-
آرشیو :
نسخه زمستان 1402 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12111
-
موضوع :
روانشناسی بالینی
-
نویسنده/گان :
| ژینو شریفی، مصلح شفیعی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین خودتنظیمی شناختی و عاطفی با اختلال یادگیری در دانش آموزان بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مدارس ابتدائی در شهر پاوه در سال تحصیلی 1403 - 1402 بود. نمونه آماری برابر با 15 نفر که به روش نمونه گیری تصادفی هدفمند انتخاب گردید. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد جمع آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری پیرسون، رگرسیون در سطوح استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد بین خودتنظیمی شناختی و عاطفی با اختلال یادگیری در دانش آموزان رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. بنابراین دانش آموزانی که توانایی و شناخت به خودتنظیمی شناختی و عاطفی دارند کمتر دچار اختلال یادگیری خواهند شد.
-
لیست منابع :
[1] اکاتی، نازنین؛ رضوانی شکیب؛ مژگان؛ اصغری نکاح، سید محسن؛ صادقی بایگی، معصومه. (1397). بررسی نقش خودکارآمدی و نوع سبک فرزندپروری مادر در پیش بینی اضطراب کودکان پیش دبستانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. 6 (4): 57 – 64.
[2] آهنگرقربانی، زهره. حاجلو، نادر. سپهری نسب، زهرا. معزز، رقیه. (1398). اثربخشی حافظه فعال بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص. مجله ناتوانیهای یادگیری. دوره 8. شماره4. ص 7 – 26.
[3] چراغی، محمدعلی. (1382). تئوری خودتنظیمی. مجله اصول بهداشت. ص 48 – 47.
[4] حاج شمسایی، مهدی؛ کارشکی، حسین و امین یزدی، سید امیر. (1393). آزمون مدل نقش میانجیگرانه خودتنظیمی عاطفی در رابطه بین جو روانی اجتماعی کلاس و ناسازگاری کلاس دانش آموزان دوره راهنمایی. مجله روانشناسی مدرسه، 3(3): 21 – 37.
[5] خانجانی، زینب. فرجی، رضا. فاروقی، پریا. (1394). اثربخشی خود نظم دهی بر کنشهای اجرایی دانشآموزان با ناتوانی های یادگیری. روانشناسی تحولی؛ روانشناسی ایرانی. سال 12. شماره 45. ص 51 - 59 .
[6] صالحی، بتول. (1385). بررسی و مقایسه راهبردهای خود تنظیمی عاطفی در بین دانشجویان مبتلا به اختلالات اضطرابی و افسردگی یا دانشجویان عادی شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد؛ دانشگاه الزهراء (س).
[7] صمدی، معصومه. (1383). بررسی نقش راهبردهای خودتنظیمی در حل مسائل ریاضی دانش آموزان. نوآوریهای آموزشی فصلنامه علمی پژوهشی. شماره 7، سال سوم، بهار، صفحات؛ 68 – 79.
[8] طغیانی، زهرا. (1385). رویکرد خودنظم بخشی، برنامه عملی و علمی در جهت ارائه خدمات مشاورهای مؤثر به دانشجویان در معرض افت تحصلی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
[9] عباسی، مسلم؛ بگیان، محمد جواد؛ اعیادی، نادر؛ درگاهی، شهریار. (1394). مقایسه خود دلسوزی، اجتناب شناختی و خودتنظیمی عاطفی در دانش آموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری. فصلنامه نسیم تندرستی، 4(1): 31 – 40.
[10] عشورنژاد، فاطمه. (1392). اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر انگیزه پیشرفت دانش آموزان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 3(27)، 103 – 116.
[11] علیزاده فرد، سوسن. (1397). اثر بخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر ذهن و رفتارهای اجتماعی کودکان دارای اختلال یادگیری غیر کلامی. پایگاه مرکز اطلاعاتی جهاد دانشگاهی. دوره7. شماره 4. ص 129 – 105.
[12] قنبری میلاسی، مهراب. (1394). رابطه بین ویژگیهای شخصیتی نئو و روشهای خود تنظیمی عاطفی معتادان با گرایش مجدد به مصرف مواد با توجه به عوامل دو گرافیک در مراجعه کنندگان به مراکز ترك اعتیاد شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر.
[13] لطف آبادی، حسین. (1397). روانشناسی رشد کاربردی نوجوانی و جوانی. چاپ سوم. تهران:سازمان ملی نوجوانان.
[14] مرادی، آسیه؛ بابائی، عبدالرحمن؛ کرمی، جهانگیر. (1399). نقش خودتنظیمی عاطفی و اهمالکاری رفتاری در پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشآموزان. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری. 8 (14): 57 – 71.
[15] مطیعی. حورا. (1390). ساخت بسته آموزشی خودتنظیمی کاهش اهمال کاری تحصیلی و بررسی اثربخشی و ویژگیهای روان سنجی آن؛ انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
[16] معمار، المیرا. (1394). اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودتنظیمی عاطفی، ذهن آگاهی بین فردی و بهزیستی روانی مادران و مشکلات رفتاری دختران نوجوان. دانشگاه آزاد تهران مرکزی. رساله دکتری.
[17] نعمتی، شهروز. اسداللهی، مریم. (1398). اثربخشی آموزش راهبردهای خود تنظیمی برنگرش نسبت به مدرسه در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه. مجله ناتوانیهای یادگیری. دوره 8. شماره 3. ص 7 – 25.
[18] Bamiser,T. &Wohos, B.(2004) "Self-regulation empowerment program :A School based propgram to enhance self-regulated and self-motivated cycles of student learning". Psychology in the school. 537-549.
[19] Berkeley, Sh. Larsen, A. Fostering Self-Regulation of Students with Learning Disabilities: Insights from 30 Years of Reading Comprehension Intervention Research. Learning Disabilities Research & Practice. (2018). 00(0), 1–12.
[20] Boekaerts, M., Pintrich, P. R., and Zeidner, M. (Eds.). (2000). Handbook of selfregulation. San Diego, California: Academic Prees.
[21] Bumeister, R & Kathleen D.U.(2009). Handbook of self-regulation research, theory and applications NEWYORK: The Guifordpress.
[22] Desrosiers, A., Vine, V., Curtiss, J., & Klemanski, D. H. (2014). “Observing nonreactively: Aconditional process model linking mindfulnessfacets, cognitive emotion regulation strategies, and depression and anxiety symptoms”. Journal of Affective Disorders, 165, 31-37.
[23] Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive– developmental inquiry. American Psychologist, 34(10),906–911.
[24] Leppink,J.Paas,F.Van Gog,T, van Merriënboer,J(2020).How to measure effects selfregulation learning wit.
[25] Luna, B., Padmanabhan, A., & O’Hearn, K. (2010). What has fMRI told us about the development of cognitive control through adolescence?. Brain and Cognition, 72(1), 101-113.
[26] Paintinch, P. (1999). The influence of depressed and elatedmood on deductive and inductive reasoning. Inngination, Cognition,and Personality, 13,57- 7l.
[27] Pelco.L, Reed-victor. E, (2007). Self-regulation and learning-related social skills: Intervention ideas for elementary school students. Preventing school Failure: Alternative Education of Children and youth, 51(3). 36-42.
[28] Pintrich, P. R., & de Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33–40.
[29] Ridder, D& wit, (2006). Self-regulation in heath behavior, England: john willy & sons Ltd, p p 1-3.
[30] Santosh, S., Roy, D. D., & Kundu, P. S. (2015). Cognitive self-regulation, social functioning and psychopathology in schizophrenia. Industrial Psychiatry Journal, 24(2), 129.
[31] Scholnick, E. K., & Friedman, S. L. (1987). The planning construct in the psychological literature.
[32] Schunk, D. H., & DiBenedetto, M. K. (2020). Cognitive regulation. In Oxford Research Encyclopedia of Education.
[33] Shunk, D.H Zimmerman, B.J.(1998). Socialrigins of self-regulatory competence. Educational psychology, 32, 9, 195-201.
[34] Singh, J. P., Serper, M., Reinharth, J., & Fazel, S. (2011). Structured assessment of violence risk in schizophrenia and other psychiatric disorders: a systematic review of the validity, reliability, and item content of 10 available instruments. Schizophrenia Bulletin, 37(5), 899-912.
[35] Zimmerman, B. J.(2000). Attining self_regulation school cognitive presp. ection. Cadiago, ca. Cognitive perspective. Sandiago. Ca. Academic press.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
خودتنظیمی، خودتنظیمیشناختی، خود تنظیمی عاطفی، دانشآموزان، اختلال یادگیری.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this research was to investigate the relationship between cognitive and emotional self-regulation and learning disorders in students. The statistical population of this research included all elementary school students in Paveh city in the academic year of 1402-1403. The statistical sample is equal to 15 people who were selected by purposeful random sampling. The research method was a correlational description. The required data were collected through Bofard's self-administered questionnaire. Pearson's statistical tests, regression at inferential levels were used to analyze the data. The results showed that there is a direct and significant relationship between cognitive and emotional self-regulation and learning disorders in students. Therefore, students who have the ability and knowledge of cognitive and emotional self-regulation will suffer less learning disorders.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Self-regulation, cognitive self-regulation, emotional self-regulation, students, learning disorder
- صفحات : 47-56
-
دانلود فایل
( 729.59 KB )