-
آرشیو :
نسخه زمستان 1402 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12105
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
| سحرمحمدزاده، لیلا ترابیان
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
این پژوهش با هدف تعیین رابطه سازگاری اجتماعی و تنظیم هیجان بین دانشآموزان دختر و پسر شهرستان نظرآباد انجام شد. طرح پژوهشی حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان نظرآباد در سال تحصیلی 1402-1401 بود. با روش نمونهگیری خوشهای تعداد 351 نفر انتخاب و پرسشنامه دموگرافیک، پرسشنامه سازگاری اجتماعی (بل،1961) و پرسشنامه تنظیم هیجان (گارنفسکی و کرایج، 2006) را تکمیل نمودند. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیره با نرمافزار SPSS-26 انجام شد. براساس نتایج پژوهش بین سازگاری اجتماعی و تنظیم هیجان رابطه و همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش حاضر نشانهنده تاثیر عامل روانشناختی تنظیم هیجان نسبت به سازگاری اجتماعی بین دانشآموزان دختر و پسر شهرستان نظرآباد است.
-
لیست منابع :
[1] اتفاقی، مهناز؛ رستمی، میترا و اتفاقی، زهره. (1397). پیش بینی سازگاری اجتماعی براساس بلوغ اجتماعی و منبع کنترل در دانشجویان. سومین کنگره بین المللی علوم زمین و توسعه شهری و اولین کنفرانس هنر، معماری و مدیریت شهری. 25 (3). 9-20
[2] صدری، اسماعیل و اسماعیلی، فریبا. (1395). اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی - هیجانی بر تنظیم شناختی هیجان و مهارتهای اجتماعی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص. نشریه ناتوانیهای یادگیری. 5(4)، 59-86.
[3] آقا یوسفی، علیرضا؛ سراوانی، شهزاد؛ زراعتی، رقیه؛ رازقی، فاطمه سادات؛ پورعدل، سعید.(1394). پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان بر اساس سبکهای دلبستگی و سطوح مختلف سازگاری. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 21 (4).308-316
[4] قدرتی سیما، وزیری نکو رقیه.(1397)، اثربخشی فعالسازی رفتاری بر بهزیستی روانشناختی و انعطافپذیری روانشناختی دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران. مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران. 36 (11)؛233-240.
[5] منشئی, غلامرضا, حسینی, لاله. (1397). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی کودک محور بر سازگاری اجتماعی و علائم افسردگی کودکان مبتلا به اختلال افسردگی. روانشناسی افراد استثنایی, 8(29), 179-200.
[6] نورعلی، همت، حاجی یخچالی، علیرضا، شهنی ییلاق، منیجه و مکتبی، غلامحسین. (1397). تأثیر آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر سازگاری، بهزیستی مدرسه و تنظیم هیجان در دانش آموزان پسر مدارس استعدادهای درخشان، نشریه دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، 25 (2)، 91-110.
[7] Brumariu, L. E. (2015). Parent-Child Attachment and Emotion Regulation. New Dir Child Adolesc Dev, (148), 31-45.
[8] Desatnik, A., Bel-Bahar, T., Nolte, T., Crowley, M., Fonagy, P., & Fearon, P. (2017). Emotion regulation in adolescents: An ERP study. Biological psychology, 129, 52-61.
[9] Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P.H. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and depression. Personality and Individual Differences, 30, 1311-1327.
[10] Garnefski, N., & Kraaij, V. (2019). Cognitive Emotion Regulation Questionnaire Development of a short 18-item version (CERQ-short). Personality and Individual Differences, 41, 1045-1053.
[11] Gross, J.J. (2002). Wise emotion regulation. In: L. Feldma-Barrett & P. Salovey (Eds.), the wisdom in feeling. New York: The Guilford Press. Pp.25(1) 297- 318.
[12] Gross, J., & Thompson R.A. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. In: Gross J.J. Handbook of emotion regulation. New York: Guilford press, 1,3-24.
[13] Beauregard, M., Levensque, J., & Paquete, V. (2004). Neural basis of conscious and voluntary self-regulation of emotion. M.Beauregard (Ed), Consciosness, emotional self-regulation and the brain (pp: 163-194). Philadelphia, John Benjamins Publishing C ompany.
[14] Marroquin, B. (2011). Interpersonal emotion regulation as a mechanism of social support in depression". Clin Psychol Rev, 31(8),1276-1290.
[15] Steward, T., Picó-Pérez, M., Mata, F., Martínez-Zalacaín, I., Cano, M., Contreras-Rodríguez, O., Fernández-Aranda, F., Yucel, M., Soriano-Mas, C., & Verdejo-García, A. (2016). Emotion Regulation and Excess Weight: Impaired Affective Processing Characterized by Dysfunctional Insula Activation and Connectivity. PLoS One, 11(3), e0152150.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
تنظیم هیجان، سازگاری اجتماعی، دانشآموزان، شهرستان نظرآباد.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
This research was conducted with the aim of determining the relationship between social adaptation and emotion regulation between male and female students of Nazarabad city. The current research project was of the correlation type. The statistical population of the research included all secondary school students of Nazarabad city in the academic year of 1402-1401. 351 people were selected by cluster sampling method and completed the demographic questionnaire, social adjustment questionnaire (Bell, 1961) and emotion regulation questionnaire (Garnefski and Karaij, 2006). The research data was analyzed using the statistical methods of Pearson's correlation coefficient, multivariate regression with SPSS-26 software. Based on the results of the research, there is a positive and significant relationship between social adaptation and emotion regulation. The results of the present study show the effect of the psychological factor of emotion regulation on social adjustment between male and female students of Nazarabad city.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
emotion regulation, social adaptation, students, Nazarabad city
- صفحات : 1-12
-
دانلود فایل
( 924.39 KB )