-
آرشیو :
نسخه تابستان 1403
-
کد پذیرش :
12150
-
موضوع :
روانشناسی تربیتی
-
نویسنده/گان :
| هما هنربخش، فاطمه هجینی نژاد، نیلوفر محرمی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
مسئله نوجوانی و خطرات آن همیشه نوجوانان را تهدید مینماید و مایه نگرانی ولدین میباشد که برای جلوگیری از آن اقدامات زیادی را انجام میدهند لذا این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر میزان رفتارپرخطر و اضطراب در دانشآموزان انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری تمام دانشآموزان متوسطه دوره دوم شهر سیرجان را تشکیل میدادند که از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. که گروه آزمایش در 8 جلسه درمانی شرکت کردند. داده ها به وسیله پرسشنامه اضطراب بک و رفتاری های پرخطر به دست آمد و برای تجزیه و تحلیل داده از روش آماری تحلیل کوواریانس استقاده شد. تحلیلیافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که ذهن آگاهی اضطراب را در دانشآموزان بهبود میدهد همچنین نشان میدهد ذهن آگاهی میتواند رفتارهای پرخطر را در دانشآموزان کاهش دهد. نتیجه گیری: با توجه به تاثیر آموزش ذهن آگاهی میتواند میزان رفتارهای پرخطر را در دانشآموزان دوره متوسطه کاهش داد و نیز از این آموزش ها برای بهبود وضعیت دانشآموزان استفاده نمود.
-
لیست منابع :
[1] اصغری، فرهاد، قاسمی جوبنه، رضا، حسینی صدیق، مریم السادات. جامعی، مینو. (1395). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر تنظیم هیجان و کیفیت زندگی زنان دارای همسر معتاد. فرهنگ مشاوره و روان درمانی, 7(26)، 115-132.
[2] بادپا خالد، شیرازی محمود، عرب علی.(1397). اثر بخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی با محوریت مدیریت خشم بر مهار خشم دانشآموزان پسر. فصلنامه سلامت روان کودک. ۵ (۴) :۱۵۹-۱۶۸
[3] حیدری مهرنوش، محب نعیمه، واحدی شهرام، علیوندی وفا مرضیه.(1401). بررسی مدل ساختاری رابطه بین کنترل روانشناختی والدین و خودکارآمدی عمومی با رفتارهای پرخطر نوجوانان با میانجی گری خودنظم جویی هیجانی مجله علوم روانشناختی.۲۱ (۱۱۵) :۱۴۸۴-۱۴۶۳
[4] رحمانیان مهدیه، اورکی محمد، میرزاده اهری فهیمه.(1400). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب و وسوسۀ مصرف سیگار. عنوان نشریه. ۱۵ (۲) :۱۶-۳۰
[5] رکتشافن،دنیل.(1401). آموزش ذهن آگاهی (کتاب کار) درس هایی برای تعلیم ذهن آگاهی به دانشآموزان. ترجمه: ترمه علیدوستی. تهران : مهر.
[6] عطایی، رحیمه، قاسم زاده، عظیم. حقی، ناصر. (1402). اثربخشی درمان فراشناخت بر اضطراب و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهرستان پارس آباد. فصلنامه پویایی روانشناختی در اختلال های خلقی،2(1)،1-11.
[7] فرنام, علی, برجعلی، احمد، سهرابی، فرامرز. فلسفی نژاد، محمدرضا. (1393). اثر بخشی مدل پیشگیری از بازگشت بر پایه ذهنآگاهی (MBRP) در پیشگیری از بازگشت و افزایش مهارتهای مقابلهای در افراد وابسته به مواد افیونی. مطالعات روانشناسی بالینی، 4(16)، 79-99.
[8] قمری محمد، قاسم زاده عظیم، حسینیان سیمین.(1400). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر اضطراب و بهزیستی روانشناختی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. ۱۴ (۱) :۷۷-۸۷.
[9] کاظمیان، سمیه. (1393). اثربخشی روش درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر میزان سلامت عمومی معتادان خود درمانجو. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 4(1 (پیاپی 6))، 181-191.
[10] مبارکی روناک، عزتپور عمادالدین، احمدیان حمزه.(1397). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تنظیم هیجانی مصرفکنندگان مواد افیون. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. ۵ (۵) :۹۲-۱۰۳
[11] مسیح پور، زهرا، ستوده اصل، نعمت. قربانی، راهب. (1402). اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر سلامت روان زنان یائسه. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 66(5).
[12] Alizadehgoradel, J. Imani, S. Nejati, V. & Fathabadi, J. (2019). Mindfulness -based substance abuse treatment (MBSAT) improves executive functions in adolescents with substance use disorders. Neurology, Psychiatry and Brain Research , 34, 13 -21.
[13] Bögels, S. M., & Emerson, L. M. (2019). The mindful family: A systemic approach to mindfulness, relational functioning, and somatic and mental health. Current opinion in psychology , 28, 138 -142.
[14] Cadman, J. (2018). An evaluation of novel psychological interventions for depression and the anxiety disorders within community-dwelling adults. A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctorate in clinical Psychology of University of East Anglia, UK.
[15] Chang J. H, Huang, C. L , Lin Y. C.(2018) Mindfulness, Basic Psychological Needs Fulfillment, and Well-Being . Journal of Happiness Studies, 16(5), 1149–1162.
[16] Crescentini C, Matiz A, Cimenti M, Pascoli E, Eleopra R , Fabbro F.(2020) Effect of Mindfulness Meditation on Personality and Psychological Well-being in Patients with Multiple Sclerosis. International Journal of MS Care: 20(3): 101-108.
[17] Lucas‐Thompson, R. G., Seiter, N. S., Miller, R. L. Crain, T. L. (2021). Does dispositional mindfulness buffer the links of stressful life experiences with adolescent adjustment and sleep?. Stress and Health , 37(1), 140 -150.
[18] Sadock, V. A. & Ruiz, P. (2014). Synopsis of psychiatry: Behavioral sciences/clinical psychiatry. 11th. Ed. Lippincott Williams &Wilkins (LWW) Publication.
[19] Sanchez, B., Allen, D.Delgado, J. (2023). Positive Psychological Effects of School -Based Yoga and Mindfulness Programs for At -Risk Hispanic Adolescents. Contemporary School Psychology , 27(1), 118 -135.
[20] Trudel, A. (2018). Mindfulness practices to improve stress management in the secondary classroom. A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of master of Education, Goucher College.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
اضطراب، ذهن آگاهی، رفتار پرخطر.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The issue of adolescence and its dangers always threatens teenagers and is a source of concern for parents, who take many measures to prevent it. Therefore, this research was conducted with the aim of investigating the effectiveness of mindfulness training on the level of risky behavior and anxiety in students. Method: The research method was a semi-experimental type with control and experimental groups. The statistical population consisted of all secondary school students of Sirjan city, who were selected through available sampling and were replaced in two control and experimental groups. that the experimental group participated in 8 treatment sessions. The data was obtained by Beck's anxiety and risky behaviors questionnaire, and the statistical method of covariance analysis was used for data analysis. Summary of findings: The research results showed that mindfulness improves anxiety in students and also shows that mindfulness can reduce risky behaviors in students. Conclusion: Considering the impact of mindfulness training, it can reduce the amount of high-risk behaviors in high school students and also use these trainings to improve the condition of students.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Anxiety, mindfulness, risky behavior
- صفحات : 81-89
-
دانلود فایل
( 756.76 KB )