-
آرشیو :
نسخه زمستان 1402 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12107
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| سلمه نیکزاد
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از این تحقیق فراتحلیل بررسی علل و عوامل کودک آزاری و پیامدهای آن از منظر مددکاران اجتماعی می باشد. روش پژوهش کیفی با رویکرد فرا تحلیل بود. جامعه آماري پژوهش حاضر، كلية مقالات علمي– پژوهشي را در بر مي گيرد كه طي سال هاي 1395 -1402 در فصلنامه ها و مجلات علمي– پژوهشي مگیران، نورمگز و اس آی دی به چاپ رسيده اند و به موضوع موضوع کودک آزاری پرداخته اند؛ كه از اين تعداد با توجه به معيارهاي لازم 14 مقاله علمي– پژوهشي به عنوان نمونه مطابق با متغییرهای پژوهش انتخاب گرديده است. یافته ها حاکی از آن بود که علل و عوامل کودک آزاری شامل سه دسته کلی؛ الف. عوامل ناشی از وضعیت کودک، ب. عوامل ناشی از مشکلات اجتماعی و ج. عوامل ناشی از وضعیت والدین و د. سبک زندگی می باشد. پیامدهای کودک آزاری هم شامل آسیب هایخانوادگی، فردی و روان شناختی، آموزشی، اجتماعی و جسمی می باشد.
-
لیست منابع :
[1] برک، لورا (2007). روانشناسی رشد (از لقاح تا کودکی). ترجمه: یحیی سیدمحمدی (1392)، تهران: نشر ارسباران.
[2] توکلی، ماهگل؛ خامی، مریم؛ کاراحمدی، مژگان؛ زمانی، سارین؛ واعظای، مریم (1393)."عوامل خطر ساز درکودک آزاری: نقش عوامل روانی، اجتماعی و جمعیت شناختی". مجله تحقیقات علوم رفتاری. 12(4): 602-610.
[3] حبیبی، سمیرا؛ فلاح، محمد حسین؛ عموپور، مسعود (1396)."اثرات کودک آزاری بر ویژگیهای شخصیتی کودکان". فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی،2(3): 120- 106.
[4] محمدنسل، غلامرضا؛ محمدنسل، زهرا (1394)."بررسی علل شکلگیری چرخه کودک آزاری با تاکید بر نظر کارشناسان." فصلنامه مطالعات پلیس زن. 9(22): 22 – 6.
[5] Abd-El-Fattah, Sabry, & El-Gabbas, Nabil (2007). Child abuse: Implications for children’s cognitive aptitude and behavioural problems. In:AARE Conference Proceedings 2007.
[6] Cicchetti,Dante(2016). Socioemotional, Personality & Biological Development: Illustrations from a Multilevel Developmental Psychopathology Perspective on Child Maltreatment. Rev.Psychol,67, 187-211.
[7] Durrant, Joan; Ensom, Ron (2012). "Physical punishment of children: lessons from 20 years of research". Canadian Medical Association Journal. 184 (12): 1373-1377. PMC 3447048 ==. PMID 22311946. doi: 10.1503/cmaj.101314.
[8] Dym Bartletta, Jessica, Kotake, Chie, Fauth, Rebecca, & Ann Easterbrook's, M.(2017). NeglectIntergenerational transmission of child abuse and neglect: Domaltreatment type, perpetrator, and substantiation status matter?. The Journal of Child Abuse & Neglect, 63,84–94.
[9] Leeb, R.T.; Paulozzi, L.J.; Melanson, C.; Simon, T.R.; Arias, I. (2008). Child Maltreatment Surveillance: Uniform Definitions for Public Health and Recommended Data Elements. Version 1.0 (PDF). Atlanta, Georgia: Centers for Disease Control and Prevention, National Center for lnjury Prevention and Control.
[10] McCoy, M.L.; Keen. S.M. (2013). "Introduction". Child Abuse and Neglect (2 ed). New York: Psychology Press. pp. 3-22. ISBN 1-84872-529-9. OCLC 863824493. Retrieved 4 February 2016.
[11] Mousavi Hendari T, Mahmoud Alilou M, Madani Y. Structural Relationships between Child Abuse and Emotional Disorder with Borderline Personality Symptoms. Scientific Journal of Psychology. 2019;86(22):188-201. [Persian].
[12] National Scientific Council on the Developing Child(2005). Excessive stress disrupts the architecture of the developing brain. Working Paper No.
[13] Radford, L., Corral, S., Bradley, C., & Fisher, HL.(2013). The prevalence andimpact of child maltreatment and other types of victimizationin the UK: findings from a population survey of caregivers,children and young people and young adults. The Journal of Child Abuse Neglect,37,801-813.
[14] Theoklitou D, Kabitsis N, Kabitsi A (2012). "Physical and emotional abuse of primary school children by teachers". Child Abuse Neg. 36 (1): 64-70. PMID 22197151. doi: 10.1016/j.chiabu.2011.05.007.
[15] WHO (2006). Preventing child maltreatment: a guide to taking action and generating evidence. Retrieved from http://whqlibdoc.who.int /publications /2006/9241594365_ eng.pdf.
[16] Wolfe, DA.(1998). Prevention of child abuse and neglect In: Canada health action: Building on the legacy – Determinants of health, Vol.I – Children and youth. Ste Foy, PQ: Editions Multimondes Inc, 10-131.
[17] World Health Organization. (2002). the world health report 2002: reducing risks, promoting healthy life. World Health Organization.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
کودک، کودک آزاری، پیامدهای کودک آزاری، مددکاران اجتماعی
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this meta-analysis research is to investigate the causes and factors of Azari children and its consequences from the perspective of social workers. The research method was qualitative with meta-analysis. The statistical population of the present study includes all the scientific-research articles that have been published in Megiran, Nurmagz and ASD scientific-research quarterly and magazines during the years 1395-1402 and have dealt with the issue of child abuse. From this number, 14 scientific-research articles have been selected as samples according to the research variables. The findings indicated that the causes and factors of child abuse include three general categories; a. Factors caused by the child's condition, b. Factors caused by social problems and c. Factors caused by parents' condition and d. It is a lifestyle. The consequences of child abuse include family, personal and psychological, educational, social and physical injuries.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Child, child abuse, consequences of child abuse, social workers
- صفحات : 13-26
-
دانلود فایل
( 874.01 KB )