-
آرشیو :
نسخه تابستان 1403
-
کد پذیرش :
12151
-
موضوع :
روانشناسی عمومی
-
نویسنده/گان :
| شبنم احسان
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از پژوهش حاضر، مقایسهی سبکهای فرزند پروری، بلوغ اجتماعی و قدرت تحمل ابهام در میان مادران دانشآموزان عادی و دانش آموزان دارای نارسایی هوشی-رشدی بوده است. پژوهش حاضر با توجه به هدف آن بنیادی بوده و از نظر چگونگی به دست آوردن داده هاي مورد نياز در زمره تحقيقات علی مقایسه ای قرار داشت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران دانش آموزان دارای نارسایی هوشی و رشدی و مادران دانش آموزان عادی بوده است. با توجه به نوع روش علی مقایسه ای از روش همتاسازی بر اساس سن و تحصیلات، شاغل بودن از هر گروه 30 نفر جهت نمونهگیری همتاسازی و انتخاب گردید. در این پژوهش از پرسشنامههای سبکهای فرزند پروری بامریند (1973)، پرسشنامه بلوغ اجتماعی رائو (1973)، پرسشنامه قدرت تحمل ابهام مک لین نوع2 (2008) برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از نرم افزار SPSS نگارش 26 استفاده شد. پس از تجزیه و تحلیل دادهها در فرضیه اول، نتایج تی تست مستقل دو نمونه ای نشان داد سبک هاي فرزندپروري در میان مادران دانش آموزان عادي و دانش آموزان داراي نارسایی هوشی-رشدي تفاوت معناداری با اختلاف میانگین 20.966 داشت و نتایج توصیفی دو گروه نشان داد میانگین سبکهای فرزندپروری در گروه مادران دانش آموزان عادی(95.733) بیشتر از میانگین سبکهای فرزندپروری در گروه مادران دانش آموزان داراي نارسایی هوشی-رشدي(74.766) بود. نتایج نشان داد بلوغ اجتماعی در میان مادران دانش¬آموزان عادي و دانش آموزان داراي نارسایی هوشی-رشدي تفاوت معناداری با اختلاف میانگین 19.966 داشت. نتایج تی تست مستقل دو نمونه ای نشان داد قدرت تحمل ابهام در میان مادران دانش آموزان عادي و دانش آموزان داراي نارسایی هوشی-رشدي تفاوت معناداری با اختلاف میانگین 5.666 داشت.
-
لیست منابع :
[1] احمدی، زینب. (1377)، مقاسه میزان عزت نفس مادران کودکان کم توان ذهنی و مادران کودکان عادی شهر اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد، روان شناسی عمومی، اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، سال 1377، ص1.
[2] احمدیان، نوشین و ثمری، علی اکبر.(1395). اثربخشی آموزش گروهی مهارت مدیریت استرس بر تحمل ابهام نوجوانان دختر بیسرپرست و بدسرپرست. اصول بهداشت روانی. سال نوزدهم، شماره 1، 9-52.
[3] بابایی، علی؛ مکتبی، غلامحسین؛ بهروزی، ناصر و آتش افروز، عسکر. (1395). تاثیر آموزش هوش موفق بر تفکر انتقادی و تحمل ابهام دانشجویان. اصول بهداشت روانی، ویژه نامه سومین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم تربیتی، 7-380.
[4] بساک نژاد، سودابه؛ یوسفی، عیدان و جنادله، خالد. (1398). رابطۀ بین سبک هاي فرزندپروري و راهبردهاي مقابله به واسطه گري سبک هاي هیجانی در مادران پسران نوجوان. مطالعات روانشناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا. دوره 15، شماره 4.
[5] بهاروندی، بهناز؛ کاظمیان مقدم، کبری و هارون رشیدی، همایون.(1399). اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر توانایی تحمل ابهام و اضطراب مرگ سالمندان. روانشناسی پیری. دوره ششم، شماره 1، 13-26.
[6] بهاروندی، بهناز؛ کاظمیان مقدم، کبری و هارون رشیدی، همایون.(1399). اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر توانایی تحمل ابهام و اضطراب مرگ سالمندان. روانشناسی پیری. دوره ششم، شماره 1، 13-26.
[7] پاکدامن مجید، خامسان احمد، براتی فخرالسادات.(1390) نقش سبکهای فرزندپروری مادران در بلوغ اجتماعی نوجوانان (تیزهوش, آهسته گام و عادی). مطالعات روانشناسی تربیتی. 16(8)14:23-40.
[8] پاکدامن، شهلا و محمدی فرد، زهرا. (1395). رابطه ابعاد فرزندپروری ادراکشده با سبکهای مقابله ای و مقایسه آن بین دختران نوجوان تیزهوش و عادی. فصلنامه توانمندسازی کودکان استثنایی. سال هفتم، شماره 18.
[9] ترکش دوز، شیرین و فرخ زاد، پگاه.(1396)، رابطه اختلالات رفتاری کودکان با سبکهای فرزندپروری و سبکهای دلبستگی، مجله مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دوره 4، شماره 2.
[10] حسن زاده، رمضان ؛ حسینی، حمزه و مرادی، ذبیده. (1394)، ارتباط بین خودپنداره کلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)، شماره 24.
[11] حسینی، حسین و میری، محسن.(1399). تحلیل طرح مهردانا در صنعت بیمه با روش تاپسیس. فصلنامه علمی تخصصی پژوهشهای کاربردی مهندسی صنایع. سال سوم، شماره سوم، پیاپی 10. 44-52.
[12] حق شناس، مرتضی، نوربالا، احمد علی و اکابری، آرش. (1390)، بررسي رابطه هوش معنوي و سبك هاي دلبستگي دانشجويان، فصلنامه اخلاق پزشكي، سال چهارم، شماره 14.
[13] حیدری، طاهره ؛ امیری، شعله و مولوی، حسین. (1398)، اثربخشي آموزش به روش ديويس بر خودپنداره كودكان داراي نارساخواني، مجله علوم رفتاری، دوره 6، شماره 2.
[14] داوری، علی؛ جعفرزاده، مهدی و حسینی نیا، غلامحسین. (1399). کرونا و اقتصاد. فصلنامه طراحی مهندسی، شماره شانزدهم، 1-100.
[15] سجادی، مژگان؛ سرابیان، سعید و شریفی درآمدی، پرویز.(1392)، مقایسه پرخاشگري نوجوانان براساس سبک هاي فرزند پروري والدین و سبکهاي دلبستگی والد-فرزند، مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوري اسلامی ایران، دوره31، شماره 4.
[16] سرحدی، مهدیه، بررسی رابطه سبک دلبستگی و شیوههای فرزندپروری در والدین دانش آموزان تیزهوش و عادی، دومین کنگره بین المللی توانمند سازی جامعه در حوزه علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی و فرهنگی، 1395.
[17] شکرالله زاده، معصومه؛ موسوی، پریسا؛ زاده محمدی، علی؛ نصیری هانیس، غفار و مهدی عراقی، مریم. (1400). بررسی نقش میانجی دلبستگی به همسالان در رابطه دلبستگی به والدین با بلوغ اجتماعی نوجوانان دانشآموز منطقه یک تهران. فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی. 17(2)، 91-111.
[18] شکوهی یکتا، محسن ؛ پرند، اکرم و نقی فقیهی، علی. (1392)، مطالعه تطبیقی سبکهای فرزند پروری، نشریه تربیت اسلامی، شماره 3، دوره 16.
[19] فیروز؛ سامی، عباس و محمدی، علی اصغر (1395)، پیش بینی شیوه فرزند پروری بر مبنای سبکهای دلبستگی و مولفههای هوش هیجانی، سلامت و مراقبت، سال هجدهم، شماره 2.
[20] فیضی، آ.، محبوبی، ط.، زارع، ح.، و مصطفایی، ع.(1392). رابطه هوش شناختی و تحمل ابهام با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی. مجله علوم تحقیقات رفتاری، دوره دهم، شماره 4، 276-284.
[21] قسام باشی، راحله.(1399). مقایسه سلامت روان و کمال گرایی مادران پسر دارای نارسایی هوشی/رشدی با مادران پسر عادی. رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا.
[22] کاخکی، زهرا؛ مشهدی، علی و امین یزدی، امیر.(1397)، اثربخشی آموزش فرزندپروری ذهن آگاهانه بر بهبود اجتناب تجربه ای، خود شفقتی و ذهن آگاهی -مادران تنیده دارای کودک پیش دبستانی، مجله دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي مشهد، سال 62، ویژه نامه نوروز 98.
[23] کوخایی، آزاد و رودمقدس، رمضان علی. (1394)، بررسی سبکهای فرزند پروری در منابع اسلامی، بصیرت و تربیت اسلامی، سال 13، شماره 36.
[24] نبوی، صادق، سهرابی، فرامرز، غلامعلی، دلاور، علی، حسینیان، سیمین، (1396)، رابطه خودکارآمدی با سلامت روان در معلمان: نقش واسطه ایِ حمایت اجتماعی ادراک شده، فصلنامه پژوهش در سلامت روان شناختی، دوره 11، شماره 2.
[25] نجاران طوسی، طیبه؛ طالبان شریف، جعفر و عبدخدایی، محمد سعید.(1398)، بررسی رابطه سبکهای دلبستگی و سبکهای فرزندپروری با میانجی گری رفتارهای پرخطر بر کیفیت زندگی دختران فراری، فصلنامه ایدههای نوین روانشناسی، دوره 3، شماره 7.
[26] نریمانی، محمد، ملکشاهی، معصومه، محمودی، نادر، (1388)، بررسي مهارتهاي مقابله اي و تحمل ابهام در دانش آموزان دخترگوشه گير، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، سال نهم، شماره 1.
[27] نسائیان، عباس؛ اسدی گندمانی، رقیه و پهلوان مزار، حسن. (1395). مقایسه نظریه ذهن در کودکان کم توان ذهنی و پیش دبستانی و ارتباط آن با بلوغ اجتماعی. مجله مطالعات ناتوانی, 6, 105-111.
[28] Arora, S., & Bala, A. (2016). Perceived Parental encouragement as related to social maturity of adolescents in Jammu, India. International Journal of Social Sciences Arts and Humanities, 4(1), 30-32.
[29] Astha, M., Seema, D., & Mamta, K. (2017). A study on social maturity of adolescents in Sultanpur city. International Journal of Home Science, 3(2), 278-283.
[30] Atkinson, F., & Martin, J. (2020). Gritty, hardy, resilient, and socially supported: A replication study. Disability and health journal, 13(1), 100839.
[31] Bentwich, M. E., & Gilbey, P. (2017). More than visual literacy: art and the enhancement of tolerance for ambiguity and empathy. BMC medical education, 17(1), 1-9.
[32] Brophy & korner (2020). The role of self-compassion in the relationship between attachment, depression, and quality of life. Volume 260, 1 January 2020, Pages 45-52.
[33] Cames – Holt, K. (2012). Child- parent relationship therapy for adoptive families. Fam j, 20 (4):419-426.
[34] Demirtaş, A. S., & Uygun-Eryurt, T. (2020). Attachment to parents and math anxiety in Early adolescence: Hope and perceived school climate as mediators. Current Psychology, 1-17.
[35] Ghosh, D. S. (2018). Influence of parental deprivation on social maturity, behavior problem, and mental health. RED'SHINE Publication. Pvt. Ltd.
[36] Hendriks, A. M., Bartels, M., Stevens, G. W., Walsh, S. D., Torsheim, T., Elgar, F. J., & Finkenauer, C. (2020). National child and adolescent health policies as indicators of adolescent mental health: A multilevel analysis of 30 European countries. The Journal of Early Adolescence, 40(4), 537-565.
[37] Herlina, H. (2018). Social Maturity of Children and Ability Problem through Education of Social Science. The 2nd International Conference On Child-Friendly Education (ICCE) 2018.
[38] Himmerich & Boykin (2018). Barriers to self-compassion for female survivors of childhood maltreatment: The roles of fear of self-compassion and psychological inflexibility. Volume 76, February 2018, Pages 216-224.
[39] Leung, J., Cloninger, C. R., Hong, B. A., Cloninger, K. M., & Eley, D. S. (2019). Temperament and character profiles of medical students associated with tolerance of ambiguity and perfectionism. PeerJ, 7, e7109.
[40] Lo, A. Y., & Grotevant, H. D. (2020). Adoptive Parenting Cognitions: Acknowledgement of Differences as a Predictor of Adolescents’ Attachment to Parents. Parenting, 20(2), 83-107
[41] McLain DL, Keffallonitis E, Armani K. [Ambiguity tolerance in organizations: definitional clarification and perspectives on future research]. Front Psychol 2015; 6:344.
[42] McLain DL. The MSTAT-I: A new measure of an individual’s tolerance for ambiguity. Educ Psychol Meas 2008; 53: 183-9.
[43] Nakhostin-Ansari, Amin, Maghbouli, Nastaran, Shayestefar, Monir.(2021). Ambiguity tolerance among medical students and its relationship with personality and participation in the mentoring program: A cross-sectional study. Annals of Medicine and Surgery,Volume 62, February 2021, Pages 425-430.
[44] Rawat, C., & Gulati, R. (2018). Influence of parenting style on emotional and social maturity of Adolescents. Integrated Journal of Social Sciences, 5(2), 31-34.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
سبکهای فرزند پروری، بلوغ اجتماعی، قدرت تحمل ابهام.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this research was to compare parenting styles, social maturity and the ability to tolerate ambiguity among mothers of normal students and students with intellectual-developmental disabilities. The current research was fundamental according to its purpose and in terms of how to obtain the required data, it was among the comparative causal researches. The statistical population of this research included all mothers of students with intellectual and developmental disabilities and mothers of normal students in Jahrom city in the academic year of 2001-2011. According to the type of comparative causal method of matching based on age and education, 30 people from each group were selected for sampling. In this research, Bamrind's (1973) parenting style questionnaires, Rao's social maturity questionnaire (1973), McLean's ambiguity tolerance questionnaire type 2 (2008) were used to measure the research variables. SPSS version 26 software was used to analyze the research data. After analyzing the data in the first hypothesis, the results of the two-sample independent t-test showed that the parenting styles among mothers of normal students and students with intellectual-developmental disabilities had a significant difference with a mean difference of 20.966, and the descriptive results of the two groups showed The average of parenting styles in the group of mothers of normal students (95.733) was higher than the average of parenting styles in the group of mothers of students with intellectual and developmental disabilities (74.766). The results showed that the social maturity among the mothers of normal students and students with intellectual-developmental deficiency had a significant difference with an average difference of 19.966. The results of the two-sample independent t-test showed that the ambiguity tolerance among mothers of normal students and students with intellectual-developmental disabilities had a significant difference with an average difference of 5.666.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
parenting styles, social maturity, ambiguity tolerance
- صفحات : 49-65
-
دانلود فایل
( 2.73 MB )