-
آرشیو :
نسخه زمستان 1402 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12108
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| فاطمه درویشی چالشتری
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه ابعاد هویت، امید به زندگی با خودشکوفایی در دانشجویان دانشگاه آزاد شهرکرد در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ انجام پذیرفت. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد حدود 8000 نفر تشکیل می دهد که در بهار۱۴۰۱ مشغول به تحصیل بودند. پس از نمونه گیری در دسترس 100 نفر بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. طرح پژوهش حاضر از نوع کاربردی باروش همبستگی می باشد که روابط بین متغیرها را بررسی میکند. از پرسشنامه ابعاد هویت چیک و همکاران (1989)، پرسشنامه امید به زندگی میلر (1994)، پرسشنامه خودشکوفایی جونز و کرندال (1986) استفاده شد. پس از توزیع پرسشنامه ها، داده های بدست آمده به وسیله شاخص های توصیفی و تحلیل استنباطی آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین ابعاد هویت و امید به زندگی با خودشکوفایی در دانشجویان (001/.=P و 59/0= ßو 489/.=r) و نیز بین ابعاد هویت با خودشکوفایی (001/.=P و 43/0= ßو 479/.=r) و بین امید به زندگی باخودشکوفایی (001/.=P و 52/0=ß و 303/.=r) رابطه معنادار وجود دارد.
-
لیست منابع :
[1] رحمان نژاد، مینو. (1397) آبراهام مزلو، زندگینامه، رویکردها، نقد رویکردها، تهران: اکسیر اندیشه. سلمانیاردانی، محمدعلی؛ شهریاریاحمدی، منصوره؛ دوایی، مهدی. (1399)
[2] شولتز، دوان؛ شولتز، سیدنیالن. (1385) نظریه های شخصیت. ترجمه ی یحیی سید محمدی، تهران: ویرایش، چاپ نهم.
[3] نظری، صدیقه. (1395). رابطه هوش معنوی با عزتنفس و خودشکوفایی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
[4] ثناگو، اکرم؛ تقوی، احمد؛ بهنام پور، ناصر؛ بیکی، فریبا. (1395). بررسی وضعیت خودشکوفایی با برخی از عوامل جمعیت شناختی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال ،1394 پژوهش در آموزش علوم پزشکی).
[5] یارمحمدیان، احمد؛ کمالی، فاطمه. (1386). بررسی رابطه هوش هیجانی با خودشکوفایی دانش آموزان پایه اول دبیرستان. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، (26) ،3 .211-226
[6] زمانیان قوژدی، عزت؛ برقی ایرانی، زیبا؛ علی اکبری دهکردی، مهناز(1397)مدل یابی خودشکوفایی بر پایه هوش معنوی، هوش اخلاقی و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان تیزهوش. روانشناسی و دین. (2) پیاپی (42).
[7] غلامرضایی، سیمین؛ عبدالهی مقدم، مریم؛ سهرابیان، طاهره. (1394). بررسی مقایسه اي رابطه بین ابعاد هویت با رضایت از زندگی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 4 (13)، .16
[8] Moshman D. (2011).Adolescent rationality and development: Cognition, morality, and identity(3rd ed.). New York: Psychology Press. ISBN: 9781848728615.
[9] Noonan HW. (2019). Personal Identity. London: Routledge, https://doi.org/10.4324/9781315107240
[10] Razavi R, Arab A, Shirazi M. The effectiveness of mindfulness-based forgiveness on life expectancy in female drug addicts undergoing treatment in compulsory residential centers in Zahedan city. Journal of Law Enforcement Medicine. 2019; 9(3): 157-164. 10. Hellman C. Worley A, Munoz T. Hope as a Coping Resource for Caregiver
[11] Resilience and Well-Being. In Family Caregiving. (pp. 81-98). Springer, Cham. 2018. 11. Golestanifar S, Dasht-e-Gorgi Z. The effectiveness of treatment based on acceptance and commitment on depression, psychological health and life expectancy of the elderly with non-clinical depression. Psychology of Aging. 2019; 6(3): 191- 203. 12.
[12] Sagna A, Kemp S, DiNitto M, Choi G. Impact of suicide mortality on life expectancy in the United States, age and sex decomposition. Public Health. 2020; 179(1): 76-83.
[13] Liou, L., Joe, W., Kumar, A., & Subramanian, S. V. (2020). Inequalities in life expectancy: An analysis of 201 countries, 1950–2015. Social Science & Medicine, 253,112964. doi: 10.1016/j.socscimed.2020. 112964.
[14] Wang, Zh., Asghar, M. M., Haider Zaidi, S. A., Nawaz, K., Wang, B., Zhao, W., and Xu, F. 2020. The dynamic relationship between economic growth and life expectancy: Contradictory role of energy consumption and financial development in Pakistan. Structural Change and Economic Dynamics. 53, 257-266.
[15] Tyler, D. (2023). Self-Actualization in the Meaning of Psychosis. Journal of Humanistic Psychology, 63(2), 208-214.
[16] Kenrick, D. T., & Krems, J. A. (2018). Well-being, self-actualization, and fundamental motives: An evolutionary perspective. e-Handbook of Subjective Well-Being. NobaScholar.
[17] Maslow, A. H. (1970). Motivation and Personality (2nd Ed.). New York: Harper & Row. McBrien, J., Dooley, K., & Birman, D. (2017). Cultural and academic adjustment of refugee youth: Introduction to the special issue. International Journal of Intercultural Relations, 60, 104-108.
[18] Hyde, M., Wiggins, R. D., Higgs, P., Blane, D., Kaplan, R. M., Larson, R., … & Erickson, P. (2019). IQ Testing. Cambridge Handbook of Psychology, Health and Medicine, 7, 196
[19] Shneiderman, B. (1999). Human values and the future of technology: A declaration of responsibility. ACM SIGCAS Computers and Society, 29(3), 5-9.
[20] Agust, S. (2013). The effectiveness of one stay/three stray method to teach reading viewed from students’ self–actualization (An experimental study at the eleventh graders of SMA Negeri 01 Daik Lingga in the academic year of 2012/2013), Doctoral dissertation, UNS, Sebelas Maret University
[21] Tyler, D. (2018). Self-Actualization in the Meaning of Psychosis. Journal of Humanistic Psychology, 0022167818763423.
[22] Tobacyk, J., & Miller, M. (1991). Comment on" Maslow's Study of Self-Actualization". Journal of Humanistic Psychology, 31(4), 96-98.
[23] Portnova, T; José Luis Ortega-Martín, J.L; Zurita-Ortega, F; González-Valero, G, (2020). The Educational Interrelation of Narrative Creativity and Written Expression Dimensions as an Innovative and Didactic Process in Learning a Foreign Language, journal Sustainability. 12(18), 1-14.
[24] Gholamnejad H, Darvishpoor-Kakhki A, Ahmadi F, Rohani C. Self-Actualization: SelfCare Outcomes among Elderly Patients with Hypertension. Iran J Nurs Midwifery Res.2019 May-Jun;24(3):206-212.
[25] Goldman, J. A., & Olczak, P. V. (1978). Self‐actualization and impression formation. Journal of Personality, 46(3), 414-425.
[26] Cho, H., Han, K., & Park, B. K. (2018). Associations of eH ealth literacy with health‐promoting behaviours among hospital nurses: A descriptive cross‐sectional study. Journal of advanced nursing, 74(7), 1618-1627.
[27] Sijuwade, P. O. (1996). Self-actualization and locus of control as a function of institutionalization and non-institutionalization in the elderly. Social Behavior and Personality: an international journal, 24(4), 367-374.
[28] Cain, E. J., & Willis, J. F. (2022). “Does It Identify Me?”: The Multiple Identities of College Students from Rural Areas. The Rural Educator, 43 (1), 74-87.
[29] Ng, H. K., Chen, S. X., Ng, J. C., & Ng, T. K. (2021). Does having multiple identities predict life satisfaction? Holistic thinking as a condition for achieving integrated self-concept. Current Psychology. https://doi.org/10.1007/s12144-021-01477-1.
[30] Turner, J. C., Oakes, P. J., Haslam, S. A., & McGarty, C. (1992). Personal and social identity: Self and social context. The Self and the Collective, 1-19.
[31] Albarello, F., Crocetti, E., & Rubini, M. (2018). I and us: A longitudinal study on the interplay of personal and social identity in adolescence. Journal of youth and adolescence, 47, 689-702.
[32] Berezina, E. Gill, C. M. H. D., & Bovina, I. (2020). A study of the association between identity, life engagement and well-being among young Asian adults. Social Identities, 26 (5), 608-623.
[33] Lee, Y. T., Tang, R., Minneyfield, A., Brantley, J., & Chen, W. (2021). Ethnic Identity, Individual Identity, and Perceived Stress Correlated with Life Satisfaction of American College Students. The Educational Review, 5 (12), 470-477
[34] Fatma, H., Al-Dalaeen, M. D., & Imtiaz, N. (2018). Aspect of personal identity, life satisfaction, and selfefficacy: Exploring the relationship between indicators of academic graduate students. International Journal of Multidisciplinary Research and Development, 5 (12), 42-46
[35] Arnett, J.J. (2016). Does emerging adulthood theory apply across social classes? National data on a persistent question. Emerging adulthood, 4 (4), 227-235.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
ابعاد هویت، امید به زندگی، خودشکوفایی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
This research was conducted with the aim of investigating the relationship between identity dimensions, life expectancy and self-actualization in Shahrekord Azad University students in the academic year of 2022-2023. The statistical population of this research consists of all the students of Islamic Azad University, Shahrekord branch, about 8000 people, who were studying in the spring of 2001. After available sampling, 100 people were selected randomly. The current research design is of applied type with correlation method that examines the relationships between variables. Cheek et al.'s identity dimensions questionnaire (1989), Miller's life expectancy questionnaire (1994), Jones and Crandall's self-actualization questionnaire (1986) were used. After distributing the questionnaires, the obtained data were analyzed by means of descriptive indices and inferential analysis of Pearson correlation test and regression using SPSS version 23 software. The results of the present study showed that there is a relationship between the dimensions of identity and life expectancy with self-actualization in students (p = .001 and ß = 0.59 and r = .489) and between the dimensions of identity and self-actualization (p = .001 and ß = 0.43 and r = 479) and there is a significant relationship between life expectancy and self-actualization (p = 0.001 and ß = 0.52 and r = 303).
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
dimensions of identitiy, life expectancy, self-actualization
- صفحات : 103-115
-
دانلود فایل
( 729.48 KB )