-
آرشیو :
نسخه زمستان 1402 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12101
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
| نوشاد قاسمی، ویا زنگنه
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از انجام این تحقیق، مقایسه احساس تنهایی، احساسات مثبت به همسر و جرأت ورزی در میان مادران دانش آموزان عادی و مادران دانش آموزان دارای نارسایی هوشی رشدی شهر فسا بوده است. تحقیق حاضر یک تحقیق کاربردی بوده و همچنین به دلیل نوع موضوع که مقایسه ای بود، لذا در دسته پژوهش های علی مقایسه ای قرار داشت. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه مادران دانش آموزان دارای نارسایی هوشی و رشدی همتایان آنها در سال تحصیلی 1402-1401 بوده است. با توجه به نوع روش تحقیق، برای نمونه گیری، از روش گروه های جور شده (همتا) استفاده شد. برای همتاشدن تعداد نمونه های مقایسه ای، با توجه به نوع روش مقایسه ای 30 نفر از مادران دانش آموزان عادی و 30 نفر از مادران دانش آموزان دارای نارسایی هوشی-رشدی در شهر فسا با شیوه نمونه گیری هدفمند، همتا و همانندسازی شد. همتاسازی بر اساس سن، تحصیلات و شاغل بودن تعیین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه احساس تنهایی راسل، پیلوا و کورتونا (۱۹۸۰)، پرسشنامه جرات ورزی گمبریل و ریچی(1975)، پرسشنامه احساسات مثبت به همسر دانیل الری(1975) بوده است. پس از تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS نگارش 26نتایج نشان داد بین احساس تنهایی مادران دانش آموزان عادی با مادران دانش آموزان دارای نارسایی هوشی رشدی تفاوت معناداری با اختلاف میانگین تقریبی 12.433 نمره وجود دارد و بین احساسات مثبت به همسر در مادران دانش آموزان عادی با مادران دانش¬آموزان دارای نارسایی هوشی رشدی تفاوت معناداری با اختلاف میانگین تقریبی 17.600 نمره وجود دارد(P<0.05). و همچنین بین جرات ورزی مادران دانش آموزان عادی با مادران دانش آموزان دارای نارسایی هوشی رشدی شهر فسا تفاوت معناداری با اختلاف میانگین تقریبی 12.366 نمره وجود دارد.
-
لیست منابع :
[1] ابراهيمي، محمدرضا (1385)، ازدواج و رضايت زناشويي، مقالات علمي و تخصصي در زمينه روانشناسي باليني و مباحث مرتبط، فروردين ماه.
[2] احمدي، محمد علی. (1395 ).اثربخشی آموزش ایمن سازي در برابر استرس بر ابراز وجود)جرات ورزي( و سازگاري اجتماعی دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد توان بخشی. دانشگاه محقق اردبیلی. دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
[3] آرمان، سرور وزارعي، ناهيد (1383)، بررسي اثر بخشي گروه درماني شناختي- رفتاري بر عملكرد خانواده و رضايت زناشويي در مادران مبتلا به اوتيسم، ارائه شده در نخستين كنگره آسيب شناسي خانواده در ايران.
[4] اميني قمي، محمد، (1380)، بررسي رابطه ابراز احساسات زوجين با رضايت زناشويي، پايان نامه كارشناسي ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن.
[5] بدري گرگري، رحیم و زمانلوي گرگري، سمیرا.(1395). اثربخشی آموزش جرأت ورزي بر بهبود کیفیت زندگی نوجوانان دختر قربانی خشونت. زن و مطالعات خانواده. سال نهم، شماره 34 ،7-26.
[6] دربا، محمد و شاهمرادي، سمیه. (1399). رابطه جرات ورزي و ابرازگري هیجانی و رضایت زناشویی با میانجیگري کیفیت زندگی در زنان ورزشکار و غیر ورزشکار. مطالعات اجتماعی روانشناسی زنان. سال هجدهم. شماره 3 .75-106.
[7] رحیمی، جعفر؛ بشلیده، کیومرث؛ حقیقی، جمال و مهرابی زاده هنرمند، مهناز.(1385). بررسی تاثیر آموزش جرات ورزي بر مهارت هاي اجتماعی، اضطراب اجتماعی و ابراز وجود در دانش آموزان پسر سال اول مقطع متوسطه. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. دوره سیزدهم، شماره 1 ،24-111.
[8] رهنما، اكبر، (1383)، آسيب شناسي روابط زناشويي و ارئه راهكارها، ارائه شده در نخستين كنگره سراسري آسيب شناسي خانواده در ايران، ارديبهشت ماه.
[9] زارع، معصومه و خرمایی، فرهاد. (1395). ویژگی هاي روان سنجی مقیاس جرات ورزي سازگارانه و پرخاشگرانه. روش ها و مدل هاي روانشناختی. سال هفتم، شماره 23 ،39-56.
[10] زارعی، محمدعلی و رفاهی، ژاله. (1394). اثربخشی آموزش مهارت جرات ورزي بر کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار کمیته امداد شهر شیراز. اولین همایش ملی علمی -پژوهشی روانشناسی، علوم تربیتی و آسیب شناسی جامعه.
[11] سپهوند، رضا و محمدیاري، زهره. (1399). بررسی نقش میانجی جرأت ورزي در تأثیرگذاري مهارتهاي سیاسی بر قانون شکنی خیرخواهانه در بین مدیران سازمان هاي دولتی استان ایالم. پژوهش هاي مدیریت در ایران. دوره بیست و چهارم. شماره 2، .112-137.
[12] علی بابایی، م.، و وهابی همابادی، ج.، و خالقی پور، ش. (1398). اثربخشی آموزش تلفیقی مهرورزی با خودگویی مثبت بر خصومت, تاب آوری و احساس مثبت به همسر در زنان خیانت دیده. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 5(2 (پیاپی 18) ), 47-64.
[13] فرح بخش، كيومرث (1383)، مقايسه ميزان اثر بخشي فنون زوج درماني نظريه اليس، گلاسر و تركيبي از آن دو در كاهش تعارضات زناشويي، پايان نامه دكتري دانشگاه علامه طباطبايي.
[14] کرباسیان، سیما؛ طالبیان شریف، جعفر و عبدخدائی، محمدسعید. (1398). تأثیر آموزش گروهی جرئت ورزي بر بهبود کیفیت زندگی کاري کارکنان بیمارستان خاتم االنبیاي مشهد. مجلة علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار. دوره بیست و شش، .617-610 ،5
[15] نادري بنی، رضا و لطفی، حمید.(1397). تأثیر آموزش مهارت هاي زندگی بر جرات ورزي و مسئولیت پذیري دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی. فصلنامه علمی - پژوهشی آموزش علوم دریایی. شماره 12 ،1-12.
[16] Bradley JM, Hojjat M. (2017) A model of resilience and marital satisfaction. The Journal of social psychology. 2017 Sep 3;157(5):588-601.
[17] Bradley JM, Hojjat M. A model of resilience and marital satisfaction. The Journal of social psychology. 2017 Sep 3;157(5):588-601.
[18] Brophy & korner (2020). The role of self-compassion in the relationship between attachment, depression, and quality of life. Volume 260, 1 January 2020, Pages 45-52.
[19] Brost, J. B. (2015). "A Systematic Review of the Effects of Family Conflict: Focusing on Divorce, Infidelity, and Attachment Style". http://dx.doi.org/10.1111/j.1752-0606.2005. 01556.
[20] Christopher, H. , Kamlesh Singh and Brett, L. , (2011). The Happy Personality in India: The Role of Emotional Intelligence. Journal of Happiness Study, 12: 807-817
[21] Golparvar, M., & Javadian, Z. (2012). Moderating effects of the big five personality factors on the relationship between perceived organizational justice and organizational citizenship behaviors (OCBs). European Journal of Scientific Research, 74, 527-543.
[22] Halford. w.Kim, Bouma Ruth,Kenlly, Adrian, Yang Rass. Mcd (1999) individual Psychopatology and Marital Disteres anslyzing the association and implication for therapy , behavior modification vel 23 No2.
[23] Himmerich & Boykin (2018). Barriers to self-compassion for female survivors of childhood maltreatment: The roles of fear of self-compassion and psychological inflexibility. Volume 76, February 2018, Pages 216-224.
[24] Johnson, S. M.. Greenman P. S. (2006). The pat to a secure bond Emotionally focused couple therapy. Journal Clinical Psychology, 62(5) 597-609.
[25] Luthans, F., & Youssef-Morgan, C. M. (2017). Investigating the effect of psychological capital (hope, optimism, resilience and self-efficacy) on marital adjustment. 2017;26(11):23-24.
[26] Masten S, Monn R. Resilience in children and families: A call for integrated science, practice, and professional training. Family relations.2015;64(1):5-21.
[27] Mc. nutty. J. (2004). Realistic expectations pivotal to marital. Journal of Marriage and Frnrrihy Tlrerapty.
[28] Mohamadzade M, Jahandari P. The Relationship of Resilience and Emotional Regulation with Life Expectancy among Soldiers. Military Caring Sciences. 2019; 6(3): 198-206.
[29] Raes, F., Pommier, E., Neff, K. D., & Van Gucht, D. (2011). Construction and factorial validation of a Short Form of the Self-compassion Scale. Clinical Psychology and Psychotherapy, 18, 250-255.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
احساس تنهایی، احساسات مثبت به همسر، جرأت ورزی، نارسایی هوشی رشدی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this research was to compare the feeling of loneliness, positive feelings towards spouse and courage among mothers of normal students and mothers of students with developmental disabilities in Fasa city. The current research was an applied research and also due to the type of subject which was comparative, therefore it was in the category of comparative causal research. The statistical population in this research included all mothers of students with intellectual and developmental disabilities of their peers in the academic year of 1402-1401. According to the type of research method, the matched group method was used for sampling. In order to match the number of comparative samples, according to the comparative method, 30 mothers of normal students and 30 mothers of students with intellectual-developmental disabilities in Fasa city were matched and replicated with the purposeful sampling method. Matching was determined based on age, education and employment. The tool for collecting information in this research was Russell, Pilova and Cortona's Loneliness Questionnaire (1980), Gambrill and Ritchie's Daring Questionnaire (1975), Daniel Ellery's Positive Feelings Questionnaire (1975). After analyzing the data using SPSS software, the results showed that there is a significant difference between the feelings of loneliness of mothers of normal students and mothers of students with intellectual disability with an approximate average difference of 12.433 points. And there is a significant difference between positive feelings towards spouses in mothers of normal students and mothers of students with developmental intellectual disability with an approximate average difference of 17,600 points (P<0.05). And also, there is a significant difference between the courage of mothers of normal students and mothers of students with developmental disabilities in Fasa city with an approximate average difference of 12.366 points.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
feeling alone, positive feelings towards spouse, daring, developmental intelligence deficiency
- صفحات : 88-102
-
دانلود فایل
( 973.85 KB )