-
آرشیو :
نسخه تابستان 1403
-
کد پذیرش :
12145
-
موضوع :
روانشناسی بالینی
-
نویسنده/گان :
| شقایق ورزدار، ارسلان خان محمدی اطاقسرا
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
پژوهش حاضر به بررسی تفاوت اضطراب و پرخاشگری در افراد هنرمند و غیرهنرمند در شهر تهران پرداخته است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تفاوت اضطراب و پرخاشگری در افراد هنرمند و غیرهنرمند شهر تهران ميباشد،. روش پژوهش حاضر پس رویدادی از نوع علی- مقایسه¬ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی هنرمندان عضو کانون نویسندگی، کارگردانی و بازیگری شهر تهران و همچنین افراد غیرهنرمند شامل افراد شاغل در یکی از ادارات وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهر تهران در شش ماهه اول سال 1401 بودند. تعداد 60 نفر هنرمند و 60 نفر غیرهنرمند با دامنه سنی 30 تا 45 سال بصورت نمونه¬گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل؛ اضطراب بک (1990) و پرخاشگری باس و پری (1992) بودند. تحلیل داده¬ها با استفاده از تحلیل واریانس تک¬متغیره، چندمتغیره و t مستقل انجام شد. نتایج پژوهش حاضر بین افراد هنرمند و افراد غیرهنرمند اضطراب و پرخاشگری تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). از نظر پرخاشگری و اضطراب افراد هنرمند نسبت به افراد غیرهنرمند در وضعیت بهتر قرار داشتند.
-
لیست منابع :
[1] بروجردی، مینا.، اسدزاده، حسن.، حجازی، مسعود.، و انتصارفومنی، غلام¬حسین. (1399). تأثیر آموزش موسیقی و نقاشی در افزایش خلاقیت و کاهش پرخاشگری کودکان پیشدبستانی شهر همدان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 10(1)، 1-26.
[2] تاوریس کارول. (1998). روانشناسی خشم، مترجم احمد تقی پور و سعید درودی، 1392. تهران: نشر دایره
[3] حاتمی¬، صفا. (1396). اثربخشی بازی درمانی شناختی رفتاری بر اختلالات رفتاری و سازگاری فردی - اجتماعی کودکان پرخاشگر. پایان نامه کارشناسی ارشد، منتشر شده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب.
[4] دلاور، علی. (1390). روش تحقیق و در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر ویرایش.
[5] رفاقت، ابراهیم. (1390). اثربخشی آموزش حل مساله بر پرخاشگری نوجوانان دارای پرخاشگری. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی.
[6] سامانی، سیامک. (1386). بررسي پايايي و روايي پرسشنامة پرخاشگري باس و پري. فصلنامه روانشناسی و روانپزشکی ایران، 13، 365-359.
[7] سرمد، زهره.، بازرگان، عباس.، و حجازی، الهه. (1398). روش¬های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.
[8] قنبری¬زارع، هومن. (1398). رابطه اضطراب وجودی با اضطراب، افسردگی، و استرس با میانجیگری ذهنآگاهی زمینهای. پایان¬نامه کارشناسی¬ارشد دانشگاه تبریز.
[9] کاشف¬زرع، مهتاب. (1401). مقایسه طرحواره های ناسازگار اولیه و کمال¬گرایی افراد با اضطراب و بی¬اضطراب. پایان¬نامه کارشناسی¬ارشد روانشناسی، موسسه آموزش عالی راهبرد شمال.
[10] کاویانی، حسین.، و موسوی، اشرفسادات. (1387). ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه اضطراب بک در طبقات سنی و جنسی جمعیت ایرانی. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم¬پزشکی تهران، ۶۶ (۲)، 136-140.
[11] کیخا، مریم.، کیان، مرجان.، عباسی، عفت.، علی¬عسگری، مجید. (1400). شناسایی ساختار و مختصات برنامه درسی هنرهای بومی دوره دوم ابتدایی منطقه سیستان. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی، ۲۰(۱۰۴)، ۱۲۷۸-۱۲۶۷.
[12] گنجی، مهدی. (1392). آسیب¬روانی بر اساس DSM-5. تهران: انتشارات ساوالان.
[13] محمدپور، احسان.، ابراهیمی¬بلیل، فاطمه.، اصغری، سارا.، و جباری، مهران. (1399). بررسی میزان پرخاشگري و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشکده پرستاري و مامایی اردبیل در سال 1398. مجله سلامت و مراقبت، 22، 326-318.
[14] میرزابیگی، حسین. (1393). رابطه خودشفقتی و ذهن آگاهی با پرخاشگری در زنان باردار. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار.
[15] Abrahan, V. D., Shifres, F., & Justel, N. (2021). Music improvisation enhances neutral verbal and visual memory in musicians and non-musicians alike. The Arts in Psychotherapy, 75, 101807.
[16] Allen, J. J., Anderson, C. A., Bushman, B. J. (2018). The general aggression models. Current opinion in psychology, 19, 75-80.
[17] Andrews, G., Singh, M., & Bond, M. (1993). The Defense Style Questionnaire. The Journal of Nervous and Mental Disease, 181(4), 246–256. doi:10.1097/00005053-199304000-00006
[18] Beck, A. T., & Steer, R. A. (1990). The Beck Anxiety Inventory Manual. San Antonio, TX: Psychological Corporation.
[19] Bunt, L., & Hoskyns, S. (Eds.). (2002). The handbook of music therapy. Hove, East Sussex: Brunner-Routledge.
[20] Buss, A. H., & Perry, M. (1992). The aggression questionnaire. J Personality Social Psychology, 63(3), 452-459.
[21] Crago, R. V., Renoult, L., Biggart, L., Nobes, G., Satmarean, T., & Bowler, J. O. (2019). Physical aggression and attentional bias to angry faces: an event related potential study. Brain research, 1723, 146387.
[22] García-Sancho, E., Salguero, J., & Fernández-Berrocal, P. (2016). Angry rumination as a mediator of the relationship between ability emotional intelligence and various types of aggression. Personality and Individual Differences, 89, 143-147.
[23] Jenkins, L. K., Farrer, R., & Aujla, I. J. (2021). Understanding the impact of an intergenerational arts and health project: a study into the psychological well-being of participants, carers and artists. Public Health, 194, 121-126. doi: 10.1016/j.puhe.2021.02.029. Epub 2021 Apr 18. PMID: 33882405.
[24] Lena, C., & Lindeman. J. (2014). Who is an artist? New data for an old question. Poetics, 43, 70-85.
[25] Lindauer. M. (2011). art, artist and arts audiences: there implication the psychology of creativity. Elsevier lnc
[26] Loebach, W. J., & Gatz, M. (2005). The Beck anxiety inventory in older adults with generalized anxiety disorder. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 27(1), 17-24.
[27] Noventy, A. (2013). Music as medicine. American Psychological Association, 44(10),1 -10
[28] Rawlings, D., & locarini, A. (2008). Dimensional sociotype, autism, and unusual word associations in artists and scientists. Department of Psychology, The University of Melbourne, VIC 3010, Australia Available online 22 June 2007.
[29] Sharma, D., Kishore, J., Sharma, N., & Duggal, M. (2017). Aggression in schools: Cyberbullying and gender issues. Asian journal of psychiatry, 29, 142-145.
[30] Vaag, J., Bjerkeset, O., & Sivertsen, B. (2021) Anxiety and Depression Symptom Level and Psychotherapy Use Among Music and Art Students Compared to the General Student Population. Front. Psychol, 12, 607927. doi: 10.3389/fpsyg.2021.607927
[31] Vaag, J., Sund, E. R., & Bjerkeset, O. (2018). Five-factor personality profiles among Norwegian musicians compared to the general workforce. Musicae Sci, 22, 434–445. doi: 10.1177/1029864917709519
[32] Van Rens, F., & Heritage, B. (2020). Mental health of circus artists: Psychological resilience, circus factors, and demographics predict depression, anxiety, stress, and flourishing. Psychology of Sport and Exercise, 53, 101850.
[33] Veenstra, L., Bushman, B. J., & Koole, S. L. (2018). The facts on the furious: a brief review of the psychology of trait anger. Current Opinion in Psychology, 19, 98-103.
[34] Voulgaridou, I., & Kokkinos, C. M. (2020). The mediating role of friendship jealousy and anxiety in the association between parental attachment and adolescents’ relational aggression: A short-term longitudinal cross-lagged analysis. Child Abuse & Neglect, 109, 104717.
[35] Wang, L., Brennan, M., Li, S., Zhao, H., Lange, K. W., & Brennan, C. (2022). How does the tea Theatine buffer stress and anxiety? Food Science and Human Wellness, 11(3), 467-75.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
پرخاشگری، اضطراب، هنرمند، غیر هنرمند
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The present study investigated the difference between anxiety and aggression in artists and non-artists in Tehran. The purpose of this research is to investigate the difference between anxiety and aggression in artists and non-artists in Tehran. The method of the present research was a causal-comparative type of event. The statistical population of the present study included all the artists who are members of the Center of Writing, Directing and Acting in Tehran, as well as non-artists, including those working in one of the offices affiliated to the Ministry of Culture and Islamic Guidance in Tehran in the first six months of 1401. 60 artists and 60 non-artists with the age range of 30 to 45 years were selected by purposive sampling. Research tools include; Beck's anxiety (1990) and aggression were Bass and Perry (1992). Data analysis was done using univariate, multivariate and independent t analysis. The results of the present research show a significant difference in anxiety and aggression between artists and non-artists (P<0.05). In terms of aggression and anxiety, artistic people were in a better situation than non-artistic people
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Aggression, Anxiety, Artist, Non-Artist
- صفحات : 106-118
-
دانلود فایل
( 827.57 KB )