-
آرشیو :
نسخه پاییز 1403 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12163
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| زیبا حمایت خواه جهرمی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
هدف از انجام این مقاله مطالعه ضرورت ارتباط خانه و مدرسه با راهکارهای مشاور توانمند و کاردان همراه با تجربیات نتیجه بخش مطلوب و رضایت بخش و همکاری و همراهی و همیاری و همدلی طرفین مشاور و مراجع میباشد.تضاد ارزشی و عدم هم نوایی دانش آموز با خانه یا مدرسه به نفع دیگری تمام نمی شود، بلکه موجب روی گردانی دانشآموزان، هم از خانه و هم از مدرسه میگردد. هم چنین جامعه شناسان و روان شناسان از جمله عوامل مهم بروز مشکل در رفتار فرزندان را تعارض و ناهماهنگی رفتاری بین پدر و مادر یا والدین و مربیان میشناسند. آنان معتقدند چنان چه رفتارهای پدر و مادر با فرزند در محیط خانواده یا رفتار والدین و مربیان در محیط های خانه و مدرسه در تعارض و تضاد باشند، این تعارض به اختلال رفتاری، که ناشی از بلاتکلیفی فرد در امر الگوپذیری است، منجر خواهد شد و عوارض سوء روانی و رفتاری را به دنبال دارد. بر عکس اگر هماهنگی رفتاری والدین با مربیان به وجود آید، علاوه بر ایجاد سازگاری در فرزند، تقویت رفتارهای مطلوب را نیز موجب میگردد. نتایج نشان داد در مدارس و تمام اموزشگاه ها نقش مشاورین مدرسه از اهمیت بالایی برخوردار است. نتایج نشان دادوجود مشاوران در مدارس خواهند توانست نقش بسزایی در کاهش بسیاری از اختلالات دوران مدرسه مانند افسردگی، اضطراب و... داشته باشند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که مشاور تاثیر مستقیم و معنادار را بر ارتقای شاخصهای سلامت روانی دارد که در این میان تاثیر آن بر متغیرهای سلامت روان، شادکامی و میل به انجام فعالیت ای گروهی بیش از سایر متغیرها بوده است.
-
لیست منابع :
[1] اسحاقی، حکیم. (1397). بررسی رابطه سلامت روان و شادکامی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان جندی شاپور اهواز. مقاله پژوهشی، دوره پنجم، شماره 1.
[2] ایران نژاد، الهام و معصومی، علی و بهرامی پور، منصوره. (1400). اثر سلامت روان بر انتخاب سبک های مقابله ای در والدین دانشآموزان متوسطه دختر در دوران کرونا، نهمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران.
[3] بیگلری، نسرین؛ حسینی نیا، رضا و بیگلری، فاطمه. (1398). تأثیر سرسختی ذهنی بر شادکامی و عملکرد ورزشی دانشجویان دختر فوتسالیست در مسابقات قهرمانی دانشگاه های ایران. مطالعات روانشناسی ورزشی، 28، 221-228.
[4] جمالی،ام البنین(1400)بررسی نقش مدارس و مشاوره در بهداشت و سلامت روان دانشآموزان مورد مطالعه شهر خانمیرزا فصلنامه پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال چهارم اردیبهشت 1400 شماره 35
[5] حجازی، حسن؛ حمزه لو، زهره؛ خسروی، نیوشا؛ صالحی، بفرین. (1400). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان، جرأت ورزى و سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی. مجله پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، دوره چهارم، شماره5.
[6] حیاتی، فرخنده؛ حیاتی، فرزانه و نمدمالیانی¬زاده، زینب. (1400). تاثیر باور خودکارآمدی و شادکامی بر ابعاد سلامت جسمانی و روانی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی شهرستان آبادان. پژوهش در دین و سلامت. دوره هفتم، شماره 1، 36-51.
[7] خدیو، امیر، (1397)، بررسی رابطه مدیریت استرس و سلامت روان با بهبود عملکرد کارکنان آموزش و پرورش منطقه شیبکوه، کارشناسی ارشد، رشته روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا.
[8] خسروی، صدراله؛ قمرانی، امید؛ بریده، محمدرضا. (1389). بررسي عوامل موثر بر شادكامي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد فيروزآباد. فصلنامه مشاور مدرسه، دوره ششم، شماره 1، صص 14-8.
[9] خیراندیش چلارسی، فاطمه و اخوی ثمرین، زهرا،1400،مروری بر نقش مشاوران مدرسه در سلامت روان دانشآموزان،اولین همایش ملی دانشگاه آرمانی در گام دوم انقلاب،اردبیل
[10] صیدی، زهرا و مرتضوی، خدیجه. (1396). رابطه بین جهت گیری مذهبی با شادکامی و سلامت روان. فصلنامه نسیم تندرستی.
[11] مرادی، ماریه و محمدی، رزگار. (1400). تأثیر شادکامی بر خوش بینی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر سقز. رویکردی نو در علوم تربیتی، سال سوم، شماره 4.
[12] میرلوک بزرگی، عباس؛ اسدی مجره، سامره؛ عابدینی، مریم و آوریده، سولماز.(1398). ارزیابی مدل ارتباطی ذهن آگاهی با شادکامی به واسطه نقش خوددلسوزی، عزت و تنظیم هیجان در دانشجویان. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی. سال چهارم، شماره 56، 272-291.
[13] Alhadi, S., Saputra, W. N. E., Wahyudi, A., Supriyanto, A., & Muyana, S. (2019). Self-Regulation of Emotion Module to Reduce Aggressive Behavior. In 3rd International Conference on Education Innovation (ICEI 2019). Atlantis Press.
[14] Amstarong,Thomas.,Zald,H.David,Olatunji,O.Binmi.(2011). Attentional control in OCD and GAD: Specificity and associations with corecognitive symptoms. Behavior Research and Therapy.1-7.
[15] Andreas Maercker, Myriam V. Thoma, Florence Bernays, Carla M. Eising, Shauna L. Rohner (2021). Child maltreatment, lifetime trauma, and mental health in Swiss older survivors of enforced child welfare practices: Investigating the mediating role of self-esteem and self-compassion. Journal Child Abuse & Neglect. 113 (2021) 104925.
[16] Asher, S.R., & Paquette, J.A. ).2003). Loneliness and peer relation in childhood. Current Directions in Psychological Science, 12 (3), 75-78.
[17] Ashori M, Jalil-Abkenar SS. Danesh Amoozan ba Niazhaye Vije va Amoozesh Faragir [Students with special needs and inclusive education]. 2nd edition. Tehran: Roshd-e Farhang Publication; 2019, pp: 283–4.[Persian]
[18] Bellino, S., Izza, M., Paradiso, E., Rivarossa, A., Fulcheri, M., & Bogetto, F..(2006). Dysmorphic concern symptoms and personality disorders: A clinical investigation in patients seeking cosmetic surgery. Psychiatry Research, 144(1), 73 -78.
[19] Bibi, S., Masood, S., Ahmad, M., & Bukhari, S. (2017). Effect of self-compassion on the marital adjustment of Pakistani adults. Foundation University Journal of Psychology, 1(2), 52-66.
[20] Borchard,T. (2015). Some Ideas to help stop obsessing. Psych central. Retrieved on December 17, 2016, from http://psychcentral.com/blog/archives/2012/11/11/ some-ideas-to-help-stop-obsessing/ Last reviewed: By John M.Grohol, Psy. D. on 6 Feb 2015 Originally published on Psychcentral.com on 11 Nov 2012. All nights reserved.
[21] Brandberg, Y., Sandelin, K., & Erikson, S..(2008). Psychological velations, quality of life, and body image after bilateral prophylactic mastectomy in women at high risk for breast cancer: A prospective 1-year follow-up study. Journal of Clinical Oncology, 26(24), 3943-3949.
[22] Brustein, M. (2013). Perfectionism: A guide for mental health professionals. Springer Publishing Company.
[23] Campbell, W. K., & Foster, J. D..(2006). Self-esteem: Evolutionary roots and the historical cultivation. In M. H. Kernis (Ed.), Self-esteem issues and answers: A sourcebook of current perspectives, 340–346. New York: Psychology Press
[24] Chen, W., Zhang, Z., Giordani, B., & Larson, J. (2022). Technology-Enhanced 4Active Intervention Impacting Psychological Well-Being and Physical Activity among Older Adults: A Pilot Study. International journal of environmental research and public health, 19(1), 556.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
ارتباط خانه و مدرسه، نشاط مشاورین مدرسه، موفقیت تحصیلی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The purpose of this article is to study the necessity of home-school communication with the strategies of a capable and skilled consultant, along with experiences that yield desirable and satisfactory results, and cooperation, companionship, and empathy between the consultant and the client. The conflict of values and the lack of harmony between the student and the home or school do not benefit the other, but rather cause students to turn away from both home and school. Sociologists and psychologists also recognize the conflict and behavioral inconsistency between parents or parents and educators as important factors in the emergence of problems in children's behavior. They believe that if the behaviors of parents with the child in the family environment or the behavior of parents and educators in the home and school environments are in conflict and contradiction, this conflict will lead to behavioral disorders, which are caused by the individual's uncertainty about role models, and will lead to adverse psychological and behavioral complications. On the contrary, if behavioral coordination between parents and teachers occurs, in addition to creating adaptation in the child, it also strengthens desirable behaviors. The results showed that the role of school counselors is of great importance in schools and all educational institutions. The results showed that the presence of counselors in schools will be able to play a significant role in reducing many school-age disorders such as depression, anxiety, etc. The results of this study showed that the counselor has a direct and significant effect on improving mental health indicators, and its effect on the variables of mental health, happiness, and the desire to do group activities was greater than other variables.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
Home-school communication, school counselors' enthusiasm, academic success
- صفحات : 83-94
-
دانلود فایل
( 354.98 KB )