-
آرشیو :
نسخه تابستان 1403 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12147
-
موضوع :
روانشناسی بالینی
-
نویسنده/گان :
| طاهره جودکی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
اختلالهاي يادگيري خاص يكي از پيچيدهترين اختلالهايي است كه به حوزه روانشناسي و آموزش كودكان استثنايي معرفي شده است. اختلالات یادگیری یکی از مهمترین دلایل افت تحصیلی دانشآموزان است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش پازل در اختلال یادگیری دانشآموزان دارای اختلال یادگیری شهرستان یزد پرداخته ایم. پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی بوده است.جامعه پژوهش شامل تمام کودکان دارای اختلال یادگیری شهرستان یزد میباشد. نمونه 32 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شد و در دو گروه 16 نفری گروه آزمابش و گواه جایگزین شد.داده ها از طریق آزمون خواندن نما (1384) و آزمون نوشتن محقق ساخته به دست آمد. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس یک راهه(آنکوا) و تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا) مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان دادند نتایج پژوهش که آموزش پازل با توجه به میزان تاثیر یا تفاوت برای خواندن و نوشتن به ترتیب برابر با 82/0 و 926/0 میباشد. بعبارت دیگر 82 درصد و 92 درصد از تفاوت های فردی در نمرات خواندن و اختلال نوشتن گروه آزمایش مربوط به تاثیر بازی پازل میباشد. همچنین میزان تاثیر یا تفاوت برای خواندن و نوشتن به ترتیب برابر با 213/0 و 9/0 میباشد. به عبارت دیگر 22 درصد و 90 درصد از تفاوت های فردی در نمرات خواندن و اختلال نوشتن گروه آزمایش مربوط به تاثیر بازی پازل میباشد. (0.05P<).
-
لیست منابع :
[1] اخوان تفتی،مهناز.ذوالفقاریان،فاطمه. زراحی و آزمایش شیوه واژه نماسازی برای آموزش کودکان با ناتوانی های یادگیری. مجله مطالعات ناتوانی. دوره 5. شماره پیاپی 11، 1394: 39-48
[2] بهمرد، فرشاد. استکی، مهناز. عشایری، حسن. اسدپور،حاتم، تأثیر آموزش حرکات درشت و ظریف بر کاهش علائم نارساخوانی. مجله ناتوانی های یادگیری.زمستان. دوره 2 شماره 2 1391: 25-39
[3] بهراد، بهنام،فراتحلیل شیوع ناتوانی های یادگیری در دانشآموزان ابتدایی ایران. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی. سال پنجم. زمستان 1384: 417-436
[4] پیرانی، ذبیح.مداخله ای در کارکردهای شناختی و هیجانی دانشآموزان نارساخوان : اثربخشی و کارآمدی مهارت های شناختی – هیجانی. مجله ناتوانی های یادگیری. دوره 5. شماره 3. بهار 1395: 28-53
[5] پیرخایقی،علی رضا. حسنوند،باقر.اعظمی،یوسف. حسنوندی،صبا، اثر بخشی آموزش سازماندهی فضایی – زمانی و آگاهی واجی بر سطح خواندن و نوشتن دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری. زمستان دوره 5، شماره 2 1394: 27-42
[6] حسن نیا،علی. نجفی،محمود.رضایی، علی محمد،مقايسه ي اثربخشي روش آموزش چند حسي فرنالد و كاربرد تدابير ياديارها در بهبود مشكلات ديكته نويسي دانشآموزان پايهي سوم ابتدايي داراي اختلال ديكته. مجله ناتوانی های یادگیری. دوره 5.شماره 3.بهار 1395: 122-144
[7] حوائی، ناصر. رضائی، ماندانا. آزاد،اکرم. رفیعی، شهلا،ارتباط عملکرد حسی – حرکتی دست و مهارت دست نویسی در دانشآموزان با اختلال نوشتن رشدی. مجله پزشکی ارومیه. دوره بیست و یک. شماره 2 1389 :254-259
[8] جلیل آبکنار،سیده سمیه. عاشوری، محمد، نکته های کاربردی برای آموزش دانشآموزان با اختلال یادگیری (اختلال در خواندن، نوشتن و دیکته).تعلیم و تربیت استثنایی.سال سیزدهم. شماره 3.پیاپی 116 1392: 31-40
[9] رنجبری،فهیمه. ملک پور،مختار.فرامرزی،سالار، اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش های چندگانه گاردنر بر میزان خطای املای دانشآموزان با ناتوانی یادگیری پایه سوم ابتدایی شهر اصفهان. کجله ناتوانی های یادگیری. تابستان. دوره 2. شماره 4 1392: 45-60
[10] شریفی، علی اکبر.داوری،رقیه،شیوع ناتوانی های یادگیری در دانشآموزان پایه اول و دوم ابتدایی استان چهارمحال بختیاری. مجله ناتوانی های یادگیری، بهار. دوره 1. شماره 2 1391: 63-76
[11] صبحی قرامکی،ناصر،اثربخشی آموزش به روش خودآموزی کلامی بر بهبود پردازش هیجانی و مهارت اجتماعی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص. مجله ناتوانی های یادگیری. دوره پنجم. شماره 3. بهار 1395 :71-88
[12] عبداللهی،سمیرا.کیان ارثی،فرحناز. رحیمیان بوگر،اسحق،طراحی بسته ی آموزشی چندرسانه ای با تأکید بر مهارت های بنیادی یادگیری و بررسی اثربخشی آن بر کاهش علائم اختلال دیکته. مجله ناتوانی های یادگیری. یادگیری. دوره 3. شماره 3، 1393: 38-54
[13] علی زاده،سوسن.محتشمی،طیبه.تدریسی تبریزی.معصومه، اثربخشی برنامه آموزش به والدین بر مهارت های اجتماعی کودک دارای ناتوانی های یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری. دوره 5. شماره 3 بهار 1395: 89-10
[14] عمادی،سید رسول.محققی،آذر،بررسی تاثیر نرم افزارآموزشی دیکته در رفع اختلال دیکته نویسی در مراکز درمان اختلال یادگیری.مجله مطالعات ناتوانی. دوره پنجم. بهار 1395 :152-159
[15] معین الغربائی،فاطمه. اسلامی، معصومه. فدائی،مهدی،شیوع ناتوانی های خاص یادگیری در دانشآموزان دوره ابتدایی استان خراسان شمالی. مجله ناتوانی های یادگیری، پاییز. دوره 5، شماره 1 1394: 101-124
[16] نصری،صادق.کریمی لیچاهی،رقیه،.مقایسه اثربخشی آموزش به روش چند حسی و ادراکی در بهبود مهارت خواندن دانشآموزان نارساخوان.مجله ناتوانی های یادگیری، تابستان. دوره 5. شماره 4، 1395 : 123-140
[17] Santrock JW. (2011).Educational psychology: Classroom update: Preparing for praxis and practice. 5th ed. Boston: McGraw Hill.
[18] Mogasale, V. V., Patil, V. D., Patil, N. M. & Mogasale, V. (2011). Prevalence of Specific Learning Disabilities Among Primary School Children in a South Indian City. Indian Journal of Pediatrics, 79(3), 342-7.
[19] Macmillan, Jenny (2004). Music and Dyslexia, piano professional, spring, 2004. Journal of Psychology, 4(2), 10-17.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
اختلال خواندن، اختلال نوشتن، پازل.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Specific learning disorders are one of the most complex disorders that have been introduced to the field of psychology and education of exceptional children. Learning disorders are one of the most important reasons for students' academic failure. This research aims to determine the effectiveness of puzzle training in the learning disorder of students with disabilities. We have studied the city of Yazd. The current research was semi-experimental. The research community includes all children with learning disabilities in Yazd city. A sample of 32 people was selected randomly and replaced in two groups of 16 people, experimental group and control group. The data was obtained through the reading test (2004) and the writing test created by the researcher. The data were analyzed using one-way analysis of covariance (ANCOA) and multivariate covariance analysis (MANCOA). The results showed that puzzle training, according to the effect or difference for reading and writing, was equal to 82 0.0 and 0.926. In other words, 82% and 92% of the individual differences in reading scores and writing disorders of the experimental group are related to the effect of the puzzle game. Also, the impact or difference for reading and writing is equal to 0.213 and 0.9 respectively. In other words, 22% and 90% of the individual differences in the reading and writing scores of the experimental group are related to the effect of the puzzle game. (P<0.05).
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
puzzle, Reading disorder, writing disorder
- صفحات : 1-17
-
دانلود فایل
( 633.92 KB )