-
آرشیو :
نسخه بهار1404 - جلد اول
-
کد پذیرش :
12196
-
موضوع :
سایر شاخه های روانشناسی
-
نویسنده/گان :
| فاطمه مهراد
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
این پژوهش به بررسی بررسی تأثیر هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پرداخت. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، كاربردي، از لحاظ شیوه جمعآوری اطلاعات از نوع توصیفی- همبستگی و از نظر ماهیت کمی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی ناحیه یک شهرستان همدان در سال تحصیلی 1402-1403، که تعداد آنها 13313 نفر بود. نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 373 نفر انتخاب شد. هوش هیجانی با پرسشنامه 16 گويه¬اي بار-ان (2000) سنجیده شد و به منظور سنجش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شاخص معدل سالیانه آنان از مدیران دانش¬آموزان اخذ شد. بررسی ها نشان داد که میانگین هوش هیجانی با مقدار 88/61 بود. بیشتر دانش آموزان نیز با درصد فراوانی 5/81 % از نظر پیشرفت تحصیلی، در سطح خیلی خوب بودند. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بین هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان رابطه وجود دارد.
-
لیست منابع :
[1] بابایی، محمدعلی؛ مومنی، نونا (1384). تاثیر هوش عاطفی بر اثربخش مدیران. ماهنامه تدبیر، شماره 166.
[2] پارسا، محمد (1400). انگیزش و هیجان. تهران: دانشگاه پیام نور.
[3] جناآبادی، حسین؛ سالارپور، مسعود (1400). اثربخشی مثبت اندیشی بر خود پنداره تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان مقطع متوسطه شهر زاهدان، مطالعات روانشناسی تربیتی، 17(41).
[4] خدادادیان صومعه، اصغر؛ رضاخانی، سیمین دخت (1398). پیش بینی فرسودگی تحصیلی بر اساس سبکهای هویت و خودپنداره در پسران دانش آموز دوره دوم متوسطه شهرستان رباط کریم، اندیشههای نوین تربیتی، 15(3)، 141-159.
[5] خسروی، سمانه (1398). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان دختر مقطع ابتدائی شهر گرگان در سال تحصیلی 95-94. چهارمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش، محمودآباد.
[6] رضایی، ا.، محمدی، م.، و احمدی، س. (1400). بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 15(2)، 78-95.
[7] رضایی، شهلا؛ آل آقا، نیکی؛ باقری پیاز آبادی، زهرا (1401). بررسی تاثیر مشکلات خانوادگی به ویژه طلاق در عملکرد تحصیلی کودکان و دانشآموزان ابتدایی. فصلنامه علمی رهیافتهای نوین در مطالعات اسلامی، 10، 130-117.
[8] رئیسی مبارکه، سهیلا؛ حیاتی مقدم، حسین (1399). رابطه¬ی هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان پسر پایه پنجم شهرستان دزفول سال تحصیلی 99-98. پنجمین کنفرانس بین المللی نوآوری و تحقیق در علوم تربیتی، مدیریت و روانشناسی، تهران.
[9] سلطانی مجد، امیر هوشنگ؛ تقیزاده، محمد احسان؛ زارع، حسین (1393). اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای تحصیلی بر خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان، پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، 4(2)، 31-44.
[10] سیاروچی، ژوزف؛ فورگاس، ژوزف؛ مایر، جان (2020). هوش عاطفی در زندگی روزمره. ترجمه اصغر نوریامام زادهای (1399)، اصفهان: نوشته.
[11] سیفی، فردین؛ حجازی، مسعود؛ صبحی، افسانه؛ کیانی، قمر (1401). رابطۀ هوش معنوی و وجدان تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با نقش واسطهای سرسختی تحصیلی. پژوهش در دین و سلامت، 8 (1)، 65-80.
[12] صفایی، نیلوفر (1401). رابطه هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی. فصلنامه ایدههای نوین روانشناسی، ۱۴ (۱۸)، ۱-۱۱.
[13] گلمن، دانیل (2005). هوشهیجانی در کار. ترجمه: بهمن ابراهيمي و محسن جوينده، (1399)، تهران: نشر بهين دانش.
[14] لقمانی، لیلا؛ مظفری، ندا (1399). رابطه هوش هیجانی و سبک¬های یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان (دبیرستان¬های شهرستان بند انزلی). اولین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مشاوره، دبیرخانه دائمی کنفرانس.
[15] محمدی مولود، سعید؛ زوار، تقی (1399). رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی: یک مطالعه فراتحلیلی. نشریه علوم تربیتی، 1.
[16] Bickerton, D. (2003). Creole Languages. Scientific American, 248,116-122.
[17] Costa, A., & Faria, L. (2020). Implicit Theories Of Emotional Intelligence, Ability And Trait-Emotional Intelligence And Academic Achievement. Psihologijske Teme, 29(1), 43-61.
[18] Dhawan, S. (2020). Online learning: A panacea in the time of COVID-19 crisis. Journal of Educational Technology Systems, 49(1), 5-22. https://doi.org/10.1177/0047239520934018
[19] Flett, G. L., Hewitt, P. L., Besser, A., Su, C., Vaillancourt, T., Boucher, D., Yvette, M., Vidson, L. A. & Gale, O. (2016). The Child–Adolescent Perfectionism Scale: Development, psychometric properties, and associations with stress, distress, and psychiatric symptoms. Journal of Psychoeducational Assessment, 34(7), 634-652, https://psycnet.apa.org/record/2016-45053-003.
[20] Goleman, D. (2020). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. Bantam.
[21] Halimi, F., Alshammari, I., & Navarro, C. (2020). Emotional Intelligence And Academic Achievement In Higher Education. Journal Of Applied Research In Higher Education.
[22] Kumar, M., & Minz, N. S. (2020). Study Of Emotional Intelligence And Academic Achievement Of Secondary School Students. Journal Of Research In Education.
[23] MacCann, C., Jiang, Y., Brown, L. E., Double, K. S., Bucich, M., & Minbashian, A. (2020). Emotional intelligence predicts academic performance: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 146(2), 150-186. https://doi.org/10.1037/bul0000219
[24] Mammadov, S., Cross, T. L., & Ward, T. J. (2023). Emotional intelligence and academic achievement: A meta-analysis. Educational Research Review, 40, 100507. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2023.100507
[25] More, S. (2020). An Interaction Effect Of Self And Emotional Intelligence On Academic Achievement Of CBSE School Students. International Journal Of Arts And Social Science.
[26] Pekrun, R., Marsh, H. W., Lichtenfeld, S., Murayama, K., & Goetz, T. (2022). The murky distinction between self-concept and self-efficacy: Beware of lurking jingle-jangle fallacies. Journal of Educational Psychology, 114(1), 196-206. https:// doi.org/ 10.1037/ edu0000668
[27] Sabori Khosro shahi, H. (2010). Education In Globalization Period:Challenges And Needed Strategies To Face on. Strategic Studies of public policy, 1(1):153-96.
[28] Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
[29] Seif A. (2018). Modern parenting Psychology. learning and teaching psychology.
[30] Syafiqah Mohammad, S. N., & Masroom, M. N. M. (2019). Student Emotions Due to Parental Divorce/ Emosi Pelajar Akibat Perceraian Ibubapa. Sains Humanika, 12(1), 73-81, https://sainshumanika.utm.my/index.php/sainshumanika/article/view/1635/880.
[31] Triandis, H. C., & Suh, E. M. (2022). Cultural influences on personality. Annual Review of Psychology, 73, 301-324. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-020821-114937
[32] Warren, J. M., & Hale, R. W. (2020). Predicting grit and resilience: Exploring college students’ academic rational beliefs. Journal of College Counseling, 23(2), 154-167.
[33] Yarahmadi1, Y., Ebrahimibakht, H., Asadzadeh, H., & Ahmadian, H. (2018). The Effectiveness of Academic Buoyancy Training Program on Students’ Academic Performance, Academic Engagement, and Academic Buoyancy. Research in Teaching, 6(2):163-82.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
هوش هیجانی، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
This study investigated the effect of emotional intelligence on academic achievement in students. The present study was applied in terms of purpose, descriptive-correlational in terms of data collection method, and quantitative in nature. The statistical population included all male elementary school students in District 1 of Hamadan city in the academic year 1402-1403, which numbered 13,313. The statistical sample was selected based on the Krejci and Morgan table, with 373 students. Emotional intelligence was measured with a 16-item Bar-N (2000) questionnaire, and in order to measure the academic achievement of students, their annual grade point average index was obtained from the students' principals. The studies showed that the average emotional intelligence was 61.88. Most of the students were also at a very good level in terms of academic achievement, with a frequency of 81.5%. The results of the study indicated that there is a relationship between emotional intelligence and academic achievement in students.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
emotional intelligence, academic achievement, students.
- صفحات : 90-102
-
دانلود فایل
( 642.67 KB )