-
آرشیو :
نسخه زمستان 1403 - جلد دوم
-
کد پذیرش :
12187
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| محسن توده رنجبر، فاطمه عراقی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
تماشای انیمیشن یکی از اجزای لاینفک زندگی کودکان امروزی است. از یک قرن قبل که کارتونهای انیمیشنی به وجود آمدند تا به حال چندین نسل از بچهها با تماشای این کارتونها بزرگ شدهاند. تماشای سیندرلا، علاءالدین و غول چراغ جادو،...گرفته تا سوپرمن، بتمن، مرد عنکبوتی،... و انیمیشنهای MARVEL تحت عنوان انتقام جویان، باعث شد خیلی از دخترها خودشان را در نقش شاهزاده خانم قرار دهند و بسیاری از پسرها در خیالاتشان ابر قهرمان شدند. تاثیر کارتون بر کودکان غیرقابل انکار است؛ چراکه کارتونها بر نوع رفتار و رشد شناختی بچهها هم تاثیر مثبت و هم تاثیر منفی بگذارد. خشونتهای سرگرمکننده حاصل از تماشای این گونه انیمیشن ها، باعث افزایش تغییر نگرشها و ارزشها و نیز ایجاد رفتارهای تهاجمی روی کودکان شده است. به گونه ای که، با نگاه کردن به این انیمیشنهای پرهیجان و تخیلی، احساسات کودکان بهشدت برانگیخته میشود درحالی که انگیزش و تخیل بدون تفکر فاقد ارزش است وکودکان با نابودی دیگران به هیجان میآیند و این به معنی تخیل و تقویت آن نیست. پژوهشها نشان داده، با هر بار، بازی کردن با بازیهای ویدئویی، کودکان رفتارهای با خشونت بیشتر و عاطفه کمتر از خود نشان میدهد که همین امر مغز آنها را به دادن پاسخهای مشابه در زندگی واقعی هدایت میکند و هرچقدر کودکان، سن کمتری داشته باشند، عملکرد و ساختار مغزشان میتواند راحتتر و دائمیتر تغییر کند. بطوری که این کودکان بیعاطفه تر و خشنتر از دیگر هم سن و سالان خود عمل می کنند. این شخصیتهای الگوساز؛ بهجای اینکه به فرزندان ما بیاموزند که با تلاش؛ مطالعه و یادگیری و استفاده از فرصتها و تصمیمگیریهای درست و مسئولیتپذیری؛ مهارتهایشان را افزایش بدهند تا نقشی در اعتلای بشرّیت داشته باشند؛ مفاهیم اخلاقی چون گذشت و ایثار؛ محبّت و صمیمیت را از یاد برده و خشونت طلبی و انتقام جویی و قدرت طلبی و توّهمات واهی را از آنان الگو گرفته و خوششانسی؛ بهجای تلاش و سختکوشی معیار قرار میگیرد و همواره منتظر اتفاقی هستند که آنها را به آرزوهایشان برساند! مغز کودکان در حال شکلگیری است و این مهّم است که ما کنترل و سانسور چیزی که آنها تجربه میکنند را به دست بگیریم تا بهترین شرایط را برای پیشرفت آنها فراهم کنیم.
-
لیست منابع :
[1] باقری نژاد، زهره، 1391، آثار تربیتی انیمیشنهای غربی بر تربیت کودکان، پژوهشنامه تربیت تبلیغی، زمستان 1391، پیش شماره 2
[2] بیریوکوف، نیکالایسمیونوویچ. 1372، تلویزیون و دکترینهای آن در غرب، مترجم: محمد حفاظی، انتشارات: Ministry Of Culture And Islamic Guidance Directorate، چاپ اول
[3] دهصوفیانی، اعظم.1394، کودک، انیمیشن و تلویزیون، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، چاپ اول
[4] سخن سنج، سیدهاشم. سپیده دم، احسان. نوشادی، محمد. شهری، خلیل،1394، اثرات رسانه بر کودکان با تاکید بر تلویزیون، دومین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی، مشهد
[5] صادقی نیا، سارا. نبی اسدی، مجید،1394، بررسی میزان تاثیر کارتونها بر الگوهای رفتاری کودکان، اولین کنفرانس بین المللی هنر، صنایع دستی و گردشگری، شیراز
[6] لایل، جک. پارکر،ادوینبی. شرام، ویلبر. 1377، تلویزیون در زندگی کودکان ما، مترجم: محمود حقیقتکاشانی، انتشارات: سازمان صدا و سیما، مرکز تحقیقات مطالعات و سنجش برنامهای
[7] مدیحی، زهره. نیکرهی، مجتبی. 1397، تاثیر انیمیشنهای تولید غرب بر باور کودکان و نوجوانان، انتشارات گنجیران، چاپ اول
-
کلمات کلیدی به فارسی :
انیمیشن، خشونت طلبی کودکان، تلویزیون.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
Watching animation is an integral part of today's children's lives. From a century ago when animated cartoons emerged, several generations of children have grown up watching these cartoons. Viewing animations like Cinderella, Aladdin and the Genie, Superman, Batman, Spider-Man, and MARVEL animations under the Avengers title has led many girls to imagine themselves as princesses and many boys to picture themselves as superheroes. The impact of cartoons on children is undeniable, as they can have both positive and negative effects on children's behavior and cognitive development. Entertaining violence from watching these kinds of animations results in shifts in attitudes and values and can provoke aggressive behaviors in children. These thrilling and imaginative animations intensely stimulate children's emotions, yet motivation and imagination without thought have no value, leading children to find excitement in the destruction of others, which does not equate to imagination or its enhancement. Research has shown that each time children play video games, they exhibit more violent behaviors and less emotion, guiding their brains to respond similarly in real life. The younger the children, the more easily and permanently their brain structure and function can change, resulting in them acting less empathetic and more aggressive than their peers. These role-model characters, instead of teaching children to improve their skills through effort, study, learning, seizing opportunities, making correct decisions, and being responsible to contribute positively to humanity, skew them towards forgetting moral concepts like forgiveness, sacrifice, love, and friendship, and rather mimic behaviors of violence, vengeance, power-seeking, and unrealistic illusions. Luck replaces effort and hard work as the standard, leaving them constantly waiting for something extraordinary to fulfill their wishes. As children's brains are still developing, it is crucial to control and censor their experiences to create the best conditions for their development.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
animation, children's aggression, television
- صفحات : 1-23
-
دانلود فایل
( 1.49 MB )