-
آرشیو :
نسخه بهار 1403 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12124
-
موضوع :
روانشناسی بالینی
-
نویسنده/گان :
| عاطفه لشنی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از انجام این تحقیق اثربخشی آموزش مبتنی بر روانشناسی مثبت نگر بر کیفیت زندگی و شادکامی، مراجعه کنندگان به مرکز مشاوره شهر شیراز بوده است. پژوهش حاضر، به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری این تحقیق، تمام مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره شهر شیراز در سه ماهه آخر سال 1402 بوده است نمونه ها، در دو گروه کنترل و آزمایش، به شیوه ای هدفمند و با نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند که در هر گروه 25 نفر انتخاب شدند. بعد از بررسی و توزیع داده ها،توسط نرم افزار تجزیه و تحلیل داده های آماری spss نگارش 26 به کمک آزمون کواریانس نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر روانشناسی مثبت نگر بر کیفیت زندگی ، مراجعه کنندگان به مرکز مشاوره شهر شیراز تاثیر گذار است همچنین آموزش مبتنی بر روانشناسی مثبت نگر بر شادکامی ، مراجعه کنندگان به مرکز مشاوره شهر شیراز تاثیر مثبت و معناداری داشته است.
-
لیست منابع :
[1] ابراهیمی، بهروز و الفتی، فروغ. (1400). اثر هشت هفته تمرينات هوازي به صورت مجازي بر شادکامي، ارتباطات اجتماعي و پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان دختر غيرفعال در دوران کرونا. نشريه فرهنگ و ارتقاي سلامت فرهنگستان علوم پزشكي. 5 (3)، 294-300.
[2] اسعدی، افسانه. (1402). مقایسه اثربخشی زوج درمانی با دو رویکرد روانشناسی مثبت نگر و درمان مبتنی بر شفقت بر دلزدگی و انتظارات زناشویی در زوجین دارای تعارضات زناشویی در شهرستان تکاب، اولین کنفرانس بین المللی حقوق، مدیریت، علوم تربیتی، روانشناسی و مدیریت برنامه ریزی آموزشی، تهران.
[3] بابائی بناب، سولماز و جمالی قراخانلو، بهرام. (1400). تأثیر 12 هفته تمرین هوازی بر میزان اضطراب و شادکامی دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه. تصویر سلامت، 12(2)، 149-157.
[4] بخشعلی، وحید؛ خداپرست، سیاوش و کلاشی، مازیار. (1401). همبستگی بین انگیزش مشارکت در فعالیت های ورزشی با سلامت روانی، شادکامی و کیفیت زندگی کارکنان مرکز آموزش علوم دریایی باقرالعلوم. طب دریا. 4(1)، 48-55.
[5] برهانی، مرضیه و صاحب الزمانی، محمد و هموطن، طهامه. (1401). بررسی تاثیر آموزش آنلاین روانشناسی مثبت نگر بر اهمال کاری تحصیلی و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه منطقه شهرری، ماهنامه دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، دوره پنجم، شماره 50.
[6] بهاری سقالکساری، سیده فاطمه و فخری، محمدکاظم و حیدری، شعبان. (1401). اثربخشی روان درمانی مثبت نگر بر رضایت از تصویر تن و شادکامی در دختران نوجوان ناراضی از تصویر تن. فصلنامه خانواده درمانی کاربردی، دوره سوم، شماره 4.
[7] جعفری، سیمین؛ جهانیان، سعید؛ پناهی پارچین، المیرا.(1400). اثربخشی آموزش مفاهیم روان شناسی مثبت بر انگیزه پیشرفت و کیّفیت زندگی دانشجویان. روان شناسی سلامت و رفتار اجتماعی، دوره یکم، شماره 1، صص 95-83.
[8] دانشمندی، سلماز. (1401). اثربخشی آموزش روانشناسی مثبت نگر بر تاب آوری و رضایت شغلی کارکنان، هفتمین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و حقوق کودک در جهان اسلام،تهران.
[9] رشیدی خانی آبادی، اکرم و ملازاده، علیرضا. (1401). بررسی اثربخشی روانشناسی مثبت نگر بر شادکامی، نهمین کنفرانس بین المللی دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران، تهران.
[10] عابدی، زینب و نوری، علی. (1401). اثربخشی آموزش گروهی روانشناسی مثبت نگر بر کیفیت زندگی زوجین،پنجمین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی، همدان.
[11] عامری، زینب و عسگری، پرویز و حیدرئی، علیرضا و بختیارپور، سعید. (1400). مقایسه اثربخشی معنویت درمانی و روانشناسی مثبت نگر بر خوش بینی در بیماران مبتلا به سرطان خون. مجله تحقیقات سلامت در جامعه، دوره: 7، شماره: 2
[12] عبدیان، طاهره و بنایی، الهام. (1400). اثربخشی روانشناسی مثبت گرا بر شادکامی و کیفیت زندگی در سالمندان ساکن مراکز نگهداری سالمندان. نشریه سالمندشناسی، دوره ششم، شماره 1، صص 17-8.
[13] کرمی، سحر و محمودی، گلاویژ. (1401). اثربخشی روان درمانی مثبت نگر بر کیفیت زندگی در بین کارکنان بخش کرونای بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه، دهمین کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم تربیتی، روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران.
[14] کوهی، امیرحسن و طباطبایی، سیدمحمود و قندالی، فاطمه و ظفری زاده، علی اکبر. (1400). تاثیر مداخلات روان شناسی مثبت نگر بر تاب آوری، بهزیستی روان شناختی و شادکامی پدران وابسته به مواد مخدر دانش آموزان.
[15] کیاجوری، کریم و تیزدست، طاهر. (1400). رابطه بین خودکارآمدی، شادکامی، رضایت از زندگی و حمایت اجتماعی درک شده با انگیزه پیشرفت تحصیلی مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد بندرانزلی. فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی، دوره شانزدهم، شماره 68، صص 198-183.
[16] کیان، مرجان و یاسمی، صدیقه. (1399). سنجش کیفیت زندگی دانش آموزان دختر پایه شش ابتدایی د رمدرسه در شهر بابل. پژوهش در آموزش ابتدایی، 2(1)، 23-45.
[17] مصلی نژاد، زینب.(1399). اثربخشی امید درمانی گروهی بر کیفیت زندگی و سازگاری اجتماعی مادران دارای کودکان کم توان ذهنی. پایان نامه ارشد روانشناسی عمومی. دانشگاه هرمزگان، دانشکده علوم انسانی.
[18] مهدی پور، ربابه و نوری، علی و آقابزرگی بائی، عاطفه. (1400). اثربخشی آموزش گروهی روان شناسی مثبت نگر بر افزایش امید به زندگی و شادکامی زنان سرپرست خانوار، همایش ملی پژوهش های نوین در روانشناسی و علوم رفتاری، خمینی شهر.
[19] موجرلو، موژان و مازندرانی، ملینا. (1401). اثربخشی روان درمانی مثبت نگر بر کیفیت زندگی در نوجوانان مبتلا به اضطراب فراگیر. مجله مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، دوره چهارم، شماره 41.
[20] نوروزی، معصومه؛ راهزانی، کبری و هرورانی، مهدی. (1400). تاثیر ورزش بر عزت نفس و شادکامی دانشجویان اتاق عمل. مجله طب مکمل دانشگاه علوم پزشکی اراک، 11(4)، 382-383 .
[21] مرتضی بیگی، زهره، صفری، علیرضا، بزرگ خو، زهره، اصغرنژاد فرید، علی اصغر، (1400). پیش بینی شادکامی بر اساس خودکارآمدی و کیفیت زندگی با میانجیگری بهزیستی روانشناختی. نشریه پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، سال بیستم و یکم، شماره 1.
[22] Alberti, R., & Emmons, M. (2017). Your perfect right: Assertiveness and equality in your life and relationships. new harbinger publications.
[23] Alkatheri, A. M., Bustami, R. T., Albekairy, A. M., Alanizi, A. H., Alnafesah, R., Almodaimegh, H., ... & Qandil, A. M. (2020). Quality of life and stress level among health professions students. Health Professions Education, 6(2), 201-210.
[24] Cappe, E., Bolduc, M., Rougé, M. C., Saiag, M. C., & Delorme, R. (2017). Quality of life, psychological characteristics, and adjustment in parents of children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Quality Of Life Research, 26(5), 1283 1294.
[25] Kavanagh, B. A., Stuart, A. J., Berk, M., Turner, A., Dean, O. M., Pasco, J. A., Jackson, H. J., Koivumaa-Honkanen, H., Chanen, A. M., & Williams, L. J. (2020). Personality disorder increases risk of low quality of life among women with mental state disorders. Comprehensive Psychiarty. 10(2), 152-193.
[26] Kowalska, W., & Szwamel, K. (2022). Stress management strategies and quality of life in undergraduate nursing and midwifery students in Poland: A pilot study. Nursing Open, 9(1), 824-838.
[27] Loonen, A.J.M., Ivanova,S.A. (2016). Circuits regulating pleasure and happiness in major depression. Medical Hypotheses, 87, 14–21.
[28] López-Alvarado, S., Van Parys, H., Cevallos-Neira, A., & Enzlin, P. (2020). Latin American Women´ s Beliefs, Views and Ideas About Sexual Assertiveness: A Focus Group Study in Cuenca (Ecuador). The Journal of Sex Research, 57(3), 307-321.
[29] Lu, L., Xu, D., Liu, H., et al. (2018). Internet addiction in Tibetan and Han Chinese middle school students: prevalence, demographics and quality of life. Psychiatry Research. 26(8), 131-136.
[30] Martin, J., Vassallo, M., Carrico, J., & Armstrong, E. (2019). Predicting Happiness in Paralympic Swimming Medalists. Adapted Physical Activity Quarterly, (00), 1-16.
[31] Pope, S. I., Solomons, W. R., & Done, D. L. .(2007). Body image, mood and quality of life in young burn survivors. Burns Journal, 33,747-755
[32] Qualter, P., Brown, S.L., Rotenberg, K.J., Vanhalst, J., Harris, R.A., Goossens, L., Bangee. M., Munn, P. .(2013). Trajectories of loneliness during childhood and adolescence: predictors and health outcomes. Journal of Adolescence, 15, 1-11.
[33] Ribeiro, Í. J., Pereira, R., Freire, I. V., de Oliveira, B. G., Casotti, C. A., & Boery, E. N. (2018). Stress and quality of life among university students: A systematic literature review. Health Professions Education, 4(2), 70-77.
[34] Spivey, C. A., Stallworth, S., Olivier, E., & Chisholm-Burns, M. A. (2020). Examination of the relationship between health-related quality of life and academic performance among student pharmacists. Currents in Phatmacy Teaching and Learning. 12(11), 1304-1310.
[35] Telci, E. A, Yarar, F, Cavlak, U, Atalay, O.(2018). Comparison of musculoskeletal pain distribution, quality of life and hopelessness level in mothers with disabled children in different ambulation levels, Journal of Back and Musculoskeletal Rehabilitation,1(2018) 19.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
روان شناسی مثبت نگر، شادکامی، کیفیت زندگی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this research was the effectiveness of education based on positive psychology on the quality of life and happiness of the people who refer to the counseling center in Shiraz. The current research is semi-experimental in terms of practical purpose and in terms of research method with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of this research is all the people who referred to counseling centers in Shiraz city in the last quarter of 2012. The samples were selected in two groups, control and experimental, in a purposeful way and with accessible sampling, and 25 people were selected in each group. became After reviewing and distributing the data, using the statistical data analysis software spss version 26 with the help of the covariance test, the results showed that education based on positive psychology is effective on the quality of life of the people who refer to the counseling center in Shiraz. Based on positive psychology, it has had a positive and significant impact on the happiness of the people who refer to the counseling center in Shiraz.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
positive psychology, happiness, quality of life
- صفحات : 1--19
-
دانلود فایل
( 1.39 MB )