانی و واکنش پذیری به استرس در پیش بینی اضطراب ویروس کرونا (کووید-19) در پرستاران. فصلنامه مدیریت پرستاری. 3 (9): 9- 18.
[34] علیزاده فرد، س؛ صفاری نیا، م. (1399). پیش بینی سلامت روان بر اساس اضطراب و همبستگی اجتماعی ناشی از بیماری کرونا. پژوهش های روانشناسی اجتماعی، 9(36)، 129-141.
[35] فاضلی، عصمت، بیرانوند، نسیم.(1397). بررسی رابطه علی انگیزش پیشرفت تحصیلی بر اساس شخصیت، باورهای هوشی، عزت نفس و خودکارآمدی در بین دانش آموزان مقطع متوسطه دوم، کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم اجتماعی، علوم تربیتی و روانشناسی.
[36] قدم پور، عزت اله؛ حیدریانی، لیلا؛ برزگر بفرویی، مهدی و دهقان منشادی، منصور.(1397). بررسی نقش امید تحصیلی و حمایت عاطفی ادراک شده در پیشبینی بهزیستی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. نشریه پژوهش در علوم پزشکی. سال دهم، شماره 3، 47-57.
[37] قربانیان، زهرا(1395). بررسی رابطه باور هاي هوشی و انگیزه خودکارآمدي با پیشرفت عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختردبیرستان هاي شاهرود. پایان نامه کارشناسی ارشد. گرایش روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات شاهرود
[38] کرم دادی، معصومه، صیف، محمدحسن.(1394). بررسی رابطه باورهای هوشی و خودکارآمدی تحصیلی با انگیزه پیشرفت، دومین کنگره علمی پژوهشی سراسری توسعه و ترویج علوم تربیتی و روانشناسی، جامعه شناسی و علوم فرهنگی اجتماعی ایران.
[39] کرمی، رزاق؛ شریفی، طیبه؛ نیکخواه، محمد و غضنفری، احمد. (1397). بررسی تاثیر آموزش خود دلسوزی شناختی بر بهزیستی تحصیلی. نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. دوره یازدهم، شماره 4، 17-22.
[40] کیانی، قمر. کاکاوند، علیرضا(1392). اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال اول متوسطه شهر زنجان. مطالعات روانشناختی. دوره نهم، شماره دوم، صص، 165-155.
[41] گلستانه، ز و کریم زاده قادی، م. (1399)، بررسی نقش عزت نفس و تاب آوری بر اضطراب افراد در معرض کرونا: مقاله مروری، اولین همایش ملی آسیب شناسی روانی، اردبیل.
[42] محسن¬پور، مریم، حجازی، الهه، کیامنش، علیرضا.(1386). نقش خودکارآمدی، اهداف پیشرفت، راهبردهای یادگیری و پایداری در پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانش آموزان سال سوم متوسطه رشته ریاضی تهران، فصلنامه نوآوری های آموزشی، 5(16)، 9-25.
[43] منصورنژاد، زهرا؛ کجباف، محمدباقر. (1391). رابطه بین جهتگیری مذهبی (درونی، بیرونی) و جنسیت، با اضطراب مرگ در میان دانشجویان. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری2 (1)، 55-64.
[44] مهدی، رضا. (1395). کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجوبان. فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران. سال هفتم. شماره سوم. 1-26.
[45] مهدیان، حسین،(1385). رابطه بین ادراك حمایت از سوي خانواده، معلمان و دوستان،وباورهاي هوشی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پایه سوم دبیرستانهاي شهر کاشمر. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
[46] مهنا، سعید و طالع پسند، سیاوش.(1395) رابطه بین حمایت¬های محیطی و خودآگاهی هیجانی با درگیری تحصیلی با نقش میانجی بهزیستی تحصیلی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 16 (4): 42-31.
[47] نصیرزاده، ز؛ رضایی، ع م؛ محمدی فر، م ع. (1397). اثربخشی آموزش تاب¬آوری بر کاهش احساس تنهایی و اضطراب دانش¬آموزان دختر دبیرستان. روان شناسی بالینی، 10(2)، 29-40.
[48] Ajibola O. Sesan OM(2007).Self efficacy,risk taking behavior and mental health as predictors of personal growth initiative among university undergraduates. Electronic J Of research in educational psychology.62-349: (2)5
[49] Akhteh, M., Alipor, A., & Sarifi Saki, S. (2014). Effectiveness of Stress Management Training in Reducing Anxiety and Meta-worry of Women Who Had Abortion Several
[50] Ally M. Foundations Educational Theory for Online Learning. In: Anderson T, Sanders G.Theory and Practice of Online Learning: Athabasca University. Canada: Athabasca University; 2008. p. 1-31
[51] Ando, R., Takahira, M., & Sakamoto, A. (2004). Effects of the Internet Use on Elementary School Students of Attitude toward Learning. World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications, 979-984.
[52] Belfi B, Goos M, Fraine BD, Damme JV. [The effect of class composition by gender and ability on secondary school students school well-being and academic self-concept: A literature review]. Journal Educational Research Review 2012; 7 (1): 62-74.
[53] Bücker, S., Nuraydin, S., Simonsmeier, B. A., Schneider, M., & Luhmann, M. (2018). Subjective well-being and academic achievement: A meta-analysis. Journal of Research in Personality, 74, 83-94.
[54] Holopainen, L., Lappalainen, K., Junttila, N., & Savolainen, H. (2012). The role of social competence in the psychological well-being of adolescents in secondary education. Scandinavian Journal of Educational Research, 56(2), 199–212.
[55] Hosseini S, FathAbadi J, Shokri O, Pakdaman SH. [Educational success based on target orientation and subjective well-being of students and parents: A model for structural equations]. Educational Research 2015; (31): 154-157. [Persian]
[56] Kennedy Monica .Personal Counseling Theory: Hope Therapy, Lib Univ, 2010.
[57] Konu, A., & Rimpelä, M. (2002). Well-being in schools: a conceptual model. Health Promotion International, 17(1), 79-87.
[58] Lee, L.C., & Rbok, G.W. (2002). Anxiety and depression in children. A test of the Positive –Negative affect model. Child and adolescent psychology, 41(4).419-426.
[59] Parvaneh A, Rasoli A, Rashidi AR, Golmohammadian M, RostamiNazir F. [The Effectiveness of Group Training Based on Hope Therapy on Psychological Well-being of Students]. Educational Research 2017; 12 (51): 1-18. [Persian]
[60] cohort study. Jornal of BMJ, 4(11), 16-23.
[61] Poudel-Tandukar, K., Chandler, G. E., Jacelon, C. S., Gautam, B., Bertone-Johnson, E. R., & Hollon, S. D. (2019). Resilience and anxiety or depression among resettled Bhutanese adults in the United States. International Journal of Social Psychiatry, 65(6), 496-506.
[62] Rand, K. L., Shanahan, M. L., Fischer, I. C., & Fortney, S. K. (2020). Hope and optimism as predictors of academic performance and subjective well-being in college students. Learning and Individual differences, 81, 101906.
[63] Regoli F. (2021). The Link Between COVID-19, Anxiety, and Religious Beliefs in the United States and the United Kingdom. Journal of Religion and Health, 6(11), 42-45.
[64] Saif AA.(2000). Educational psychology: psychology of learning and instruction. 5th ed. Tehran: Agah Publisher. [Persian]
[65] Setiawati, Y., Wahyuhadi, J., Joestandari, F., Maramis, M. M., & Atika, A. (2021). Anxiety and resilience of healthcare workers during \pandemic in Indonesia. Journal of Multidisciplinary Healthcare, 14, 1.
[66] Soh, L. K. (2017). Implicit intelligence beliefs of computer science students: Exploring change across the semester. Contemporary Educational Psychology, 48, 179-196
-
کلمات کلیدی به فارسی :
فضای مجازی، اینترنت، افت تحصیلی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Today, Internet addiction and excessive use of virtual space among students in different educational levels has intensified. The purpose of this research was to investigate the effect of expanding the use of virtual space on the academic failure of students in Firozabad city. This research is of an applied type. And it was a review study. The target population of this research was the female students of middle school in Firozabad. Academic failure means lack of success in education, which can be evaluated by various criteria such as probation, unfavorable grade point average, repetition of lessons, lengthening the duration of education, dismissal, withdrawal, dropout and change of field. The results showed that the academic failure of students is not only It is not an individual problem, but a basic social problem, the consequences of which will affect the society. has been
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
virtual space, Internet, academic failure
- صفحات : 1-15
-
دانلود فایل
( 2.75 MB )