-
آرشیو :
نسخه تابستان 1403
-
کد پذیرش :
12147
-
موضوع :
سایر شاخه های روانشناسی
-
نویسنده/گان :
| علیرضا بردبار، مجید کاشانی، سعید معدنی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
ﻣﺼﺮف فرهنگی در ﻋﺼﺮ ﺟﺪﯾﺪ راهی ﺑﺮاي ﻧﺸﺎن دادن ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ و ﻫﻮﯾﺖ اﺟﺘﻤﺎعی اﻓﺮاد اﺳﺖ. تاکیدی که اﻣﺮوزه ﺑﺮﻋﺎﻣﻠﯿﺖ اﻓﺮاد در شکل دادن ﺑﻪ ﻫﻮﯾﺖ و سبک زﻧﺪگی ﺷﺎن میﺷﻮد، گروه ﻫﺎي سنی و ﺟﻨﺴﯿﺖ ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻋﺎﻣﻞ و ﻣﻨﺸﺎ ﺧﺮده ﻓﺮهنگ ﻫﺎ و سبک ﻫﺎي زﻧﺪگی خاصی ﻫﺴﺘﻨﺪ که ﻣﺤﻘﻘﯿﻦ اجتماعی ﺑﺎﯾﺪ در ﺑﺮرﺳی ﻫﺎي ﺧﻮد ﺑﻪ ﻧﻘﺶ آﻧﻬﺎ در گروه ﺑﻨﺪي ﻫﺎ وﺗﻤﺎﯾﺰات اﺟﺘﻤﺎﻋی ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ اهميت انكارناشدني مصرف در حيات اجتماعي، سياسي و پيامدهاي بر خاسته از آن موجب توجه متخصصین علوم اجتماعي به آن شده است. توجه به مصرف در بين جامعه شناسان همواره به سبب پيامدهاي گوناگون آن در سطح خرد، ميانه و كلان است. در سطح خرد بر ابعاد هويتي، رفتارها و نگرش ها، در سطح ميانه بر رسانه ها، گروه ها و نهادها، مراكز تجاري و جنبش هاي اجتماعي و در سطح كلان بر ساختارهاي اجتماعي و سياسي توجه شده است. امروزه مصرف کالای فرهنگی، عاملی موثر در تسریع فرایند توسعه اجتماعی و فرهنگی جوامع است. این پژوهش میتواند به مسؤلان نهادهای فرهنگی کشور کمک کند تا با شناخت کافی از عوامل مؤثر بر مصرف کالاهای فرهنگی، در جهت ایجاد و تقویت الگوی مصرف کالاهای فرهنگی و خروج از تنگناهای موجود در این حوزه، گام بردارند.
.
-
لیست منابع :
[1] اسماعیلی، رضا.، و فهامی، حمید. (1391). رابطه مصرف کالاهای فرهنگی و رفتارهای اجتماعی شهروندان در شهر اصفهان. مطالعات جامعه شناختی شهری (مطالعات شهری), 2(5), 121-142
[2] حاجی زاده، رویا.، و رضوی دینانی، ابتسام. (1394). مصرف کالاهای فرهنگی و عوامل موثر بر آن (مطالعه موردی: جوانان 18 الی 29 ساله شهرستان خوی). مطالعات جامعه شناسی, 8(29 ), 93-112.
[3] زندی، مژگان.، و کاظمی پور، شهلا. (1396). بررسی نقش عوامل جمعیت شناختی و اجتماعی - اقتصادی در مصرف کالاهای فرهنگی جوانان 29-15 ساله شهر تهران (نمونه مورد مطالعه: فرهنگسراهای بهمن و اشراق). جامعه پژوهی فرهنگی, 8(2), 73-89.
[4] سیف الهی، سیف اله.، و ارشدی، جمال. (1394). مطالعه و بررسی روند دگرگونی مصرف کالاهای فرهنگی و علل و عوامل اجتماعی اثرگذار بر آن در بین گروه قومی کرد در چند دهه اخیر در استان کردستان (مطالعه موردی :خانواده های ساکن در شهر سنندج طی دو نسل 1392). مطالعات توسعه اجتماعی ایران, 7(4), 137-154.
[5] فاضلیان دهکردی، مهری.، و محمدی، اصغر. (1395). تاثیر سوادرسانه ای در بعد پردازش و تحلیل پیام های رسانهها بر مصرف کالاهای فرهنگی (مورد مطالعه در زنان 15-39 شهر شهرکرد). زن و جامعه (جامعه شناسی زنان), 7(4 (مسلسل 28))، 51-90.
[6] کشوری چرمی، مصطفی. (1391). بررسی میزان مصرف کالاهای فرهنگی وعوامل موثر بر ان در بین شهروندان مشهدی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده علوم اجتماعی
[7] کاستلز، مانوئل (1385)، عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ (جلد 1، ظهور جامعة شبکهای)، ترجمهی احد علیقلیان، افشین خاکباز، حسن چاوشیان؛ ویراستهی علی پایا. تهران: طرح نو، چاپ پنجم.
[8] کاستلز، مانوئل(1385)، عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ (جلد 2، قدرت هویت)، ترجمهی احد علیقلیان، افشین خاکباز، حسن چاوشیان؛ ویراستهی علی پایا. تهران: طرح نو، چاپ پنجم.
[9] گوستاو لوبون(1395). روانشناسی توده ها. ترجمه کیومرث خواجوی¬ها. نشر روشنگران. ص 240.
[10] Amiri, M., Vahid Aqili, S., Majidi Gohroudi, N. (2020). Examining the Role of Social Networks in Promoting Urban Culture (Case of Study: Citizens of Karaj). IAU International Journal of Social Sciences, 10(4), 63-76.
[11] Broeder, P., & van Hout, A. (2019). When friends recommend: online purchasing behavior of Russian and Dutch people when prompted by recommendations from Facebook friends. Russian Journal of Communication, 11(3), 191-203
[12] Castells, manuel (2005), "Global Governance and Global Politics", PS, Political Science & Politics, (Academic Research Library). Vol.38, No. 1; pp. 9-16. Availble in PSOnline at:
[13] Klaster (eds.) (2015), Toward More Effective Regional Networks: A Multi-Method Study on Top-Down Stimulated Networks within the Dutch Public-Policy Areas of Education and Employment. Universities Twente
[14] Perri, P., Goodwin, N., Peck, E. and Freeman, T. (2006). Managing Networks of Twenty-First Century Organizations. Palgrave Macmillan UK.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
کالا، مصرفی، شبکه ای، ارتباط، اجتماعی، فرهنگی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Cultural consumption in the new era is a way to show the status and social identity of individuals. Today's emphasis on people's role in shaping their identity and lifestyle, age groups and different genders are factors and the origin of specific cultures and lifestyles that social researchers should consider in their studies. according to their role in grouping and social distinctions point out the undeniable importance of consumption in social and political life and the resulting consequences have drawn the attention of social science experts to it. Attention to consumption among sociologists is always due to its various consequences at micro, medium and macro levels. At the micro level, attention has been paid to the dimensions of identity, behaviors and attitudes, at the medium level to media, groups and institutions, commercial centers and social movements, and at the macro level to social and political structures. Today, the consumption of cultural goods is an effective factor in accelerating the process of social and cultural development of societies. This research can help the officials of the country's cultural institutions to take steps to create and strengthen the pattern of consumption of cultural goods and to get out of the bottlenecks in this field with sufficient knowledge of the factors affecting the consumption of cultural goods
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
goods, consumption, network, communication, social, cultural
- صفحات : 66-80
-
دانلود فایل
( 1.81 MB )