-
آرشیو :
نسخه زمستان1401 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
11971
-
موضوع :
روانشناسی بالینی
-
نویسنده/گان :
| زهرا ابراهیمی راویز ، بتول ابراهیمی راویز، سمیرا نوری هاشمی، فرزانه اصطهباتانی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
پژوهش حاضر بدنبال تعیین اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر فرسودگی تحصیلی، خودتنظیمی تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر بابک در سال 1401 بوده است. تحقيق موجود يك تحقيق نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است جامعه آماری ازبین پژوهش کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر بابک در سال 1401 که به تعداد 8765 نفر می باشند. نمونه پژوهش 30 نفر به روش نمونه گیری از نوع تصادفی بوده است که بصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شده است (هرگروه 15 نفر). ابزار این پژوهش پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و سالانووا و اسچفلی (1997)، پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی پینتریچ و دی گروت (1990) بوده است. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان ميدهد درمان شناختی رفتاری باعث کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش خودتنظیمی تحصیلی در دانش آموزان می شود.
-
لیست منابع :
[1] آبیار، ذوالفقار، مکوندی، بهنام، بختیارپور، سعید، نادری، فرح، و حافظی، فریبا. (1397). مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد, ذهن آگاهی, و ترکیبی (ذهن آگاهی، تعهد و پذیرش) بر افسردگی. سلامت روان کودک (روان کودک)، 5 (4)، 27-38.
[2] آرمانی کیان، علیرضا، رستمی، بهرام، موسوی، سیده الناز، مقبولی، مهدی، و فکور، احسان. (1399). اثربخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر اهمال کاری تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 26(2)، 142-153.
[3] بهرامی، فاطمه، امیری، محمد، و عبدالهی، زهرا. (1396). ادراک از محیط یادگیری و فرسودگی تحصیلی: نقش واسطه تاب آوری تحصیلی. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 24(4)، 217-223.
[4] حسینی لرگانی، سیده مریم. (1398). ارزیابی تأثیر فرسودگی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان نظام آموزش عالی کشور. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 9(25)، 229-254.
[5] فضلی، علی، و فولادچنگ، محبوبه. (1398). رابطه وجدان تحصیلی با فرسودگی تحصیلی: نقش واسطه گری اهداف پیشرفت. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 12(3)، 85-97.
[6] فولادی، مریم، عابدی، احمد، و بوستان، افسانه. (1399). درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد روانشناختی بر اضطراب اجتماعی دانش¬آموزان دختر دبیرستان. علوم اسلامی انسانی، 6(22)، 22-31.
[7] شریفی فرد، فاطمه، نوروزی، کیان، و حسینی، محمدعلی. (1393). ارتباط فرسودگی تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی در بین دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 12(8)، 792-799.
[8] طاهری، فرناز، درتاج، فریبرز، دلاور، علی، و سعادتی شامیر، ابوطالب. (1397). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر مشارکت تحصیلی: نقش واسطه ای استرس تحصیلی و فرسودگی تحصیلی. مطالعات روان شناختی، 14(4)، 157-174.
[9] طهماسب زاده شیخلار، داوود، شیخی، موریس، و عظیم پور، احسان. (1397). نقش بهزیستی اجتماعی و فرسودگی تحصیلی در پیش بینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 11(2)، 83-90.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
درمان شناختی رفتاری، فرسودگی تحصیلی، خودتنظیمی تحصیلی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The present study aimed to determine the effectiveness of cognitive behavioral therapy on academic burnout, academic self-regulation in high school students of Babak city in 2022. The existing research is a semi-experimental research of the pre-test-post-test type with a control group. The statistical population of the research is all female high school students in Babak city in 2022, which are 8765 people. The research sample was 30 people by random sampling method, which was randomly divided into two experimental and control groups (15 people in each group). The tools of this research were the academic burnout questionnaire of Bresso, Salanova and Scheffley (1997), the academic self-regulation questionnaire of Pintrich and de Groot (1990). The results of covariance analysis show that cognitive behavioral therapy reduces academic burnout and increases academic self-regulation in students.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
cognitive behavioral therapy, academic burnout, academic self-regulation
- صفحات : 92-99
-
دانلود فایل
( 679.33 KB )