-
آرشیو :
نسخه بهار 1402 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12013
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| سحر کارگر
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
پژوهش حاضر با هدف مقایسه خودکارآمدی تحصیلی و خودنظم جویی هیجانی و تاب آوری در دانش آموزان دختر و پسر انجام شد. این پژوهش بر اساس طرح علی – مقایسه ای انجام شده است. این پژوهش از دو جامعه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم منطقه 2 آموزش و پرورش شهر تهران تشکیل شد. در این پژوهش تعداد 200 دانش آموز (100 دانش آموز دختر) و (100 دانش آموز پسر) به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه خودکار آمدی جینکز و مورگان (1999)، پرسشنامه خودنظم جویی شناختی هیجان (CERQ-P) گارنفسکی کرایج (2006)، پرسشنامه تاب آوری کونور و دیویدسون (2003) استفاده شد. در بخش آمار توصیفی از شاخص های فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و نمودار استفاده شد. همچین در بخش آمار استنباطی برای مقایسه دو گروه (دانش آموزان دختر و پسر) از تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) و آزمون تی مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد دانش آموزان دختر و پسر هر دو از خودکارآمدی تحصیلی یکسانی برخوردار بودند. دانش آموزان دختر از تنظیم هیجانی مثبت پایین تری برخور بودند و از هیجانات منفی بالاتری نسبت به پسران برخوردار بودند (p<0/01). دانش آموزان پسر از تاب آوری بالاتری نسبت به دانش¬آموزان پسر برخوردار بودند (p<0/01).
-
لیست منابع :
[1] بشارت، محمدعلی؛ و همکاران .(1396). نقش تعدیل کننده راهبردهای تنظیم هیجانی شناختی در رابطه بین ناگویی هیجانی و مشکلات بین شخصی در دانش آموزان دبیرستانی شهر ایلام. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه ایلام.
[2] تامپسون پروت، داگلاس، براون. (2012). روان درمانی و مشاوره کودکان و نوجوانان (کاربردهای عملی در مراکز درمانی و مدارس)، ترجمه فرهی، حسن. (1395). تهران: انتشارات¬ارجمند.
[3] جوکار، بهرام .(1394). رابطه هدف گرایی و تاب آوری. فصلنامه روانشناسی تبریز. دوره دوم، شماره 5. 35-53.
[4] سعیدی، هیوا؛ درتاج، فریبرز؛ سلیم، اسامه .(1396). رابطه تاب آوری و احساس تنهایی با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان بانه. فصلنامه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، سال ششم، شماره 2، پیاپی 22، 94-83.
[5] شاه بختی، زینب .(1392). بررسی اثربخشی آموزش مهارت های تحصیلی بر انگیزش پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان دختر سوم دبیرستان رشته تجربی. پایان نامه کارشناسی ارشد. رشته مشاوره¬ مدرسه، دانشگاه علامه طباطبایی.
[6] شریفی، مریم، حیدری راد، معصومه (1397). مقایسه باورهای خودکار آمدی، راهبردهای تنظیم هیجان تحمل ابهام در دانشآموزان دختر و پسر. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد سلامی واحد تهران مرکز.
[7] صالحی، مریم؛ سیف، علی اکبر .(1396). بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی با انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر دبیرستانی پایه سوم رشته¬های ریاضی فیزیک و علوم انسانی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
[8] صفاری نیا، مجید؛ بازیاری میمند، مهتاب .(1392). مقایسه تاب آوری هیجانی و اجتماعی در دانش آموزان مناطق محروم و غیر محروم، اندیشه های نوین تربیتی، 8 (1)، 124-107.
[9] فتحی آشتیانی، ع .(1396). آزمون های روان شناختی: ارزشیابی شخصیت و سلامت روان. تهران: انتشارات بعثت.
[10] فولادوند، خدیجه؛ فرزاد، ولی الله؛ شهرآرای، مهرناز؛ سنگری، علی اکبر .(1394). اثر حمایت اجتماعی، استرس تحصیلی و خودکار آمدی تحصیلی بر سلامت روانی – جسمانی. روانشناسی معاصر، 4 (2)، 81-93.
[11] قنبرزاده علمداری، زهرا .(1397). مقایسه باورهای خودکارآمدی در دانش آموزان دختر و پسر. پایان¬نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
[12] کار، آلان .(2012). روان شناسی مثبت. علم شادمانی و نیرومندی¬های انسان. ترجمه: شریفی، حسن پاشا و همکاران .(1395). تهران: سخن.
[13] کدیور، پروین .(1397). مقایسه خودکار آمدی و خلاقیت در دانش¬آموزان کاربر اینترنت و دانش آموزان غیر کاربر. فصلنامه تعلیم و تربیت، دوره23. شماره1. 111-133.
[14] کریمی، یوسف .(1397). روان شناسی اجتماعی (نظریه¬ها، مفاهیم و کاربردها). تهران: نشر ارسباران.
[15] نیکخواه، مرتضی .(1398). روش های برخورد با استرس¬های زندگی. تهران: انتشارات جوان.
[16] Finligd.,A.(2019). Factors Related to Performance of Health Practices Among Asian Adolescents in the United States. Asia Nur Res.2019;4(2):64-74
[17] Flaherty, Hart. (2016). Effect of interaction between parental treatment styles and peer relations in classroom on the feelings of loneliness among deaf children in Egyptian schools. Published doctoral dissertation, University of Tübingen, Germany. Berlin: Wissenschaftlicher Verlag Berlin.
[18] Ford, J. L., Ildefonso, K., Jones, M. L., & ArvinenBarrow, M. (2017). Sport-related anxiety: current insights.Open access journal of sports medicine,8, 205.
[19] Garms & Maston. S . (2010). Ordinary magic : Resilience processes in development . American psychologist , 56 , 227 -238.
[20] Gross J.J. (2015). Handbook of emotion regulation , New York: Guilford Press.
[21] Jonson-Reid, M.,D,L. Saunders,J., Williams ,T. & Wiliams. J.H .(2017). Academic self- efficacy among African American youths: Implication for school social work practice. Children and Schools,27(1),5-14.
[22] Karademas K.,.(2019). Influence of academic resilience, self-efficacy and depression on college life adjustment in Korea's nursing college students. Indian J Sci Technol. 2019;8-19.
[23] Masten, A. S. (2001). Ordinary magic: Resilience processes in development. American Psychology, 56, 227-238.
[24] Millet. (2018). Resiliency determinats and resiliency processes armong female adult surnivors of Childhood Sexual Abuse, (10),125-130
[25] Moriis N. E, Lynch Ch. S, Greco C. M, Tindle H. A, & Weiner D. K. (2018). "I Felt Like a New Person, "The effects of mindfulness Meditation on older adults with chronic pain: Qualitative Narrative Analysis of diary entries", The Journal of pain , 9 ( 9 ) , 8 4 1 - 8 4 8.
[26] Pajares, f & Schunk, D, H .(2017). Self and self-belief in psychology and education: An historical perspective. Psychology of Education: New york: Academic perss.
[27] Sarp N & Tosun A. (2017), Duygu ve otobiyografik bellek [Emotion and autobiographical memory], sikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches in Psychiatry, 3 (3), 446-465.
[28] Troy., A., Mouse.N., (2015 ).The influence of social self – efficacy, self – esteem , and personality differences on loneliness and depression. Presented in partial fulfillment of the requirements for the Degree Doctor of Philosophy in the Graduate school of The Ohio State University.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
تاب آوری، خودکارآمدی تحصیلی، خودنظم جویی هیجانی، دانش آموزان دختر و پسر.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The present study was conducted with the aim of comparing academic self-efficacy and emotional self-regulation and resilience in male and female students. This research is based on causal-comparative design. This research was made up of two groups of male and female students of the second secondary level of the 2nd education district of Tehran. In this research, 200 students (100 female students) and (100 male students) were selected by cluster sampling method. Jinks and Morgan's (1999) Self-Attendance Questionnaire, CERQ-P by Garnevsky-Kraij (2006), and Connor and Davidson's (2003) Resilience Questionnaire were used to collect data. In the descriptive statistics section, frequency indicators, mean and standard deviation and graphs were used. Also, in the inferential statistics section, multivariate analysis of variance (MANOVA) and independent t-test were used to compare two groups (male and female students). The results showed that both male and female students had the same academic self-efficacy. Female students had lower positive emotional regulation and had higher negative emotions than boys (p<0.01). Male students had higher resilience than male students (p<0.01).
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
resilience, academic self-efficacy, emotional self-regulation, male and female students
- صفحات : 140-155
-
دانلود فایل
( 1,014.86 KB )