-
آرشیو :
نسخه زمستان 1402 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12097
-
موضوع :
روانشناسی بالینی
-
نویسنده/گان :
| زهرا غلامی، عبدالمحمد قدرتیان، سحر مطلق مهاوی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از انجام این پژوهش پیش بینی اعتیاد به فضای مجازی بر اساس راهبردهای مقابله ای با میانجیگری دشواری در تنظیم هیجان در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر می باشد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است و جامعه موردنظر را 204 نفر (145زن و 59 مرد 20 تا 63 ساله) از دانشجویان بوشهری تشکیل می دهند، که به صورت غیرتصادفی و در دسترس انتخاب شدند. ابزار این پژوهش نیز، مقیاس اعتیاد به اینترنت یانگ (IAT) ، مقیاس سبک های مقابله ای پارکر و اندلر (CISS) و مقیاس دشواری در تنظیم هیجان گرتز و روئمر (DERS) بوده اند. یافته های این پژوهش نشانگر برقراری رابطه معکوس و معنی دار بین دشواری در تنظیم هیجان دانشجویان با راهبرد های مقابله ای و نیز رابطه مثبت و معنی دار بین دشواری در تنظیم هیجان دانشجویان با میزان اعتیاد به اینترنت آنان و علاوه بر این، رابطه معکوس و معنی دار بین راهبرد های مقابله ای در دانشجویان با میزان اعتیاد به اینترنت آنان می باشد. براین اساس می توان نتیجه گرفت که راهبردهای مقابله ای با واسطه و بی واسطه با اعتیاد به فضای مجازی دانشجویان رابطه معنادار دارد، همچنین دشواری در تنظیم هیجان نقش میانجی گری جزئی ایفا نموده و می تواند تاثیرات معناداری را روی افزایش گرایش به اینترنت در دانشجویان بگذارد اما بدون این متغیر نیز، راهبردهای مقابله ای می تواند نقش مستقیمی را در افزایش و یا کاهش وابستگی به فضای مجازی داشته باشد.
-
لیست منابع :
[1] امامی راد، ر.، زنجانی، ز.، حسین پور، س.، جوکار، س. (1400). بررسی مقایسه ای طرحواره های هیجانی و ابعاد مختلف دشواری در تنظیم هیجان بین دانشجویان دارای رفتارهای خودآسیب رسان (Self-Harm) با دانشجویان فاقد این رفتارها. مجله فیض، 25(4)،1090-1100.
[2] پیری، ز.، امیری مجد، م.، بزازیان، س.، قمری، م. (1398). نقش میانجی راهبردهای مقابله ای در رابطه بین دشواری تنظیم هیجان و اعتیاد به اینترنت. مجله افق دانش، 26(1)، 38-53.
[3] تختائی، م.، حومنیان شریف آبادی، داود.، شیخ، محمود. (1400). مقایسه مهارت های حرکتی و شاخص توده بدنی کودکان با اعتیاد و بدون اعتیاد به اینترنت. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت)، 13(1)، 59-72.
[4] حاتمیان، پ.، سپهری نژاد، م. (1397). پیش بینی فرسودگی تحصیلی بر اساس دشواری تنظیم هیجان و حمایت اجتماعی در دانشجویان پرستاری. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 11(1)، 60-65.
[5] دهقان ابنوی، س.، علی اکبری، ف.، جوکار، ز.، نجفی، ف.، محمودی، م. (1400). نقش راهبرد های مقابله ای در اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی بوشهر. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 21(84)، 464-472.
[6] سلطانی، ا.، بقایی فرد، ح. (1399). بررسی ارتباط بین اعتیاد به اینترنت با علائم اضطراب درتعاملات اجتماعی وسبک های مقابله با استرس در بین دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیرازدر سال 1397. مجله علوم پزشکی صدرا، 8(4)، 429-442.
[7] سلطانی بناوندی، ا.، عسکری زاده، ق.، تجربه کار، م. (1399). پیش بینی خود شفقت ورزی بر اساس معنای زندگی با نقش میانجی راهبردهای مقابله با تنیدگی در دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 20(83)، 377-386.
[8] صدری دمیرچی، ا.، درگاهی، ش.، قاسمی جونبه، ر.، اعیادی، ر. (1399). نقش تابآوری ادارک شده خانواده و تنظیم هیجان در پیشبینی اعتیاد به اینترنت دانشآموزان. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه، 9(1)، 54-68.
[9] طباطبائی، س.، دانشمند، ب.، عظیمی، ز.، جهانگرد، ح. (1398). ارتباط عامل های شخصیت بر سازمان دهی مطالعه, استرس و فشار زمانی با میانجی گری راهبرد مقابله ای. اندیشه های نوین تربیتی، 15(2 )، 71-98.
[10] عبدل پور، ق.، شالچی، ب.، حمزه زاده، س.، صالحی، ع. (1398). نقش واسطه گری عزت نفس در رابطه شفقت به خود و دشواری در تنظیم هیجان با اعتیاد به اینترنت. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 6(3)، 129-143.
[11] عنایتی، ش.، نژاد بریس، ا.، سلطانی، ن.، طریقی شادمهانی، ع.، اسدپور.، ع. (1396). پیش بینی اعتیاد به اینترنت براساس راهبردهای مقابله ای و عزت نفس در دختران و پسران شهر شیراز. نخستین کنگره ملی دانشجویی پژوهش های نوین در روانشناختی رشت.
[12] عینی پور، ج.، بیات، م.، پاشنگ، س. (1400). پیش بینی اعتیاد به اینترنت دانشجویان بر اساس سیستم های مغزی-رفتاری. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 19(1)، 85-98.
[13] کاظمی زهرانی، ح.، ابراهیمی جوزدانی، ف.، هاشمی نجف آبادی، س.، فرهمند، ه. (1398). نقش واسطهای ناگویی طبعی در پیش بینی نگرش های تغذیه ای بر اساس دشواری های تنظیم هیجان. مجله علوم روانشناختی، ۱۸(۸۲)، ۱۲۱۹-۱۲۱۳.
[14] محمدپور، م.، رحیمی چم حیدری، ر.، رمضانی، ن.، احمدی، ر.، بیرانوندی، م. (1400). نقش انعطاف پذیری روان شناختی و دشواری در تنظیم هیجان در پیش بینی ترس از کرونا (کووید-19) در ساکنان شهر کرمانشاه. مجله روان شناسی بالینی، 13(2)، 191-200.
[15] نظری، م.، لطفی، م.، امینی، م. (1399). نقش واسطه ای دشواری های تنظیم هیجان در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده با گرایش به رفتارهای پرخطر و اعتیاد به اینترنت. رویش روان شناسی، 9 (11 (پیاپی 56))، ۶۵-۷۶.
[16] American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5-TR), DC: APA.
[17] Amichai-Hamburger, Y., Ben-Artzi, E. (2003). Loneliness and Internet use. Computers in Human Behavior, 19(1), 71–80.
[18] Chen, Z., Poon, K., Cheng, C. (2017). Deficits in recognizing disgust facial expressions and Internet addiction: Perceived stress as a mediator. Psychiatry Research, 254, 211-217.
[19] Du Plessis, G. P. (2012). Toward an Integral Model of addiction: By means of integral methodological pluralism as a metatheoretical and integrative conceptual framework. Journal of Integral Theory and Practice, 7(3), 1-24.
[20] Grech, L.B., Kiropoulos, L.A., Kirby, K.M., Butler, E., Paine, M., Hester, R. (2018) Target coping strategies for interventions aimed at maximizing psychosocial adjustment in people with multiple sclerosis. International Journal of MS care, 20(3):109-119.
[21] Inwood, E., Ferrari, M. (2018). Mechanisms of change in the relationship between self‐compassion, emotion regulation, and mental health: A systematic review. Applied Psychology: Health and Well‐Being, 10 (2), 215-235.
[22] John, A., Glendenning, A. C., Marchant, A., Montgomery, P., Stewart, A., Wood, S., Hawton, K. (2018). Self-harm, suicidal behaviours, and cyberbullying in children and young people: Systematic review. Journal of Medical Internet Research, 20(4): e129.
[23] Klemanski, D. H., Curtiss, J., McLaughlin, K. A., Nolen-Hoeksema, S. (2017). Emotion regulation and the transdiagnostic role of repetitive negative thinking in adolescents with social anxiety and depression. Cognitive therapy and research, 41(2), 206-219.
[24] Kuss, D. J., Lopez-Fernandez, O. (2016). Internet addiction and problematic Internet use: A systematic review of clinical research. World Journal of Psychiatry, 6(1), 143–176.
[25] Omoyemiju, M.A., Popoola, B. (2020). Prevalence of internet addiction among students of Obafemi Awolowo University, Ile-Ife, Nigeria. British Journal of Guidance & Counselling, 49(1), 1-11.
[26] Rosliza, A.M., Ragubathi, M.N., Mohamad Yusoff, M.K.A., Shaharuddin, M.S. (2018). Internet Addiction among Undergraduate Students: Evidence from a Malaysian Public University. International Medical Journal Malaysia, 17 (2).
[27] Venkatesh, V., Sykes, T., Chan, F.K.Y., Thong, J.Y.L, Hu, P.J. (2019). Children’s Internet Addiction, Family-to-Work Conflict, and Job Outcomes: A Study of Parent–Child Dyads. Management Information Systems Quarterly, 43(3), 903-927.
[28] Yücens, B., Üzer, A. (2018). The relationship between internet addiction, social anxiety, impulsivity, self-esteem, and depression in a sample of Turkish undergraduate medical students. Psychiatry Research, 267, 313-318.
[29] Zyga, S., Mitrousi, S., Alikari, V., Sachlas, A., Stathoulis, J., Fradelos, E., Panoutsopoulos, G., Maria, L. (2016). Assessing factors that affect coping strategies among nursing personnel. Materia Socio Medica, 28(2), 146–150.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
اعتیاد به فضای مجازی، راهبردهای مقابله ای، دشواری در تنظیم هیجان، دانشجویان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this research is to predict cyberspace addiction based on coping strategies with the mediation of difficulty in emotion regulation in students of Islamic Azad University, Bushehr branch. The current research method is descriptive and correlational, and the target population consists of 204 students (145 women and 59 men aged 20 to 63) from Bushehr, who were selected non-randomly and available. The tools of this research were Young's Internet Addiction Scale (IAT), Parker and Endler Coping Styles Scale (CISS) and Gertz and Roemer's Emotion Regulation Difficulty Scale (DERS). The findings of this research indicate the establishment of an inverse and significant relationship between the difficulty in regulating students' emotions with coping strategies, as well as a positive and significant relationship between the difficulty in regulating students' emotions and their level of Internet addiction, and in addition, an inverse and significant relationship There is a correlation between students' coping strategies and their level of internet addiction. Based on this, it can be concluded that mediated and direct coping strategies have a significant relationship with students' cyberspace addiction, and difficulty in regulating emotion plays a partial mediating role and can have significant effects on increasing students' tendency to use the Internet. But even without this variable, coping strategies can have a direct role in increasing or decreasing dependence on virtual space.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Internet Addiction, Coping Strategies, Emotion Regulation Difficulties, Students
- صفحات : 37-46
-
دانلود فایل
( 1.05 MB )